DUMINICA A 31-A DUPĂ RUSALII (VINDECAREA ORBULUI DIN IERIHON) LUCA 18, 35-43
În vremea aceea, pe când Se apropia Iisus de
Ierihon, un orb ședea lângă drum, cerșind. Și, auzind el mulțimea care trecea,
întreba ce se întâmplă. Și i-au spus că trece Iisus Nazarineanul. Atunci el a
strigat, zicând: Iisuse, Fiul lui David, miluiește-mă! Și cei care mergeau
înainte îl certau ca să tacă, dar el cu mult mai mult striga: Fiule al lui
David, miluiește-mă! Deci, oprindu-Se, Iisus a poruncit să-l aducă la El; și
apropiindu-se, l-a întrebat: Ce voiești să-ți fac? Iar el a spus: Doamne, să
văd! Și Iisus i-a zis: Vezi! Credința ta te-a mântuit. Și îndată a văzut și
mergea după El, slăvind pe Dumnezeu. Iar tot poporul care văzuse a dat laudă
lui Dumnezeu.
Deși această relatare a minunii seamănă mult cu cele
descrise de ceilalți doi scriitori sinoptici, în Matei 20, 29-34 și Marcu 10,
46-52, textele au câteva diferențe: în Matei sunt menționați doi orbi, Matei și
Marcu amplasează minunea la ieșirea din cetatea Ierihonului, iar Luca la
intrarea în aceasta, Marcu ne dă și numele orbului, Bartimeu (10, 46). Deși pot
fi înțelese ca minuni diferite, detaliile pot fi conciliate: în circumstanțe
asemănătoare, persoane suferinde de orbire au aceeași atitudine de slăvire a
lui Hristos ca „fiu al lui David” și cer vederea, pe care o primesc în mod identic.
Plecând de la realitatea existenței orașului vechi
Ierihon și, alături, a noii cetăți regale zidite de Irod cel Mare, despre care
ne vorbesc scriitorii Iosif Flaviu și Eusebiu din Cezareea, vindecarea orbului
ar fi putut avea loc între porțile acestora, după unii la ieșirea din cetate,
după alții la intrarea în ea. Precum orice loc cosmopolit al Antichității,
Ierihonul era preferat pentru câștigarea milei publice, încât la porțile
acestuia trebuie să fi fost mulți cerșetori, mai ales că unui orb i-ar fi fost
greu să se întrețină singur.
În mod evident, Hristos Domnul a făcut „multe alte
minuni înaintea ucenicilor Săi”, „care nu sunt scrise în cartea aceasta” (Ioan
20, 30), printre care și vindecări ale celor orbi, mărturii ale mesianității
Sale: „Atunci se vor deschide ochii celor orbi şi urechile celor surzi vor
auzi”, afirmă profetul Isaia (35, 5; 42, 7). Faptul că Sfinții Evangheliști
Marcu și Luca fac referire „la un anume orb” – Sfântul Marcu menționându-i
numele, Bartimeu – arată că acesta era bine cunoscut comunității, ca unul
dintre cei care l-au urmat pe Hristos (Luca 18, 43). Însă, așezat la periferia
comunității și în praful drumului călătorilor, orbul din Ierihon este, înainte
de întâlnirea cu Hristos, un ignorat, un sărac, un cerșetor, un om la
dispoziția milei trecătorilor. Deși suntem tentați să credem că activitatea sa
principală este aceea de a cere zgomotos bunuri necesare subzistenței, orbul
își limitează toate simțurile, concentrându-se pe auzul revelator al prezenței
aproapelui. El discerne din forfota intrării în cetate pașii grăbiți sau
domoli, vocile pline de bucurie sau de furie, identitățile celor cunoscuți,
oameni pe care îi așteaptă să se apropie cu milostivire de el.
Auzind mai mult, orbul din Ierihon discerne o
mulțime focusată pe „Iisus Nazarineanul”, marele Învățător din Nazaret,
Eliberatorul mult așteptat, marele Săvârșitor de minuni, vindecări și învieri,
nume drag, dulce și iubit de cei suferinzi. Obișnuit să ceară mila regelui Irod
când intra sau ieșea din cetate, orbul clamează acum mila noului rege, „Fiul
lui David”, folosind un bine cunoscut titlu mesianic. Orbul devine dintr-odată
foarte vocal, în contrast cu „văzătorii”, „aceia care mergeau înainte” (Luca 18,
39), care deschideau cu privirea drumurile și care vedeau toate, preocupați
orbește de demnitatea Învățătorului, inducând îngrijorare și impresia
pericolului iminent. Certarea „ca să tacă” nu îi stăvilește orbului glasul,
ci, dimpotrivă, îl motivează să strige mai tare, vocea sa făcându-și drum spre
Hristos. Glasul său devine vizibil Mântuitorului, Care se oprește din drumul
Său.
„Iisuse,
Fiul lui David, fie-Ţi milă de mine!”
Orbul de la Ierihon îi rostește Domnului Hristos, de
la distanță, de două ori aceeași rugăminte: „Fie-Ţi milă de mine!” (vv. 38-39).
Dar, pentru a cerceta vederea lăuntrică a sufletului său, Mântuitorul îl
confruntă față către față: „Ce voiești să-ți fac?” (v. 41). Altfel spus: Vrei
pentru acum pomană sau ceva mult mai mult? În felul acesta, El arată totala Sa
disponibilitate de a schimba viața omului, dacă acesta, prin credință, o va
cere. Întrebarea se transformă astfel într-o promisiune a darului garantat,
nemijlocit, precum în frumoasele noastre povești din copilărie, în care, la
finalul călătoriei sale, omul virtuos este așezat în fața cămării pline de
comori, din care trebuie să aleagă ceva, orice își dorește. În drum spre
Ierusalim, Mântuitorul a pus aceeași întrebare celor doi fii ai lui Zevedeu,
apostolii Iacov și Ioan, care, în orbirea minții lor, I-au spus: „Învăţătorule,
voim să ne faci ceea ce vom cere de la Tine. Iar El le-a zis: Ce voiţi să vă
fac? Iar ei I-au zis: Dă-ne nouă să şedem unul de-a dreapta Ta, şi altul de-a
stânga Ta, întru slava Ta. Dar Iisus le-a răspuns: Nu ştiţi ce cereţi!” (Marcu
10, 35-38).
(v. 41). Sănătatea vederii sale sufletești are
nevoie să fie completată de vederea ochilor, spre o integritate a omului, chip
al lui Dumnezeu. Orbul din Ierihon nu este un leneș, ce se ascunde în spatele
dizabilității pentru a nu munci și a înșela bunăvoința comunității. Privirea
sufletului său este ageră spre Hristos! Dar, dintr-o perspectivă pragmatică, el
își dorește acum să obțină vederea ochilor, care i-ar da posibilitatea să
muncească și să își câștige singur subzistența.
„Și îndată a văzut și mergea după El, slăvind
pe Dumnezeu”
Prin slăvirea minunii de întreaga comunitate din
Ierihon, Sfântul Luca ne face părtași bucuriei vederii lui Dumnezeu și ne
încredințează de adevărul descoperit în cuvintele Sfântului Iacov: „Şi
rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica, şi de va
fi făcut păcate se vor ierta lui” (Iacov 5, 15). Orbul din Ierihon, cândva
călăuzit de oameni, se îndreaptă fără călăuzire spre Mântuitorul său, devenind
din nou un călăuzit, dar acum ca Apostol următor lui Hristos. Urmarea lui
Hristos este vocația tuturor celor care au ochii deschiși, „ațintiți asupra lui
Iisus, începătorul şi plinitorul credinţei, Care, pentru bucuria pusă
înainte-I, a suferit crucea, n-a ţinut seama de ocara ei şi a şezut de-a dreapta
tronului lui Dumnezeu” (Evrei 12, 2). Hristos este „lumina lumii” (Ioan 8, 12),
El așază în strălucire întreaga creație ce ne-a fost oferită nouă ca dar,
redându-i sensul dintru început.
Evanghelia aceasta este o Bună Vestire adresată
tuturor celor aflați în suferință, o încurajare la a striga în rugăciune pe
Hristos, indiferent de dificultățile pe care le trăim la nivel personal sau
comunitar. Perseverența în a căuta „lumina” experienței de încercare și
suferință, credința puternică în Doctorul Hristos și stăruința în rugăciune de
invocare a prezenței Lui prin oamenii dragi, rude, colegi, prieteni, medici să
ne lumineze calea presărată de dificultăți! Pentru aceasta, ectenia Bisericii,
„Doamne, miluiește!”, este strigătul plin de credință care se opune și triumfă
în fața muțeniei și orbirii acestei lumi.
(Pr.
conf. dr. Cătălin Vatamanu, Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iaşi)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu