Duminica întâi după Rusalii (a Tuturor Sfinților) Matei 10, 32-33; 37-38; 19, 27-30
Zis-a Domnul către ucenicii Săi: Oricine va
mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor, mărturisi-voi și Eu pentru el
înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri. Iar de cel care se va lepăda de Mine
înaintea oamenilor, și Eu Mă voi lepăda de el înaintea Tatălui Meu, Care este
în ceruri. Cel ce iubește pe tată ori pe mamă mai mult decât pe Mine nu este
vrednic de Mine; cel ce iubește pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe Mine nu
este vrednic de Mine; și cel ce nu-și ia crucea și nu-Mi urmează Mie nu este
vrednic de Mine. Atunci Petru, răspunzând, I-a zis: Iată, noi am lăsat toate și
Ţi-am urmat Ţie. Cu noi, oare, ce va fi? Iar Iisus le-a zis: Adevărat zic vouă
că voi, cei ce Mi-ați urmat Mie, la înnoirea lumii, când Fiul Omului va ședea
pe tronul slavei Sale, veți ședea și voi pe douăsprezece tronuri, judecând cele
douăsprezece seminții ale lui Israel. Și oricine a lăsat case, sau frați, sau
surori, sau tată, sau mamă, sau femeie, sau copii sau țarini pentru numele Meu,
înmulțit va lua înapoi și viață veșnică va moșteni. Și mulți dintâi vor fi pe
urmă și cei de pe urmă vor fi întâi.
Sfânta noastră Biserică prăznuiește pomenirea
sfinţilor în toate zilele anului, dar întrucât sunt şi bineplăcuţi ai lui
Dumnezeu care s-au nevoit neştiuţi de nimeni, nedescoperiţi Bisericii, aceasta,
cu scopul de a nu-i lăsa lipsiţi de cinstire, a rânduit o zi în care
proslăveşte pe toţi cei care din veac au bineplăcut lui Dumnezeu.
Biserica a legiuit ca această proslăvire să se facă
îndată după Pogorârea Sfântului Duh, fiindcă toţi sfinţii s-au sfinţit şi se
sfinţesc prin harul Sfântului Duh. Pomenirea sfinţilor necunoscuţi în această
duminică nu exclude, fireşte, cinstirea celor cunoscuţi.
De aceea, calendarul nu zice „Duminica tuturor
sfinţilor necunoscuţi”, ci, simplu, „a Tuturor Sfinţilor”, pentru că ei nu pot
fi despărţiţi: toţi au vieţuit în și pentru Hristos.
Cinstirea lor este mult şi bine plăcută Domnului,
noi urmând îndemnul prorocului David, psalmistul: „Lăudaţi pe Domnul întru
sfinţii Lui!” (Psalmul 150, 1). Harul Duhului Sfânt scrie cu lumină pe faţa
omenească, descoperită prin rugăciune, icoana nevăzută a lui Dumnezeu,
transformându-i pe sfinţi în oglinzi mistice sau icoane vii ale lui Hristos. De
aceea, astăzi, Biserica prăznuieşte roadele Duhului Sfânt pogorât în ziua
Cincizecimii asupra lumii şi sămânţa Împărăţiei cerurilor altoită prin
puterea Duhului Sfânt pe inima bineplăcuţilor lui Dumnezeu.
Sfințenia
– lucrarea Duhului Sfânt în oameni
Harul Sfântului Duh aduce pocăinţa şi iertarea
păcatelor și tot el călăuzeşte în lupta cu patimile şi poftele, încununând
această nevoinţă prin curăţie şi nepătimire. În acest chip apare o făptură
nouă, potrivită pentru cerul nou şi pământul nou. Mântuirea constă în sfinţirea
omului prin Duhul Sfânt. Născuţi pentru Duhul Sfânt, prin sfinţire şi luminare,
creştinii sunt şi rămân creştini numai în Duhul Sfânt, de aceea se şi numesc
sfinţi. Numai sfântul este adevăratul pedagog şi învăţător; numai sfinţenia
este adevărata lumină. Viața adevărată, luminarea adevărată nu sunt nimic
altceva decât iradierea sfinţeniei. Numai sfinţii sunt cu adevărat luminaţi.
Sfinţenia trăieşte şi respiră prin lumină, iradiază şi acţionează în lumină.
Sfinţind, sfinţenia în acelaşi timp luminează şi învaţă. Există o anume
identitate între sfinţenie şi luminare. În realitate, sfințenia înseamnă
luminare în și prin Duhul Sfânt, Care este dătătorul sfinţeniei, al luminii şi
al cunoştinţei. Întrucât sunt sfinţiţi şi luminaţi de Duhul Sfânt, sfinţii sunt
şi adevăraţi învăţători şi pedagogi ai noștri. Sfinţenia este unire după har cu
Dumnezeu, adică unire cu Logosul cel veşnic, cu sensul vieţii şi al existenţei.
Tocmai în aceasta rezidă plinătatea şi desăvârşirea personalităţii şi a
existenţei omeneşti.
Sfințenia
– starea firească a sufletului nostru
Sfinţenia este starea firească a sufletului nostru
creat după chipul lui Dumnezeu (Sfântul Iustin Popovici); de aceea, sfinţenia
noastră este voită de Dumnezeu: „Căci voia lui Dumnezeu aceasta este: sfinţirea
voastră” (I Tesaloniceni 4, 3). Aceasta o vrea Dumnezeu de la noi, aceasta o
cere şi în ea constă toată voia Lui faţă de noi. Iar noi săvârşim voia Lui
numai dacă facem ceea ce este sfânt, ceea ce sfinţeşte şi luminează.
A fi sfânt nu e o stare anormală sau excepțională
rezervată pentru câţiva aleşi. Sfinţenia este o înflorire normală a vieţii
creştinului în viaţa Sfintei Treimi. Fiecare creştin adevărat şi dedicat este
chemat să devină sfânt. De fapt, în Biserica primară termenii „sfânt” şi
„creştin” erau sinonimi. Într-un mod foarte natural, primii creştini au făcut
tot ceea ce au putut pentru a răspunde poruncii lui Hristos: „Fiţi, dar, voi
desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel Ceresc desăvârşit este” (Matei 5, 48).
Așadar, nu păcatul, care e o pervertire a chipului lui Dumnezeu din om, ci
sfințenia este starea normală, naturală a omului. Sfințenia este întotdeauna
opusul păcatului, așa cum binele e întotdeauna opusul răului.
Sfinţenia se manifestă ca lumină, iar la Schimbarea
la Faţă a Mântuitorului Hristos ni se înfăţişează modelul transformării
fiecăruia dintre noi prin sfinţenie în lumină (Matei 17, 2; Luca 9, 29). Transfiguraţi
prin sfinţenie, sfinţii revarsă pururea razele luminii celei pline de har care,
uneori, prin harul lui Dumnezeu, poate străluci din ei ca un soare.
Transfigurat, omul devine din ce în ce mai sfânt şi
mai luminos. A trăi în duhul Evangheliei înseamnă a revărsa lumina Cuvântului
lui Dumnezeu, lumina dumnezeiască necreată, înseamnă a se transforma în lumină,
a deveni lumină, pentru sine și pentru ceilalți: „Aşa să lumineze lumina
voastră înaintea oamenilor, încât să vadă faptele voastre cele bune şi să
slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri” (Matei 5, 16).
Când pomenim sfinţenia, când îi pomenim pe cei
sfinţi, avem datoria să ne gândim şi să avem noi înşine idealul de a fi sfinţi,
de a ne sfinţi. Sfinţenia nu este un cerc închis, ea poate fi dobândită de
oricine. Sfinţenia sau desăvârşirea nu presupune numaidecât semne şi minuni,
aşa cum suntem obişnuiţi să credem uneori. Minuni ce pot să-i uimească pe
oameni, ajung să facă şi vrăjitorii, ajutaţi de puterile întunericului. Dar
sfinţenia o pot dobândi numai cei blânzi şi smeriţi cu inima, cei plini de
dragoste pentru Dumnezeu şi pentru aproapele lor. Puterea Sfântului Duh face şi
astăzi sfinţi prin revărsarea continuă a darurilor Sale în sufletele
credincioşilor care cercetează Biserica. Darurile Sfântului Duh nu se
împuţinează şi nu încetează niciodată, fiindcă niciodată nu va înceta setea
sufletului creştin după sfinţenie şi după Dumnezeu. Sfinţenia înseamnă astăzi,
ca şi altădată, lupta stăruitoare împotriva nedreptăţii, a minciunii, a întinării
vieţii personale şi a vieţii de familie, a urii, a robiei, a trufiei, a
lăcomiei, a bolii, a ignoranţei, a lenei, a intrigii, a neînţelegerii, a
războiului, într-un cuvânt, lupta împotriva tuturor relelor care macină viaţa
oamenilor. Sfinţenia este expresia iubirii față de Dumnezeu şi de aproapele.
Părintele Dumitru Stăniloae, tâlcuind un cuvânt al Sfântului Vasile cel Mare,
spune că „sfinţenia se atinge atunci când în rugăciune nu mai eşti conştient de
tine, ci numai de Dumnezeu, când în rugăciunea pentru ceilalţi nu mai eşti
conştient de tine, ci numai de ceilalţi”. Acest lucru ne arată că sfinţenia are
ca izvor principal comuniunea. De aceea, poate, sfinţenia este o invitaţie prea
provocatoare pentru unii.
Sfântul Serafim de Sarov spunea ucenicilor săi:
„Credeţi-mă, iubiţilor, postul, rugăciunea, privegherile, milostenia, toate
sunt bune şi toate sunt de folos, dar nu ele sunt scopul vieţii noastre
creştine. Nu ele sunt scopul luptei noastre, ca să ne desăvârşim în nişte
nevoinţe. Ci adevăratul scop este dobândirea Duhului Sfânt”. Asemenea și
Sfântul Siluan Athonitul: „Să nu crezi că petrecând în nevoinţe şi în rugăciune
eşti în Duhul Sfânt, atâta timp cât duşmăneşti pe fratele tău. Mai degrabă un
duh amăgitor stăpâneşte inima ta”.
Sfântul nu a căutat și nu caută plăcerea și
aprecierea lumii, el nu va vorbi pe placul tuturor, ci pe placul cinstitorilor
de Dumnezeu. Sfântul nu a făcut și nu va face concesii în fața păcatului, dar
va plânge negreșit cu păcătosul și pentru păcătos. El este sprijin la nevoie și
stăvilar în fața puhoiului imoralității lumii ce renunță la Dumnezeu și caută
„omul puternic” sau „supraomul”. În acest sens, cuvintele Sfântului Apostol
Pavel schițează cu litere de aur profilul duhovnicesc al tuturor sfinților,
din toate timpurile și toate locurile, știuți și neștiuți: „Ca nişte
necunoscuţi, deşi bine cunoscuţi (…); ca nişte întristaţi, dar pururea
bucurându-ne; ca nişte săraci, dar pe mulţi îmbogăţind; ca unii care n-au
nimic, dar toate le stăpânesc” (II Corinteni 6, 9-10).
Aşadar, cu toţii suntem chemaţi ca prin viaţa
noastră aleasă şi sfântă să arătăm şi celor din jurul nostru calea către
Dumnezeu şi aşa ne vom putea adăuga şi noi încet-încet cetelor drepţilor, ale
aleşilor, ale sfinţilor, pentru că Dumnezeu ne-a chemat pe toţi deopotrivă să
ne sfinţim viaţa şi să fim sfinţi.
Pr. Traian Nojea – 19 Iunie 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu