de Gheorghe Pârja
Soarta românilor din Ucraina, din ultimii ani, o
cunoaștem vag, prin ştiri șerpuite, trunchiate, ori proiectată pe ecranul
războiului. Și eu, care am scris o carte despre acești români vânturați de
istorie, în ultima vreme, am informații precare despre starea actuală. În timp
ce, în cele trei regiuni în care trăiesc români cu rădăcini istorice –
Cernăuți, Odesa și Transcarpatia (parte din Maramureșul istoric) se întâmplă o
viață dramatică, marcată de ruină și moarte. România a fost solidară cu poporul
ucrainean încă din prima zi a invaziei rusești. Din păcate, conducerea de la
Kiev dă legi și ordonanțe care lezează și minoritatea românească din Republică.
Cu toată înțelegerea pentru suferință, adevărul care strigă nu poate fi ocolit.
Am avut norocul să primesc, recent, de la Cernăuți reviste și cărți
lămuritoare, cu relatări de la fața locului, cu fețele acestui timp.
Acolo, în orașul în care a învățat Eminescu,
trăiește și trudește românește poetul Ștefan Hostiuc, redactor-șef al revistei
MESAGER BUCOVINEAN, revistă de cultură pentru bucovinenii de pretutindeni. În
drumurile mele prin Bucovina de Nord, dimpreună cu scriitorul Gheorghe Mihai
Bârlea, am legat prietenii trainice, printre care și cu omul de cultură Ștefan
Hostiuc. Nu-i pot uita pe cei doi stâlpi ai Cernăuțiului, retezați de moarte,
acad. Vasile Tărâțeanu și scriitorul Ilie T. Zegrea, cu contribuții esențiale
în evaluarea legăturilor culturale dintre Maramureș și Cernăuți. În revista
amintită, sunt articole, scrise de intelectuali bucovineni, care povestesc cu
sinceritate, uneori cu tristețe, despre starea românilor din zonă.
Pe rând, voi aduce în fața cititorilor aspecte
povestite de oamenii locului. În editorialul revistei, redactorul-șef ne
prezintă societatea civilă și mass-media românească din Ucraina, în fața unui
dur examen de rezistență. În toată Ucraina funcționează peste 40 de asociații
românești. S-ar crede că societatea civilă românească este cea mai activă din
Ucraina. Nici vorbă! Din păcate nu este tocmai așa. Sunt frecușuri și acolo. De
pildă, în Consiliul consultativ pentru minorități, care funcționează în cadrul
Ministerului Educației și Științei al Ucrainei, ungurii, de trei ori mai
puțini, localizați într-o regiune, Transcarpatia, au cinci reprezentanți, pe
când românii doar unul.
Când am fost la Cernăuți, prietenii de acolo îmi
spuneau că s-a încercat în mai multe rânduri o coalizare a acestor asociații,
în vederea coordonării acțiunilor în chestiuni de importanță majoră pentru
comunitatea pe care o reprezintă: apărarea drepturilor constituționale,
educație în limba maternă, editarea periodicelor românești în condiții
democratice, protejarea culturii și a limbii române, întărirea conștiinței
naționale și a sentimentului identitar, păstrarea și promovarea tradițiilor
populare, luarea de atitudine față de politicile ecleziastice ucrainene de
ultimă oră. După câteva întâlniri, o asemenea coagulare nu s-a reușit. Deși un
mediu asociativ sănătos ar face mult bine comunității românești din Ucraina. Nu
se poate face din lipsa unității de opinii în anumite chestiuni organizatorice,
inclusiv financiar-bancare.
Prin anii 90 ai veacului trecut au apărut mai multe
publicații în mediul lingvistic românesc din Ucraina. Din păcate, unele dintre
ele nu mai există astăzi, sau au apariții simbolice și ocazionale. Citeam, când
ajungeam la Cernăuți, „Arcașul”, „Concordia”, ori longevivul ziar „Zorile
Bucovinei”. Și erau și altele. În ultima vreme unor asemenea publicații li s-au
creat condiții de dispariție. Mari dificultăți a întâmpinat în ultimii ani și
audio-vizualul de limbă română din Ucraina.
Pentru românii din Ucraina asigurarea cu presa este
o problemă. O spune un intelectual de la Cernăuți, care cunoaște bine geografia
publicistică românească. De aceea a scris că societatea civilă și presa
românească din Ucraina sunt în fața unui dur examen de rezistență. Revista publică
reacții ale comunității românești la recenta reformă teritorial-administrativă,
regionalizare care i-a îngrijorat profund pe români. Planul de împărțire,
inițial, a pus în primejdie integritatea comunității românești. Până la urmă a
fost salvată parțial, dar gradul de reprezentare a românilor s-a diminuat
substanțial.
Eugen Patraș, istoric, jurist, doctor în drept
internațional, declara la o masă rotundă că în noul microraion Cernăuți,
românii reprezintă circa 24% din totalul populației, în timp ce ungurii și
bulgarii au reușit să-și asigure în noile microraioane o pondere de 43%. Deși
s-a cerut să fie păstrată unitatea românilor din raioanele Storojineț, Hliboca,
Herța și Noua Suliță, doleanța nu a fost ascultată. Chiar dacă constituția le
era favorabilă, obligând autoritățile să țină seama de factorul etnic, istoric,
tradiții. Nu a fost nici Kievul mai înțelegător și tolerant, dar nici
Bucureștiul mai insistent. Spunea istoricul Patraș: „Este regretabil că după
trei decenii de la declararea independenței, observăm constrângeri majore
asupra drepturilor minorităților naționale. Restrângerea drastică a dreptului
la învățământ în limba română este incompatibilă cu modul de a fi al unei
societăți pretins democratice”.
Cam asta este! Voi veni și cu alte comentarii. Rog
să faceți deosebirea dintre tragedia războiului și mecanismul, puțin viclean al
Kievului, amintit mai sus, despre românii din Ucraina. Adică despre examenul
lor de rezistență de a fi români. Încolo, sunt alături de necazul ucrainean.
P.S. Înainte de 15 iunie, 2024, când s-au împlinit
135 de ani de la trecerea în nemurire a marelui Eminescu, statuia Poetului din
Cernăuți a fost vandalizată, a transmis poetul Nicolae Șapcă, redactor-șef al
publicației „Monitorul Bucovinei,” președintele Societății Scriitorilor Români
din Cernăuți. Anul trecut, a fost oaspete de onoare la Festivalul Internațional
de Poezie de la Sighetul Marmației și al Serilor de Poezie de la Desești.
Autoritățile au dat vina pe un grup de copii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu