de Gheorghe Pârja
Cine ne poate salva de uitarea de sine? Evident,
memoria, adică istoria. În ultima vreme, asistăm la un fenomen extrem de
afurisit, adică renunțarea la învățarea temeinică, în școli, a istoriei
neamului din care facem parte. Din tot contextul european, nu luăm seama că
alte popoare își respectă trecutul, este învățat în școli, cinstit cum se
cuvine. Noile legi ale învățământului sunt dictate de o mână de oameni cu
rosturi funcționărești, fără competențe pedagogice și experiență didactică.
Profesorii de la catedră nu au fost consultați, ceea ce explică numeroasele
deficiențe constatate, proiectul fiind extrem de riscant pentru evoluția școlii
românești. Asta o spune profesorul Constantin Toader, în revista
„Contemporanul”, condusă de marele prozator, acad. Nicolae Breban, născut în
Baia Mare.
Dar cine mai ține seama de opiniile lui? Cine s-a
aplecat asupra scrisorii celor o sută de intelectuali care s-au adresat
ministrului de resort cu observații călăuzitoare? La care s-a alăturat și
academicianul Eugen Simion, cu alte câteva zeci de profesori. Nicio reacție din
partea conducătorilor. Învățământul public nu poate fi teren de experimente
pentru utopiști de tot felul. Spune profesorul Toader: „După atâtea reforme
eșuate, suntem sceptici față de noi formule magice, propuse de oameni care nu
cunosc realitatea școlii și visează tot felul de cai verzi pe pereții scorojiți
ai școlilor noastre dărăpănate, grație înțeleptei politici de subfinanțare.”
Dar să revin la istorie. Academia Română atrage
atenția că fără revenirea disciplinei istorie la statutul pe care l-a avut, cel
puțin în primii ani după 1989, „este compromisă păstrarea identității națiunii
române.” Și a solicitat într-un mesaj adresat de participanții la Congresul
Istoricilor Români, care s-a desfășurat în perioada 8-10 septembrie la Alba
Iulia, ca numărul orelor de istorie, din învățământul preuniversitar, să fie de
3 ore pe săptămână. Apoi s-a solicitat Ministerului Educației să înceapă în cel
mai scurt timp un dialog cu reprezentanți ai Academiei Române – Comitetul
Național al Istoricilor Români, ca singura entitate reprezentativă pentru
breasla istoricilor din România, în așa fel încât în noua Lege a învățământului
să se reflecte corect statutul istoriei și al istoricilor, se arată în mesajul
istoricului Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, către confrații de
breaslă, cadrele didactice, cercetători, muzeografi, bibliotecari, opinia
publică, mass-media și nu în ultimul rând către autoritățile statului român.
Potrivit documentului, comunitatea istoricilor și
arhiviștilor din România va menține pe linia profesională și morală demnitatea
științei istoriei. Academia Română și entitățile ei de cercetare a istoriei își
propun o mai intensă prezență în arena creativității istoriografice și a
dezbaterilor publice. E nevoie de cunoașterea în mod critic, de către tineri
mai ales, a istoriei naționale, dar și istoria minorităților naționale, ca
parte a acestei țări. Academia Română semnalează tocmai alungarea istoriei din
sistemul de învățământ românesc.
Eu, cititorul și iubitorul de istorie națională și a
altor popoare, vă asigur că mă simt mult mai liber, mai stăpân pe mine învățând
istoria. Acum, când s-a deschis lumea, este extrem de primenitor spiritual să
îți dai seama prin ce lume treci. Prin instrucție și educație se pot forma
viitorii cetățeni ai acestei țări. Școala nu trebuie să formeze apatrizi.
Într-o lume în care se jonglează cu scenarii, sunt la modă conspirațiile, unele
dintre ele chiar devin realitate, este nevoie să descifrăm unde este adevărul
istoric. Academia Română a organizat prima ediție a Școlii de vară, dedicată
elevilor, în județul Hunedoara. Aici a fost premiată excelența tinerilor care
pot deveni savanții de mâine. Dar să nu uităm orele de istorie, devotații
profesori care explică trecutul cu toate sinusoidele lui. Iar oamenii de
decizie să nu uite că sunt aleși de poporul român.
Știu că lumea de astăzi are multe provocări. Fie ca
istoria să fie una dintre ele. Domnule ministru, stați de vorbă cu Academia
Română. Că prea frumos v-a rugat să nu alungați istoria din școala românească.
Numărul de ore de istorie din învățământul preuniversitar din România trebuie
să fie cel puțin egal cu media orelor de istorie din statele Uniunii Europene,
se spune în mesaj. Deci alții învață istoria lor cum se cuvine, noi o ascundem
printre module. Ascultați: fără istorie este compromisă păstrarea identității
națiunii române! Vrea cineva, așa ceva?!

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu