În viata fiecărui om sunt suișuri și coborâri, căderi și ridicări, trădări și iertări, invidie și respect, venerari și denigrari, dragoste si ura,... depinde de oamenii cu care te intersectezi. ( Cu mine viata a fost foarte darnica cu de toate și nu pot decât sa-i mulțumesc). Toate m-au întărit, toate m-au șlefuit, toate au fost lecții de viata din care am învățat.
Dar, fiecare om are o carte de vizita a sa personala, o carte în care sunt înscrise FAPTE.
Despre asta as vrea sa discut în postarea de azi.
Și nu ma voi lauda cu performantele mele in domeniul educational, desi as putea, nici cu funcțiile pe care vremelnic le-am avut( acelea se scriu într-un CV și le citește cine e curios), dar vreau sa aduc în atenția celor cu care m-am intersectat sau nu în ultimii 10 ani anumite acțiuni care pot sa stea scrise la capitolul FAPTE din viata mea. Și știți de ce?
1. Sa nu se spună ca nu am făcut nimic ( cum se obișnuiește atât de ușor sa se afirme )
2. Sa nu se uite!
3. Le-am făcut deoarece am simtit ca trebuie sa revoluționez puțin felul în care eu ca specialist în educație ( lucru certificat prin concursuri promovate) ma raportez la educabili.
Știți cum se spune când vrei sa obții un job?
Ce ai făcut în ultimii zece ani?
Iată cam ce am facut eu:
* pe lângă faptul ca mi-am respectat cu sfințenie fisa postului, am fost un om pentru care cuvintele IMPLICARE și INOVARE nu "au sunat a gol", ca inspector scolar pentru învățământ primar,
- am avut întotdeauna grija sa respect legislația în vigoare și seara când puneam capul pe perna sa nu ma bata gândul ca cineva a fost nedreptățit din cauza mea;
- am fost apărătoarea adevărului, indiferent dacă adevarul a fost al părintelui, al profesorului sau al elevului( m-am luptat cu un sistem în care adevarul elevului sau al parintelui era relativ, dar am facut-o! Iar când capul inspectorului general a atârnat de obiectivitatea rapoartelor mele, am fost chemata și mi s-a multumit)
- ca orice om s-a întâmplat sa și greșesc, dar am știut sa-mi recunosc greșelile și sa remediez rapid ce n-a fost bine;
- am respectat ELEVUL, PROFESORUL și PARINTELE( și când spun acestea ma refer la gradul meu de implicare în promovarea și susținerea intereselor fiecarei categorii, astfel încât sa ajut la evoluția fiecaruia)
- am avut tinte strategice clare pentru realizarea carora, pe langa activitatile cuprinse in fisa postului, am trecut la actiuni explorand bagajul meu creativ( din cele la nivel national )în munca mea ca inspector:
a) asigurarea egalității de șanse pentru toți elevii,
b) monitorizarea și îndrumarea cadrelor didactice astfel încât elevii sa beneficieze de servicii educationale de calitate
c) promovarea valorilor culturii naționale sau locale, prin oferirea de posibile modele de bune practici
Punctual ma voi referi la fiecare.
a) am alfabetizat toți copiii din zona Pirita, chiar dacă asta a însemnat la vremea aceea sa dispun demolarea unui perete, astfel încât sa stopez discriminarea; mi-am susținut ideea de asigurare a incluziunii, chiar daca a trebuit sa îmi asum ceva ce nu își asumau nici șefii mei la vremea aceea de frica unui conflict. Copiii de pe Pirita au mâncat la scoala un an întreg din donațiile făcute de cadre didactice și elevi din tot județul, la inițiativa mea!!!
Când am văzut procentul de promovabilitate și frecventa la cursuri a elevilor de etnie rroma( foarte scăzut, în prag de abandon) am ieșit din birou, am lăsat tocurile la schimbul unor pantofi de teren și m-am dus în casele familiilor rrome( de cele mai multe ori singura, doar cu dascălii elevilor) . Am mers din casa în casa, din coliba în coliba, la Fanate și la Ponorata. Și nu am mers sa fac poze, ci sa vorbesc cu oamenii, sa le aud nevoile, necazurile, sa înțeleg fenomenul și sa găsim împreună soluții.
AM FOST UN INSPECTOR DE TEREN, NU DE BIROU.
Când nu am fost capabila sa găsesc învățătoare pentru copiii de pe Pirita, m-am dus eu și am lucrat cu ei( in fond eram invatatoare)
Am spus mereu ca dacă din fiecare comunitate salvez un copil și ii dau șansă la o alta viata, eforturile mele nu sunt degeaba.
Pentru copiii de pe Pirita am amenajat ( împreună cu câteva invatatoare) o clasa dotata ca toate cele din școlile Baii Mari, pe cheltuiala noastră, iar când a trebuit sa ajut la îmbrăcarea copiilor cu hainele din donații, am facut-o în timpul meu liber cu tot dragul.
Când am ajuns în Somcuta la scoala din cartierul de rromi și am văzut ce greu se descurcau învățătorii ca elevii nu aveau caiete, instrumente de scris, blocuri de desen, acuarele, practic nimic, am lansat o campanie și am dus un microbuz plin cu donații din tot judetul, iar eu nu am plecat din zona pana nu m-am asigurat ca fiecare clasa este dotata cu dulap metalic de unde rechizitele sa nu dispară.
VA AMINTITI SPECTACOLUL CARITABIL PENTRU RAUL?
Am strâns 10 000 de euro intr-o seara ( am gandit, regizat,prezentat singura tot), cu ajutorul multor părinți darnici de la scoli din Maramureș, pentru ca un elev de clasa a șaptea bolnav sa își poată schimba locuință la un etaj inferior, în scopul posibilității de a merge la scoala.
În colaborare cu Protopopiatul ortodox din Offenbach, Germania, am distribuit colete pentru elevii romani cu situatie familiala precara din județ.
Pentru elevii grupurilor defavorizate am organizat pe perioada vacantelor de vara cursuri recuperatorii, la care au predat, în mod voluntar, profesori din tot judetul, indiferent de specializările lor
b)
Am ajuns la cele mai îndepărtate scoli din județ, pe toate coclaurile și am vrut sa ma asigur ca și elevii de pe crestele munților,din cătune, beneficiază de un act educational la standardele în vigoare.
V-O AMINTITI PE Anita-Renata Haiduc Beleni ?
Am organizat formari reale!!! cu aceasta doamna psiholog cu care m-am deplasat în tot județul ca ea sa va poată oferi consultanta în munca cu copiii cu tulburări comportamentale. În cadrul acestor formari cadrele nu au primit credite, dar au învățat practic cum sa se reinventeze pentru a avea adresabilitate unei categorii de elevi cu cerințe educative speciale. Aceasta a fost munca pro bono, din partea Anitei, iar eu nu eram în cadrul proiect, cum s-a afirmat. Am facut-o din preocupare pentru colegii pe care ii simteam in dificultate.
Am fost primul inspector de nivel primar care a organizat cursuri de formare în alternativa educationala STEP BY STEP în județul nostru.
Am inițiat și organizat tabere de creație, olimpiada de limba și literatura romana și matematica ( pentru elevii capabili de performante), iar când am conștientizat ca se depășește nivelul programei, am avut puterea sa le desființez, pentru ca SUNT O PERSOANA ASUMATA.
La solicitarea cadrelor didactice care făceau tot felul de formari și nu se alegeau cu mare lucru pentru a aplica la clasa am realizat emisiunile ORIZONTURI SCOLARE și.EDUCULTURA unde promovez de câțiva ani posibile modele de bune practici în educație.
Am discutat cu elevii din școlile de la oras, din sate, dar și cu deținuții din închisoare care sunt înscriși intr-o forma de școlarizare de nivel primar, iar acest lucru nu pentru imaginea mea, ci ca să le cunosc problemele si sa le dau o mana o ajutor dacă stătea în puterea mea.
Am fost preocupata de învățământul în limba romana din școlile cu predare în limba romana din Transcarpathia, ajunsa acolo împreună cu o delegație a prefecturii Maramures. Văzând deficitul de carte cu litere aparținând alfabetului latin, intoarsa în tara am organizat o acțiune de colectare de cărți de tip donații din tot judetul pe care le-am dus apoi în bibliotecile satelor românești de peste Tisa.
Am susținut interesele elevilor, printr-o foarte bună colaborare cu primarii, indiferent de culoarea lor politica( atașez aici poze cu primarii din Giulesti, Ocna Sugatag, Bogdan Vodă, Târgu lapus, etc).
La Ocna Sugatag( zona mea de responsabilitate) am participat la discuții cu reprezentanții fondurilor europene în vederea reabilitării corpului de clădire al scolii.
Am constituit grupuri țintă și am implementat la nivelul judetului doua proiecte cu finanțare europeana MATEMATICA DIGITALA și POVESTEA LIMBII ROMANE și am fost expert nivel primar în alte doua proiecte cu finanțare europeana ale ISJ Maramureș.
Am promovat experienta profesorilor premiați la gala MERITO .
c)
Animata de convingerea ca sta în menirea intelectualilor sa salveze autenticul maramureșean, am organizat sezatori cu dascalite pricepute în țesut, cusutul camesilor țărănești și am televizat aceste ateliere de lucru în scopul educării maselor.
Am revitalizat meșteșugul țesutului între intelectuali , crezând in puterea exemplului personal.
Am organizat simpozionane județene, prin care am promovat personalități ale culturii locale și naționale.
Am spus mereu lucrurilor pe nume( ceea ce mi-a adus animozități din partea celor vizați, dușmănie din partea celor ce se simteau prea inferiori deși ocupau posturi mult prea superioare , dar și respectul celor pe care i-am reprezentat.
Știți cu totii ca nu m-am ferit sa îmi asum orientarea mea politica de stânga, iar dacă persoanele promovate de social democrați la nivel local sau național am simțit ca nu ma reprezentau am spus-o sincer, public. Unii au apreciat, alții au considerat ca partidul nu are nevoie de un om cu coloana mea vertebrala și cu libertatea mea de exprimare la care țin atât de mult.
A fost o perioada din viata mea pe care nu o voi renega, dar care s-a incheiat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu