Scrisoare
deschisă a Asociației Generale a Învățătorilor din România adresată
Președintelui
României,
Senatului
României,
Camerei
Deputaților,
Guvernului
României,
Ministerului
Educației și Cercetării,
Consiliului
Național al Rectorilor,
privind
finalizarea în 2020 a gimnaziului, liceului, a studiilor de licență, master și
doctorat
și
în privința înființării Bibliotecii Şcolare Virtuale şi a Platformei şcolare de
e-learning
Din capul
locului subliniem că nu aducem nicio acuză nimănui în privința gestionării de
până acum a situației apărute în 2020 și nu avem ceritudinea că altcineva putea
lua măsuri mai bune. Până acum, elevii și studenții au continuat învățarea de
la distanță, unii mai serios, unii mai superficial, lucru care se întâmplă și
în vremurile bune.
Dumneavoastră
reprezentați acum instituțiile chemate să decidă în aceste zile cum își va finaliza
generația 2020 gimnaziul, liceul, licența, masterul și doctoratul. Iată câteva
considerații și propuneri:
O RAȚIUNE GREU DE ÎNȚELES: LICENȚĂ, MASTERAT ȘI DOCTORAT ONLINE
(DE ACASĂ) ȘI ABSOLVIREA GIMNAZIULUI ȘI LICEULUI NEAPĂRAT ÎN ȘCOLI,
SUB PAZĂ
Ministrul Educației
și Cercetării, alături de Consiliul Național al Rectorilor, Sindicatul Alma
Mater și de asociațiile studențești, au analizat și au oficializat organizarea
în sistem on-line a examenelor de semestru, de an și de finalizare a studiilor
de învățământ superior (vezi Monitorul Oficial și hotărârile celor mai
prestigioase universități din Iași, București și Cluj publicate pe site-urile
lor).
Universitățile
noastre vor face admiteri la studii fără notele de la bacalaureat, fără
examene, doar în baza mediilor din anii de liceu (vezi MO și hotărârile
universităților), după exemplul Suediei în care nici nu există examen de
bacalaureat.
Nu înțelegem
de ce viitorii medici, profesori, juriști și ingineri pot să își ia diploma de
licență, masterat și doctorat prin examene online (și apoi să ne lăsăm viața și
țara pe mâinile lor), iar examenele elevilor de 13 și 17 ani (în cazul cărora
vor mai trece mulți ani până să ajungem pe mâinile lor) trebuie neapărat
organizate strict în școli, sub supravegherea profesorilor și a camerelor
video. Credeți că sunt argumente serioase pentru asemenea decizii radical
opuse?
Propunem:
a) Să respingeți, prin decizia dumneavoastră,
ideea aducerii elevilor în iunie în școli pentru pregătire și să hotărâți renunțarea
susținerii evaluării naționale și a bacalaureatului în acest an, situația
școlară să fie calculată pe baza mediilor anuale și din semestrul I.
b) Să adăugați în actul juridic ce vă este
supus votului și un articol vizând organizarea unei licitații pentru înfiinţarea
Bibliotecii Şcolare Virtuale şi a Platformei şcolare de e-learning prevăzute de
art. 70 din legea educației: „Se înfiinţează Biblioteca Şcolară Virtuală şi
Platforma şcolară de e-learning, care includ programe şcolare, exemple de
lecţii pentru toate temele din programele şcolare, ghiduri metodologice,
exemple de probe de evaluare. Aceste resurse digitale vor fi accesibile
permanent şi gratuit oricărui elev sau profesor. Unităţile de învăţământ
utilizează platforma şcolară de învăţare pentru a acorda asistenţă elevilor în
timpul sau în afara programului şcolar ori pentru cei care, din motive de
sănătate, temporar nu pot frecventa şcoala. Înfiinţarea, gestiunea şi
îmbogăţirea permanentă a Bibliotecii Şcolare Virtuale şi a Platformei şcolare
de e-learning intră în responsabilitatea Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului.”.
Argumente privind examenele:
1. Examenele (dacă
s-ar ține) nu ar fi oricum relevante din cauză că mulți elevi (poate chiar
dintre cei valoroși) nu vor risca să participe la ele. Unii nu ar fi primiți
nici dacă ar vrea (vezi recomandările mediului sanitar pentru elevii cu
afecțiuni sau care locuiesc cu părinți/bunici cu afecțiuni de sănătate sau
peste 65 ani;
2. Ce se va
întâmpla dacă vor fi mulți profesori care să refuze să fie evaluatori sau
supraveghetori? Și în anii anteriori au fost greu de găsit voluntari. Unii nu
ar fi primiți nici dacă ar vrea (vezi recomandările mediului sanitar pentru
profesorii cu afecțiuni sau care locuiesc cu soț/mamă/tată/socru/soacră de
peste 65 ani/cu afecțiuni de sănătate);
3. De bună
seamă că ar fi alocați bani cu nemiluita pentru măști, mănuși, dezinfectanți,
termometre, despărțitoare și pază. În mod cert că se va elabora un protocol de
mișcare a elevilor prin școală. Îl vor respecta însă copiii/tinerii, mai toți
gata să își descarce energia acumulată în lunile de consemn acasă? Nu sunt
printre ei oare și copii ai adulților care nu au respectat nici până acum
restricțiile? Se vor putea asigura câte doi pușcași marini care să îl flancheze
pe fiecare zurbagiu în parte?
4. Profesorii
sunt singurii care răspund legal de viața și siguranța elevilor în școli
(minorii nu răspund în fața legii, pot fi cel mult mustrați dacă încalcă vreun
protocol). Își vor lua profesorii această răspundere legală de a-i apăra pe
elevi în fața unui pericol invizibil și de a-i proteja chiar și de ei înșiși?
5. Adevărata
valoare a unui elev nu este totdeauna precis dată de rezultatele lui la un
examen de doar câteva ore și în condiții de stres. Este posibil ca varianta cu
mediile din gimnaziu să îi favorizeze pe unii (în general pe cei din medii
defavorizate și cu părinți care nu își permit să îi dopeze cu meditații) și să
îi defavorizeze pe alții (în general din medii favorizate și cu părinți care
își permit să le plătească meditații). Și în anii trecuți, cu toată rigoarea
examenelor, au fost mulți, mulți elevi care, după începerea liceului, văzând că
nu fac față la un liceu de elită, s-au transferat de acolo. Și nu a fost gaură
în cer. În privința copiilor care nu vor prinde un liceu de elită dar valoroși
și cu părinți gata să îi ajute, sunt sigur că vor reuși ulterior un transfer
acolo unde își doresc. Pentru aceste situații și în acest an, chiar ministerul
ar putea elabora o variantă de redistribuire a elevilor după începutul anului
școlar bazată eventual pe niște diferențe etc. Această redistribuire s-ar face
în chiar perioada de început a liceului, perioadă care sigur va fi dedicată
recuperării materiei din ratatul semestru al II-lea. Luarea în calcul a
mediilor anuale pentru repartiția la liceu s-ar putea să aducă la licee de
elită și copii cu potențial dar din medii defavorizate și care nu își permit
meditații pentru examene. Nu ar fi ceva perfect, dar știți vreun sistem perfect
sub soare?
6. Pe lângă
cele de mai sus ne punem și următoarele întrebări de conștiință:
- Cum am/ați răspunde
dacă se va dovedi că virusul s-a răspândit între elevi-elevi, profesori-elevi,
profesori-profesori sau în mijloacele de transport cu care vin aceștia la
școală?
-
Dar dacă un elev va muri contaminat în școală?
7. Îngrijorări
recente:
- Peste 7% din
toate cazurile de infecție cu noul coronavirus din România au fost depistate la
copii. Până în 3 mai aproape 1 000 de copii din România aveau COVID-19 (date
oferite de Centrul român pentru Prevenirea și Controlul Bolilor Transmisibile).
Nimeni nu știe ce se va întâmpla odată cu revenirea acestora în școli. Doi
copii infectați cu COVID 19, o fată de 12 ani și un băiat de 13 ani, au murit
în Belgia și Marea Britanie. Adolescenți morți din cauza COVID-19: doi băieți
din SUA și o fată din Franța (nu aveau probleme de sănătate);
- Unii medici avertizează
că România e în zona maximă de risc pandemic, alături de SUA, Suedia și Marea
Britanie;
8. Anularea
Evaluării Naționale și a Bacalaureatului este și propunerea Institutul pentru
Calitatea Vieții, a sindicatelor și a unor foști miniștri ai educației.
Argumente pentru platforma UNICĂ de
învățare e-learning:
- În prezent,
deși am încercat sute de platforme și resurse educaționale, nu am găsit nici
măcar un sigur site educațional care să stea în picioare la o privire critică:
ba au grave erori științifice, ba sunt nepermis de nesistematizate și
incomplete, ba sunt realizate superficial, în cel mai bun caz le lipsesc doar
diacriticile, ba sunt contra cost etc. Nici nu puteau fi altfel, fiind opera
unor inimoși singuratici.
Platforma
școlară de învățare e-learning prevăzută de legea în vigoare la art. 70,
trebuie să fie gratuită, la liber (să poată fi accesată de către oricine și
oricând de pe un simplu telefon), fără parole și fără logări și care să
funcționeze 24 de ore din 24. O astfel de platformă va realiza și o reală
egalitate de șanse pentru copii, vor putea exersa și progresa și copii care nu
își permit meditații și cei aflați peste hotare. Vor avea acces la această
platformă și adulții (orice persoană care vrea să învețe), mai ales că legea
educației are un capitol distinct „TITLUL
V Învăţarea pe tot parcursul vieţii”. Evident, platforma trebuie elaborată
de largi colective formate din specialiști în IT și din științele educației:
- să fie
exhaustivă, să aibă lecții la toate disciplinele și la toate conținuturile din
programele școlare;
- lecțiile să
fie interactive (text completat de animații sugestive, structurate logic, cu
secvențe într-o succesiune în care tema nouă să se bazeze pe cunoștințe deja
achiziționate): titlu, motivare (la ce folosește ceea ce va urma să fie
învățat), descriere, explicații, definiție, exerciții model rezolvate, teste
interactive de autoevaluare prin care de fapt vor învăța autonom chiar și prin
tatonări, încercări și erori;
- pot fi propuse
exerciții de învățare algoritmică (bazată pe
parcurgerea riguroasă a unei succesiuni de operații), învățare euristică (bazată pe tatonări, încercari, erori, elaborari
de planuri), învățare programată (trecerea la o nouă secvență de învățare la alta, numai după ce secvența anterioară a fost corect însușită).
- astfel se va
realiza o învățare asincronă/studiu individual - în ritmul fiecãrui cursant,
învățarea în ritm propriu fiind un deziderat care nu poate fi atins cu adevărat
niciodată în sala de clasă;
- profesorul
de la clasă se va limita în general doar să recomande exerciții de învățare pe
această platformă celor care au rămâneri în urmă la anumite capitole sau la a
realiza, după secvențele clasice de predare-învățare și transferul în alt context al cunoştinţelor dobândite într-un anumit context;
- de
râsul-plânsul este că portalul ministerului are o secțiune https://www.edu.ro/biblioteci-0 La
această secțiune sunt 0 biblioteci școlare virtuale. Există o trimitere și la
platforma www.elearning.ro , platformă care NU are
nimic din ceea ce art. 70 din lege îi cere. Nici lecţii pentru toate temele din
programele şcolare, nici ghiduri metodologice, nici exemple de probe de
evaluare. Ca să nu mint, există o trimitere spre testarea online (E-testingul)
și jocuri educative dar pe bani: stă scris „cu
abonament lunar între 20 şi 180 de lei” pe chiar portalul pe care
ministerul trebuia să ofere gratuit exact așa ceva;
- amânarea
deciziei privind această platformă duce la risipă de bani publici și privați
fiindcă deja încep să se aloce haotic fonduri în acest sens (în proiecte la fel
de haotice) în lipsa unui semnal că statul va realiza așa ceva în această vară.
Încă așteptăm să fim chemați la consultări
conform art. 14 din lege:
Multe, multe
reglementări au fost emise încălcând ART. 14 din legea nr 1/2011 care spune că
„(1) Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului proiectează, fundamentează şi aplică strategiile
naţionale în domeniul educaţiei, cu consultarea asociaţiilor reprezentative ale
cadrelor didactice...”. Asociația noastră nu a fost consultată. Desigur că
ministerul ar trebui să își fundamenteze deciziile în principal pe expertiza
forurilor științifice și nu pe aceea a sindicatelor sau a asociațiilor, cu atât
mai puțin pe baza reacției la presiuni venite din spațiul public, nu de puține
ori pornite din partea unor vedete de pe ecran certate cu cartea încă de pe
băncile școlii. Cum ar fi ca și în justiție și medicină să se supună deciziile
consultării poporului?
Iată un caz
recent de renunțare, fără să fie cazul, la exigență și rigoare. Este vorba de
ideea anulării corigențelor din semestrul I, semestru în care elevii au fost în
bănci și au fost notați face to face în
prezența și a colegilor lor. Nu susținem deloc promovarea automată a celor care
au fost corigenți la finalul semestrului I și care nici la începutul lui 2020
nu au luat vreo notă de trecere, variantă vehiculată în ultimele zile.
Cu
multă considerație,
Viorel
Dolha, Preşedintele AGIRo
Doresc să vă pot arăta stima și considerația pentru apropierea de popor, de oamenii acestei țări care,în procente diferite, au hotărât să o conduceți! Dascălii s-au organizat, și-au exprimat păreri, au făcut propuneri care să aducă îmbunătățiri, dar nu au fost ascultați și nici luați în seamă! De ce oare? Îndemnul meu e să căutați soluțiile de revigorare și la ,,cei de jos,, pe care vă sprijiniți ca să ajungeți sus. Subscriu propunerilor făcute de domnul Viorel Dolha Președintele AGIRO!
RăspundețiȘtergere