miercuri, 30 octombrie 2013

Bilanţul crizei: Ce măsuri a luat Uniunea Europeană

În ultimii zece ani, Uniunea Europeană a înregistrat dezechilibre macroeconomice care au accentuat efectele negative ale crizei financiare şi economice, începute în 2008. Deși criza a debutat în SUA prin bula creditelor ipotecare care a culminat cu prăbușirea băncii de investiţii Lehman Brothers, aceasta nu a izbucnit peste noapte, ci este rezultatul unui proces îndelungat. Dezechilibrele din zona euro (determinate de acumularea, în unele state membre, a unor deficite și datorii publice masive), dezechilibrele economice la care s-au adăugat diferenţele tot mai mari la nivel de competitivitate au făcut ca, pentru unele țări, criza financiară și criza datoriilor, survenite în același timp, să fie foarte greu de gestionat.

MĂSURI ale UE
·         STABILIZARE FINANCIARĂ
Ca răspuns la aceste provocări, instituţiile europene, împreună cu statele membre şi Banca Centrală Europeană au convenit în primul rând, măsuri pentru a asigura stabilitatea financiară. Astfel, a fost creat Mecanismul european de stabilizare financiară, care îi permite Comisiei Europene să împrumute, în numele UE, până la 60 de miliarde de euro de pe pieţele financiare și să le dea mai departe cu împrumut ţărilor din UE care se confruntă cu dificultăţi.
De asemenea, a fost creat și Fondul european de stabilitate financiară - un fond pentru situaţii de urgenţă, cu o capacitate de creditare de 440 de miliarde de euro, destinat ţărilor din zona euro care întâmpină probleme. Acesta colectează fonduri de pe pieţele financiare, în baza garanţiilor oferite de ţările din zona euro.
Un grup de experţi, denumit „Troika”, format din personal al Comisiei Europene, Băncii Centrale Europene și Fondului Monetar Internaţional (FMI), evaluează periodic progresele înregistrate cu privire la reformele convenite.
Deoarece cele 2 două mecanisme menite să asigure stabilitatea financiară (Mecanismul european de stabilizare financiară și Fondul european de stabilitate financiară) au fost instituite ca măsuri temporare, în toamna anului 2012 ţările din zona euro au creat un nou mecanism financiar, de data aceasta permanent – Mecanismul european de stabilitate (MES). În prezent, capacitatea de creditare a MES este de 500 de miliarde de euro. Alături de contribuţiile provenind de la Fondul Monetar Internaţional (FMI), acest mecanism dispune de aproape 750 de miliarde de euro, devenind parte integrantă din strategia globală a UE destinată garantării stabilităţii financiare.
·         COORDONAREA ȘI SUPRAVEGHEREA POLITICILOR ECONOMICE
Pentru a preveni efectele nedorite pe care le pot avea deciziile luate într-un stat membru, UE a decis reglementarea, parţială, a politicilor economice. Instrumentul fundamental de coordonare şi orientare a procesului de elaborare a politicii economice în statele membre este Pactul de stabilitate şi de creştere. Acesta stabileşte două reguli principale:
Ø       Datoria publică (suma pe care a împrumutat-o statul respectiv) nu poate depăşi 60% din PIB valoarea totală a producţiei unei ţări într-un an);
Ø       Deficitul naţional (diferenţa dintre cheltuieli şi venituri într-un an dat) nu poate să depăşească 3% din PIB.
Pactul de stabilitate și de creștere (PSC) a fost consolidat în decembrie 2011 şi a adus mai multă transparenţă și o supraveghere mai strictă a bugetelor naţionale de către Comisie. PSC consolidat a introdus prevederi şi sancţiuni pentru statele membre care depăşesc limitele privind datoria publică şi deficitul bugetar. Când o ţară nu aplică regulile stabilite, Comisia Europeană poate iniţia proceduri de corectare a situaţiei. Totuși, în timp ce aspectele privind supravegherea și monitorizarea prevăzute de Pactul de stabilitate și de creștere consolidat li se aplică tuturor statelor membre, sancţiunile financiare nu pot fi impuse decât celor din zona euro.
Tot în decembrie 2011, a fost introdus un nou mecanism - Procedura privind dezechilibrele macroeconomice (PDM), pentru o supraveghere mai atentă a divergenţelor dintre economii, în special a diferenţelor existente la nivel de competitivitate (capacitatea unei ţări de a-și vinde produsele și serviciile pe pieţele interne și externe). PDM analizează 10 indicatori economici, identificând astfel modificările survenite la nivelul cotei de piaţă a exporturilor, costului forţei de muncă, datoriei sectorului privat și preţurilor locuinţelor. Dezechilibrele se pot manifesta, de exemplu, prin creșteri salariale care nu corespund creșterilor de productivitate sau prin creșteri bruște ale preţurilor locuinţelor.
De asemenea, ţările din zona euro au convenit, în 2011, să ia o serie de măsuri prevăzute de Pactul euro plus. Acesta reflectă interdependenţa economiilor lor și exprimă intenţia de a asigura o mai bună coordonare a politicilor economice naţionale. Pactul a fost semnat și de șase ţări din afara zonei euro: Bulgaria, Danemarca, Letonia, Lituania, Polonia și România.
Mai mult decât atât, 25 state membre au convenit asupra unui Tratat pentru stabilitatea, coordonarea și guvernanța care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2013 și consolidează disciplina bugetară și guvernanța economică între aceste state membre.
Pentru coordonarea politicilor economice,Comisia Europeană a stabilit un calendar strict, denumit SEMESTRUL EUROPEAN. În cadrul acestuia, se analizează în detaliu programele statelor membre în materie de reforme economice şi structurale şi se stabilesc recomandări pentru următoarele 12-18 luni.


Cine ce face?
PARLAMENTUL EUROPEAN – elaborează legislaţia împreună cu Consiliul și exercită supravegherea democratică a procesului de guvernanţă economică.
CONSILIUL EUROPEAN – șefii de stat și de guvern ai ţărilor UE stabilesc principalele orientări ale politicii.
CONSILIUL – miniștrii de finanţe din toate ţările UE coordonează politicile, decid asupra propunerilor înaintate de Comisie și iau hotărâri în numele statelor membre din care provin.
EUROGRUPUL – miniștrii de finanţe ai ţărilor din zona euro decid asupra aspectelor legate de moneda euro.
COMISIA EUROPEANĂ – îi propune Consiliului orientări privind politica economică și bugetară, monitorizează ţările UE și se asigură că acestea respectă deciziile și recomandările UE.
ŢĂRILE UE – își stabilesc bugetele naţionale în limitele convenite pentru deficit și datorie, își determină propriile politici structurale în materie de muncă, pensii și pieţe de capital și pun în aplicare deciziile Consiliului.
BANCA CENTRALĂ EUROPEANĂ – pune în aplicare în mod independent politica monetară pentru zona euro, având ca principal obiectiv stabilitatea preţurilor.

În mai 2014, vor avea loc alegeri pentru Parlamentul European - singura instituţie a Uniunii Europene aleasă în mod direct, de cetățenii celor 28 de state membre.
Este important să știm ce și pentru ce vom vota în mai 2014 și de aceea, vă prezentăm pe scurt, ce a făcut Parlamentul European pentru contracararea crizei, în ultima perioadă:

Ø       Pachetul de legi privind guvernanța economică – martie 2013

Inițiativa "pachetului de 2 regulamente" pentru consolidarea disciplinei financiare în zona euro a fost aprobată de Parlament pe 12 martie 2013. În toamna anului 2010, UE a adoptat pachetul legislativ pentru supravegherea sectorului privat din punct de vedere financiar. În septembrie 2011, eurodeputaţii au aprobat așa-numitul "pachet de 6 reguli". Pachetul de două regulamente privind guvernanța economică care dorește consolidarea supravegherii bugetare în zona euro și ar putea oferi protecție legală țărilor din zona euro care se află în dificultăți financiare. Parlamentul European a asigurat scrutinul democratic al puterilor Comisiei.
Ø       Pachetul de reforme pentru întărirea băncilor din UE – aprilie 2013
De la 1 ianuarie 2014, băncile din UE vor fi mai puternice. Modificările votate de Parlament, vor limita bonusurile bancherilor pentru a limita riscurile speculative, vor crește rezervele de capital pentru a ajuta băncile să facă mai bine față crizelor și vor întări supravegherea.
Ø       Măsuri pentru colectarea taxelor fraudate – mai 2013
PE cere printr-o rezoluție ca statele membre să își unească forțele pentru a înjumătăți, până în 2020, decalajul fiscal în valoare de un trilion de euro. Deputații vor ca guvernele să cadă de acord asupra unor măsuri de combatere a paradiselor fiscale, de rectificare a lacunelor și de combatere a planificării fiscale agresive.
Ø       Norme consolidate împotriva manipulării piețelor financiare – septembrie 2013
Informațiile privilegiate și manipularea piețelor au îmbogățit câțiva bancheri, dar au slăbit stabilitatea sistemului financiar. Pe 10 septembrie, deputații europeni au dezbătut și votat norme mai dure împotriva acestor abuzuri.
Ø       Reguli pentru limitarea riscului la cumpărarea casei – septembrie 2013
Cei care își cumpără o casă vor fi mai bine informați despre costurile și riscurile creditului ipotecar, vor fi parțial protejați împotriva fluctuațiilor de piață care determină creșterea ratelor și vor fi mai bine protejați dacă nu mai pot rambursa creditul. Deputații au adoptat varianta finală a textului pe 10 septembrie, însă înainte de a aproba regulile în ansamblu, Parlamentul vrea ca statele membre să ia măsuri prin care să se asigure că aceste reguli vor fi aplicate corect pe teritoriul lor, așadar în toată Uniunea.

Ø       Undă verde pentru un singur supraveghetor bancar – septembrie 2013

Din septembrie 2014, sistemul UE de supraveghere bancară va aduce sub directa supraveghere a Băncii Centrale Europene (BCE) aproximativ 150 dintre cele mai mari bănci ale Europei. Deputații au întărit transparența și responsabilizarea sistemului și au cerut Autorității Bancare Europene să dezvolte practici de supraveghere care să fie urmate de supraveghetorii din băncile naționale.

Surse de informare:
Portalul Europa – Afaceri economice și monetare: http://europa.eu/pol/emu/index_ro.htm
Biroul de informare în România al PE: http://www.europarl.ro/ro/root.html

Margareta Căpîlnean

Coordonator Centrul Europe Direct Maramureș

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu