miercuri, 9 aprilie 2014

Activităţile extraşcolare între deziderat şi realitate...

           
Sau cum  ,,Şcoala Altfel- să ştii mai multe, să fii mai bun,” sparge tiparele şi pune pe toată lumea  la treaba!
        
      Din chestionarul privind nivelul de satisfacţie, aplicat elevilor din şcoala noastră, reiese în proporţie de peste 90 % că cea mai plăcută activitate din şcoală este  ,,Saptămâna  Şcoala Altfel”
  Toate experienţele de învăţare din viaţă contribuie la dezvoltarea personala şi duc la o mai bună cunoaştere, inţelegere şi participare la viaţa socială.
        Şcoala rurală românească, oferă  rareori oportunităţi reale de formare a unor abilităţi personale de adaptare, de exploatare a potenţialului expresivităţii prin arta, de rafinare şi cizelare a simţului practic sau  artistic, a esteticii sau bunului gust (care produc  armonia universală şi creşterea  real -pozitivă a persoanei),  de experimentare a unor situaţii de viaţă comune, de altfel, colegilor de generaţie din mediul urban, sau din ţările dezvoltate.
"O societate care stimulează creativitatea asigură cetăţenilor săi patru libertăţi de bază:
  • libertatea de studiu si pregatire;
  • libertatea de exploatare si investigare;
  • libertatea de exprimare;
  • libertatea de a fi ei înşişi” o spune Moris Stein.
       Acest din urmă "a fi tu însuţi" îl vizează formarea creativă în învăţământul românesc       ("Formarea formatorilor ca educatori ai creativitatii" - Sanda-Marina Bădulescu)
    Jos definiţiile!
      Învăţarea fără predare sau achiziţionarea de abilităţi prin experienţe concrete, pun o amprentă definitivă asupra formării tinerilor. Exprimarea liberă, fără constrângeri  şi exigenţe academico-ştiinţifice face, pentru mulţi, mai atractivă învăţarea, descoperirea propriilor înclinaţii, dezvoltă inteligenţa emoţională, creativitatea, comunicarea în toate formele ei, eliminând bariere şi inhibiţii, reglând echilibrul psihoafectiv.
,,Educaţia (instruirea şcolară) este inamica înţelepciunii, deoarece  necesită  folosirea  multor  lucruri de care, pentru a fi înţelepţi, ar trebui să ne lipsim.” - L. Pirandello -
    Acesta poate fi  un adevăr?(!!!)
           Pentru marea majoritate a elevilor dar şi a părinţilor acestora, începutul şcolii coincide cu sfârşitul jocului, a copilăriei, a libertăţii!  La şcoală mergem să învăţăm, venim acasă şi continuăm cu temele...concurenţa e acerbă, succesul  cere sacrificii... Drama, este  că, şi mulţi învăţători şi  profesori fac eroarea de a considera că la şcoală nu se vine decât pentru ,,a învăţa”. Nimic nu este mai nimicitor pentru un copil, decât o învăţătoare care suferă de exces de zel pedagogic, ( se concurează- în mod anxiogen şi continuu pe sine, în goana după rezultate compensatorii inconştient compulsive), care face şi la şcoală ceea ce a făcut cu proprii săi copii, acasă!  Sau dăscăliţa înţeleaptă, care consideră că nivelul succesului propriu este rodul educaţiei de care a beneficiat în familie şi metodele  acelea sunt infailibile. „Nu se poate intra de două ori în aceeaşi apă a uni râu” spune un proverb oriental. Deci, mai  ales dascălul trebuie să înţeleagă că, noul, originalul şi spontanul tebuie să fie atribute obligatorii ale profesiei sale, să se adapteze regulilor şi mutaţiilor sociale, să simtă ,,ritmul”, şi ,,pulsaţia,” generaţiei, şi să-şi  muleze în mod realist şi eficient atitudinea  asupra elevului său.
  Ce?... Cine?...Cum?!
 ,,Şcoala Altfel- Să ştii mai multe, să fii mai bun,” sparge tiparele!
  Dacă  o delimităm  de contextul socio-politic al momentului, această ,,găselniţă” a decidenţilor contemporani din învăţământul românesc, a fost poate cea mai inspirată şi oportună. A pus pe jar inspectoratele, direcţiunile şcolilor, pe dascăli, nedascăli, reprezentanţi ai instituţiilor locale, şi nu în ultimul rând pe părinţi.
     Beneficiarii direcţi, elevii, au avut o  dublă  şansă: au ieşit( chiar şi pentru o săptămână), din inerţia  ştiinţifico-fantasticantă  a  învăţământului tradiţional, văzând şi partea atractivă a instruirii şi au avut minunata ocazie de a experimanta un altfel de raport interpersonal cu actorii sociali, mai ales cei educogeni, care populează mediul lor existenţial.
      Cu o metodologie puţin ambiguă, sau greu de înţeles / asimilat/ aplicat  în timp record,  datorită condiţionărilor  şi limitelor personale induse de o rutină muuult prelungită,  toată dăscălimea a fost nevoită să facă un ,,tour de forces” pentru  a ieşi cu faţa  neşifonată.
     La a doua ,,ediţie” deja, lucrurile au mers mult mai bine, beneficiile s-au evidenţiat,  stările de angoasă tipice situaţiilor inedite  s-au atenuat. Curajul  de a-şi asuma responsabilitatea, de a  ieşi din asiguratorul ,,confort” al  habitatelor instituţionale şcolare, pentru a creea noi situaţii  şi experienţe de învăţare pentru elevi, au întărit încredera în forţele proprii şi au crescut  şansele dascălilor de a-şi înţelege  menirea de veritabili formatori de oameni, nu doar de instructori  care trebuie să producă indivizi. Acum, la a treia rundă, suntem mai relaxaţi, elevii au mai multe idei şi propuneri, iar dascălii au înţeles că se pot lăsa pe ,,mana” lor, fără a-şi ascunde  carenţa de imaginaţie şi creativitate ,,punând” de niscaiva excursii sterile sau ,,ieşiri la pizza”…activităţi ce nu produc acele contexte de învăţare urmărite de proiectul despre care discutam. Desigur, va mai persista în timp acel procent de ,,nedumeriţi”ce vor ţine toată ziua clasa în CDI la re-revizionarea Baltagului sau…chiar se va profita pentru a face meditaţii de mate-română la clasele terminale…(terminale?!). Chiar şi aşa…
     … ,,Şcoala Altfel" lasă amprente:  ajută, bucură, deschide, surprinde…

                                                           Aurelia Bilaşco, consilier şcolar



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu