POGORÂREA SFÂNTULUI DUH (CINCIZECIMEA SAU RUSALIILE) IOAN 7, 37-53; 8, 12
În ziua cea din urmă – ziua cea mare a sărbătorii,
Iisus a stat între ei şi a strigat, zicând: Dacă însetează cineva, să vină la
Mine şi să bea. Cel ce crede în Mine, precum a zis Scriptura, râuri de apă vie
vor curge din lăuntrul său. Iar aceasta a zis-o despre Duhul pe Care aveau să-L
primească cei ce au crezut în El. Căci încă nu era dat Duhul, pentru că Iisus
încă nu fusese preaslăvit. Deci, mulţi din popor, auzind cuvintele acestea,
ziceau: Cu adevărat, Acesta este Prorocul. Iar alţii ziceau: Acesta este
Hristos. Iar alţii ziceau: Nu cumva din Galileea va să vină Hristos? N-a zis
oare Scriptura că Hristos va să vină din seminţia lui David şi din cetatea
Betleem, de unde era David? Şi s-a făcut dezbinare în mulţime pentru El. Şi
unii dintre ei voiau să-L prindă, dar nimeni n-a pus mâinile pe El. Deci
slugile au venit la arhierei şi la farisei, iar aceia le-au zis: De ce nu L-aţi
adus? Slugile au răspuns: Niciodată n-a vorbit un om aşa cum vorbeşte Acest Om.
Deci le-au răspuns fariseii: Nu cumva aţi fost şi voi amăgiţi? Nu cumva a
crezut în El cineva dintre căpetenii sau dintre farisei? Dar mulţimea aceasta,
care nu cunoaşte Legea, este blestemată! A zis către ei Nicodim, cel ce venise
mai înainte la El noaptea, fiind unul dintre ei: Nu cumva Legea noastră judecă
pe om, dacă nu-l ascultă mai întâi şi nu ştie ce a făcut? Ei au răspuns şi i-au
zis: Nu cumva şi tu eşti din Galileea? Cercetează şi vezi că din Galileea nu
s-a ridicat proroc. Şi s-a dus fiecare la casa lui. Deci, iarăşi a vorbit
Iisus, zicând: Eu sunt Lumina lumii; cel ce Îmi urmează Mie nu va umbla în
întuneric, ci va avea lumina vieţii.
În cea de-a opta duminică după Sfintele Paști se
sărbătorește praznicul cel mare al Cincizecimii celei noi, al Pogorârii Duhului
Sfânt, sărbătoarea întemeierii Sfintei Biserici prin venirea Mângâietorului în
a cincizecea zi de la Învierea Mântuitorului Iisus Hristos, în chip de limbi de
foc peste Sfinții Ucenici și Apostoli ai Domnului.
Astăzi este Duminica cea Mare a întregii Biserici, a
Bisericii Universale a lui Hristos. Astăzi ne aducem aminte cum niște pescari,
oameni simpli, fără prea multă pregătire, fără școală aleasă și fără studii
înalte, au predicat cuvântul lui Dumnezeu, au propovăduit minunile Sale, au
vorbit despre dragostea Lui față de oameni și chemarea la mântuire a tuturor
semințiilor pământului, a tuturor urmașilor lui Adam. Bărbații din Galileea
neamurilor au propovăduit în limbi pe care nu le cunoșteau, un dar special și o
harismă aparte în istoria Bisericii, necesară la începuturile ei, numită
glosolalie sau vorbirea în limbi. Au propovăduit înaintea mulțimilor fiecărui
grup etnic și lingvistic în limba proprie, în limba fiecărei comunități umane,
a fiecărui trib, a fiecărei ginți, în limbile tuturor semințiilor pământului,
în toate formele, în toate graiurile și dialectele, la toate generațiile și pe
limba fiecărei generații în parte. Această lucrare minunată a Duhului Sfânt a
precedat botezul primelor mii de credincioși, care mai târziu s-au numit
„creștini”, după numele Mântuitorului Hristos. De aici, se inaugurează o nouă
eră în viața umanității; nu o eră trecătoare, ci „Era Zilei a Opta”. Este
vremea în care se arată Împărăția cerurilor, care deja, în taină, a venit prin
Pogorârea Sfântului Duh, dar se va vedea împlinită la Întoarcerea
Mântuitorului, în Ziua de Apoi a lumii de astăzi, care va trece și ea. Atunci,
soarele va apune și luna și stelele se vor stinge de pe ceruri, timpul se va
opri și se va instaura cu putere Împărăția celestă, ai cărei moștenitori vor
fi toți cei care cred în Domnul Iisus Hristos și primesc botezul în numele
Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.
Cuvânt
cu putere multă
Înțelegem, astfel, că Apostolii au primit prin
puterea pogorâtă de Sus cunoașterea cea adevărată și cuvânt cu putere multă.
Realitățile de care erau străini înainte, dintr-odată, le-au devenit limpezi.
Și dacă odinioară, în vremea ridicării ziguratului celebrului turn din Babilon,
oamenii au îndrăznit să urce spre ceruri independenți, după mintea lor, și să
caute să-L pună pe Dumnezeu în paranteza vieții lor, drept răsplată pentru
ambiția nebunească, Domnul le-a amestecat limbile și a îngăduit neînțelegerea,
întrucât înțelegerea lor înstrăinată îi ducea la pieire. Astăzi, însă, la
Cincizecimea cea nouă, prin venirea Duhului Sfânt și oferirea darului vorbirii
în limbi străine, nu serbăm doar întemeierea Bisericii văzute, ci Ziua unității
ei în diversitate. Și pentru că Biserica este icoana lumii întregi, ziua Cincizecimii
este Sărbătoarea unității în diversitatea mulțimii darurilor Duhului Sfânt a
întregului neam omenesc, de la Adam cel vechi la Adam cel nou – Domnul Iisus
Hristos – și până la ultimul om care se va naște din femeie. Bucurie mare i-a
umplut pe cei veniți din toate părțile lumii civilizate la sărbătoarea
Cincizecimii, în Ierusalim, iudei și prozeliți, oameni care au trăit în sânul
altor popoare și au învățat limbile lor, ajungând să le vorbească mai bine ca
pe limba strămoșilor lor. Dintr-odată, fiecare aude în graiul său propriu
cuvântul lui Dumnezeu. Unde limbile pământului au fost factor de dezbinare și
neînțelegere între oameni și popoare, prin Venirea Duhului Sfânt se reface
adevărata Unitate a neamului omenesc. Duhul Sfânt, Duhul păcii lui Dumnezeu
este și Duhul unității. Prin Biserica în care sălășluiește deplinătatea harului
Duhului Sfânt, mulțimile limbilor pământului își regăsesc Izvorul și unitatea
primordială se reconstituie.
Există și în zilele noastre oameni care, aparent și
„miraculos”, ba chiar la comandă, vorbesc în așa-zise „limbi străine”, care nu
sunt nici măcar graiuri păsărești, pentru că nici păsările nu le înțeleg. Este
înfricoșător, pentru că ne dăm seama că alt fel de duhuri vorbesc atunci când
se declanșează insistențele sforțării miraculosului cu orice preț. Nu de minuni
are nevoie Biserica lui Hristos. Dumnezeu n-are nevoie de minuni
constrângătoare de libertate – pe care o prețuiește atât de mult! – pentru ca
să facă vreun om să creadă în El. Dumnezeu poate fi descoperit din frumusețea
Creației. Nu Dumnezeu este Cel care are nevoie de minuni ca să ajungă la noi,
ci, din păcate, mintea noastră străină de duhul dragostei lui Dumnezeu are
nevoie de fenomene supranaturale prin care să ne convingem, prin care să ni se
deschidă ochii și să manifestăm măcar un dram din dragostea pe care El ne-o
oferă din abundență. Dumnezeu n-are nevoie să convingă pe cineva că El există.
Un mare fizician, Heisenberg, obișnuia să spună că oamenii de știință, în
general, au ispita de a fi atei, însă când ajung la „fundul paharului”, Îl
descoperă pe Dumnezeu. El stă ascuns în măreția creației Sale, în sublimul
lumii pe care a creat-o și, mai ales, în chipul Său sădit ontologic în fiecare
dintre noi, fie că vrem sau nu să înțelegem aceasta. Este îngrijorător, însă,
că nu mai avem motivația, energia, răbdarea și, cu precădere, dragostea de a
căuta și descoperi faptul că fiecare conținem chipul lui Dumnezeu în noi.
Suntem
chemaţi să redescoperim unitatea dintre noi
Astăzi este ziua în care suntem chemați, prin glasul
tainic al Duhului Sfânt și prin apele harului revărsate în inimile noastre, să
redescoperim iubirea milostivă a lui Dumnezeu și unitatea dintre noi, dincolo
de barierele lingvistice, dincolo de zidurile pe care noi le ridicăm,
încadrându-ne în ghetouri culturale și etnice și refuzând adesea dialogul cu
semenul nostru. De aceea, orice ideologie și orice învățătură care-l invită pe
om să devină exclusivist și extremist sau să se încadreze într-un rigid șablon
spiritual și cultural este străină de Dumnezeu, cel care vrea ca tot omul să se
mântuiască și la cunoștința adevărului să ajungă și, cunoscându-L pe Hristos,
prin Duhul Sfânt să se împace cu Tatăl cel ceresc, pentru a moșteni viața cea
veșnică. Este, însă, o chestiune de alegere, întrucât Dumnezeu nu Se impune cu
forța. Este la latitudinea fiecăruia dintre noi să primim dragostea lui
Dumnezeu sau să o refuzăm; de unde există Rai și iad, Împărăția luminii și
împărăția întunericului. De ce? Pentru că fiecare dintre noi are libertatea și
posibilitatea unică – marele dar al lui Dumnezeu – de a alege lumina sau
întunericul, adevărul sau minciuna, binecuvântarea sau blestemul.
După cum s-a descoperit prin Sfântul Serafim din
Sarov, scopul vieții omului este să se sălășluiască încă de aici în Împărăția
cerurilor și, în consecință, omul are nevoie de dobândirea Duhului Sfânt. Duhul
Sfânt vine prin viața de rugăciune stăruitoare a Bisericii, împreunată cu
asceza, cu postirea, cu oprirea de la păcate, cu înfrânarea, cu disciplinarea
minții, cu străpungerea inimii prin alungarea slavei deșarte, prin smerenie
înaintea lui Dumnezeu și rugăciunea simplă și umilă din chilia fiecăruia, fie
de acasă, fie din chilia inimii, dar mai ales prin rugăciunea solemnă și
somptuoasă a Bisericii, unde toți, venind împreună, să ne rugăm „cu o gură și o
inimă”. Ce înseamnă toți? Biserica luptătoare – noi, cei de pe pământ –
împreună cu Biserica triumfătoare din Cer, adică alături de Sfinții lui
Dumnezeu, cu Sfinții Îngeri, cu lumea de dincolo, în care, pe rând, vom trece și
noi. În aceasta stă slava Bisericii, care este o reflexie a slavei lui Dumnezeu
prin lucrarea harului Duhului Sfânt, adică slava Duhului Sfânt. Deci,
dobândirea Duhului Sfânt înseamnă intrarea în lumina lui Dumnezeu, pentru
unirea cu Hristos-lumina lumii, întrucât lumina Duhului Sfânt este comună și
Fiului și Tatălui; este lumina Preasfintei Treimi.
Dobândim
Duhul Sfânt când îi întindem lui Dumnezeu o „ramură de măslin”
Nimic nu poate epuiza și nu poate opri Izvorul de
lumină și de bunătate care țâșnește din Însuși Dumnezeu, inundând viețile
oamenilor pentru a ni Se împărtăși. Acest har, însă, trebuie primit și nu se
poate dobândi oricum. Nu poți dobândi Duhul Sfânt dacă nu-I întinzi lui
Dumnezeu cel puțin „o ramură de măslin” pentru ca Duhul Sfânt să poată veni,
așa cum a venit în chip de porumbel deasupra Mântuitorului la Botezul din apele
Iordanului, ca să Se așeze, duhovnicește vorbind, pe ramura de măslin, pe
gândul de pace, pe dorința de a face bine și de înfrânare de la rău a
sufletului credincios care tânjește după dobândirea mângâierii Duhului Sfânt.
De aceea, pentru dobândirea Duhului Sfânt este nevoie de pace și de liniște în
inimă, în suflet, în viața omului. Dacă viața lăuntrică a omului se pacifică,
pacea inimii se răsfrânge în mod pozitiv în jurul său, se întinde la cei din
jur, până când ajunge la dimensiunea sălășluirii păcii în viața unui popor
întreg. Acesta este poporul lui Dumnezeu. Sigur, ne putem întreba cu toții, cum
putem să vorbim de pace pe timp de război? Putem să vorbim nestingheriți,
pentru că nu noi am pornit războaiele și, chiar și așa, ne rugăm necontenit
pentru încetarea lor, pentru pogorârea păcii; mai întâi în inimile noastre, ale
fiecăruia dintre noi, apoi în poporul nostru și în lumea întreagă.
Dacă noi nu suntem capabili să ne împăcăm puterile
sufletești și să se sălășluiască pacea lui Dumnezeu în viața noastră, cum putem
să cutezăm să ne întrebăm de ce îngăduie Dumnezeu războaiele și de ce nu le
pune capăt odată? Cum putem să sperăm la potolirea setei de dominare a unui
popor asupra altuia, câtă vreme noi nu ne înfrânăm și noi nu ne punem – cum se
spune în popor, într-un limbaj mai puțin academic – pofta în cui? În loc să
depărtăm poftele de la noi, noi încercăm din răsputeri să ne impunem punctul de
vedere: al nostru împotriva celorlalți. Felul propriu de gândire este
infailibil, iar ceea ce crede aproapele nu este valabil, câtă vreme intră în
contradicție cu ceea ce cred eu. Acesta este voluntarismul exacerbat din care
se nasc războaiele în viața personală a omului și, apoi, în viața întregii
umanități. Și pentru că nu renunțăm la astfel de pretenții absurde, izvorâte
din mândria demonică și goana după putere, toate au efecte negative în lumea
întreagă. Un dictator este doar vârful de aisberg al răului, pentru că nu poate
fi dictator dacă nu are ciracii lui în jur. Mai mult, pe lângă ciraci,
dictatorul se bucură și de adeziunea unor mase largi de oameni, întrucât toți
sunt stăpâniți de aceeași sete de putere și voință de dominare asupra altor
popoare. Nimic mai străin de Dumnezeu!
Popoarele
sunt chemate să-L cunoască pe Dumnezeu prin Duhul Sfânt
Revenind la narațiunea arhetipală, din ambițiile
hrănite de șușotelile șarpelui duhovnicesc, odinioară, oamenii au ridicat
ziguratul babilonian, simbolul unei umanități unite maladiv întru slava
deșartă. Atunci, Preasfânta Treime le-a trimis ca „răsplată” pentru gestul lor
nebunesc amestecarea limbilor, ajungând la vorbirea diferitelor limbi, la
diferitele culturi și mentalități, ceea ce a creat disonanța și dizarmonia
lipsei de omogenitate, adică hărmălaia infernală a adâncurilor, pusă în locul
reflectării bogăției darurilor menite, inefabil, să ne unească. Astfel, prin
ambiții se ajunge la dezbinare, prin mândrie nesocotită și sete imperialistă de
dominare se ajunge la război. La toate acestea, Dumnezeu a răspuns prin
trimiterea Duhului Sfânt în chip de limbi de foc, chemând toate popoarele, cum
ne învață Sfântul Cuvios Siluan Athonitul, să-L cunoască pe Dumnezeu prin
Duhul Său cel Sfânt; chemând toate popoarele la unitate, dincolo de limbile și
mentalitățile noastre, îmbrăcate toate, de data aceasta, cu veșmântul luminos
al harului Duhului Sfânt. Așa se explică felul în care credinciosul care merge
la Biserică, în orice parte a lumii, la Sfânta Liturghie și la slujbele ei,
indiferent în ce limbă aude dumnezeieștile slujbe, poate să înțeleagă, să
simtă și să trăiască. Fie că e greacă, slavonă, română, arabă sau altă limbă,
credinciosul trăitor înțelege ce se petrece, pentru că, având exercițiul lăuntric
al Liturghiei și al rugăciunii, Duhul Sfânt ne unește pe toți, pentru că harul
Mângâietorului este numitorul comun al sufletelor noastre, dar și cel care ne
îmbogățește cu daruri și haruri compozite. Praznicul Rusaliilor este
sărbătoarea unității întregii umanități în mulțimea darurilor Duhului Sfânt
revărsate din belșug asupra fiecărui om în parte și asupra întregii familii
umane; în așa fel încât darurile nu se repetă. Dumnezeu nu a creat clone.
Aceasta funcționează în mințile noastre obișnuite tot mai mult cu inteligența
artificială, pe care, de curând descoperită, am și început să o utilizăm în mod
greșit, la fel ca multe alte descoperiri pe care omul le-a folosit pentru
distrugerea în masă; vedeți energia nucleară și bombele atomice – amenințări pentru
omenire care, pesemne, sunt mai actuale ca oricând.
Inaugurare
duhovnicească a Împărăţiei cerurilor în fiecare suflet
Această Unitate sfântă dintre creștini este icoana
unității dintre oameni, așa cum o dorește Dumnezeu. Nu prin zidirea de zigurate
și zgârie-nori, nu prin construirea de imperii și corporații pământești, ci
numai prin inaugurarea duhovnicească în fiecare suflet a Împărăției cerurilor –
Imperiul care nu se stinge și nu poate fi asediat – putem să ajungem la un
cuget și o simțire, la „o gură și o inimă”, la Unitatea împlinitoare și
autentică, aducătoare de sens. Aceasta este luminarea cea adevărată, iar nu
iluminările filosofice, obscure, dobândite prin fel și fel de ritualuri cu
caracter mai mult sau mai puțin magic. Dobândirea Duhului Sfânt nu înseamnă
magie! Nu prin vrăji și prin practici oculte, nu prin apeluri la ritualuri
secrete se ajunge la dobândirea Luminii dumnezeiești. Prin astfel de
împrejurări se dobândește lumina falsă a îngerului căzut, numit „purtătorul de
lumină” sau Lucifer. Nu aceea este Lumina lui Dumnezeu, ci este o lumină
amăgitoare, mincinoasă și efemeră, care-l păcălește pe bietul om, dându-i să-și
închipuie că ar fi cineva important care a ajuns la o cunoaștere superioară și
inaccesibilă restului lumii. Dar nimic din acestea nu-l poate scăpa pe om de
moarte și nici de infern, pe care deja îl pregustă prin întunericul sălășluit
acolo unde au loc astfel de întâlniri discrete.
Autor:
PS Sofronie, Episcopul Oradiei – 23 Iunie 2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu