Ajunul Craciunului, zi de post aspru
Ajunul Craciunului este ultima zi de post din Postul
Nasterii Domnului. Acest post, care incepe in ziua de 15 noiembrie si se
incheie in ziua de 24 decembrie, ne aduce aminte de patriarhii si dreptii
Vechiului Testament, care au petrecut timp indelungat, in post si rugaciune,
asteptand venirea lui Mesia, Mantuitorul lumii.
Daca primele 39 de zile ale acestui post sunt mai
usoare, din punct de vedere alimentar, intre ele existand mai multe zile in
care Parintii Bisericii au randuit "dezlegare la peste", cea de-a
patruzecea zi a postului este una de aspra postire, adica de ajunare. Obiceiul
de a ajuna in aceasta ultima zi a postului este consemnat inca din secolul al
IV-lea.
Astfel, in ajunul Craciunului, fiecare credincios
ajuneaza dupa putere, pana la Ceasul al IX-lea (ora 15.00), nimic mancand. In
unele zone, credinciosii ajuneaza pana mai tarziu, asteptand rasaritul
luceafarului de seara, in amintirea stelei care a vestit magilor Nasterea Domnului.
Dupa ceasul pranzului, spre seara, se obisnuieste sa
se manance grau fiert, amestecat cu fructe si miere, in amintirea postului
Prorocului Daniel si al celor trei tineri din Babilon (Daniel 1, 5-16). Aceasta
zi de post aspru mai aminteste si de postul tinut odinioara de catehumenii
care, in seara acestei zile, erau botezati si impartasiti pentru prima data cu
Sfintele Taine, in cadrul Liturghiei Sfantului Vasile cel Mare.
In seara zilei de ajun, credinciosii obisnuiesc sa
manance o mancare dulce, numita in popor "Scutele lui Iisus". Cu
faina, apa si sare se framanta niste lipii subtiri care se coc pe plita.
Acestea se inmoaie intr-un sirop dulce (apa cu miere sau zahar) si se presara
cu nuca macinata.
Ajunul
Craciunului, zi de colindat
Nasterea Domnului este anuntata in lume de crestini
prin colinde, primii care pornesc cu colindatul, in dimineata de Ajun, fiind
copiii si tinerii. Acestia sunt primiti de crestini cu mere, nuci, covrigi si
cu acele turte numite "Scutecelele lui Hristos". Pentru ca pana dupa
Sfanta Liturghie din ziua de Craciun este inca post, colindatorii trebuie si ei
primiti cu daruri de post (covrigi, turte, nuci, fructe).
Ajunul
Craciunului, cand preotul vesteste Nasterea Domnului
Tot in ultima zi a postului Craciunului, preotul
umbla pe la casele credinciosilor cu icoana Nasterii Domnului, spre a vesti
maritul praznic al Intruparii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria. Din punct
de vedere liturgic, putem spune ca aceasta traditie, a umblatului cu icoana,
este un fel de slujba in afara zidurilor bisericii. Este o slujba savarsita pe
ulite si pe stradute, prin curti si prin case, pe la ferestre si pe la usi.
Precum odinioara facea crainicul, parintele se straduieste a anuta in tot locul
si pe tot omul o mare veste: Dumnezeu se face om, ramanand insa Dumnezeu!
Astfel, singurul lucru nou sub soare se arata vrednic de o asemenea mare
vestire.
Fiecare preot vesteste Nasterea Domnului in parohia
lui. In functie de marimea parohiei, preotul poate incepe sa umble cu icoana
mai devreme sau mai tarziu. Astfel, la sate, aceasta vestire se petrece chiar
in ajunul Craciunului, pe cand la orase, unde parohiile sunt mai mari si
credinciosii mai numerosi, preotii incep sa umble cu icoana ceva mai devreme.
Ajunul
Craciunului modifica randuiala liturgica
In ajunul Craciunului se citesc "Ceasurile
Imparatesti" si se savarseste Liturghia Sfantului Vasile cel Mare unita cu
Vecernia. In cadrul acestor slujbe sunt randuite spre citire mai multe profetii
din Vechiul Testament privind Nasterea Domnului.
Daca ajunul Craciunului cade intr-o zi de sambata
sau dumnica, slujba numita "Ceasurile Imparatesti" se muta in vinerea
dinainte, aceasta zi devenind "zi aliturgica", adica zi in care nu se
savarseste Sfanta Liturghie". Aceasta slujba a Ceasurilor este numita
astfel deoarece, in lumea bizantina, la aceasta participau si imparatii, iar la
noi se aduna in biserica toata familia domneasca.
Daca ajunul Craciunului cade in zilele de luni pana
vineri, in ziua de ajun se va savarsi Liturghia Sfantului Vasile cel Mare, iar in
ziua praznicului se va savarsi cea a Sfantului Ioan Gura de Aur. Daca ajunul va
cadea insa intr-o zi de sambata sau duminica, in ziua de ajun se va savarsi
Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur, iar in ziua praznicului se va savarsi cea
a Sfantului Vasile cel Mare unita cu Vecernia.
Ajunul
Craciunului, prilej de bucurie si rugaciune
Dupa noaptea de ajun, trei zile la rand, in toate
bisericile se savarseste Sfanta Liturghie. Din pricina bucuriei marelui praznic
al Nasterii Domnului, s-a randuit ca in perioada cuprinsa intre Craciunului si
Boboteaza sa nu se faca ingenuncheri si plecaciuni. Exceptie fac insa canoanele
primite de la duhovnic, savarsite in taina camerei fiecaruia.
"Fecioara astazi pe Cel mai presus de fiinta
naste si pamantul pestera Celui neapropiat aduce. Ingerii cu pastorii slavesc
si magii cu steaua calatoresc, ca pentru noi S-a nascut prunc tanar, Dumnezeu
Cel mai inainte de veci."
"Nasterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru,
rasarit-a lumii lumina cunostintei. Ca intru dansa cei ce slujeau stelelor de
la stea s-au invatat sa se inchine Tie, Soarelui dreptatii, si sa Te cunoasca
pe Tine, Rasaritul cel de sus. Doamne, slava Tie!"
Autor:
Teodor Danalache
Sursa:
CrestinOrtodox.Ro
Fie ca Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos sa va aduca numai bucurii cu sanatate, iar noul an care bate la usa sa ne intareasca pe toti in credinta, in lucrarea celor bune si sa traim cu incredintarea neclintita ca portile iadului care-si casca tot mai tare si mai larg gura, nu vor birui nicicand Biserica lui Hristos, nadejdea, scaparea si mantuirea noastra ! Doamne ajuta !
RăspundețiȘtergere