de Gheorghe Pârja
În mâna unui asemenea ţăran iubitor de cărţi a nimerit şi
celebrul roman sadovenian. Omul a povestit ce scrie acolo, încât a trezit un
mare interes în rândul deseştenilor. Cartea a fost dată, din mână în mână, până
i s-a pierdut urma. Aşa că nu s-a mai întors în biblioteca satului. Domnul învăţător
l-a mustrat pe cel care a semnat pentru roman, dar a desprins şi partea
folositoare a întâmplării. Nu-i câştig fără pierdere, parcă ar fi gândit bunul
meu dascăl. Despre asta scria ziarul central. Am citit şi eu celebrul roman şi
mi-a rămas o carte de căpătâi a lecturilor mele. Peste vreme, lucrurile au luat
o întorsătură neaşteptată. Confratele Liviu Ioan Stoiciu îmi spunea apoi, a
scris, că exită un curent, destul de vehement, ca romanul „Baltagul” să fie
scos din programa şcolară.
O profesoară de limba română de la o şcoală din Bucureşti a
propus celor de sus ca romanul „Baltagul” să nu se mai predea elevilor. Spune
răspicat: „Sunt revoltată de ideea că elevilor de gimnaziu li se recomandă
romanul „Baltagul” de Sadoveanu, prezentat ca o monografie a satului românesc.
Dintr-un motiv foarte simplu: romanul prezintă o familie în care agresivitatea
bărbatului este acceptată şi primită cu resemnare de nevastă.” Nici nu scrie
asta în carte. Dar violenţa din filme este slobodă? Ideea s-a rostogolit în
presă şi chiar a câştigat adepţi. Au apărut experţii (cu ghilimele) care invocă
actele de violenţă, imoralitatea şi cruzimea care nu sunt explicate de
profesori. Nimic despre mesajul profund al cărţii. Despre măreţia autorului.
Care a avut, şi are parte, de tratamente diferite. De la arderea cărţilor lui
în piaţa publică, la învinuirea că a aderat la ideologia venită din răsărit,
iar, acum, cu ameninţarea de a fi scos din programa şcolară.
Incendiatorii au fost de dreapta, oportuniştii de stânga,
iar cei din prezent aparţin unor doctrine care nu se aplică unei opere
literare. Nu poţi pune valorile literaturii române la remorca unor ONG-uri care
poartă alte scopuri. Chiar şi profesoara de română îşi poate uita menirea
nobilă de dascăl. Nu se poate sindicaliza o capodoperă de genul celei în
discuţie. Avem printre noi semeni care nu mai privesc valoarea naţională ca o
realitate necesară. Din păcate, printre ei sunt şi educatori. Apoi plângem pe
umerii educaţiei bunilor noştri, copii care tocmai aşteaptă să fie îndemnaţi
spre cele bune în viaţă şi cultură. Mihail Sadoveanu rămâne un munte al prozei
româneşti. A fost comparat cu mari scriitori ai lumii. Tonul l-a dat G.
Călinescu: „El are realismul lui Balzac şi melancolia unui romantic”.
Un scriitor de tip arhaic, epopeic, mitic şi tragic. El
armonizează conflictele prin meditaţie. Opera lui a fost gândită o dată pentru
totdeauna. Romanul Vitoriei Lipan este o capodoperă a prozei româneşti, operă
epică ce prezintă trăsăturile specifice romanului mitic. Toate aceste
aprecieri, şi încă multe altele, au fost făcute de oameni pricepuţi. Una este
să nu-ţi placă genul şi cu totul altceva e să îmbraci iluzoria haină a unui
procuror fără pricepere.
Marea hibă a acestui timp este drama nepricepuţilor care se
cred ştiutori în orice domeniu. Orice năzărire o ştampilează cu adevăr. Cu
adevărul lor, care nu coincide cu punctul de vedere al celorlalţi. Romanul a
fost considerat o „Mioriţă”, în dimensiuni mai mari. Mai zilele trecute, un
lider liberal, de meserie inginer, a propus alungarea baladei din şcoli. Ce
aveţi cu valorile culturii române? De aceea, prefer povestea dascălului meu,
care a pierdut „Baltagul” la Deseşti, când sătenii au citit cartea până la
rătăcirea ei într-un pod cu fân.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu