Odiseea alegerilor prezidențiale din România nu este întâmplătoare. România se află chiar pe linia de fractură dintre o lume occidentală, ea însăși divizată între Europa și America, precum și între Europa occidentală și cea centrală, ca și între Europa de nord și cea de sud, pe de o parte, și lumea orientală, formată, în mare, din Eur-Asia și Sudul colectiv, pe de altă parte; cel care controlează România deține un atu, fie în ofensivă fie în defensivă, de jucat în ciocnirea acestui Occident cu acest Orient, având ca miză calibrarea ordinii globale.
Chiar dacă pentru noua strategie de politică externă
a SUA, linia Carpaților, Marea Neagră și Gurile Dunării nu mai prezintă
importanța de altădată (respectiv din timpul ordinii mondiale post-bipolare) în
comparație cu cea a marelui arc de cerc indo-pacific menit a frâna ascensiunea
Chinei, ajunsă a fi principalul rival strategic al Americii, către statutul de
superputere globală, Washingtonul nu dorește ca locul eliberat de el să fie
ocupat de oricine; mai ales nu de una dintre puterile vest-europene,
tradițional americano-sceptică (precum Franța), a cărei ofertă geo-politică sau
geo-economică, în contextul mondial actual, în orice caz nu poate rivaliza cu
aceea pe care Rusia are, cel puțin, potențialul de a o formula, promițând ca
măcar să nu facă, dacă nu să facă sau să dea ceva.
Iată de ce lupta electorală a românilor este doar o
butaforie ascunzând confruntarea giganților globali. Ea va rămâne indecisă atât
timp cât confruntarea acestora nu se tranșează. Ca și Ucraina și Republica
Moldova, România (inclusiv din cauza miopiei poporului și trădării liderilor)
devine o țară a nimănui între liniile de front occidental și euro-asiatic;
locul unde se trăiește cel mai greu și se moare cel mai ușor. Aceasta cu atât
mai mult cu cât pe frontul occidental se încrucișează interesele strategice
americane cu cele europene, tot mai divergente.
Românii nu au nici cea mai mică șansă de a ieși cu
fața curată din această capcană dacă nu vor înțelege marele joc global în cadrul
căruia agitația lor este doar un episod periferic pe scena lumii, implicând
exclusiv interpretarea unor figuranți globali adesea grotești.
ARTA DIALOGULUI
După ce „criza falsei pandemii Covid 19” a testat
capacitatea popoarelor ca, sub efectul fricii induse cu mijloacele comunicării
de masă, să renunțe la libertate, precum și potențialul puterii politice de a
limita drepturile civile fără a suferi consecința revoltei populare, pentru ca
apoi „războiul din Ucraina” să împartă omenirea într-o minoritate colectivă
occidentală cu pretenții de dominare în numele unei false superiorități morale,
și o majoritate globală care refuză să mai accepte dominația invocând chiar
preceptele moralei predicate de cea dintâi, relativa victorie repurtată în SUA,
țara vechiului „jandarm global” de către adepții realismului național împotriva
globaliștilor revoluționari promotori ai internaționalismului neo-bolșevic, a
condus către o schimbare de paradigmă în acțiunea externă americană, respectiv
către redescoperirea utilității dialogului.
Chiar în aceste zile Președintele SUA, Donald Trump,
dar și vicepreședintele Vance sau secretarul de stat Rubio, precum și trimișii
lor speciali au făcut turnee în Orientul Mijlociu, în calitate de lideri ai
Americii, iar nu de conducători ai lumii. În Arabia Saudită s-au întâlnit
delegațiile SUA și Rusiei. Tot acolo, s-a purtat un dialog discret între
americani și rebelii houthi din Yemen, prin care Washingtonul a încercat să
asigure traficul liniștit al navelor sale comerciale prin Marea Roșie, fără să
mai impună măsuri de protecție în favoarea protejatului său israelian. Cu
sprijinul Omanului, au început discuții între SUA și Iran menite să rezolve
tensiunile dintre acestea, în special cu privire la programul nuclear iranian;
simultan, Casa Albă a refuzat sprijinul cerut de premierul israelian Benjamin
Netanyahu, de a tăia cu sabia nodul iranian. Qatarul a fost și va rămâne un loc
al dialogului inter-sirian. China și America încearcă să încurajeze Pakistanul
și India a-și soluționa disputele teritoriale prin dialog. Turcia găzduiește
negocieri directe ruso-ucrainene, Președintele Trump anunțând că este dispus să
se alăture personal dialogului la momentul potrivit.
Într-o lume în care dreptul internațional și
instituțiile internaționale sunt în criză, dialogul este important, căci criza
acestora este criza ordinii internaționale și este preferabil să ajungem la o
nouă ordine pe baza unui proiect negociat și convenit, decât trecând printr-un
război care să facă inevitabil ceea ce azi ne pare inacceptabil. Din păcate,
trăim paradoxul conform căruia, deși criza cere o nouă ordine iar noua ordine
cere dialogul, dialogul este tot mai greu de purtat. De ce? Pentru că mulți
dintre creatorii și / sau beneficiarii vechii ordini (numită pax americana)
resping dialogul și sabotează orice proiect alternativ în speranța că astfel
aceasta va putea fi perpetuată.
Paradoxul ultimelor zile este acela că protagoniștii
UE (principalul fiind Franța) sau vechi aliați ai SUA din afara UE (principalul
fiind Marea Britanie) au devenit mai americani decât americanii și vor să
perpetueze ordinea globală americană chiar și după ce administrația americană a
ajuns la concluzia că ea și-a atins limitele istoriei și a decis să renunțe la
reclamarea privilegiilor aferente funcției de jandarm al acesteia. Irelevanța
strategică la care UE a ajuns de îndată ce a decis să se alinieze servil la
rigorile agresivității geopolitice americane, se dorește acum a fi depășită
prin ocuparea locului rămas liber odată cu terminarea ocupației americane a
Europei. De aceea, alt paradox, în timp ce se plânge că a fost exclusă de la
negocierile de pace purtate de SUA cu Rusia, UE se plânge că aceste negocieri
au loc și face tot ceea ce îi stă în putere pentru a le sabota, refuzând
dialogul.
DEZORDINEA
MONDIALĂ
Întrucât vechea ordine (cu bunele și cu relele ei) a
murit, mediul în care trăim este cel al dezordinii internaționale. Dezordinea
înseamnă război și nu este de mirare că în vremea războiului vorbim mai mult
despre cum să provocăm sau purtăm războaie decât despre cum să construim pacea.
Când vechea ordine a murit iar cea nouă nu s-a născut încă este vremea
monștrilor, adică vremea urii, a excluderii și a morții.
Harta conflictelor care își continuă desfășurarea în
anul 2025 vorbește de la sine; de la vest la est și de la nord la sud putem
identifica: i. războiul drogurilor din Mexic și Columbia; ii. războaiele
post-coloniale din Sahel, Africa de vest și regiunea Marilor Lacuri africane;
iii. războiul civil din Sudanul de sud; iv. războiul Occidentului euro-atlantic
cu Rusia euro-asiatică din Ucraina; v. războiul sionisto-palestinian din Gaza,
Liban și Siria; vi. războiul rece din Golful Persic care implică în primul rând
Iranul, dar și Irakul, cu extensie până în Yemen; vii. conflictul teritorial /
geopolitic din Kashmir între Pakistan și India; viii. războiul civil din
Myanmar. Lor li se adaugă războiul economic dintre SUA și China, ca și cel
dintre SUA și Iran.
Există perspectiva ca aceste conflicte să evolueze
în perioada următoare, și nu în direcția rezolvării lor. În ultimă instanță
toate își au originea în criza sau decesul vechii ordini mondiale, în epuizarea
superputerii globale care a ținut pentru o vreme înghețată revolta împotriva
unipolarismului, neoimperialismului și neocolonialismului, împreună cu refuzul
de până acum al acestei superputeri senilizate, precum și afectate de decadența
și de șovinismul bunăstării, de a intra în dialogul global necesar edificării
unei noi ordini mondiale multipolare, inclusive, solidariste, simetrice și
dezideologizate, în care concursul intereselor să fie înlocuit cu solidaritatea
intereselor, dreptul forței să fie înlocuit de forța dreptului, iluziei
securității individuale să îi ia locul realitatea caracterului indivizibil al
securității care impune solidaritatea internațională ca unică formă inteligentă
de egoism național și căutarea păcii nu prin acumularea puterii militare ci
prin multiplicarea mijloacelor apte a oferi tuturor securitatea colectivă,
inclusiv recurgând la mecanismele securității cooperative.
Dacă regulile de bază ale unui dialog autentic sunt
acelea a existenței a cel puțin două persoane și a bunei credințe care să le
caracterizeze pe amândouă, în cazul de față dialogul mai cere abandonarea
refuzului de a recunoaște realitatea încheierii unui ciclu istoric așezat sub
dominația civilizației euro-atlantice și debarasarea de frica schimbării (este
vorba despre schimbarea modelului ordinii bazată pe ideea păcii prin forță cu
modelul ordinii bazată pe echilibrul dezvoltării obținut prin promovarea
proiectelor comune circumscrise de solidaritatea intereselor dinamice). Va
accepta președintele Donald Trump aceste reguli? Îi va permite puterea
oligarhică ocultă constituită în stat american subteran să aplice asemenea
reguli? Practica va fi criteriul adevărului.
EMERGENȚA
GRADUALĂ A NOII ORDINI MONDIALE ÎN SECOLUL ASIEI
În această lume, deasupra căreia zboară ulii
războiului și corbii morții, speranța vine din emergența structurilor noii
ordini globale ale cărei trăsături principale le-am schițat mai înainte.
Asemenea structuri sunt BRICS+, Organizația de Cooperare de la Shanghai,
Inițiativa chineză a „Drumului și Centurii” (de fapt un proiect de anvergură
istorică și de interes global) și altele asemenea care, neîntâmplător, își au
originea și domiciliul principal în Asia (sau Eur-Asia). Aceasta confirmă
faptul că omenirea trăiește în prezent în „Secolul Asiei”.
După câteva secole europene și un secol american,
secole în care epicentrul ordinii mondiale s-a aflat pe rând în Europa și SUA,
acestea definind regulile raporturilor internaționale în conformitate cu
valorile specifice culturii lor și cu interesele lor geopolitice și geoeconomice,
a sosit timpul Asiei, adică al statelor asiatice, să ofere modelele ei
culturale și civilizaționale pentru asigurarea păcii la nivel global (pacea
înseamnă ordine) de o manieră care să răspundă pozitiv și aspirațiilor lor
legitime la securitate, prosperitate și demnitate.
Argumentele care legitimează teza „Secolului Asiei”
sunt multiple și irefutabile. Este vorba despre: resurse naturale incomparabil
mai mari decât cele de care dispune spațiul euro-atlantic (în special statele
UE); resurse demografice; amploare teritorială; resurse culturale și
educaționale; capacități de cercetare și inovare, atât actuale cât și, mai
ales, potențiale; aport la produsul intern brut global; spirit de sacrificiu și
coerență spirituală; răbdare istorică; fermitate strategică și adaptabilitate
tactică superioare; nu în ultimul rând, potențial militar.
Paradigma ordinii multipolare asiatice exclude
alianțele fixe de tip euro-atlantic, formate pe baza unității, unicității și
permanenței „valorilor” caracteristice pentru un anumit mod de organizare a
societății, alianțe în opoziție cu cele marcate de alte ideologii și ghidate de
nevoia superiorității absolute în raport cu ceilalți, pentru a le înlocui prin
parteneriate bilaterale sau multilaterale cu geometrie variabilă, constituite
pe proiect, în funcție de interesele concrete ale momentului, definite în
funcție de variabila geografică și de nevoia menținerii echilibrelor de putere.
Dacă logica neoliberalismului euro-atlantic a transferat capitalului unele din
prerogativele statului, ceea ce, pe de o parte, a condus la apariția unor
actori politici parastatali, iar, pe de altă parte, a permis capitalului abia
pus în slujba cetățeanului de către statul național, să se refugieze, să
fuzioneze și să acționeze în afara controlului acestuia ca putere suprastatală
ocultă eliberată de orice control social, tradițiile aristocratice ale lumii
asiatice recurg la instrumentele suveranității iliberale puse la dispoziția
unor elite naționale de merit, pentru a disciplina corporatismul global și a-i
impune alinierea la agenda unor puteri politice consolidate prin federalizare
la nivel regional. Loialitățile eterne față de aliatul cel mai puternic fac,
astfel, locul loialității față de interesele propriei națiuni, definite, însă,
în contextul securității globale considerată ca fiind indivizibilă, dezvoltată
prin cooperare și garantată prin simetria centrelor de coagulare a puterii.
Semnele unor asemenea tendințe sunt evidente.
PLURALISMUL
ASIATIC – ATUURI ȘI VULNERABILITĂȚI
Când se vorbește despre „Secolul Asiei” gândul merge
la China. Fără îndoială, China este principala sau poate chiar singura
superputere globală emergentă. De aceea ea a fost identificată ca principal
rival strategic al SUA, superputerea globală decadentă.
China nu este, însă, singura putere asiatică
relevantă la nivel regional și global. Nu putem exclude din listă India,
Japonia, Turcia (aflată în căutarea autonomiei strategice în raport cu
Occidentul euro-atlantic sub inspirația unei viziuni neo-otomane), complexul
statelor Asiei de Sud-Est sau al celor arabe din Golf, tot mai legate prin
interese strategice convergente. Acestora trebuie să li se adauge Iranul. Poate
tocmai de aceea, după China sau alături de China, Iranul reprezintă ținta
predilectă a strategiei americane numite „a păcii prin forță” și a „ordinii
internaționale bazate pe reguli” (reguli stabilite unilateral, iar nu
consensual, așa cum este dreptul internațional).
Asia beneficiază și de o resursă istorică de
experiență globală prin aceea că ea este spațiul în care s-au născut primele
imperii ale istoriei, care a cunoscut globalizarea înaintea globalizării; o
globalizare care încă nu se confunda cu americanizarea. În afara imperiilor
complet dispărute, care au lăsat, totuși, urme în tradițiile culturale ale
popoarelor și statelor asiatice contemporane, aici pot fi identificați și
succesorii încă vii ai unor puteri universaliste, atât sub aspect cultural cât
și politic, precum China, Turcia și Iranul.
Lor trebuie să le alăturăm și Rusia, care este un
fost imperiu euro-asiatic având un teritoriu imens în Asia, în afara celui
european. Chiar dacă sub aspect cultural mai mult europeană, Rusia a fost
împinsă de o greșită strategice a Occidentului colectiv Euro-Atlantic, către
a-și adopta o identitate geostrategică asiatică. Aceasta este unul dintre
consecințele istorice ale războiului din Ucraina. Rămâne de văzut dacă partajul
inevitabil al Ucrainei va face ca Rusia să redevină un imperiu, așa cum se tem
SUA și aliații săi din NATO, sau o va obliga să rămână doar o putere regională
la porțile Europei, așa cum își doresc SUA, NATO și UE. Este, însă, previzibil
că, acest partaj, încă la nivelul faptului neconsacrat în drept, a deschis deja
calea Rusiei către un statut post-sovietic de actor global de prim rang. Chiar
dacă asta nu înseamnă revenirea ei la poziția URSS, prin „efectul ucrainean” ea
va fi un centru de putere globală de care nimeni nu va putea face abstracție,
la paritate cu alte asemenea centre, într-un sistem de multipolarism simetric;
un centru nu numai real, ci și necesar pentru a garanta pacea lumii prin
echilibrul puterilor.
Parteneriatul strategic fără margini între Rusia și
China constituie nu doar o concentrare de putere imensă, care poate
contrabalansa cu succes puterea Occidentului euro-atlantic, altminteri tot mai
obosit, tot mai sărac (inclusiv în plan moral, iar nu doar material), tot mai
rupt de realitate în narcisismul său dogmatic și tot mai dezbinat, dar și un
centru de iradiere prin raportare la care toate puterile asiatice ar trebui să
proiecteze modelul de ordine pe care să îl propună lumii și pivotul în jurul
căruia statele asiatice să își realizeze coeziunea economică, socială și
teritorială.
Riscul ratării oportunităților obiective oferite de
„Secolul Asiei” este unul de natură subiectivă și el constă în transformarea
diversității culturale a lumii asiatice în criteriu al dezbinării și
adversității lor. Vechile imperii euro-atlantice au dominat popoarele asiatice
folosind strategia „dezbină și stăpânește”. Ar fi o tragedie nu numai pentru
aceste popoare, ci pentru întreaga omenire, ca acum, când fostele puteri
globale dominante își pierd din vigoare și din capacitatea de a stăpâni lumea,
chiar actorii principali ai actualului secol să își submineze propria putere
prin dezbinare și să se ofere astfel, din propria vină, dominației foștilor
stăpâni.
Stabilitatea și coerența Asiei depind enorm de
stabilitatea Orientului islamic și de emergența unei democrații musulmane.
Folosirea cuvântului „democrație”, în acest context,
nu trebuie să ne înșele. Demosul nu va conduce, ci va fi beneficiarul unui
regim dedicat lui; nu conducerea de către popor (sistem eșuat în Europa și SUA
pentru a face locul oligarhiei), cu răspunderea elitelor față de popor, ci
conducerea pentru popor, cu răspunderea elitelor pentru popor. Democrația
musulmană va avea trăsăturile unui „aristocratism liberal”, diferit de
democrația creștină europeană, dar conform cu tradițiile spațiului
arabo-musulman și dezvoltată organic din ele.
În acest sens, esențială ar fi constituirea unui
triunghi geopolitic format din Iran, Turcia și Arabia Saudită. El ar putea
constitui baza pe care ar renaște civilizația islamului clasic; cel care în
Europa a creat conceptul conviețuirii inter-culturale pașnice – „convivencia” –
și a adus lumina rațiunii și științei în spațiul exclusivismului catolic,
pavând drumul iluminismului european. Probabil că aceasta ar fi premisa optimă
care să asigure fezabilitatea, justețea și durabilitatea „concilierii
abrahamice”, codificate în tratatele cu același nume, de astă dată concepute de
părțile direct interesate, iar nu de superputerile euro-atlantice, și apte a
concilia nevoia de securitate a Israelului, ca națiune civică având statut de
putere eminamente regională, cu cea de securitate a vecinilor lui imediați sau
apropiați.
BINOMUL
CHINO-RUS ȘI EFECTELE SALE
Ascensiunea Chinei la rangul de putere globală de
prim rang și garanțiile ruso-chineze pentru păstrarea status quo-ului regional
și respectarea înțelegerilor dintre diverșii actori locali și regionali
constituie importante atuuri pentru evoluții pozitive în Orientul Mijlociu și
Asia de Sud; atuuri care trebuie valorificate. Existența tandemului sino-rus
permite redefinirea intereselor naționale ale actorilor asiatici într-un
context strategic nou, ceea ce poate trece pe un plan secundar, dacă nu chiar
stinge, dispute locale și regionale vechi, cronicizate de-a lungul anilor.
Valoarea acestui atu crește cu atât mai mult cu cât presiunea americană în
Orientul Mijlociu extins și Asia Centrală scade, pe măsură de ce Washingtonul
își reorientează prezența către spațiul indo-pacific.
În acest context poate fi avută în vedere o posibilă
schimbare a datelor relației cu Israelul și a impactului acestuia asupra
evoluțiilor la nivel regional. Nu știm câtă vreme politicile războinice
extremiste ale actualului guvern Netanyahu mai pot fi prelungite, dar este mai
mult decât probabil că insistența în practicarea lor va determina reducerea
sprijinului SUA pentru ele. Altminteri, SUA riscă să devină prizonier al
agendei geopolitice israeliene, după ce Israelul fusese alter egoul și
prizonierul său în Orientul Mijlociu; ceea ce Washingtonul nu poate accepta și
nici nu își poate permite să accepte. Pe cale de consecință, Israelul va trebui
să admită a fi un jucător regional printre ceilalți jucători regionali,
abandonând atât rolul de prepus al Americii în Orientul Mijlociu Extins, cât și
practica americană a promovării agendei sale geopolitice preponderent prin
recurgere la forță militară.
Implicarea Rusiei împreună cu China, inclusiv în
cadrul BRICS și al Organizației de Cooperare de la Shanghai, îi oferă noi
oportunități, dar îi atribuie și noi responsabilități. Acestea fac necesară o
cât mai rapidă terminare a războiului din Ucraina. Întrucât condițiile unei
păci durabile nu sunt create, inclusiv din cauza rolului destructiv jucat de
UE, cel mai probabil va trebui acceptată formula „armistițiului coreean” (fără
limite în timp), dublată de înghețarea perspectivelor intrării Ucrainei în NATO
și chiar în UE, precum și de reactualizarea vechii convenții privind echilibrul
armelor convenționale în Europa, elaborată sub egida OSCE.
Pe fondul acestor observații pot fi consemnate în
spațiul asiatic două evenimente pozitive și două negative. Cele pozitive sunt:
normalizarea raporturilor Iranului cu statele arabe din Golf (Emiratele Arabe
Unite și Arabia Saudită), pe de o parte, și începutul de normalizare a
raporturilor Chinei cu India, pe de altă parte. Cele negative sunt: schimbarea
de regim în Siria prin insurecție armată internă și intervenție externă, iar nu
pe calea unor negocieri care să ducă la o reconciliere și liberalizare organică
internă – sirianizarea și secularizarea noului regim politic de la Damasc sunt
esențiale pentru viitorul Siriei și al păcii medio-orientale, ele apărând ca
posibile pe fondul reconcilierii regionale și al reducerii influenței actorilor
din afara regiunii; începutul unui nou
conflict armat, amorsat sub steag fals, între India și Pakistan (din fericire
oprit repede, dar fără o soluție de lungă durată).
EUROPA
ÎNTRE TRUMPISMUL MAGA ȘI MACRONISMUL NEONAPOLEONEAN
Nu poate fi anticipat viitorul ordinii asiatice, de
care va depinde și modelul viitoarei ordini globale, fără a lua în considerare
noua strategie americană la nivel global. Conștient sau nu, aceasta este
influențată de caracterul obiectiv al epuizării resurselor păcii americane,
precum și al deplasării intereselor strategice ale SUA către alte regiuni ale
lumii decât Europa și Orientul Mijlociu extins.
Sub acest aspect pot fi observate următoarele
tendințe: i. retragerea SUA din Europa sau renunțarea la ocupația americană a
Europei începută în jumătatea vestică a continentului, la finele celui de al
Doilea Război Mondial, și extinsă până la frontiera rusă (aproximativ frontiera
păcii de la Brest-Litovsk din 1918) după terminarea Războiului Rece; ii.
reluarea acordurilor de la Yalta din 1944, referitoare la pacea în Europa, de
astă dată exclusiv între Rusia și SUA, într-o formulă actualizată care va
demilitariza Europa danubiană și îi va conferi o relativă autonomie strategică,
cu obligația armonizării cu agenda de securitate rusă, pe de o parte, și va
lăsa Europa renană în grija tandemului franco-german, pe de altă parte, cu
rămânerea Marii Britanii în afara acestor aranjamente, ca factor de ajustare a
echilibrului de putere între această Europă și Rusia; iii. reactualizarea
doctrinei Monroe, privind monopolul influenței SUA în emisfera vestică,
consolidat printr-un drept de acces al SUA la spațiul arctic; iv. liberalizarea
concurenței negocierilor (de preferință în format bilateral) cu actorii
celorlalte continente (Africa și Asia), purtate (cu precădere) prin mijloace
economice (inclusiv politici protecționiste) și comerciale, fără condiții
politico-ideologice – „diplomația târguielii fără de principii”.
Această nouă strategie americană, adaptată la
recunoașterea faptului că „măreția americană” a rămas actuală numai ca
deziderat, va influența și politica UE. Astfel, în condițiile în care
raporturile dintre UE și Rusia sunt extrem de deteriorate, iar cele dintre UE
și SUA sunt reci, dacă nu chiar încordate, UE va avea de ales: i. între
menținerea ideologizării sau dezideologizarea relațiilor internaționale (în
prezent ea a rămas singurul partizan al ideologizării care continuă să aplice
doctrina neoconservatoare și să refuze realismul politic, dar nu are resurse să
rămână pe această poziție pentru multă vreme); ii. între război și pace (nu
este vorba numai despre războiul cu Rusia, ci despre o mentalitate generală
vizând rezolvarea crizelor sale interne prin transformarea în crize externe și
renunțarea la identitatea sa originară de putere soft, pentru a deveni o putere
hard), în condițiile în care nu poate aspira la rangul de actor global de prim
rang decât ca putere soft; iii. între America și Asia (între SUA și China),
alegere în realitate forțată de faptul că la nevoile sale actuale America nu îi
poate face o ofertă de nerefuzat, în timp ce puterile asiatice au capacitatea
de a veni în întâmpinarea UE și a-i stimula adoptarea unei noi „politici
asiatice” rațională și pozitivă.
Nu este vorba de a rupe legătura transatlantică, ci
de a stabili prioritatea parteneriatului euro-asiatic în condiții de autonomie
strategică europeană. În edificarea armoniei lăuntrice și a păcii mondiale, în
acord cu propriile tradiții culturale, care implică și negocierea cu principala
putere a ordinii mondiale în retragere, SUA, națiunile asiatice au nevoie de
contribuția UE. Deocamdată UE, producând mai multe crize interne decât poate
rezolva, se găsește în situația irelevanței strategice. Opțiunea pentru
dezideologizare, demilitarizare și dezatlantizare însumate, pentru statutul de
putere soft și parteneriatul strategic cu Asia (Turcia, China, Iranul, Arabia
Saudită, India) sunt singura șansă a UE de a ieși din criză și a conta în lume
mai mult decât ca un muzeu de istorie. Asia trebuie să știe a face din șansa UE
propria sa șansă. Atât națiunile asiatice cât și cele membre ale UE trebuie să
accepte a se alătura spre a defini împreună o nouă ordine globală; altminteri
ordinea asiatică, astăzi emergentă fără contribuție euro-atlantică, va sfârși
prin a fi anti euro-atlantică.
EPILOG
PROVIZORIU: MANE, TEKEL, FARES / NUMĂRAT, CÂNTĂRIT, ÎMPĂRȚIT
Acestea fiind spuse, să ne întoarcem, doar pentru o
clipă, la alegerile din România. Ele nu au fost politice, așa cum mulți români
cred, ci geopolitice. Nu am ales între forțe politice românești, ci între
puteri străine interesate fie să domine România fie să nu lase România a fi
dominată de rivalii lor.
În timp ce mulți votanți comparau calitățile și
defectele candidaților de pe buletinul de vot, priviți ca persoane fizice, alegerea
era între puterile străine cărora aceștia le erau obedienți. Și asta nu între
Rusia și Europa, ci între Europa și America, mai exact între tripleta
globalismului neo-marxist franco-germano-britanic și suveranismul Trump-ist
american, în funcție de care urma să se stabilească raportarea față de puterile
asiatice în ascensiune. Cei care nu s-au sinchisit de ceea ce se întâmplă în
lume și nu și-au stabilit alegerea în funcție de aceasta, au împins România pe
drumul către destinația exact opusă celei dorite. Ei cred că au învins, dar, în
realitate au pierdut în chiar momentul deschiderii sticlelor de șampanie.
Dacă este să ne apărăm suveranitatea în sfera de
influență rusească, nu este tot aia să o facem sub umbrela de ploaie americană
sau sub cea de soare franceză. Dacă este să fim „cedați”, nu este tot aia când
faptul se petrece printr-o licitație trumpistă la prețul cel mai mare, sau prin
una macronistă de tipul executării silite, la prețul cel mai mic. Dacă este să
mergem spre Asia și să ne integrăm unei noi ordini mondiale de inspirație
orientală (ceea ce nu ar însemna decât să urmăm cursul istoriei) nu este tot
aia când drumul trece prin Moscova sau prin Beijing, Ankara ori Teheran. De
este ca soarta să ne fie decisă în cadrul negocierilor de pace dintre SUA și
Rusia, dintre Occidentul colectiv și Orientul colectiv, nu este totuna dacă, în
momentul înțelegerii, suntem invitați la masa decidenților sau suntem în meniul
de pe masă, dacă suntem în relații parteneriale
cu una dintre părți, cu ambele sau cu nici una, ori dacă în tabăra în care
nașterea acordului de pace ne găsește suntem parteneri sau prizonieri, aliați
sau vasali.
Acum voturile românilor sunt numărate și validate.
Cum, necum, dar sunt numărate și validate, dincolo de frauda care, evident, a
fost mare. Acum lucrurile sunt clare. Avem un stat bolnav și un popor bolnav.
Înfrângerea este una; umilința este alta. Prin
rezultatele unei farse electorale pe care am acceptat-o prostește, națiunea
română a fost umilită de ea însăși. Va trebui să trăim cu asta.
Cum vom reuși să convingem puterile globale
emergente, care chiar acum negociază cu SUA de pe poziții de demnitate
națională și respect reciproc o nouă ordine globală, că pot menține România pe
lista potențialilor parteneri credibili și dezirabili, nu știu. Sper să avem
puterea de a face tot ce se poate face și să avem înțelepciunea pentru a
distinge între ceea ce se poate și ceea ce nu se poate.
Biblia ne povestește că pe pereții sălii de ospăț a
lui Belșațar, regele caldeilor, unde acesta petrecea pe când Cirus, regele
perșilor, se afla la porțile Babilonului, degetele unei mâini nevăzute au scris
în aramaică, având valorea unei profeții, cuvintele „Mane, tekel, fares”
(„Mane, mane, tekel, ufarsin”), adică „numărat, cântărit, împărțit”. Prorocul
Daniel (cel al cărui mormânt se găsește azi în Iran) le-a tălmăcit în sensul că
zilele lui Belșațar sunt numărate (mene), întrucât puterea lui cântărește puțin
(techel) și astfel statul său este condamnat să dispară (ufarsin) împărțit
între mezi și perși (Daniel, 5, 25).
Mă tem ca nu cumva, pe pereții sălii de judecată în
care Curtea Constituțională a României a dat lovitura de stat din 6 decembrie
2024 și a validat încununarea ei din 18 mai 2025, să nu fi apărut aceleași
cuvinte ca un avertisment tragic privind soarta statului național român.
P.S.
Prezentul text a fost inspirat de participarea mea, în perioada 17-19 mai 2025,
în compania a numeroși demnitari și experți din statele Asiei, Africii și
Europei, la cea de a patra ediție a Forumului Dialogului de la Teheran (Teheran
Dialogue Forum), dedicat dezbaterilor referitoare la noua ordine mondială.
Autor:
Adrian Severin
Sursa:
https://corect-news.ro/cand-vechea-ordine-a-murit-si-noua-ordine-nu-s-a-nascut-inca/

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu