luni, 18 iulie 2022

Stilul crazy al filmului american

 


E greu de crezut că pe fondul prosperității americane se dezvoltă o producție de filme în care se amestecă violența, crima, violul, șomajul, lipsa de sens a vieții, sfidarea legilor și a morții, bătaia de joc față de tot ce-i omenesc, față de morală și mai ales credință, prin persiflarea lui Dumnezeu și a sfinților, cu personaje marginale, la limita existenței. Și nu este vorba despre filmele de serie B, despre filmele comerciale, ci de filme cu Oscar. Îmi trec prin minte zeci de filme valoroase care practică acest amalgam de elemente, l-am numit stilul crazy, fiindcă totul este o nebunie, nimic nu mai este normal, tot ce se întâmplă este anormal, atipic, sărit de pe fix. O lume paranoică, de coșmar, bântuie lumea, realitatea nu mai are nici o normă, de parcă a venit sfârșitul lumii și ceea ce contează este să fii cât mai schizofrenic.

Iată o serie de capodopere ale acestui gen: Angel Heart (1987), Natural Born Killers (1994), Twelve Monkeys (1995), Red Dragon (2002), Seven Psychopaths (2012), London Fields (2018), ce să mai spunem de filmele lui Tarantino, toate cu mari actori, realizate de mari regizori, modele de performanță cinematografică.

În timp ce omul rătăcit, debusolat, visează la o viață normală, iar omenirea tinde spre o soluție realistă, spre o viață echilibrată, astfel de filme contrazic această tendință, sunt ca o compensare la bine, alarmându-ne, arătând cât de înșelător este binele și cât de subțire este granița dintre bine și rău. Ele prezintă o lume aparent normală, căreia îi dă jos masca și descoperim o realitate dystopică, total dezumanizată.

Oameni ce par respectabili, virtuoși chiar, iubitori de familie, precum eroii principali din Șapte psihopați, ajung de nerecunoscut, la stări psihopatice inexplicabile. De ce trăiesc ei așa? Filmul este scris și regizat de Marin McDonagh, multi nominalizat și încununat cu premiul Oscar pentru Six ShooterThee Billboards Outside Ebbing sau In Bruges, unde joacă actorii preferați, Colin Farrell și Brendan Gleeson. Șapte psihopați este prezentat drept o comedie neagră înecată în sânge. Marty (Colin Farrell) este un scenarist care visează să-și ducă la bun sfârșit scenariul „Șapte psihopați”. Are numai titlul și nici un personaj, nici o acțiune. Doar sticla cu alcool. Fiindcă asta cică îi definește pe irlandezi. Așa cum pe francezi brânza, pe italieni macaroanele, pe ruși vodka… Dar pe americani? Toleranța, îi zice Billy (Sam Rockwell), cel mai bun prieten al lui Marty, actor fără slujbă și hoț de căței cu jumătate de normă, care ține morțiș să-l ajute pe Marty, furnizându-i idei psihopate. Hans (Christopher Walken) este complicele la fărădelegi al lui Billy, un om religios cu un trecut violent. Charlie (Woody Harrelson) este gangsterul psihopat al cărui câine tocmai l-au furat Billy și Hans. Charlie vrea cu orice preț să-și recupereze cățelul. Charlie este imprevizibil, extrem de violent și n-ar sta o secundă pe gânduri să ucidă pe oricine ar fi implicat în acest furt. Urmează o cursă nebună, să-i prindă pe hoți și Harrelson joacă total crazy, precum l-a jucat și pe eroul din Natural Born Killers. Și personajele feminine, interpretate de staruri precum Olga Kurylenko, Abbi Cornish sau Gabourey Sidibe, nominalizată la Oscar, nu fac decât să potențeze acțiunea, prin contrast, oferindu-și dragostea unor psihopați. Te și miri cum de femei așa de frumoase și deștepte acceptă un trai delirant, imprevizibil, nesigur.

E un vertij fără sens. Toți se suspectează, se urmăresc, au idei trăsnite, se ucid întâmplător între ei, este o sarabandă în care triumfă comedia crimei, fără să fie parodiată crima, fiindcă personajele mor, dispar, într-adevăr. Sau sfidează moartea, precum Hans, care, după ce îi este omorâtă soția, în spital, bolnavă de cancer, le cere ucigașilor să-l omoare și pe el. Și chiar îl omoară. Moartea nu pare să mai aibă nici o valoare. Iar dacă ea nu are, nu are nici viața. Ca să prețuiești viața trebuie să respecți moartea și să știi să te păzești.

Filmul se vrea o ars poetica, fiindcă Marty scrie scenariul în timp ce îl trăiește. Este un film despre cum se scrie un scenariu, un astfel de scenariu bestial, în care se inventează 7 psihopați, dar cu semn de întrebare la număr, ceea ce arată că nu mai e nimeni normal, toți sunt psihopați. Și toate crimele și explicațiile logice și sublogice se petrec în goana după un cățel, care este foarte frumos și privește mereu întrebător spre această lume nebună, care se bate pentru el. Singurul lucru pe care îl face în tot acest tăvălug, la urmă, dă lăbuța cu mâna lui Billy, căzut, ciuruit, care moare cu satisfacția că are un prieten. Este un film în film, cu posibile versiuni ale personajelor și întâmplărilor.

O altă nebunie din aceeași specie este Angel Heart (1987), un „neo-noir psychological horror film”, în regia faimosului Alan Parker, avându-i în distribuție pe Mickey Rourke și Robert de Niro, iar în rolul unei prezicătoare pe Charlotte Rampling.

Harry Angel este un detectiv particular și are un nou caz: diavolul (Robert de Niro), care e îmbrăcat în negru, cu părul lins și mâncând ouă fierte după un ritual seducător, îi dă sarcină să-l găsească pe Johnny Favourite, un șef de orchestră, care se pare că a fost omorât. Numai că lucrurile nu sunt atât de simple, Johnny nu vrea să fie găsit. Investigațiile îl duc pe Harry într-o lume a forțelor oculte și demonice. În Harlem-ul anilor ’55, fiecare martor contactat de el sfârșește bestial asasinat, parcă după un ritual satanic. Cu cât află mai multe despre clientul său, cu atât descoperă lucruri noi și despre sine, și despre familia și iubita lui. Obligat să lupte pentru viața sa, Harry este forțat să cadă la învoială cu însuși Diavolul. Ca eroul lui Keanu Reaves din Avocatul Diavolului. Nu mai vorbesc de seria care îl are protagonist pe Anthony Hopkins în rolul unui psihopat absolut, un nebun care vrea să demonstreze că există crima perfectă, bătându-și joc de anchetatori, precum impavidul Will Graham, jucat de Edward Norton, care reușește să pună capăt crimelor cu propria moarte. În Red Dragon el devine călău și victimă, după ce-i dovedește lui Hannibal că este un cannibal! Filmul îl are operator pe Dante Spinotti, același care a filmat și Tăcerea meilor (1991).

Interesant că maniera crazy de a povesti, foarte sofisticată, se transmite de la un film la altul, cam timp de câteva decenii, filmele americane ale marilor regizori și actori seamănă între ele. Din acest punct de vedere, există o unitate copleșitoare a filmului american, care devine inimitabil și imbatabil.

De regulă, decorul acestor filme reprezintă un peisaj insalubru, locuri pustii, maidane, deșerturi, șantiere părăsite, ruine, închisori, o atmosferă de „film noir”, greu de imaginat că așa ceva mai există la New York, New Jersey sau alte metropole unde se petrece acțiunea lor. Există clar un contrast voit, pentru a demonstra că El Dorado este o iluzie, că apocalipsa vine și peste casele de lux. Personajele, adesea marginale, dar și importante la un moment dat, care însă s-au ratat, au umor, iar actorii joacă cu plăcere scenele în care schimbul de replici este strălucitor. Nu există acțiune, oricât de dramatică, să nu existe o replică din zona umorului involuntar, care destinde pericolul, care arată că eroul nu se sperie în situațiile-limită.

Iar acest stil crazy, impus de mari regizori și actori, a fost preluat de toată producția hollywoodiană, mai ales în comedii, precum Cât îmi dai ca să te împușc? (2000)sau Când bărbații nu-ți dau pace (1992). Dar toate filmele cu Bruce Willis și Jack Nicholson sunt așa. Sau să vedeți pelicula Unul nu aude, celălalt nu vede (1989), în care doi prieteni, unul orb, altul surd, care au un chioșc de ziare, sunt singurii martori la o crimă din fața chioșcului lor. Poliția îi cercetează, dar unul nu a văzut nimic, iar celălalt a simțit un parfum de femeie. La fel de crazy este și I Do (But I Don’t), bine tradus în românește Da, dar mai degrabă ba (2004), în care frumoasa Lauren (Denise Richards) se ocupă de alții, le organizează nunțile, dar uită de sine, devenind un fel încurcă lume, ca eroii din Spărgătorii de nunți (2005), cu simpaticul Owen Wilson în rolul principal, un actor cu vocația crazy, aș spune. La fel ca și Leslie Nielsen, care în Reposedata (1990) realizează o parodie a clișeelor americane, în primul rând a celor vampirice. Până și filmele SF au împrumutat acest stil sucit, ca în Timecop (1994), care spune totul prin chiar titlu, tradus la noi „Răfuială dincolo de moarte”. Acest stil domină și filmele dedicate noii generații, în special pe latura sexy.

Iar stilul place, are imitatori pe tot pământul, de la producțiile indiene la serialele românești, cum ar fi „Las Fierbinți”, unde acest stil împins la exces a ajuns o caricatură. Să fii cât mai anormal, cât mai atipic, cât mai bombastic, ca în „Babardeală cu bucluc”!! Din păcate, față de modele, aceste imitații sunt periculoase, fiindcă ele cultivă umorul ieftin, bășcălia, replici fără spirit, incultura, o hazna bătaie de joc față de artă, față de bani și public!

Scopul filmelor crazy este, din punct de vedere estetic, precum acela al tragediei antice, a cărei acțiune provoca eliberarea spectatorului de teamă și cruzime, un fenomen numit catharsis. Însă pentru asta, în cazul filmului, este nevoie de o inițiere în convenția cinematografică.

Grid Modorcea

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu