Duminica a 29-a după Rusalii (a celor 10 leproși)
Luca 17, 12-19
În vremea aceea, intrând Iisus într-un sat, L-au
întâmpinat zece bărbați leproși, care au stat departe și care au ridicat
glasul, zicând: Iisuse, Învățătorule, miluiește-ne! Și, văzându-i, El le-a zis:
Duceți-vă și vă arătați preoților. Dar, pe când ei se duceau, s-au curățit. Iar
unul dintre ei, văzând că s-a vindecat, s-a întors, cu glas mare slăvind pe
Dumnezeu. Și a căzut cu fața la pământ la picioarele lui Iisus, mulțumindu-I.
Iar acela era samarinean. Și răspunzând, Iisus a zis: Oare nu zece s-au curățit?
Dar cei nouă unde sunt? Nu s-a găsit să se întoarcă să dea slavă lui Dumnezeu
decât numai acesta, care este de alt neam? Și i-a zis: Ridică-te și du-te!
Credința ta te-a mântuit!
Evanghelia celor zece leproși vindecați, dintre
care numai unul s-a întors să mulțumească, ne conduce în mod firesc la tema
recunoștinței. În pofida desei frecvențe la amvon și în publicațiile
bisericești, tema rămâne deosebit de actuală și importantă, pentru a ne
reaminti să fim mereu mulțumitori față de toți binefăcătorii noștri, așa cum
ne-a dat pildă samarineanul din pericopa evanghelică. Din acest motiv, în
cuvântul de față optăm și noi pentru această temă, având în atenție mai ales o
constatare practică: dacă știm, în general, față de cine ar trebui să fim
recunoscători, totodată, pentru ce, nu știm întotdeauna și cum să ne manifestăm
recunoștința.
Se poate vorbi de o „ierarhie” sau „ordine” în lista
binefăcătorilor noștri? Desigur, în sensul că importanța binefacerilor este
diferită, cum diferiți și unici sunt și binefăcătorii. Este firesc, de pildă,
ca primul nostru gând de recunoștință să se îndrepte spre Dumnezeu, de la care
am primit și primim totul, începând cu viața însăși. După Dumnezeu, la fel de
firesc este să-i avem mereu în vedere pe părinții noștri, care ne-au născut,
ne-au crescut și ne-au educat. Înaintea lor, însă, la pomelnicul pe care-l
scriem pentru Sfânta Liturghie, să-i trecem pe nașii de botez și de cununie,
spune părintele Cleopa, iar apoi pe duhovnicul la care ne mărturisim, spune tot
preacuvioșia sa. „Lista” continuă, apoi, cu toți cei care ne-au ajutat și ne
ajută, din fragedă pruncie până închidem ochii. Iar când spunem „toți”, îi
includem și pe cei care ne-au făcut și ne fac rău, ori chiar ne vrăjmășesc, și
o să vedem îndată că și ei ne ajută, în felul lor...
De
ce și cum ne manifestăm recunoștința față de binefăcători?
Pentru a răspunde obiectiv acestor întrebări,
trebuie să ne raportăm la binefăcători concreți, ca să vorbim în dreptul
fiecăruia. Vom proceda selectiv, însă, pentru a ne încadra în limitele firești
ale unei predici. Față de Dumnezeu ne manifestăm recunoștința nu doar pentru
atâtea binefaceri, ci și pentru anumite încercări pe care le îngăduie, cum sunt
bolile sau unele insuccese de moment. Binefacerile ne încurajează, desigur,
dar necazurile ne înţelepţesc, ne țin mai uniți uneori, mai ales în familie…
Iată, până să fie vindecați, cei zece leproși erau laolaltă: iudeii cu
samarineanul! Altfel, se știe, ei se evitau, din cauza religiilor diferite.
Apoi, să-I fim recunoscători lui Dumnezeu pentru marea Sa îngăduință față de
noi. El știe dinainte ce rele vom face… Totuși, nu doar că ne îngăduie,
așteptând să ne îndreptăm, ci ne oferă și binefaceri! Iisus, ca Dumnezeu, știa
dinainte că nouă din cei zece vor fi nerecunoscători; totuși, îi vindecă și pe
ei! Dar cum ne manifestăm recunoștința față de Dumnezeu? În primul rând,
mulțumindu-I, așa cum a făcut samarineanul vindecat. Însă nu doar prin vorbe,
fie chiar și de rugăciune, ci mai ales prin faptele vieții noastre, săvârșite
după voia Lui. Să ne amintim cuvintele Mântuitorului: „Nu oricine Îmi zice:
Doamne, Doamne, va intra în Împărăția cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui
Meu Celui din ceruri” (Matei 7, 21).
Față de părinții trupești știm de ce, fiecare,
întrucât cunoaștem direct sacrificiile lor pentru a ne crește și educa. Cum ne
arătăm recunoștința? Iarăși, fiecare avem răspunsuri concrete, pentru că știm
ce așteaptă ei de la noi. Între altele, cât sunt în viață, să le oferim
liniștea că suntem în rânduială, pe linia cea bună a credinței, a familiei, la
locul de muncă, în societate, că avem și educăm copii harnici și cuviincioși.
Pentru părinții decedați, între posibilele gesturi de recunoștință se pot
înscrie două „împliniri”: a împlini (încheia) ceea ce ei n-au mai apucat să
împlinească, din punct de vedere material și spiritual; totodată, a ne împlini
pe noi, în sensul dorit de ei.
Față de nașii de botez și cununie, dar și față de
duhovnicul nostru, fiindu-ne părinți spirituali (duhovnicești), ne raportăm
asemănător comportamentului față de părinții care ne-au născut. Odată cu
disponibilitatea de a-i ajuta la nevoie, să nu uităm a le spune un „La mulți
ani” de ziua de naștere, ori cea onomastică, oferindu-le și un buchet de
flori...
Aceste manifestări ale recunoștinței, descrise
până aici, pot constitui, apoi, un bun „antrenament” pentru a fi sensibili și a
ști să fim recunoscători față de toți binefăcătorii, indiferent de timp, de
loc, dar și de felul binefacerii primite.
Recunoștința
față de vrăjmași - proba de „foc” a creștinului deplin
Dacă prietenii ne susțin moralicește (și chiar
material) să progresăm, să avem încredere în noi etc., vrăjmașii ne ajută să
fim mai înțelepți, mai prudenți, mai smeriți… Răul pe care ni-l fac uneori, sau
binele pe care ni-l refuză, ne stimulează pentru o mai bună proprie mobilizare,
cum genial a remarcat celebrul Einstein: „Le sunt recunoscător tuturor acelora
care m-au refuzat în viață. Datorită lor am reușit pe cont propriu!”. Odată cu
faptul că împlinim o poruncă evanghelică, recunoștința (iubirea) față de
vrăjmași ne asigură și o anumită igienă a sufletului. Ura față de cineva ne
roade sufletele, precum rugina fierul! Ura ne intoxică; iubirea, îngăduința și
iertarea ne purifică. Nu lor le facem bine, mai întâi, ci nouă! Cum să le fim
recunoscători? Între soluții, cea oferită de Sfântul Ierarh Nicolae
Velimirovici ni se pare a fi cea mai apropiată de învățăturile Mântuitorului:
a-i binecuvânta! De aceea, propunem spre lectură (și meditație) rugăciunea
pentru vrăjmași alcătuită de ilustrul ierarh. Deși ne dăm seama că este
cunoscută multora, socotim că merită să fie și mai mult popularizată și, pe cât
posibil, să fie inclusă în programul individual de rugăciune. Pentru a nu lungi
cuvântul, redăm aici doar câteva fragmente, dar poate fi găsită ușor varianta
integrală, atât în volum tipărit, cât și în mediul virtual: „Binecuvântează-i
pe vrăjmașii mei, Doamne. Eu însumi îi binecuvântez și nu îi blestem!
Vrăjmașii m-au purtat către îmbrățișarea Ta, mai mult decât au făcut-o prietenii.
Prietenii m-au legat pământului, vrăjmașii m-au
slobozit din robia pământului și mi-au dărâmat toate năzuințele mele lumești…
Ei, mai degrabă decât mine, au mărturisit păcatele mele dinaintea lumii. Ei
m-au pedepsit, de câte ori am pregetat să o fac eu însumi. Ei m-au chinuit, de
câte ori am încercat să scap chinurilor. Ei m-au ocărât, de câte ori m-am
lingușit în sine-mi. Ei au scuipat asupră-mi, de câte ori m-am umplut de
mândrie… Vrăjmașii m-au învățat să cunosc ceea ce puțini alții mai cunosc, că
cineva nu are alți vrăjmași în lume decât pe sine. Un rob își blestemă
vrăjmașii, căci nu pricepe. Dar un fiu îi binecuvântează, pentru că el pricepe.
Căci un fiu cunoaște că vrăjmașii săi nu îi pot atinge viața. Prin urmare, el
pășește slobod în rândul lor și se roagă Domnului pentru ei”.
Pentru încheiere, subliniem faptul că recunoștința
este, la urma urmei, manifestarea smerită a omului credincios. Dacă vom cultiva
această virtute, ni se vor potrivi și nouă cuvintele pe care le-a adresat Iisus
samarineanului recunoscător: „Credința ta te-a mântuit!” (Luca. 17, 19).
Amin!
Pr. prof. dr. Vasile Gordon - 19 Ianuarie 2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu