O celebră casă de modă europeană, a lansat un obiect vestimentar, despre
care se discută cu indirjire pe internet. Fiind vorba de o bluziță de mătase,
sau ceva asemănător, cei mai români decât românii au început să urle din
rărunchi: “Ie românească!”; “Ni se fură patrimoniul cultural!” etc.
Este obiectul vestimentar românesc? De unde? De
când?
În neoliticul și eneoliticul “românesc”, există
niște statui de lut ars, ce reprezintă femei cu bustul gol (topless) și mâinile
ridicate. Au fost botezate “Orante”.
Nu știm dacă erau preotese sau simple femei în
invocarea divinității. (Vedeți situația lui Moise care se ruga când evreii din
deșert se luptau cu dușmanii -amalecitii. Când ținea brațele ridicate
câștigau, când lăsa brațele (obosit) pierdeau. Pînă la urmă, au venit două
ajutoare, care îi țineau brațele ridicate tot timpul. Și așa au învins
dușmanul, cu ajutorul lui Dumnezeu, implorat de Moise. Neoliticul și
eneoliticul e mult mai vechi decât episodul păstrat în scrieri. Dar mentalitatea
este aceeași. Când implori forțele supranaturale ridici mâinile. Și când te
predai inamicului; arăți că ai mâinile goale, fără arme, și îi implori mila.
Nu știm dacă asta era moda zilnică sau era doar o
ținută religioasă obligatorie. (Depinde și cui se rugau.) Constatăm că avem
de-a face cu nuditatea părții superioare a corpului femeilor.
Și așa apar și în alte imagini de epocă din Anatolia
și Grecia. Ba chiar și soldați (arcași) goi. Deși sunt puține imagini păstrate
(fragmente de vase -ceramice sau metalice- etc.), putem să ne facem o ideea
despre “moda” vremii.
Știind că populația neolitică de la noi a plecat din
Anatolia, prin Grecia, mi se pare firesc să se păstreze ținuta zilnică sau
religioasă.
Pînă și “gânditorii” (“”Gânditorul și Perechea sa”)
DE LA Cernavodă, apartinind culturii Hamangia, sunt goi. Nu sunt reprezentate
haine, pe ei. Ci tot felu de linii interpretate în fel și chip. Dacă nu erau
stilizați, ar fi apărut și sexele.
Putem concluziona că, în epocă, temperaturile erau
destul de ridicate, astfel încât oamenii nu aveau nevoie de haine.
Așa ar rezulta și din izvoarele folclorice culese de
Densusianu (Nicolae). Cel pe care se bazează tracomanii. Probabil nu l-au citit
sau nu au înțeles ce au citit. Căci Densușianu... e greu asimilabil. Trebuie să
știi preistorie și istorie antică, să poți înțelege ce spune. Iar el susține că
în timpurile respective, pe la noi trăiau lei. Cum leii nu prea agreează
frigul..
În plus, printre primii tumului săpați la noi, se
află cel de la Gurbănești. Cel care a făcut săpătura (foarte profesionist, deși
nu era … profesionist), a atras atenția -modest- că e vorba și de urme
materiale ale cămilelor. Tumulul datindu-se cândva între 2800-1800 i.e.n.
Dacă era cald, e clar, nu era nevoie de haine. Sau
haine numeroase etc. Prin urmare, nu putem vorbi de “ie” în eneolitic și
perioada de tranziție spre Bronz.
Dar timpul trece și lucrurile se schimbă. Căci
singurul lucru de care suntem siguri în istorie, este schimbarea. Mai lentă sau
mai bruscă, dar vremea și omenirea nu stau pe loc. Niciodată.
Spre sfirsitul epocii bronzului și începutul
Hallstatt-ului(epoca fierului), apar două lucruri. Fibula. Intial de bronz. (Un
fel de ac de siguranță, ce prindea pelerina/capa -din lînă, de obicei-.) Și
statuiete de lut ars, la negru, care reprezinta femei îmbrăcate. Cu tot ce
există azi în portul popular din zonă: cămașă ornată cu cusături, lungă (sau
bluză/fustă din pînză de in, două bucăți), fote.
Toți specialiștii au opinat că e vorba de o răcire a
climei. Și un regim pluvial intens. Lucru ce a determinat apariția unei mode
noi, a unor haine adaptate, dar și o ocupație nouă. Acum avem de-a face cu
crescători de vite. Mari. Ploile abundente au determinat o vegetație pe măsură.
Aceasta a produs o nouă cultură, numită “cultura câmpurilor cu urne funerare”,
care a ocupat toată Europa Centrală. Germania, Austria, Cehia, Pannonia (nu
putem vorbi de “Ungaria” decât după debușarea triburilor maghiare aici. Spre
sf. sec. IX -e.n.), vest România (vezi cetatea de la Sântana de Mureș), Serbia.
În mod curios și intruziunile nord-pontice de la noi
(Coslogeni/Noua/Sabatinovka) au ca bază economică tot creșterea marilor
cornute.
Este o dovadă a schimbărilor climatice fără aport
antropic.
Dar și o dovadă că moda umană se adaptează. Acum
putem vorbi de “ie”.
Dar adusă de cultura asta, care a invadat toată
Europa. În toate direcțiile. Ba a ajuns și în Caucaz, Siberia, Anatolia și
Egipt/Orient (popoarele marii, philistinii). Din ce date avem, cam asta
rezultă. Poate vor apare date noi. Dar pînă atunci, nu putem să depășim forța
datelor deținute. După acest moment, când cămașa de corp intră în dotarea
tuturor europenilor (slavii au adoptat-o datorită vecinătății lor inițiale cu
triburile germanice; au venit spre est, când deja o aveau în inventar de mii de
ani) și o intilnim la toate popoarele.
Dintr-un material sau altul, cu un décor sau altul,
dar... cămașă în esență.
(Putem să amintim că despre daci se scria -la vremea
lor- că lucrează cânepa așa de bine, că părea țesătură de in. Și nu puteai
să-ți dai seama care e in, care cânepă.
Dar la ce foloseau țesăturile de in?)
După ce apare borangicul pe aici, se obțin cămăși
frumos decorate cu cusături de bun gust. Și cu semnificații speciale, intial.
Pierdute în timp. Apoi borangicul (mătasea) este vopsit și avem minunățiile de
azi.
Dar nu putem spune că este o creație proprie
poporului român. Care nici nu exista la vremea adoptării ei. E o creație
colectivă, europeană, în adevăratul sens al cuvintului. Și nici nu e prima dată
când a fost utilizată ca sursă de inspirație de casele de modă. Prin anii '70,
Occidentul era plin de cămăși de corp gen “ie”. (Revedeți filmele din epocă.).
Nimic nou sub soare.
Autor:
Mircea Munteanu zis "Mongolul"
Preluare https://necenzuratmm.ro/editorial/56800-ie-romaneasca.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu