Educarea
tineretului constituie una dintre preocupările de cea mai mare însemnătate ale
întregii societăți umane, concentrând atenția tuturor factorilor de răspundere
în pregătirea viitorului omenirii în toate domeniile de activitate.
Pregătirea
tineretului este un domeniu complex, deoarece vizează toate laturile și
procesele educaționale, constituind baza trainică a edificării conștiințelor,
caracterelor și personalității umane.Fără această bază intelectuală, de
educație și civilizație în înțelegerea fenomenelor din natură, din societate și
din gândire- este de neconceput realizarea condiției umane a celor ce-și
făuresc propriul lor destin.În acest domeniu un rol important îl are familia,
școala, cartea, presa scrisă și audiovizuală.
Procesul
de formare a personalității umane începe din cea mai fragedă vârstă, o data cu
cele dintâi deprinderi și cunoștințe ale copilului, și se cere a fi încheiat
încă înainte ca tânărul să-și înceapă activitatea social utilă, munca sa, care
îl învestește cu drepturi și răspunderi față de întreaga societate.
Familia
constituie cadrul social în care copilul și apoi tânărul se află într-un
riguros raport de dependență material și spiritual până în momentul în care, o
data pregătit pentru profesiune și pentru muncă, își poate dobândi singur
mijloacele de existență, își propune problema întemeierii unei familii și își
poate manifesta active independența spiritual.De aici provine și proverbul
românesc: cu cei șapte ani de-acasă.
Importanța
pe care familia o are în educarea copiilor decurge din faptul că până la vârsta
școlară, copilul se află aproape în exclusivitate în grija și sub influența
educativă a părinților.
Familia,
din toate timpurile, a reprezentat, între altele, o principală sursă de
informații în care fiecare component a adus știri din mediile exterioare
grupului său familial pe care le-a frecventat: părinții, de regulă, de la
locurile de muncă și de viață social-cetățenească, din presa scrisă,
televiziune, iar copiii din cercurile lor de prieteni și din instituțiile
școlare și extrașcolare.
Școala
este principalul factor formativ.Scriind această frază mi-am adus aminte de ce
spunea Matei Vișniec că:”Literatura ne poate apăra de spălarea totală pe
creier, chiar dacă nu poate devia glonțul și barbaria. “Principiul clasic
“școala pregătește pentru viață “ a căpătat întreaga bogăție a semnificațiilor
sale. În perioada în care ne aflăm, pe lângă condițiile concrete
social-istorice care definesc un climat favorabil libertății de cunoaștere mai
este un rol al școlii de a implementa elevilor, în condițiile fenomenului de
globalizare, dragostea de istoria
neamului, de religia acestuia, de tradițiile poporului în care ne-am născut.
Importanta
mass-mediei, ca factor care contribuie la educarea atat a tinerilor, cat si a
adultilor, este unanim recunoscuta. Mass-media formează al patrulea mediu
constant de viață al copilului, alaturi de cel familial, de cel școlar si de
anturajul obișnuit de relații. Mass-media nu se substituie școlii, iar
influenta sa este complexa, reprezentand un element fundamental in relația
dintre om si mediul înconjurător.
Aportul
educativ al mass-media se realizeaza prin transmiterea de informații, impunerea
de valori, atitudini, modele comportamentale, avand, astfel, un rol deosebit in
constituirea codului socio-cultural al subiectului. Insa, spre deosebire de
instruirea care se realizeaza riguros si planificat in sistemul clasic de
invatamant pe baza unor programe școlare si sub îndrumarea unui personal
calificat, mijloacele de comunicare în masa oferă informații in mod spontan si
difuz, transformandu-se intr-o forma de educație de completare realizata in mod
neinstitutionalizat, in timpul liber de care dispune subiectul.
Impactul
deosebit al mass-media este dat de modul p 828e41i lacut, accesibil, chiar
captivant, in care sunt oferite informațiile. In acest context, este
explicabila puternica atracție resimtita fata acestea, atractie care uneori,
mai ales la tineri, se poate manifesta creand forme extreme de obisnuinta,
chiar de dependenta. Ambianța în care cresc și se dezvoltă copiii oferă o mare
varietate de stimuli, generează noi experiențe si noi modalități de cunoaștere,
culturalizare si relaxare.
Pentru
cea mai mare parte a copiilor, ca si pentru mulți adulți, vizionarea
programelor de televiziune, urmărirea emisiunilor radiofonice sau citirea
presei scrise ocupă cea mai mare parte a timpului liber. Pentru aceștia,
participarea la interacțiunea mediată este una dintre cele mai frecvente
activități de fiecare zi. Publicul recepteaza, astfel, un număr foarte mare de
mesaje, in special audio-vizuale, cu numeroase implicații imediate sau latente,
directe sau indirecte, previzibile sau imprevizibile asupra dezvoltării
personalității lor aflate in formare. Ca urmare, se produc modificări
importante la nivelul personalității acestora, prin generarea de opinii,
atitudini, comportamente noi. Prin prezenta activa in viața comunității,
sistemul mass-media a devenit un actor activ, afectand funcționarea celorlalte
sisteme ale societății, inclusiv a celui educational.
Mijloacele
moderne de comunicare redimensioneaza relația omului cu lumea înconjurătoare,
transformandu-se intr-una dintre cele mai importante surse de formare a
profilului spiritual al individului. Apare, prin urmare, necesitatea de a privi
aceste mijloace ca pe niște suporturi in educare, indiferent de vârsta
subiectului.
Familia, școala, cartea și mass-media sunt
cei patru piloni care susțin marele edificiu al educației omului pentru
viitorul neamului românesc.
Al.Florin Țene / UZPR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu