marți, 27 ianuarie 2015

COMUNICAT DE PRESĂ - CINELITERATURA

 Dezbaterile cenaclului lunii ianuarie

Joi 22 ianuarie  a avut loc în București, la sediul Uniunii Cineaștilor din România, prima ședință pe anul 2015 a Cenaclului Ecranizărilor Literare întrunind membri ai UCIN, ai Asociației Prozatorilor din București, ai Uniunii Ziariștilor Profesioniști, cadre universitare, studenți. Stabilind legături digitale care se vor perfecționa în viitor, întrunirea a avut  prezență și participare virtuală pe internet prin grupajul de site-uri în webmaster la Londra sub genericul CINELITERATURA, postat la adresa : http://screenplayfestivalro.falezedepiatra.net/ .
Prezentările și discuțiile din cadrul cenaclului au definit cadrul pe care se vor desfășura dezbaterile teoretice și de specialitate privind aspectele contemporane ale ecranizării ca factor de perfecționare a artei filmului și afirmării unui stil specific în producția noastră cinematografică dar, în același timp, de ridicare a nivelului cultural național prin lărgirea publicului cinefil atras de producții ce depășesc nivelul comercialului și combaterea pericolului de manelizare a gustului public. Tot în cadrul acestor dezbateri se vor aborda și aspecte ale politicilor culturale de afirmare a cinematografului de calitate artistică prin organizarea în școli sau așezăminte din localități și în comunitățile diasporei, a unor cluburi-internet care să urmărească Festivalul Ecranizărilor și să participe la lucrările cenaclului care îl susține și îi pregătește galele prin mijloacele internet oferite de site-ul CINELITERATURA.
Prin punerea în discuție a sinopsisului Nevinovățiile viclene, extras de Elena Badic-Mircea după  un insolit roman scris în colaborare de fiul lui Caragiale: Luca, cel mai mic decât Mateiu, antrenat în începuturile avangardismului literar – tocmai printr-o cinematografică punere în paralel a unui fior de iubire adolescentină cu tramele unei mai spectaculos viciate iubiri adulterine, s-au făcut aprecieri și sugestii pe text, dar s-au stabilit și modalitățile de lucru „în atelier” a cenaclului. Astfel, îi informăm pe toți cei interesați că se începe alcătuirea unui catalog de propuneri de ecranizări din literatura română clasică și contemporană la care sunt invitați  să participe cu oricâte teme și idei. Ajunse în forma de sinopsis susținut cu argumentările respective, acestea se pun în dezbaterea întrunirilor lunare dar și a celor virtuale pe internet, atât în forma inițială cât și, peste două ședințe, în forma pe care autorul o consideră finită, urmând ca apoi să fie publicate în caietele pe care cenaclul le supune atenției producătorilor și agenților intermediari. În măsura în care condițiile tehice vor permite, pentru ca demonstrația să se poată face mai rapid, se vor adăuga acestora probe filmate sau filmări-pilot. Astfel,  roadele activității se vor concretiza în producții care să alimenteze însăși concursurile secțiunii naționale a Festivalului. În schimb, secțiunea internațională va avea un premiu pentru cea mai bună ecranizare făcută într-o producție străină pe un subiect inspirat din literatura română.
Secțiunea a treia a întrunirii a procedat la o amplă informare și colectare de păreri privind subiecte mai puțin cunoscute din literatura română clasică, interbelică și din întregul secol XX, ca și din producția literară recentă care prezintă calități de transpunere cinematografică. Pentru filmele de scurt și mediu metraj în realizarea cărora cenaclul vrea să stimuleze și să sprijine tinerii cineaști, s-a subliniat importanta sursă a unor celebre cărți de memorialistică scrise de autori români dându-se exemple din Ionel Teodoreanu, Nicolae Iorga, Nicolae Pătrașcu, I.D.Sârbu  iar, pe lângă informarea generală cu titlurile ultimelor apariții editoriale, au fost subliniate lucrări mai puțin cunoscute, în special nuvelistica lui Vlahuță, Delavrancea, Rebreanu, Gib Mihăescu, Cezar Petrescu, cea din volumele de debut; „Femei” de Mihail Sebastian, „Straniul paradis” de Laurențiu Fulga, „Întâlnirea din pământuri” de Marin Preda, unele tablete ale lui Arghezi sau, tot de la „Bilete de papagal”, aventurile de umor suprarealist ale lui Felix Aderca, lista rămânând încă mult deschisă.
Au participat cu intervenții regizorul Jon Gostin, producătorul Vasile Neagoe, actorul și profesorul de actorie Ștefan Velniciuc, operatorul și profesorul de imagine Vlad Leu, scenograful Mihnea Tăutu și scriitorii cu multiple disponiblități cinematografice Denis Dinulescu, Nicolae Iliescu, Corneliu Leu, Daniel Roxin; și a vegheat de la Londra, preluând pentru spațiul virtual al participanților - de oriunde ar fi ei, iubind limba și arta românească -  realizatorul celui mai amplu spațiu internet în limbă română asociată cu  limbile lumii: Emanuel Pope.
Toți participanții s-au angajat la alcătuirea a două cataloage: cel al  tuturor subiectelor apte de ecranizare, despre care am vorbit, precum și unul al tuturor tilurilor de ecranizări și filme de orice dimensiune legate de literatura română care pot circula în domeniul public fără copyright, pentru a putea alcătui portofoliul canalului nostru dedicat galelor de film. Fapt pentru care facem cunoscute aceste agajamente spre cunoștința tuturor celor care vor să adere la ele, să colecteze și ei date pe care le asteptăm a fi transmise la adresa leuc@upcmail.ro  sau postate în rubricile noastre de forum. Alături difuzării acestor filme vom fi încântați să publicăm articole de prezentare, analiză și opinie din partea celor care le recomandă.


                                                                            Corneliu LEU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu