sâmbătă, 17 septembrie 2022

Alungarea istoriei?

 

                                                                                       de Gheorghe Pârja

Cine ne poate salva de uitarea de sine? Evident, memoria, adică istoria. În ultima vreme, asistăm la un fenomen extrem de afurisit, adică renunțarea la învățarea temeinică, în școli, a istoriei neamului din care facem parte. Din tot contextul european, nu luăm seama că alte popoare își respectă trecutul, este învățat în școli, cinstit cum se cuvine. Noile legi ale învățământului sunt dictate de o mână de oameni cu rosturi funcționărești, fără competențe pedagogice și experiență didactică. Profesorii de la catedră nu au fost consultați, ceea ce explică numeroasele deficiențe constatate, proiectul fiind extrem de riscant pentru evoluția școlii românești. Asta o spune profesorul Constantin Toader, în revista „Contemporanul”, condusă de marele prozator, acad. Nicolae Breban, născut în Baia Mare.

Dar cine mai ține seama de opiniile lui? Cine s-a aplecat asupra scrisorii celor o sută de intelectuali care s-au adresat ministrului de resort cu observații călăuzitoare? La care s-a alăturat și academicianul Eugen Simion, cu alte câteva zeci de profesori. Nicio reacție din partea conducătorilor. Învățământul public nu poate fi teren de experimente pentru utopiști de tot felul. Spune profesorul Toader: „După atâtea reforme eșuate, suntem sceptici față de noi formule magice, propuse de oameni care nu cunosc realitatea școlii și visează tot felul de cai verzi pe pereții scorojiți ai școlilor noastre dărăpănate, grație înțeleptei politici de subfinanțare.”

Dar să revin la istorie. Academia Română atrage atenția că fără revenirea disciplinei istorie la statutul pe care l-a avut, cel puțin în primii ani după 1989, „este compromisă păstrarea identității națiunii române.” Și a solicitat într-un mesaj adresat de participanții la Congresul Istoricilor Români, care s-a desfășurat în perioada 8-10 septembrie la Alba Iulia, ca numărul orelor de istorie, din învățământul preuniversitar, să fie de 3 ore pe săptămână. Apoi s-a solicitat Ministerului Educației să înceapă în cel mai scurt timp un dialog cu reprezentanți ai Academiei Române – Comitetul Național al Istoricilor Români, ca singura entitate reprezentativă pentru breasla istoricilor din România, în așa fel încât în noua Lege a învățământului să se reflecte corect statutul istoriei și al istoricilor, se arată în mesajul istoricului Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, către confrații de breaslă, cadrele didactice, cercetători, muzeografi, bibliotecari, opinia publică, mass-media și nu în ultimul rând către autorită­țile statului român.

Potrivit documentului, comunitatea istoricilor și arhiviștilor din România va menține pe linia profesională și morală demnitatea științei istoriei. Academia Română și entitățile ei de cercetare a istoriei își propun o mai intensă prezență în arena creativității istoriografice și a dezbaterilor publice. E nevoie de cunoașterea în mod critic, de către tineri mai ales, a istoriei naționale, dar și istoria minorităților naționale, ca parte a acestei țări. Academia Română semnalează tocmai alungarea istoriei din sistemul de învă­ță­mânt românesc.

Eu, cititorul și iubitorul de istorie națională și a altor popoare, vă asigur că mă simt mult mai liber, mai stăpân pe mine învățând istoria. Acum, când s-a deschis lumea, este extrem de primenitor spiritual să îți dai seama prin ce lume treci. Prin instrucție și educație se pot forma viitorii cetă­țeni ai acestei țări. Școala nu trebuie să formeze apatrizi. Într-o lume în care se jonglează cu scenarii, sunt la modă conspirațiile, unele dintre ele chiar devin realitate, este nevoie să descifrăm unde este adevărul istoric. Academia Română a organizat prima ediție a Școlii de vară, dedicată elevilor, în județul Hunedoara. Aici a fost premiată excelența tinerilor care pot deveni savanții de mâine. Dar să nu uităm orele de istorie, devotații profesori care explică trecutul cu toate sinusoidele lui. Iar oamenii de decizie să nu uite că sunt aleși de poporul român.

Știu că lumea de astăzi are multe provocări. Fie ca istoria să fie una dintre ele. Domnule ministru, stați de vorbă cu Academia Română. Că prea frumos v-a rugat să nu alungați istoria din școala românească. Numărul de ore de istorie din învățământul preuniversitar din România trebuie să fie cel puțin egal cu media orelor de istorie din statele Uniunii Europene, se spune în mesaj. Deci alții învață istoria lor cum se cuvine, noi o ascundem printre module. Ascultați: fără istorie este compromisă păstrarea identității națiunii române! Vrea cineva, așa ceva?!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu