acad. ION POP
după
care « ontogenia repetă filogenia », mi-am adus aminte de ce-mi
povestea mama
despre
prea puţin glorioasa mea naştere,
într-o
amiază de mijloc de an,
când
tânăra ţărancă
de
nici optsprezece ani,
lucrând
toată dimineaţa pe câmp
la strâns fânul,
prea
ostenită, au apucat-o durerile facerii, încât, la şapte luni după
imaculata concepţiune,
a
aruncat în aşternutul de cânepă
o
cam ciudată lepădătură.
Ar
fi trebuit, aşadar,
să
miros toată viaţa
a
fân de curând cosit.
Dar
nu, ceea ce a depus moaşa
în
incubatorul improvizat, de sticle cu apă caldă,
era
un boţ de carne păros şi vânăt,
cu
chip zbârcit, cu degete fără unghii,
care
scotea, mi s-a spus,
un
ţipăt ciudat,
ca
din fundul pământului.
Ceva
învinsese, îmi zic eu acum,
încercând
să înnobilez momentul,
ceva
ţinea neapărat
să
se exprime, să vadă, nu-i aşa,
mai
repede
Soarele.
Devenind
însă, cu vremea, puţin mai cult,
m-a
cuprins un fel de nelinişte, -
m-am
gândit şi la ichtyos, şi la pasărea archeopteryx,
la
zborul ei atât de nemaipomenit de încet
prin
aerul împietrit, la uriaşa răbdare a nisipurilor
sau
la ciudatele specii de peşti
care
fac mii de kilometri urcând trudnic
din
ocean către apele din memorie,
ca
să-şi depună icrele sub mai modeste pietre de râu.
întrebarea,
cred, chinezească, despre locul
unde
eram pe când tatăl şi mama mea
nu
se cunoscuseră încă.
Toate
astea-mi revin mai ales de când
un
telefon al primarului din satul meu de obârşie
m-a
anunţat că, modernizându-se comuna,
onor
Consiliul s-a gândit să dea nume
vechilor
drumuri şi uliţe,
şi
că uneia, acum asfaltată, pe care se mai află
casa
în care m-am născut,
vor
să-i pună numele meu. Degeaba
am
replicat că eu nu stau decât
pe
strapontina unui fotoliu de la Academie,
zadarnic
am invocat
numele
meu scurt şi foarte comun.
Domnia-sa
nu şi nu,
e o
mare onoare pentru comunitate, - şi se gândea
probabil
la-ndreptăţirea obscurei ramuri
ieşită
din pădure către lumină.
E
strada
care
începe chiar de la Primărie,
cu
Biserica peste drum şi-n stânga Şcoala Generală
şi
se tot duce până la capătul satului,
spre
câmpuri, până la Râu.
În
depărtare se vede Codrul, în stânga
se
ghicesc holde sub dealuri,
în
dreapta lunca, şi chiar acum,
soarele
peste apă-n apus.
Voi
călca, aşadar, o vreme
chiar
pe numele meu, deşi
« nu
ştiu pentru ce ne chinuim atâta să ajungem
nume
de străzi pentru alţii »,
cum
mă avertizează alte versuri
ale
unui alt Io(a)n Pop,
scrise
cu gândul la un Popescu mort.
zarurile
au fost aruncate.
« Veniţi
să luaţi lumină », aud chemarea
din
zorii unei zile de sărbătoare,
când
se deschideau Porţile pentru Împăratul Măririi,
alte
lumini pâlpâiau în copilul ajuns până în clasa a patra, -
atunci
o mustăcioasă tovarăşă învăţătoare
i-a
spus că un nepot ca ăsta, de „chiabur”,
(vai
de capul lui, mânca pâine numai duminica!)
nu
mai are ce căuta la Şcolile cele Mari.
Numai
că ţăranca de maică-sa nu s-a lăsat,
şi-a
luat bocceaua cu haine, bărbatul şi copiii,
şi
s-a dus la Oraş, să-i însănătoşească ”originea socială”.
Istorie,
istorii.,..
...Acum
trec iarăşi pe strada asta
ca
Altcineva, altădată, pe Via Appia Antica,
nu
printre morminte romane, ci printre
nume
de rând îngropate doar în memorie, -
da,
Ioan, Gheorghe, Victor, Ioan, Gheorghe, Vasile, Leonora,
Mărioara,
Ştefan, Mihai, Victoria, Rozalia, Alexandru,
iar
la fostul număr 140,
Gheorghe
din nou, Maria
şi
altă Maria, Florica şi Maria,
mama
şi surorile mamei mele, toate trei înecate în Râu,
când
treceau cu luntrea către o Sărbătoare,
şi
mama Aniţa, şi Vasile tatăl,
muncitori,
acum munciţi de ani buni
sub
pământul Oraşului...
Dar
până acolo livada, cu meri şi nuci bătrâni
şi
graurii încă fluierând,
şi
potecile albe de pânză
întinsă
primăvara sub rouă printre flori albe, -
simt
şi acum răcoarea apei curgând peste snopii de cânepă,
înfipţi
vara sub ţăruşi, la topit, apoi
înşirată
pe lângă garduri, albind
ca
oasele noastre viitoare,
şi
meliţa zdrobindu-le ca să rămână numai fuiorul,
trecut
printre cuiele periei, -
încă
nu curgea sânge, aud doar firul
tors,
de lumină, din norii furcii,
depănătoarea,
ca-n somn,
vârtelniţa,
sucala, peştele suveicii
lin,
lin lunecând
printre
fire de harpă, spre valul pânzei...
Dar
cele cinci răscruci dintre uliţe şi „drumul ţării”,
micile
vămi la care Mielul lui Dumnezeu
mai
ştergea îndurător, cu pânza de pe feţele palide,
câteva
din păcatele lumii,
încât
până la locul peceţilor servii săi
ajungeau
aproape curaţi în noile scutece?
Numai
că drumul se ducea mai departe,
printre
Maria, Valeria, Onuţ, Veronica,
Elisabeta,
Ioan, Maria, Livia, Grigore, Cornelia, Petre,
Petre,
Petre,
tot
pietre şi pietre.
Nume,
vocale, consoane
Purtate
acum încet, foarte încet,
de
vântul nevăzut.
Păşesc
puţin
obosit, către capătul satului,
în
ultima casă locuia – ce întâmplare! - chiar Moaşa
care
m-a scos din Mama,
-
îmi mai taie, iată, încă o dată
cordonul
însângerat, mă lasă liber, liber,
aş
putea să mă înalţ ca un zmeu în văzduh,
pot
să înaintez din nou spre Cristelniţă.
Râul
nici nu-i prea departe, mai sunt
doar
câteva sute de metri
până
la malul la care aşteaptă încă
vechiul
pod de stejar, plutitor. Sau, ca pe vremuri,
o
luntre singură.
Iar
eu, în clipa asta,
în
mica mea libertate tristă, ştiind
că
voi lăsa în urmă doar şase litere,
mort
înainte de a muri,
promis
să fiu strivit şi-ngropat în smalţul
unei
plăcuţe indicatoare.
melancolice,
în spaţiul elegiac, da, plurivalent,
mişunând
de conotaţii posomorâte,
dintre
semnificant şi semnificat. Cenotaf
cu
răposatul absent, cu, deasupra,
o
biată înviere.
Dar,
până una-alta,
sunt
încă viu, iată, chiar văd
lanurile
de grâu în soare, scriu că le văd,
simt
mătăsoasa
adiere
de vânt pe obraji, somnoroasa
legănare
a ramurilor de salcie
peste
vălurile aurii, peste
peste
fărâme de greieri. Şi,
ca
să sporească sugestia, tocmai ţâşneşte
dinspre
maluri, - sau mi se pare –
un
stol de grauri ce-şi scutură
încă
o dată nisipul alb de pe aripi.
Şi
numele meu, toate numele
ce
se îndepărtează, doar murmure,
ecouri,
puzderii
ca
din meliţe vechi, - nu ştiu
dacă-s
de cânepă ori de oase zdrobite, -
sau
numai litere-mprăştiate
din
cuvinte care au fost.
Oricum,
e pace, pace
în
cer, precum şi pe pământ, -
nimic
nu mă mai doare.
Sub
albastrul înalt
se
răsfiră numai aceste
curate,
limpezi fuioare.
Aici
e şi murmurul apei,
peştii
din nou, ca suveici de argint, ţesând
pânze
verzui, ce se tot destramă,
urzindu-se
iar. Vârtejuri, vârtelniţe,
caiere,
nori, fire rotindu-se,
ameţind,
somnolente,
pe
lente depănători.
În
curând, ca atâţia alţii,
voi
uita şi eu cum mă cheamă,
da,
da , „lângă apa ce vede totul
şi
amintiri nu are”...
Ar
trebui, îmi spun şi eu, să fiu mulţumit.
Şi-mi
vin, iată, în ajutor,
şi
câteva versuri nemuritoare.
Dar
de ce, pe când tocmai închei poem
mă
cuprind totuşi
trei
tristeţi, nu una?
Prima
se-ntoarce la vreo doi kilometri în depărtare,
cealaltă-i
aici, lângă apa ce spală pietre,
dinspre
nimeni spre totdeauna.
Dar
e şi gândul că ochiul triunghiular
de
deasupra deasuprelor
nu
citeşte versuri.
Şi
că, privind neatent către mal,
nici
nu observă că pe nisip şi mâluri,
printre
litere aurii, răgălii şi pietre,
moare,
foarte concret,
încă
un animal.
Acela
e sigur că a ajuns.
Nu
va mai trece Styxul.
Decembrie
2017
Notă. ION POP - Profesor universitar- UBB, Cluj-Napoca, academician, poet, critic literar, născut la 31 iulie, 1941, în Mireșu Mare, Maramureș.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu