În subsolul unui text mai vechi, publicat de mine prin 2016, pe site-ul certitudinea.ro, a fost postat următorul „comentariu”, semnat de un oarecare „Dacian” (în continuare „D”):
„Naționalism = 1. Doctrină politică bazată pe
apărarea (uneori exagerată) a drepturilor și aspirațiilor naționale; 2.
Atitudine care are în vedere, în primul rând, apărarea drepturilor și
aspirațiilor naționale (însoțite, în anumite împrejurări, și de xenofobie); 3.
Ideologie și politică care urmărește întreținerea izolării și ațâțarea
neîncrederii și urii între diferite naționalități. Tendință de a aprecia
exclusiv și exagerat tot ceea ce aparține propriei națiuni; 4. Politică și
ideologie care urmăresc întreținerea izolării și ațâțarea urii de rasă și
naționalitate. ◊ tendință de a aprecia exclusiv și exagerat tot ceea ce
aparține propriei națiuni”.
La aceste definiții de dicționar, „D” adaugă
următoarea „concluzie”: „Naţionaliştii democraţi diferă de cei liberali, de cei
socialişti, de cei ecologişti, de cei monarhişti prin formele de manifestare a
dușmăniei, urii, imoralității și indecenței publice”.
Fac următoarele precizări, pe care „autorul” le-a
omis:
– prima definiție este preluată din DEX 1998.
– a doua definiție este preluată din NODEX 2002
(Noul Dicționar Explicativ 2002).
– a treia definiție este preluată din DN 1986
(Dicționarul de Neologisme 1986).
– a patra definiție este preluată din MDN 2000
(Marele Dicționar de Neologisme 2000).
În treacăt fie spus, definițiile sunt destul de
diferite și chiar contradictorii între ele, în funcție de „trendul” politic sau
geopolitic al momentului. Pe de altă parte, „Dacian” a făcut o alegere
selectivă a definițiilor, evitând cu grijă pe cea din DEX 2009, care
reprezintă, de fapt, sensul de bază al conceptului de naționalism: „Ideologie
și politică derivate din conceptul de națiune, care a contribuit în secolele al
XVIII-XX-lea la cristalizarea conștiinței naționale și la formarea națiunilor
și statelor naționale”.
Mi se pare evident că intenția așa-zisului „D” este
de a-i trage de urechi pe naționaliști, pe considerentul (nerostit, dar
implicit) că sunt „dușmani ai poporului”. Deci comentariul său nu a fost făcut
cu scopul de a ne „școlariza”, ci de a ne înjura. Cred însă că, încercând să
fie subtil, „D” n-a reușit decât să fie grosolan, contrazicându-se chiar în
primele două definiții selectate de el. S-o luăm pe prima: „Naționalism =
Doctrină politică bazată pe apărarea (uneori exagerată) a drepturilor și
aspirațiilor naționale”. Păi definiția este onorantă pentru termen, căci el înseamnă,
repet, „doctrină politică bazată pe apărarea drepturilor și aspirațiilor
naționale”! Ceea ce nu are nimic negativ, chiar dacă „uneori” această apărare
este „exagerată”. „Uneori exagerată” înseamnă abatere de la fond, deci o
excepție de la regulă.
Excese de atitudine au existat întotdeauna, oriunde
și oricând, în legătură cu orice idee, curent, concepție, credință religioasă
etc, dar ele nu anulează și nu se substituie esenței echilibrate a sensului.
Există excese și în naționalism, evident, iar acestea apar, de regulă, atunci
când valorile naționale sunt călcate în picioare. Însă în acele cazuri vina o
poartă cei care jignesc sau batjocoresc aceste valori. Nu poți întărâta la
infinit un câine și acesta să nu te muște. Dar asta nu înseamnă că trebuie să
stârpești toți câinii de pe pământ…
Un comentariu aproximativ identic se poate aplica și
celei de-a doua definiții selectate de „D”: „Naționalism = Atitudine care are
în vedere, în primul rând, apărarea drepturilor și aspirațiilor naționale
(însoțite, în anumite împrejurări, și de xenofobie)”. Intervenientul încearcă,
la fel, să definească sensul principal prin cel particular din paranteză.
Ultima parte a comentariului lui „D” nu este extrasă
din niciun dicționar. Vine din adâncul sentimentelor sale tulburi, din cea mai
sinceră ură față de ideea de naționalism: „Naţionaliştii democraţi diferă de
cei liberali, de cei socialişti, de cei ecologişti, de cei monarhişti prin
formele de manifestare a dușmăniei, urii, imoralității publice”. Mie mi se pare
că virulența, încrâncenarea viscerală cu care este scrisă această frază
otrăvită și globalizantă, se potrivește mai degrabă autorului. Ura este chiar a
lui și este totală și irevocabilă. Ea face imposibilă orice formă de dialog.
Naționalismul are și el formele lui de impostură:
naționalismul de fotoliu, de cafenea, de tribună, de cârciumă etc. Cea mai
jenantă formă este aceea a a naționalismului de stadion care, ca și celelalte,
nu-și asumă responsabilitatea morală a opțiunii dar este, în plus, foarte
gălăgios și vulgar. Toate circumscriu, împreună, numeroasa comunitate a
patriotarzilor, care compromit naționalismul autentic. „D” nu face nicio nuanțare
în acest sens, el respinge și urăște orice formă de naționalism, deci tot ce
este național. Din punctul ăsta de vedere ar putea fi considerat superior
„patriotarzilor”, dacă ar fi sincer. Dar ce valoare poate avea sinceritatea
unui om care se ascunde în spatele unui paravan, al unui nume fals,
conspirativ? (a nu se confunda cu pseudonimul, care este un nume adoptat la
vedere)…
Eminescu îi împărțea pe vorbitorii nativi de limbă
română în două categorii: „români” și „romunculi”. „D” face parte din a doua categorie.
Nu știu de ce, dar îi urăște pe români, în rândul cărora nu vrea cu niciun chip
să se încadreze, deși scrie foarte bine românește. Nu vrea sau nu poate. Căci,
vorba lui Grigore Vieru, „ca să fii român, trebuie să poți !”.
Autor:
Miron Manega, Vicepreședinte U.Z.P.R.
Sursa:
art-emis.ro
Notă
– sursa – publicația „Certitudinea” Nr. 129/2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu