Specialiştii şi mărturiile fiilor de boieri
din secolul al XIX-lea scot la iveală o filă întunecată a istoriei boierimii
româneşti. Mulţi proprietari funciari cu sânge albastru, chiar şi în urmă cu
200 de ani, se dedau la orgii şi violau roabele ţigănci de pe domeniile lor.
Abuzurile aveau loc în văzul luminii, inclusiv cu ştirea nevestelor. Se
ajungeau la incesturi între copii din flori şi cei legitimi ai boierilor. „Ius
primae noctis“ (n. r. dreptul primei nopţi) sau „Droit de cuissage“ sunt doi
termeni foarte des întâlniţi în Evul Mediu vest european. Expresiile se traduc
printr-un drept al seniorului, stăpân al moşiei, de a dispune de noaptea nunţii
sau prima noapte a tinerelor care se căsătoreau pe domeniul său. La prima vedere, acest drept al seniorului
pare străin de Principatele Române. Nimeni nu şi-ar putea imagina că boierii români
ar fi putut beneficia, dar şi folosi această drept crud în favoarea lor. Cu
toate acestea, iată că specialişti în istoria mentalităţilor precum Andrei
Oişteanu şi fii de boieri din secolul al XIX lea arată că, de fapt, boierii
români practicau la fel ca şi omologii lor vest-europeni „ius primae noctis“,
pe domeniilor lor. Diferenţa este că
boierii români continuau să-l practice şi în secolul XIX, cu o diferenţă de
câteva sute de ani faţă de restul continentului. Andrei Oişteanu, bazându-se pe
documente de epocă, şi Radu Rosetti, descendentul unei importante familii
boiereşti sau călătorul din secolul al XIX-lea Ion Codru Drăguşanu descriu o
clasă boierească pe alocuri decandentă care obliga femeile de pe domenii să se
supună acestui drept seniorial medieval şi abuzurilor sexuale de toate felurile.
Şi toate acestea până la începutul secolului al XIX-lea, cu ştiinţa întregii
societăţii.
Prima
noapte de iubire cu roabe ţigănci
Nu toate femeile
de pe domeniile boiereşti intrau sub incidenţa de „Ius primae noctis“. Poftele
boierului erau îndreptate doar asupra roabelor ţigănci. Indiferent de vârstă,
preferate erau adolescentele. Referirile anterioare, din „miezul“ evului mediu
românesc, lipsesc. Constatările sunt târzii - de secolul al XIX-lea - şi subliniază că acest obicei era perpetuat
din generaţie în generaţie, vreme de sute de ani. Mai precis, boierii abuzau
sexual roabele ţigănci, fără niciun fel de repercursiune. Mai mult decât atât aveau drepturi sexuale
asupra acestora în noaptea nunţii. Cel care face o referire convingătoare la
acest aspect este Ion Codru Drăguşanu, intelectual transilvănean, memorialist,
călător şi revoluţionar la 1848. În cartea sa de călătorie, scrisă în secolul
al XIX lea, „Călătoriile unui român ardelean în ţară şi străinătate
(1835-1844)“, acesta arată clar că boierii valahi aveau drept de viaţă şi de
moarte asupra robilor ţigani, dar mai mult decât atât pomenea acest „Ius primae
noctis“. „Asupra acestora exercitează boierii toate drepturile feudale, cu
nume şi fără nume, precum ius primae noctis sau droit de cuissage“, scria
călătorul ardelean. Andrei Oişteanu - în lucrările şi articole sale, în special
în „Sexualitate şi societate. Istorie, religie şi literatură“ - tinde să dea
crezare celor relatate de Drăguşanu spunând că acesta era un observator obiectiv
şi erudit.
Abuzuri
şi perversiuni cu ştirea boieroaicelor
Nu doar Drăguşanu
precizează că roabele ţigănci deveniseră ţinta abuzurilor sexuale ale boierilor
români. Radu Rosetti, descendentul celebrei familii boiereşti, arată că aceste
abuzuri erau obişnuite printre boierii moldoveni. Rosetti arată că totul pleca
de la faptul că robii ţigani erau doar nişte obiecte pentru stăpânii feudali
din Ţările Români, „obiecte“ care putea fi tratate fără a atrage mânia divină
şi fără a avea consecinţe de natură penală sau coercitivă. „Cu desăvîrşire odios era chipul în care se uza de fetele şi de femeile
acelor nenorociţi. Plecând de la principiul că trupul robului este lucru al
stăpânului, ţigancele, fete mari şi femei măritate în toate regula, în faţa
altariului, erau privite de stăpîni ca adevărată carne pentru plăcere. Se uza
de ele în această însuşire cu ştirea părinţilor şi a soţilor.(...) Şi patru
veacuri de asemene supunere abjectă degradase într-atîta pe acei nenorociţi,
ucisese în astfeli de grad orice simţimînt de demnitate omenească într-înşii,
încît ei priveau această îngrozitoare batjocură ca lucru firesc, împotriva
căreia nu cunosc exemplu de opunere, de revoltă, de încercare de răzbunare“,
scria Radu Rosetti în cartea sa jurnal „Amintiri. Ce-am auzit de la alţii“,
capitolul VII „Din vremea regulamentară“. Aşa cum arată şi Radu Rosetti,
abuzurile erau făcute cu ştirea tuturor, inclusiv cu acordul tacit al
nevestelor. Andrei Oişteanu
aduce ca argument şi relatările scriitorului moldovean Gheorghe Sion, tot din
secolul al XIX-lea. „Boierul
Cantacuzino-Paşcanu a dezvirginat-o pe roaba Maria (atunci în vârstă de vreo
paisprezece ani), care a rămas însărcinată. Evenimentul a fost tratat ca ceva
normal. Nimeni din familia Mariei sau din familia conaşului nu s-a impacientat.
Dimpotrivă, soţia boierului, „cocoana Profiriţa“ (fiica marelui vornic
Alexandru Beldiman), a avansat-o pe ţigăncuşă pe post de „prima ei cameristă“,
iar pe băiatul Dincă, născut din relaţia necuvenită, practic l-a înfiat“, scrie
specialistul Andrei Oişteanu în articolul „Ius primae noctis. Privilegiile
sexuale ale boierilor asupra roabelor ţigănci“, din „Revista 22“, din 20
noiembrie 2012. Povestea se încheie tragic, iar aventura boierului
Cantacuzino-Paşcanu a dus la emanciparea ţiganilor în Moldova. Mai precis, fiul
roabei, Dincă, deşi inclus în anturajul boierului, s-a sinucis din cauza
faptului că era tratat mereu ca un ţigan bastard. Aflând de cele întâmplate la
23 decembrie 1855, Grigore Alexandru Ghica, promulgă legea emancipării robilor
ţigani. Tot în urma abuzurilor sexuale asupra roabelor ţigănci, familia Rosetti
a dat o lege asemănătoare.
Frecarea picioarelor boierului un fetiş la modă
Una dintre perversiunile
sau fetişurile boierilor români cu privire la roabele ţigănci era „frecarea
picioarelor“. Practic roabele ţigănci, care erau cele mai frumoase, erau
chemate la boier şi pusă să-i frece picioarele. După relaxare urma apoi ca
boierul să-şi facă toate poftele cu „ţigăncuşa“. Obiceiul apare atestat la Radu Rosetti , în
cartea sa „Păcatele slugerului“. În
această poveste, Ion moare de gelozie, când află că iubita sa Catrina este
trimisă să frece picioarele boierului. „ - Dar unde-i Catrina? - La curte: freacă
picioarele boieriului. La auzul acestor cuvinte, Ion fu cuprins de ameţală:
toate stelele cîte erau în cerul senin al acelei nopţi de vară începură să
joace dinaintea ochilor lui; numai cu greu izbuti să se ţie pe picioare. -
Boieriul, urmă Tarsiţa lui Todirică bucatariul, o venit pe la toacă singur,
calare, la bordeiul lui Simion. După ce o descălecat, i-o poruncit să se puie
jos şi i-o tras vro cîteva bice, fiindcă sarmalele de azi-dimineaţă erau prea
uscate. După ce o încălecat iar, îndreptîndu-se spre rateş, s-o întîlnit cu
Catrina: am văzut cum s-o oprit dinaintea ei. O vorbit puţin, cu dînsa, apoi o
pornit înainte. Pe la asfinţitul soarelui o venit mătuşa Irina, o întrat în
bordei şi, după ce o stat cîtva acolo, am văzut-o ieşind afară cu Catrina. Au
venit amîndouă la mine, mi-au spus că boieriul o poroncit mătuşii Irinii să
aducă pe Catrina la curte, s-o leie, s-o spele, s-o clătească cu apă de cimbru,
s-o îmbrace cu o cămeşă de borangiuc şi cu o fustă curată şi s-o ducă în
ietacul boieriului ca să-i frece picioarele“, se arată în povestea lui
Rosetti. Dacă nu a fost clar că după
„frecatul picioarelor“ urma o partidă de amor, în care boierul abuza cum dorea
de ţigăncuşă, autorul devine şi mai explicit. „Catrina lui se afla în ietacul
boieriului, şi boieriul se bucura acuma de frumuseţile fără păreche ale
trupului ei! Odorul lui cel scump mulţămea în acea clipă poftele altuia! Ştia
doară el ce însamnă frecarea picioarelor unui boier de cătră o roabă frumoasă!
Mama, mătuşile şi surorile lui îi povestise nopţile petrecute de ele în
ietacele boierilor cu toate amăruntele lor“, scria Rosetti,arătând că acest
obicei era perpetuat de generaţii întregi.
„Igumenii“
aveau haremuri întregi de roabe ţigănci
Nu doar boierii,
sau mai precis aristocraţia mirenilor, abuza roabele ţigăncii. Şi călugări, dar
şi înalte feţe bisericeşti erau amatoare de distracţii sexuale cu roabele. Tot
Radu Rosetti pomeneşte în „Amintiri. Ce-am auzit de la alţii“. Scrie că mai
ales egumenii greci aveau adevărate haremuri de roabe ţigănci deosebit de
frumoase. „Şi să nu se creadă că numai
stăpînii mireni uzau de drepturi regaliene asupra ţigancelor aparţinîndu-li:
aceste roabe alcătuiau adevarate haremuri pentru igumenii mănăstirilor pe cari generozitatea
pioşilor donatori le înzestrase cu număroase suflete de ţigani. Mai cu samă
egumenii greci ai mănăstirilor închinate aveau reputaţia că ştiu, prin
schimburi, să-şi alcătuiască seraiuri de frumuseţi ţigăneşti“, scria Radu
Rosetti.
Metisaje şi incesturi în toată regula
Aventurile sexuale
ale boierilor cu roabele, duceau la o adevărată metisare. Cu alte cuvinte erau
romi cu sânge valah şi invers. Aceştia aveau tot statut de robi şi culmea aveau
cea mai grea soartă, nefiind acceptaţi nici de comunităţile rome, nici de cele
ale românilor. Aveau într-un fel soarta mulatrilor din statele sudice ale
Americii în secolul al XIX-lea. Excepţie făceau copii peste care se pogora
bunăvoinţa boierului care le necistise mama şi în felul acesta erau promovaţi
la curte. Şi Neagu Djuvara a vorbit despre apariţia unei „rase amestecate“, în
mijlocul căreia se putea naşte câte „o ţigăncuşă cu ochi albaştri, cu părul
blond, care doar prin pielea ei ceva mai închisă la culoare amintea că se trage
din poporul nomad. Anterior, Radu
Rosetti (Ţigăncuşa de la ietac) se referise şi el la acest fenomen de metisaj,
într-o formulare cu unele inflexiuni rasiste: „Obiceiul stăpânilor de a
întrebuinţa acele roabe pentru plăcerile lor fiind vechi de veacuri,
introdusese în vinele multor ţigani ”vătraşi” o proporţiune însemnată de sânge
boieresc şi avusese drept urmare prezenţa, în multe curţi, a unor tipuri, atât
bărbăteşti, cât şi femeieşti de o deosebită frumuseţă, uimitor de fine şi
deosebindu-se cu desăvârşire de acel ţigănesc primitiv, care şi astăzi se
întâlneşte printre rămăşiţele împrăştiate ale ursarilor, lingurarilor şi
căldărarilor“, preciza Oişteanu în articolul său „Ius primae noctis.
Privilegiile sexuale ale boierilor asupra roabelor ţigănci“, din „Revista
22“. Mai mult decât atât exista chiar
riscul apariţiei incestului. Fii boierului întreţineau relaţii sexuale, cu
surorile vitrege, adică cu fiicele boierului cu roabe ţigănci, de obicei de o
vârstă apropiată cu cea a odraslelor senioriale. Radu Rosseti este cel care
vorbeşte şi despre acest fenomen. „Istoricul a observat producerea unui fenomen
aparte. Uneori, tânăra roabă ţigancă făcea copii cu boierul. Ulterior, se
întâmpla ca fiul boierului să se culce, la rândul lui, cu fiica roabei
ţigănci, fără să ştie că astfel participă la relaţii incestuoase cu sora sa
paternă“, preciza Oişteanu în articolul deja menţinonat. Scriitorii şi
istoricii de secol XIX spun că boierii selectau roabe ţigănci de o frumuseţe
răpitoare, tinere şi deosebit de atrăgătoare.
Cosmin
Zamfirache
Aflăm lucruri noi despre boierii noştri! Că prin filme erau descrişi ca fiind tare viteji!
RăspundețiȘtergere