de Gheorghe Pârja
În 9 mai s-au împlinit 130 de ani de la venirea pe
lume, în satul Lancrăm, din centrul Transilvaniei, a lui Lucian Blaga, care a
devenit, socotesc eu, cea mai mare personalitate creatoare a veacului trecut.
Opera sa, poet, filosof, dramaturg, traducător, profesor universitar, diplomat,
constituie o sinteză de mare originalitate, cu o profundă concepție națională,
cu o uimitoare deschidere spre cele mai variate aspecte ale spiritului uman.
Pentru mine, poetul Blaga a fost modelul care mi-a stârnit imaginația lirică
și mi-a garantat criteriul valoric.
Și astăzi sunt ispitit de fascinația gândirii lirice
blagiene. Prin vreme, mi-am îmbogățit cunoașterea cu multe episoade din viața
lui Lucian Blaga. Așa s-a întâmplat s-o cunosc pe Doamna Dorli, fiica poetului,
și pe Doamna Elena Daniello, ultima lui muză lirică. Le-am întâlnit, câțiva ani
la rând, la Festivalul Internațional de Poezie „Lucian Blaga”, de la
Cluj-Napoca. Am avut ocazia să le provoc la dialoguri lămuritoare despre viața
cărturarului. Doamna Dorli era mai reținută în mărturisiri directe, dar le-a
dezvoltat admirabil într-o carte despre tatăl ei. Doamna Elena Daniello era
muza inspiratoare, confesoarea stărilor difuze ale poetului. Profesorul
universitar Ilie Rad, dimpreună cu Helene Rodica Daniello au publicat recent
volumul „Lucian Blaga, scrisori către Elena Daniello”.
Apelând la o bibliografie foarte bine structurată,
editorii volumului au realizat note și comentarii care ghidează cititorii în
dimensiuni spațiale, precum Clujul și Gura Râului. De amintit că Helene Rodica
este și ea medic, precum părinții ei, de o vastă cultură și o bună cunoscătoare
a literaturii germane. După soția lui Blaga, Cornelia Brediceanu, Elena
Daniello este muza care a avut cel mai mare impact asupra creației blagiene.
Din toate scrisorile trimise Elenei Daniello rezultă că ea a avut un rol
extraordinar asupra creației lui Blaga. Scrie poetul într-o epistolă: „Dacă nu
erai tu, aceste poezii nu erau, dacă nu erai tu, traducerea din „Faust” nu
exista, dacă nu erai tu, nu era romanul „Luntrea lui Caron”.
Rolul Doamnei Elena în viața lui Blaga este
recunoscut de însăși Dorli, fiica marelui poet: „Cred că ea i-a oferit ce îi
trebuia atunci: înțelegere, o atmosferă calmă, destinsă, un fel de oază de
liniște.” Doamna Dorli îmi spunea că unele trăsături ale personajului Ana
Rareș, din romanul amintit, îi aparțin. Profesorul Ilie Rad notează că
prețuirea lui Blaga pentru Elena l-a salvat. Ascult mărturisirea epistolară:
„Ciudat mi se pare că, în timp ce presiunea asupra mea crește, încetez să mai
simt condițiile exterioare ale urii. Devin opac față de mizeriile zilnice și nu
mai fac caz de măruntele neajunsuri, ce încep lunea dimineața și țin până
duminică noaptea. Simt cu negrăite satisfacții că, peste degradarea din viața
mea, existența mea afectivă se înalță triumfător”.
Sufletul s-a răzbunat asupra materiei. Rodica, fiica
Doamnei Daniello, explică într-un text: „Relația mamei cu Lucian Blaga era, în
primul rând, o mare uniune spirituală. Blaga trecea printr-o criză a creației,
din care l-a salvat prietenia cu mama. El a căutat noi stimuli, a avut nevoie
de muze pentru a crea, pentru a naște opere noi.” Doctorul Daniello, o somitate
a medicinii clujene, a acceptat această relație epistolară, văzând rezultatul
asupra creației lui Blaga. De altfel, poetul era invitat la evenimentele
familiei Daniello. Ce lume! Ce spirite alese! Ce înțelegere a relațiilor dintre
oameni! Trecute vremi de doamne și domnițe.
Blaga spunea: „Dacă geniul există în mine, atunci el
există datorită iubirii.” Elena Daniello și-a asumat acest rol, susținându-l
psihic și moral. Elena i-a scris pe curat, din diverse caiete, romanul „Luntrea
lui Caron”. Cornelia Blaga și doctorul Leon Daniello au înțeles această
apropiere sufletească. Spre măreția creației. Doamna Cornelia a spus că muzele
sunt necesare pentru creatori. Câteodată, datoria noastră în fața unui adevărat
mister nu e să-l lămurim, ci să-l adâncim și mai mult, spunea filosoful.
Este bine să nu uităm că Lucian Blaga, în 1956, a
fost propus pentru Premiul Nobel pentru Literatură, propunere făcută de Rosa
del Conte și Basil Munteanu, la inițiativa lui Mircea Eliade. Dar numele lui nu
figurează printre nominalizații acelui an. Puterea de atunci nu l-a susținut.
Să nu uităm că Blaga, după venirea noii cârmuiri pe tancuri sovietice, cu
sprijin din interior, a fost exclus din Academia Română, din Universitatea
clujeană, din cercetare, cu opera pusă la index și interdicția de a publica. A
murit în 6 mai 1961, la Cluj, la vârsta de 66 de ani, și a fost înmormântat în
9 mai, ziua lui de naștere, în satul natal, Lancrăm.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu