Schimbările democratice consacrate de Constituție (1992) au dus și în România la libertăți și drepturi fundamentale de care să se poată bucura fiecare cetățean. Numai că, în orice loc din țară, oamenii se plâng de abuzuri, nedreptăți, sărăcie și inerție. Acestea nu sunt neglijabile.
Va trebui recunoscut, prin forța lucrurilor, că
originea lor rezidă în slăbirea democrației – mai exact, în faptul că partidele
și instituțiile răspunzătoare de aplicarea Constituției au tolerat, în ultimii
aproape douăzeci de ani, un autoritarism incult și obtuz, care a afectat
performanțele. Nu numai că s-au irosit în timp resurse și oportunități
considerabile, dar, recent, s-au atins noi culmi. Guvernarea nu a putut să dea
reglementări viabile de stimulare a economiei și creștere a veniturilor.
Niciodată amatorismul și disprețul pentru cetățeni nu au fost mai fățișe ca în
ultimele săptămâni.
Așa stând lucrurile, o convingere și patru șiruri de
fapte m-au făcut să duc mai departe reflecția pe întrebarea: ce-i de făcut azi
în România?
Personal, mi-am întărit convingerea, ce rezultă
dintr-o concepție axată pe comunicare, că abia inițiativa unor oameni
pregătiți, devotați și solidari poate aduce asanarea. Aceștia sunt mulți – de
la meseriașul și agricultorul productiv, la funcționarul, maistrul, inginerul,
profesorul, medicul, fermierul, militarul, artistul, preotul eminent, cu
reușite certe. Am argumentat că abia respectând cetățeanul din fiecare s-a
făcut relansarea societăților pe care le admirăm și că, în crizele României actuale,
dacă vrem soluții, este urgent să se revină la statul de drept democratic și să
se instituie, pe locul democrației viciate și mute de acum, o democrație
deliberativă.
Este timpul să se discute fără rețineri
dificultățile. Se observă ușor, însă, că neîncrederea în legile, instituțiile
și reprezentanții de azi sporește zi de zi. Mulți concetățeni sunt resemnați,
destui se gândesc să emigreze. Dezbaterea publică, singură luată, nu mai
ajunge. Este nevoie și de proiecte viabile.
M-au făcut să duc mai departe reflecția diagnozele
date situației de cei mai buni istorici și economiști ai țării, care au
consemnat că România ultimelor decenii a înregistrat cea mai gravă prăbușire
din istoria ei în timp scurt și că jaful depășește epoca fanariotă.
Privatizarea a fost înțeleasă ca devalizare, democrația a fost ruptă de
răspundere, la decizii au urcat mulți nepregătiți, politica externă s-a
convertit în excursii pline de ridicol. România înregistrează creștere de PIB,
dar 38% dintre cetățeni sunt la marginea sărăciei. Se trăiește pe datorie,
îndatorarea externă, azi de peste 161 miliarde euro, devenind record. În
schimb, abuzul de funcții în stat, privilegiile și lipsa de răspundere nu au
seamăn pe continent.
Desigur, țara și-a dat, la rândul ei, o constituție
democratică, este în alianțe solide, oamenii sunt liberi și se bucură de ceea
ce au. Numai că acestea s-au atins cu decenii în urmă, de cu totul alții decât
cei care se bat astăzi cu ele în piept. O societate a libertăților și
drepturilor, cu valori ferme și democrație curată, care valorifică opinia
cetățenilor, cum s-a cerut din 1918 încoace, rămâne, în orice caz, soluția și
pentru România.
M-a făcut să duc mai departe reflecția asupra a ceea
ce este de făcut discordanța dintre nevoile României și ceea ce propun cei care
vor să o conducă din 2024. Niciun candidat, dintre cei în avanscenă, nu are cum
scoate țara din situația actuală – nici prin capacitate, nici prin realizări în
interes public, nici prin ceea ce propune. Niciunul nu a fost, profesional
vorbind, în fruntea generației sale. Niciunul nu a elaborat singur un program.
Niciunul nu s-a construit pe sine. Nici unul nu a exprimat alte opinii decât
ale șefilor săi.
Acestea se răsfrâng și în ceea ce propun acei
candidați. Se vor aplicări ale digitalizării și geneticii, ignorând faptul că
tehnologiile, absolut indispensabile, firește, nu dau rezultate fără
normalizare instituțională. Se vrea luptă cu corupția, care este, desigur,
lățită, dar lupta dusă a lovit, prin incompetență, întreprinzătorii din țară și
a sporit corupția. România a ajuns controlată, ascultată, încătușată, cum spun
justificat unii parlamentari, încât cu democrați de mucava creați prin birouri
oculte nu se iese la liman. Nu se pricepe că înarmarea nu este ideal de
societate, ci măsură impusă de circumstanțe. Țara are nevoie de reforme serios
concepute, dar ele sunt confundate cu schimbări mărunte.
Pentru cine vrea să rămână lucid, este evident că
sunt candidați preocupați mai curând să satisfacă sponsori. Aceasta tocmai când
în alte societăți se asumă că democratizarea este rezolvarea, iar democrație
fără meritocrație nu dă rezultate. La urma urmelor, este de pus întrebarea:
după două decenii irosite cu alegerea „răului mai mic”, care a dus la
prăbușirea ce se vede cu ochiul liber, nu ar fi cazul ca România să treacă la
criteriul valorii și capacității persoanelor? Nu ar fi cazul valorificării, în
locul simplilor activiști rezultați din jocul împrejurărilor, a numeroșilor
cetățeni, din locuri variate ale țării, care au dovedit valoare profesională,
capacitate de a crea și transforma în bine unități și instituții?
Nu ar fi și cazul schimbării de optică? Observând,
bunăoară, că necontenitele obiecții fără legătură cu valoarea oamenilor face
servicii doar imposturii, nicidecum unei țări! Că neîncetata înlocuire a ceea
ce este în discuție cu pretexte de orice fel împiedică rezolvările! Că punerea
în mișcare a delațiunii duce îndărăt! Ca fapt, în România, actuala putere a
rezultat din votul unei treimi din electorat, în vreme ce foarte mulți oameni
dintre cei mai calificați sunt trimiși să privească spectacolul involuției și
neputinței. Nu ar fi cazul activării lor în interes public – ca și al activării
covârșitoarei, dar ignoratei majorități de fapt?
M-a făcut să duc mai departe reflecția o scrisoare a
domnului Octavian Știreanu, care a adus, cu argumente, chestiunile la miez.
Primul este acela că „nu putem evita întrebarea: /…/ <Cum ar putea România
să redevină a cetățenilor în condițiile actuale?>, la care ar trebui să
răspundem înainte de a fi pusă> ”. Al doilea argument: „ar trebui prezentat
foarte concret un program clar de legi și hg sectoriale menite să aducă vaporul
răblăgit și în derivă al țării noastre pe cursul de apă al suveranitățiii,
patriotismului, civismului, meritocrației”. Poate fi punct de plecare acel
Program prezidențial publicat de ziarul „Cotidianul” (7 februarie 2023), care
„ar deschide ferestrele pentru ca țara să respire și care izbește până și în
redutele cele mai habarniste, conservatoare și jemanfișiste care colcăie prin
politica românească”. Al treilea argument pornește de la întrebarea „Ce vrem de
la platforma <România cetățenilor>: …vrem să devină o mișcare politică cu
tot ceea ce presupune aceasta – program, oameni, obiective ș.a.? Sau vrem să nu
fie nimic din toate acestea sau câte puțin din fiecare, lăsând timpul să treacă
pe lângă noi?”.
Din capul locului, programul din 7 februarie 2023 a
consemnat premisele scoaterii României din situația gravă de azi. Programul
fiind oricând accesibil, amintesc doar câteva puncte, pe care cine candidează
se cuvine să le satisfacă: Anume, „Să reafirme supremația Constituției ca lege
fondatoare a statalității României”; „Să se poziționeze public pentru întărirea
și protejarea autorității Parlamentului ca reprezentant al puterii suverane a
poporului (la Art. 61)”; „Să solicite public, în Strategia de apărare
națională, eliminarea din diferite legi a prevederilor care pot aduce atingere
libertăților cetățenești”; „Să precizeze în programul electoral ce intenții,
inițiative, proiecte ori acțiuni de politică externă are în vedere spre a le
promova în numele României. Apartenența României la UE și la Alianța
Nord-Atlantică sunt în afara oricărei discuții. Dar politica externă a unei
țări … nu se poate rezuma la reafirmarea la nesfârșit a acestor opțiuni pe care
nu le contestă nimeni. A fi european nu înseamnă a epata birocrația europeană.
A fi european înseamnă a fi creativ în politicile comunitare și a pretinde respectul
tratatelor fondatoare de către toate părțile semnatare”; „Să restabilească
prioritatea reglementărilor naționale în raport cu cele internaționale, conform
Constituției în vigoare”; „Să pledeze pentru readucerea CSAT în legalitatea
constituțională. Să readucă serviciile secrete în matca constituțională”; „Să
denunțe existența Statului paralel”; „Să solicite instituirea prin lege a
obligației asociațiilor profesionale de magistrați, judecători, procurori,
avocați, ca și a celor de jurnaliști, de a introduce în dosarul propriilor
membri o declarație pe proprie răspundere privind (ne)apartenența ori
(ne)colaborarea respectivului membru cu serviciile secrete”; „Să militeze
pentru consolidarea și promovarea capitalului autohton și a produselor
economiei românești în toate prezențele sale publice și în întâlnirile de peste
hotare”.
Pe cât știm astăzi, nici un candidat nu a atins
angajamente consemnate în Programul prezidențial! Or, la drept vorbind, cine
ocolește aceste angajamente nu vrea să înfrunte efectiv situația de azi a
României. Un cetățean responsabil și le asumă explicit.
Desigur, aceste angajamente cer diferite acțiuni. De
pildă, articolele Constituției cer corecta interpretare, articolele privind
protejarea libertăților cetățenești cer corecturi ale legislației, iar
prevederi obligative vor trebui elaborate privind multe domenii.
Nicio țară nu s-a lansat fără angajarea minților și
brațelor ei. Soluțiile sunt acasă, chiar și când înveți de la alții. „Asumarea
de sine” este cheia pentru cetățeni și națiuni, iar ea înseamnă din capul
locului folosirea suveranității naționale. Aceasta are nevoie de elaborări
juridice, economice, de politică făcute de oameni calificați, cu competență,
care cunosc țara și configurațiile ce se pregătesc în lume. Chiar dacă mai pot
induce în eroare, nici „suveranismul de complezență electorală” și nici
„suveranismul folcloric” nu au cum să rezolve problemele României actuale.
Ca prim pas, în România sunt de făcut democratizarea
mai departe și unificarea democrației cu meritocrația. Apoi, este de asigurat
controlul aleșilor de către cetățeni după actul alegerii. În jurul aleșilor, în
multe locuri, s-au recreat de fapt feude. România – am spus-o și în guvernele
din care am făcut parte – plătește costuri grele pentru acestea și are nevoie
de „reconstrucție”. Orice altceva este prea puțin.
Cum am mai spus și altădată, ar fi de început cu
legea abordării bunurilor naționale, care să pună capăt jafului și să asigure
controlul asupra resurselor proprii în condițiile democrației. Aceasta nu este
nici etatizare, nici socializare a proprietății, nici izolare internațională,
ci ceva ce se practică în democrațiile avansate.
Ar fi de continuat cu legea interesului public. Prea
multe legi dintre cele existente favorizează încălecarea interesului public de
către interesele unora sau ale unor grupuri care se dau drept public.
Este de înaintat cu legea meritocrației și a
concursurilor curate, în care să conteze pregătirea și meritul. Cetățenia
democratică, interesul public și meritocrația nu merg decât mână în mână.
Ar fi de mers mai departe cu legea valorificării
capacității investiționale a diasporei. Despărțirea de țara de origine nu poate
fi funcțională de nici o parte fără a crea cadrul de rentabilizare de
investiții.
Ar fi de încheiat primul pachet cu legea
valorificării în interesul propriu a calităților României de parte a Uniunii
Europene și a Alianței Nord-Atlantice, a parteneriatelor. În plus, este
indispensabilă clarificarea asupra realităților de azi, căci pierd cei care
ignoră schimbarea lumii.
Plecând de aici, vor putea fi reactualizate sau
adoptate legi care să lărgească libertățile și drepturile fiecărui cetățean.
Fără o asemenea lărgire, o țară nu mai ajunge la competitivitate.
Domenii prioritare nu pot fi decât multe astăzi.
Pentru că, în unele dintre acestea, nici nu s-au dus la capăt reforme
sănătoase. De pildă, întreprinzătorul, în loc să fie sprijinit, este împiedicat
în felurite chipuri, încât producerea în țară este grav deficitară. Or,
comerțul și redistribuirea nu compensează precaritatea producerii. Totodată,
este excesivă instabilitatea legislativă, iar haosul administrativ este
alarmant.
În alte domenii, s-au distrus reformele care au adus
România la nivelul țărilor avansate din regiune. De exemplu, Reforma educației
făcută în anii 1997-2000, care a închis primul capitol în negocierile
proeuropene și proatlantice ale României, a fost amputată de diletantism și
politizare. Distrugerea de piese ale Reformei are deja efecte dramatice:
abandonul școlar cel mai mare din Europa, analfabetismul funcțional cel mai
ridicat, cea mai mică lectură pe cap de locuitor, în general o scădere a
profesionalismului din societate. Dacă Polonia, Ungaria, Cehia, Slovenia,
Croația și alte țări au profitat de Reforma analoagă, la noi ea a fost amputată,
consecințele fiind pierderi și regresul evident.
S-a încetinit mult schimbarea cercetării științifice
și a culturii. Acestea au cedat convenționalismului și impresiei greșite că
lumea zilelor noastre se lasă captată doar prin schimbarea de cuvinte, fără a
mai lua în seamă faptul că intervin deja schimbări majore în cunoaștere și în
lume.
M-a făcut să duc mai departe reflecția asupra
întrebării ce-i de făcut în România situația internațională din zilele noastre.
Plec, în orice caz, de la expertiza celor mai importanți specialiști americani
că războiul din Ucraina nu decide sensul istoriei – cum mai cred unii naivi și,
ca totdeauna, interesații. Sensul istoriei îl decid mai curând criza
climatico-sanitară, revoluționarea tehnologiilor și ascensiunea Chinei.
Iau în seamă expertiza specialiștilor din țări
vecine, potrivit căreia țările mijlocii care nu-și asumă interesele proprii
riscă să devină irelevante pe fondul redivizării lumii. Iau în seamă analiza
multor proeuropeni că în Uniunea Europeană este nevoie, desigur, de unitate de
acțiune. Dar aceasta nu dă rezultate dacă este, așa cum se încearcă, în pofida
suveranității naționale prevăzute de tratatele de bază.
Duc mai departe și analiza mea, care arată că, pe de
o parte, în lume s-a intrat în noi societăți. S-a intrat în societăți clădite
pe libertăți și drepturi democratice, cu noi complementări ale intereselor
publice și private și ale rolurilor cetățenilor și statelor. Și că, pe de altă
parte, trebuie ieșit din situația pe care o moștenim după Al Doilea Război
Mondial și după „războiul rece”, prin încheierea de tratate într-o situație
diferită de cea a celor două războaie.
Opinia mea este aceea că lumii pe care am schițat-o
i se poate face față de către o țară ca România doar printr-o politică externă
inovativă, de participare cu idei și argumente la noua arhitectură de
securitate europeană și globală. La care, știm bine, în alte țări se lucrează
deja.
Închei intervenția spunând că se poate oricând oferi
un program concret pe domenii. Chestiunea este punerea lui în aplicare.
Din nefericire, în continuare se improvizează
reglementări peste noapte, votul pe ele este dat fără examinare, în mecanica
majorităților formale, și fără scrupule. De aceea, unii oaspeți întreabă pe
drept: „la voi cum se numesc demnitarii statului?”. Tot mai mulți deja
întreabă: „la voi ce se înțelege prin lege?”.
În orice caz, de vraiștea din statul actual nimeni
nu răspunde. Destui profesioniști veritabili, care și-au făcut datoria, își dau
seama că – în energetică, educație, diplomație etc. – în urma lor vine un
dezastru.
Cum știm, partidele sunt indispensabile unei
democrații. La noi, acestea s-au rupt însă de cetățeni, devenind o materie
formatabilă de servicii secrete. Nici dezvoltarea, nici investițiile, nici
modernizarea, nici veniturile, salariile și pensiile nu sunt de fapt asigurate.
În schimb, cetățenii sunt constrânși la pasivitate, iar crizele se adâncesc.De
aceea, urgența României este ieșirea din sterilele politici disciplinate de
obsesii de parvenire, spre vocea liber exprimată a cetățenilor – temelia
societății democratice și europene. (Cuvânt la reuniunea „România – prezent și
viitor”, Miercurea Ciuc, 27 noiembrie 2023)
Autor:
Andrei Marga
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu