De o bună bucată de vreme în spaţiul public se discută despre noile legi ale securităţii naţionale. În număr de zece, aceste legi sunt menite să aducă la zi, să pună în armonie societatea românească în continuă evoluţie cu legile după care funcţionează instituţiile speciale, considerate secrete. Nu se schimbă ceva care merge bine.
Din moment ce legiuitorul a găsit de cuviinţă să
vină cu un nou pachet de legi înseamnă că ceva nu a funcţionat şi nu mai funcţionează
în parametri normali. Ce anume nu a funcţionat ar trebui să explice exact cei
care propun modificarea legii.
Acest lucru nu s-a întâmplat. Cum în spaţiul public
noul pachet de legi a fost primit cu reticenţă, ba chiar cu ostilitate,
considerându-se că noile legi dau mai multă putere acestor instituţii asupra
cărora planează acuzaţia de ocultism, directorul SRI a simţit nevoia să
intervină şi să facă anumite precizări.
Printre altele, Eduard Hellvig a atras atenţia că
există mai multe servicii, dar opinia publică a reţinut că aceste legi ar privi
doar SRI-ul. Adevărul este că, într-adevăr, sunt mai multe servicii de genul
acesta.
Pe lângă SRI şi SIE, mai există câteva servicii care
se bucură de mai puţină notorietate, dar au la fel de multă putere şi
influenţă, dacă nu cumva şi mai multă putere ca serviciile de informaţii
interne şi externe. Publicul este mai puţin familiarizat cu SPP, STS, cu
Sistemul integral al Situaţiilor de Criză, cu Sistemul Securităţii şi Apărării
Cibernetice şi probabil mai sunt şi altele. Cetăţeanul de rând, şi chiar
politicienii nu ştiu cu exactitate câte servicii speciale sunt în România.
Oricum, se vehiculează o cifră de angajaţi ai acestor servicii mai mare decât
există în Germania!
Dintotdeauna serviciile secrete, secrete prin natura
activităţii lor, s-au bucurat de anumite privilegii şi protecţie din partea
statului. Se poate spune că până şi Securitatea lui Ceauşescu, care până la
urmă l-a trădat, s-a comportat ca un stat în stat. De aici Eduard Hellvig
lansează, după 32 de ani de la căderea regimului comunist, teza securismului.
Securismul, în opinia directorului SRI, este parte
integrantă a mentalului colectiv, iar noul serviciu de informaţii este receptat
ca o nouă Securitate, nu ca un serviciu în slujba poporului.
Este o acuzaţie care atârnă greu. Luată ca o
cumetrie între SRI şi DNA, colaborarea dintre cele două instituţii a accentuat
percepţia negativă.
Desigur, domnul Hellvig nu a atins acest punct
nevralgic din palmaresul SRI. De ce?
Odată şi odată, SRI va trebui să demonstreze că
rolul său a fost benefic în perioada vânătorii de vrăjitoare din mandatele lui
Traian Băsescu.
Pentru că directorul SRI nu a comentat articolele de
lege potrivit cărora SRI şi celelalte servicii speciale nu vor putea fi
controlate nici de Parlament, nici de Curtea de Conturi, iar ofiţerii se bucură
de o imunitate mai ceva decât parlamentarii, nu ne oprim asupra acestor
aspecte.
Într-un limbaj subtil, de politician experimentat,
Eduard Hellvig a sugerat ca directorii acestor servicii să nu poată deţine
această funcţie decât două mandate pentru că altfel „acumulează prea multă
putere şi influenţă.”
Problema este că şi într-un singur mandat şi mai
ales în două mandate, şeful unui serviciu secret cumulează destul de multă
putere şi influenţă pentru a controla oameni şi instituţii, pentru a distruge
destine, pentru a deturna mersul normal, democratic al societăţii.
Securismul, în opinia d-lui Hellvig, ar trebui să nu
mai planeze ca o umbră neagră asupra serviciului pe care îl conduce. Într-adevăr,
după 32 de ani ar trebui să nu mai circule în spaţiul public fantoma fostei
Securităţi. Dacă lucrul acesta nu se produce cauzele trebuie căutate în
interiorul SRI şi nicăieri altundeva.
Oricum, Eduard Hellvig a lansat o provocare. Cam
târziu, cam spre sfârşitul mandatului. Pentru că, indiferent de câte mandate va
vota parlamentul pentru un director SRI, odată cu schimbarea preşedintelui,
noul şef al statului îşi va alege un om de încredere.
Dacă mandatul prezidenţial nu ar fi de cinci ani,
această problemă, a mandatelor şefilor SRI, SIE şi celorlalte instituţii din
sistemul de siguranţă naţională s-ar rezolva de la sine.
Autor:
Dumitru Păcuraru
Sursa:
Informaţia zilei Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu