Premierul Florin Cîţu introduce un nou concept în politică, în raportul dintre guvern şi parlament.
Pentru prima oară în istoria post-decembristă în
România se va vota „un buget curat”. Ce înseamnă „un buget curat”? Răspunsul
este simplu: un buget care este votat exact în forma în care a fost elaborat de
către guvern.
Parlamentarii au pierdut astfel ocazia de a
introduce amendamente prin care cer anumite sume pentru judeţul din care fac
parte.
În acest fel parlamentarii nu vor mai putea da un
răspuns la întrebarea care li se pune în mod frecvent: ce aţi făcut pentru
judeţ? Au fost nu puţine cazuri în care parlamentarii care „au făcut ceva
pentru judeţ” au fost acuzaţi de trafic de influenţă. Sunt şi acum pe rol astfel
de procese.
„Traficul de influenţă” era derulat în două moduri.
Unul conform legii, prin depunerea de amendamente la votarea bugetului, iar
altul prin intervenţii la ministere. Un parlamentar aparţinând unui partid
aflat la guvernare se prezenta la un ministru şi îi cerea anumite lucruri
pentru judeţul său. Se mai practică şi acum acest sport. Acest lucru face
diferenţa dintre un parlamentar al unui partid aflat în opoziţie şi un
parlamentar al unui partid aflat la guvernare.
Se pare că a fost eliminată practica depunerii de
amendamente. Votarea lor se făcea la înţelegerea tuturor parlamentarilor
dintr-un judeţ.
Să presupunem că parlamentarii judeţului Satu Mare,
trei de la UDMR şi câte unul de la PNL, USR-PLUS şi PSD se înţeleg să susţină
împreună alocarea unei sume pentru o investiţie în judeţ. Mai vorbesc fiecare
cu colegi din partidele lor şi amendamentul trece. Acest lucru nu se mai
întâmplă anul acesta. Aşadar, parlamentarii nu au cu ce să se laude în faţa
alegătorilor.
Judeţele pierd, dar principiul în sine este sănătos.
Dacă premierul Cîţu va reuşi să elimine şi bătutul la uşa miniştrilor, se face
încă un pas spre reglementarea unor reguli stricte. Nimeni nu se va mai putea
lăuda cu banii pe care i-a adus el în judeţ. Vor fi mai puţine procese de trafic
de influenţă. Vor dispare şi potenţialii „baroni locali”. Cu alte cuvinte, se
va intra în normalitate.
Dar de la intenţie la realizare este un drum lung.
Parlamentarii vor găsi alte metode, unele la limita legii, ca să poată ajuta
judeţul pe care îl reprezintă.
Trecerea bugetului este şi un test al încrederii în
guvern. Dacă premierul nu avea siguranţa că va fi votat chiar dacă nu s-a
acceptat niciun amendament ar fi recurs la negocieri cu partidele din opoziţie.
Se pare că nu a fost nevoie. PSD în schimbul unor alocaţii pentru anumite
judeţe, anumite primării, ar fi completat voturile necesare pentru obţinerea
majorităţii. Nu a fost nevoie. Coaliţia de guvernare, în ciuda unor dispute,
pare să fie solidară.
Practic în acest moment nu există o altă variantă.
Formaţiunile componente sunt condamnate să rămână împreună oricâte dispute ar
exista între ele.
Trecerea „bugetului curat”, adică în forma în care
l-a trimis guvernul în parlament nu înseamnă că vor înceta disputele din
interiorul coaliţiei.
Fiecare grup politic, fiecare partid, ba chiar
fiecare ministru are propriul interes. Premierul Cîţu deseori polemizează nu
doar cu liderii partidelor componente, în special cu USR, ci şi cu oameni din
PNL.
Partidele de dreapta sunt mai puţin disciplinate
decât cele de stânga, iar liderii lor nu se bucură de autoritatea şi respectul
liderilor PSD. Ba chiar au tendinţa de a-şi critica preşedinţii. Rareş Bogdan,
de exemplu, l-a criticat destul de dur pe Ludovic Orban. Nici premierul Cîţu
nu-l menajează, atacându-l subtil. De altfel, Florin Cîţu nu exclude să
candideze la funcţia de preşedinte al PNL. La rândul lui, Dan Barna are parte
de critici dure din partea membrilor USR.
Nu este nimic nou. Cei mai redutabili adversari ai
partidelor de dreapta sunt ele însele. Votarea bugetului „curat” este doar o
izbândă izolată. Adevăratul război se va declanşa ceva mai târziu.
Autor:
Dumitru Păcuraru
Sursa:
Informaţia zilei Satu Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu