Zis-a Domnul: Luminătorul trupului este ochiul; dacă ochiul
tău va fi curat, tot trupul tău va fi luminat. Iar dacă ochiul tău va fi rău,
tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina care e în tine este
întuneric, dar întunericul, cu cât mai mult! Nimeni nu poate să slujească la
doi domni, căci sau pe unul îl va urî şi pe celălalt îl va iubi, sau de unul se
va lipi şi pe celălalt îl va dispreţui; nu puteţi să slujiţi lui Dumnezeu şi
lui Mamona. De aceea zic vouă: Nu vă îngrijiţi pentru sufletul vostru ce veţi
mânca, nici pentru trupul vostru cu ce vă veţi îmbrăca; oare nu este sufletul
mai mult decât hrana şi trupul decât haina? Priviţi la păsările cerului, că nu
seamănă, nici nu seceră, nici nu adună în hambare şi Tatăl vostru Cel ceresc le
hrăneşte. Oare nu sunteţi voi cu mult mai presus decât ele? Şi cine dintre voi,
îngrijindu-se, poate să adauge staturii sale un cot? Iar de îmbrăcăminte de ce
vă îngrijiţi? Luaţi seama la crinii câmpului cum cresc: nu se ostenesc, nici nu
torc, şi vă spun vouă că nici Solomon, în toată mărirea lui, nu s-a îmbrăcat ca
unul dintre aceştia. Iar dacă iarba câmpului, care astăzi este şi mâine se
aruncă în cuptor, Dumnezeu astfel o îmbracă, oare nu cu mult mai mult pe voi,
puţin credincioşilor? Deci, nu duceţi grijă, spunând: Ce vom mânca, ori ce vom
bea, ori cu ce ne vom îmbrăca? Pentru că după toate acestea se străduiesc
păgânii; doar ştie Tatăl vostru Cel ceresc că aveţi nevoie de ele. Căutaţi mai
întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui, şi toate acestea se vor adăuga
vouă.
Evanghelia Duminicii a 3-a după Rusalii reprezintă o
stăruitoare chemare din partea Mântuitorului ca, mai înainte de a ne îngriji
de cele ale trupului, să căutăm ceea ce-i este absolut necesar sufletului:
Împărăţia cerurilor.
Cuvântul lui Hristos nu ne interzice „să ne îngrijim” de
cele necesare traiului. În realitate, verbul nu este „a te îngriji”, ci „a
purta grijă”, cu trimitere la „a te îngrijora”. „A te îngriji” exprimă o
activitate, pe când „a te îngrijora” anunță
o stare de spirit care constă în neliniște,
frământare, tulburare, preocupare presantă, povară, stres.
Se spune adesea că „omul este ceea ce gândeşte” sau „omul
este ceea ce mănâncă”. Afirmaţii valabile, fiecare în felul ei. Am adăuga însă:
„Omul este rezultatul grijilor sale!” Iar potrivit principiului că „în viaţă
găseşti ceea ce cauţi”, credem că natura grijilor ne caracterizează într-o
foarte mare măsură.
Atunci când ne îngrijim doar de cele materiale, devenim
materialişti. Îngrijindu-ne de cele duhovniceşti, devenim oameni duhovniceşti.
Astfel, felul grijilor noastre ne izvorăşte fericire sau nefericire. Preocupaţi
doar de cele trecătoare, suntem veşnic frământaţi, panicaţi, nemulţumiţi,
într-un cuvânt, nefericiţi. Atunci când suntem preocupați de împlinirea voii lui Dumnezeu, dobândim folos duhovnicesc,
liniște, pace și armonie în viața
noastră.
Prima grijă menționată
în pericopa de astăzi este preocuparea excesivă a omului de a strânge cât mai
multe bunuri materiale și de a le
păstra exclusiv pentru sine. Mântuitorul ne spune că nu putem sluji la doi
domni: lui Dumnezeu și lui Mamona,
acesta din urmă fiind zeul banului, al avariției,
al egoismului, al posesiunilor materiale. Tot în Evanghelie Mântuitorul ne
spune: „Acolo unde este comoara voastră, acolo este și inima voastră”. Avem aici un avertisment împotriva
egoismului, căci egoismul îl îndepărtează pe om de slujirea lui Dumnezeu și a aproapelui.
Două verbe, două
direcții
A doua grijă este aceea pentru hrană și îmbrăcăminte. Purtarea de grijă a lui Dumnezeu se manifestă în
atenția față de om și firea
înconjurătoare. Pronia lui Dumnezeu față
de natura înconjurătoare este, de fapt, o manifestare a iubirii Sale față de om. Așa
cum vedem în cuvintele Mântuitorului prin care arată importanța pe care omul o are înaintea celorlalte
făpturi: „Iar dacă iarba câmpului, care astăzi este și mâine se aruncă în cuptor, Dumnezeu astfel o îmbracă, oare nu
cu mult mai mult pe voi, puțin
credincioșilor?” Cuvintele
Mântuitorului: „Nu vă îngrijiți pentru
sufletul vostru ce veți mânca, nici pentru
trupul vostru cu ce vă veți îmbrăca” nu
îndeamnă la nemuncă sau trândăvie, ci îndeamnă spre renunțarea la preocuparea permanentă, uneori
obsesivă pentru dobândirea bunurilor materiale. Tocmai de aceea, în continuare,
Mântuitorul precizează că sufletul și
bunurile duhovnicești sunt mult mai
importante decât valorile materiale. Viața
duhovnicească trăită în Hristos, hrana spirituală primită în Sfânta Biserică
prin Sfintele Taine duc la Împărăția veșnică pregustată în Biserică prin lucrarea
Duhului Sfânt.
Interpretarea literală a acestor cuvinte ar fi în contradicție cu numeroasele locuri din Sfânta
Scriptură în care ni se spune că omul trebuie să lucreze, adică să producă,
atât pentru el, cât și pentru familia
sau obștea din care face parte.
Capacitatea omului de a lucra reprezintă un dar al lui Dumnezeu.
În sfârşit, abordează problema fundamentală a hranei şi a
veşmintelor, adică a vieţii biologice pământeşti şi a grijilor acestei lumi.
Ceea ce predică Mântuitorul constituie o răsturnare a valorilor. Ce este mai
firesc, într-adevăr, decât să ne îngrijim de hrană – care ne îngăduie să trăim
– şi de haine – care ne dau un anumit confort, ne apără de intemperii şi ne
arată mai frumoşi!
Prin cuvintele „nu este viaţa mai mult decât mâncarea, iar
trupul mai mult decât veşmintele?” înțelegem
că viaţa ţine de domeniul lui „a fi”; hrana şi veşmântul stau sub spectrul
verbului „a avea”. Domnul ne spune: preocupați-vă
mai mult de a fi – în unire cu „Cel Ce este”, Fiinţa supremă, şi nu-l urmăriți pe „a avea”, care rămâne sub semnul
efemerului, al perisabilului.
Când căutăm Împărăția
lui Dumnezeu?!
Mântuitorul Iisus Hristos, fără să neglijeze importanţa
acestor bunuri materiale pentru viaţa pământească, ne arată că acumularea
acestora sub formă de tezaur şi alipirea sufletului de ele este o acţiune
nechibzuită, atâta vreme cât mărturisim cu convingere că „cetăţenia noastră
este în ceruri”. Mai apoi, această concepţie este greşită, căci cine şi-a
primit integral pe pământ răsplata pentru faptele sale bune, acela nu mai are
dreptul să se aştepte, pentru aceleaşi fapte, şi la o răsplătire cerească. În
acest context, Mântuitorul ne transmite că răsplata de aici, care constă în
bunuri pământeşti, nu poate echivala valoric cu răsplata pe care o obţine
cineva de la Dumnezeu, pentru că răsplata pământească, oricât ar fi de mare,
este vremelnică. Din această cauză pe ea nu se poate întemeia adevărata
fericire. Bunurile pământeşti, care oferă satisfacţii trecătoare, nu-l pot
mulţumi pe om cu adevărat. Hainele scumpe cu timpul se învechesc, se demodează
şi le mănâncă moliile; banii se devalorizează sau pot încăpea pe mâna cui nu am
dori. Noi îmbătrânim şi murim fără să putem a ne bucura din plin de toate
acestea.
Cine va voi să ajungă la adevărată fericire, care nu se va
lua de la el, trebuie să-şi îndrepte privirile spre cele pe care molia şi
rugina nu le strică, iar furii nu le sapă şi le fură. Acestea sunt lucrate de
om în timpul vieţii pământeşti în Biserică prin cultivarea virtuților și
conlucrarea cu harul dumnezeiesc prin Sfintele Taine și ierurgii, având în final destinaţie cerească.
Faptele bune formează comoara cerească, nejefuită de nimeni,
care nu se va lua de la noi, fiind în stare să ne procure fericirea veşnică,
adică mântuirea. Comoară în cer îşi adună creştinul care, săvârşind aici, pe
pământ, fapte bune, nu aşteaptă răsplătire de la oameni.
După ce a eliberat sufletul de griji, Domnul vorbeşte despre
Împărăţia cerurilor: „Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui
şi toate acestea se vor adăuga vouă” (Matei 6, 33). Hristos ne îndeamnă să nu
urmărim în rugăciunile noastre dobândirea celor pământești, fiind totodată încredinţaţi că ni se vor adăuga şi acestea
la cele duhovnicești. „Nu căuta pe
cele văzute – spune Sfântul Ioan Gură de Aur – şi le vei dobândi negreşit!”
Căutarea Împărăției
se realizează prin întrajutorare, prin milostenie, iubirea aproapelui și împlinirea voii lui Dumnezeu. Împărăția se află acolo unde nu este egoism. Toți suntem fiii lui Dumnezeu și față
de fiecare dintre noi Dumnezeu își
îndreaptă atenția în mod egal prin
purtarea Sa de grijă. Sfântul Clement Romanul ne învață: „Ziua și noaptea să
vă luptați pentru binele tuturor fraților… să nu vă căiți pentru nici o binefacere. Fiți
gata pentru tot lucrul bun”. Iar Sfântul Barnaba spunea: „Aveți împrejurul vostru oameni cărora puteți să le faceți
bine. Nu încetați a-l face”.
La final, pericopa se încununează cu o concluzie: raportul
dintre cele spirituale și cele
materiale nu este acela de excludere a unora sau altora, ci de întâietate a
bunurilor spirituale asupra materiei.
Împărăția lui Dumnezeu
a și venit prin Sfânta Liturghie și se va instaura deplin la sfârșitul veacurilor, iar dreptatea Lui, care nu
e altceva decât bunătatea de a-L fi trimis la noi pe Fiul Său, Iisus Hristos,
ca prin El, în Duhul Sfânt, să ne mântuiască, să nu o uităm nicicând.
Pr.
Aurel Mihai – 07 Iul, 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu