Daniel Funeriu, fost ministru al Educației în guvernul Boc, este cel mai recent critic al reformelor propuse de ministrul Sorin Cîmpeanu, sub auspiciile pachetului „România Educată” propus de președintele Klaus Iohannis.
Într-un comentariu publicat pe siteul EduPedu,
Funeriu se întreabă ce fel de sistem de învățământ vrem să avem. El critică
tendința, care răzbate din noile reforme, de a egaliza în jos educația, de a
produce persoane fără independență în gândire.
El afirmă că proiectul „România Educată” este un
eșec, iar corabia învățământului românesc nu știe către „ce port se îndreaptă”.
„Adevărul simplu este că succesul școlar al unui
tânăr nu va veni niciodată din altceva decât: profesori buni, elevi silitori,
disciplină intelectuală, efort constant și respect față de profesor și elev,
împreună cu o orientare școlară pertinentă. Toate aceste lucruri, simple și vechi
de când lumea, pot exista doar dacă punem educația din România pe un fundament
axiologic clar, pe baza căruia facem din educație o dinamică societală, nu un
simplu „serviciu public”.
Aceste repere axiologice, azi inexistente, ar fi
trebuit să fie stabilite de șeful statului, conform articolului 80 din
Constituție, înainte de a începe discuții tehnice* despre simple texte de lege.
Faptul că nu și-a îndeplinit una din principalele prerogative constituționale
ne obligă pe noi să facem efortul de a ne întreba ce vrem, în definitiv, de la
educația din România? Care este portul înspre care vrem să îndreptăm corabia
educației românești?
Vrem o reformă în învățământ așezată pe un soclu
moral solid sau vrem o reformă administrativă, în care ne jucăm cu dizolvat și
refondat instituții, la fel ca generalii frenetici care se joacă cu machete de
tancuri – adesea inexistente – pe harta frontului?
Vrem un învățământ bazat pe exigență sau un
învățământ lax? Vrem să creștem generații de tineri puternici mental și fizic,
adaptabili și siguri pe ei, siguri pe identitatea lor sau vrem să creștem
tineri amorfi, fără ambiție și vigoare intelectuală și fizică, fluizi mental și
vulnerabili psihic? Nu uitați, când răspundeți acestei întrebări, că atunci
când exigența lasă loc moliciunii, e aproape imposibil să trecem înapoi la
exigență, chiar dacă realitatea vieții ar cere-o.
Vrem un învățământ bazat pe autoritatea intelectuală
și comportamentală a profesorului sau vrem un învățământ bazat pe autoritatea
părinților și a copilului-rege în fața profesorului de la clasă?
Vrem să avem universități care să revină la rolul
lor de a produce excelență sau vrem universități pe post de serviciu social
care dau diplome tuturor netoților, de nu mai poți diferenția excelența de
mediocritate și știința de pseudo știință? Afirm că universitățile sunt esența,
ele îi formează pe cei care dau liniile directoare societății noastre, nu
simple școli profesionale superioare. Am ajuns să avem, azi, în România, tot
mai puțină chemare a tinerilor către științe exacte sau umanistice
fundamentale, și chestii din ce în ce mai năstrușnice, de exemplu „master de
egalitate de șanse”. Imposturi intelectuale finanțate generos de stat!
Vrem să avem în fața copiilor profesori de top sau
vrem să-i avem preponderent pe cei care nu erau buni de altceva, alături de
câțiva cu vocație? Suntem pregătiți la decizii curajoase pentru asta sau
lâncezim în prizonieratul față de eternele rețele de prolicși „experți în
științele educației”, sindicate și dulcele confort al mediocrității?
Ce înțelegem prin „echitate”? Egalizare prin
scăderea nivelului celor de sus, așa cum Franța o face de 30 de ani –
torpilându-și sistemul educațional – sau ridicarea cu orice preț al nivelului
celor de jos, indiferent cât de mare e diferența cu excelența celor de sus?
Vrem să oferim o deschidere către excelență celor care azi nu au nicio șansă,
cauza principală fiind lipsa profesorilor de calitate în mediul rural
(conjugată adesea cu indolența părinților) sau îi lăsăm în voia sorții,
continuând să glosăm doct, înfulecând caviar, pe la simpozioane despre
„echitate și egalitate de șanse”, sperând că vor găsi, pe cont propriu, un
ascensor social? Suntem pregătiți pentru eforturile de coerciție față de
părinți și profesori necesare pentru a atinge excelența pentru cei fără șanse
azi?
Vrem ca școala să fie templul cunoașterii solide, a
adevărurilor științifice, un loc de îmbogățire spirituală, prin tot ce înseamnă
studiul științelor exacte și umanistice, predate de oameni bine pregătiți
pentru asta sau vrem, sub falsul pretext al „deschiderii către societatea
civilă”, să dăm acces în sala de clasă militantismelor și mimetismelor de tot
soiul – triste maimuțăreli? Vrem să mergem înspre o societate dirijată de
umorile și sentimentele militanților vocali sau înspre o societate dirijată cu
calm și rațiune de oameni siguri pe fundamentele intelectuale imuabile ale
civilizației noastre?
Vrem o țară care să fie model educațional pentru
alții, din Europa sau din alte zări, sau vrem să reproducem modele care au
falimentat – sau sunt pe cale să falimenteze – sisteme educaționale odată
fantastice? Vrem să fim lideri, vrem să fim o busolă a valorilor educaționale
sau adepți zombați ai unor tendințe împachetate în staniol mesianic, păguboase
însă în contact cu realitatea copiilor noștri?
Vrem o societate îndreptată înspre crearea de
bogăție materială și spirituală sau o societate orientată înspre divertisment?
Avem, pentru țara noastră, ambiția unui salt rapid,
care să-i atragă să trăiască la noi în țară pe creatorii de valoare din Europa
și lumea largă sau vrem să ne continuăm, obidiți, drumul prin istoria care se
deschide în fața noastră, atrăgându-i la noi pe cei mai amărâți locuitori ai
planetei?
Fără răspunsuri la aceste întrebări, desigur
non-exhaustive, ministrul și ministerul au devenit ostatecii contextului
politic. Nu puteau să îl lase pe președinte să iasă din mandat fără o lege, așa
că alături de bune intenții, găsim inevitabilele compromisuri cu interesele
diferiților actori pereni ai sistemului. E vizibilă amprenta intereselor
sindicatelor, rectorilor, oengeurilor&alianțelor de oengeuri mufate la bani
publici (cu atât mai vocale, cu cât mai ideologizate) și dorințele părinților,
adesea ghidați de vraci educaționali, tot mai îndepărtate de interesul
educațional al propriilor copii. A propos, cine a scris legea?
În realitate, dezbaterea publică despre educație
este unica dezbatere cu adevărat relevantă despre cum vrem să arate țara
noastră. Menirea ei este de a cristaliza opțiunile directoare ale modului în
care ne educăm copiii, nu de a decide în piața publică tehnicități, precum
numărul materiilor de la bac sau al orelor de curs, acesta fiind rolul
specialiștilor. Epoca istorică în care trăim, anume o reașezare a rolului
occidentului (în sens larg, deci și a noastră) în lume – reașezare care ne este
net defavorabilă până acum -, războiul de la poarta țării noastre, criza
demografică fără precedent, evidenta criză de leadership la nivelul UE, ne
obligă la decizii mari, nu la ajustări de mică anvergură. Din păcate dezbaterea
actuală a pornit foarte dezordonat și, dacă va continua în aceeași notă a
temelor minore, ea va adânci deficitul de încredere între cetățean și
autorități, va adânci faliile din societate, principalele unelte cu care ne
distrugem singuri statul, și așa prea firav. Spus simplu drumul corabiei
educației românești, condus de „România Educată” prezidențială, pare a fi tot
mai mult un „drum de capă”: face ce poate pentru a nu se scufunda, dar cu
siguranță nu va avea parte de vânturi favorabile, pentru că, de fapt, habar nu
are înspre ce port se îndreaptă”, a scris Funeriu.
Sursa:
NapocaNews
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu