Cu sufletul împărțindu-se între două tărâmuri pe care le numește ''acasă'' poeta americană de origine română Ligia Ana Grindeanu păstrează peste ani aceeași vibrație a slovei românești în întreaga sa ființă ca și atunci când locuia în orașul medieval ce clocotește de istorie ,Sighișoara.
Volumul său de poezii Anotimpuri de dor publicat
la editura Ardealul din Târgu Mureș în anul 2020
înfățișează pe coperta realizată cu multă iscusință de d-na
Cathy Drăgan cele două turnuri, simboluri arhitecturale ale celor două
locuri numite ''acasă'' În cele 74 de pagini ale sale cartea
adăpostește 57 de poeme scrise în vers clasic sau vers alb liber.
Cartea începe cu o dedicație adresată mamei sale : ''mamei mele,
poeta Ana Munteanu Draghici care mi-a încurajat anotimpurile creației''
Cât de frumos! Mamă și fiică legate prin glasul sangelui dar și
prin împărțirea aceleiași zile de naștere 24 octombrie și iată prin
împărtășirea aceleiași pasiuni fervente pentru cuvânt și pentru literatură.
Deschizând cartea ne întâmpină o introducere denumită ''În
loc de prefață'' în care vom găsi două texte, două
scriituri ale celor două ''Ane'' atât de dragi poetei. Este vorba mai
întâi de poeta Ana Blandiana care îi scrisese poetei o scrisoare
iată cu 15 ani înainte de apariția acestei cărți mai exact în 5
iunie 2005, în care poeta confirmă citirea volumului ''Dincolo de
liniște'' primul volum al poetei , încheind cu speranța că poeta
va continua să mai scrie ''păstrând în felul acesta în mijlocul
lumii agitate și indiferente-legatura nu numai cu propriul Dvs suflet ci și
prin menținerea limbii române, cu sufletul lumii de acasă'' ( Ana
Blandiana)
A doua ''Ana'' care scrie în începutul acestei cărți este
chiar mama poetei , d-na Ana Munteanu Drăghici care vorbește
despre ''cele două lumi ale geografiei sufletești, conturate în harul
poetic al autoarei, se întâlnesc în miezul cuvântului ce le înveșmântează''(
Ana Munteanu Drăghici)
Poezia Ligiei Grindeanu are gingășia unei raze ce luminează
tot ce întâlnește în jur. Cu o exprimare elegantă cuvintele se
așează în versuri cuminți pentru a-și desăvârși arderea sufletească
plină de iubire, nostalgie și dor.
Dorul poetei se plimbă printre anotimpuri, printre ''zânele
munților'' ,'' pe umerii grei ai clipei'' '' încărcați cu valize de fum''
, acolo unde ''Se pierd amintiri într-o zare de cer/Cuvânt
ațipind într-o carte de dor'' ( Anotimpuri de dor)
Poeta folosește în poeziile sale motivul albastrului, culoarea
albastră simbolizează nemărginirea, cerul și marea, apa
și aerul fără de care nu putem trăi și totodată
albastrul reprezintă seninul din suflet, comunicarea
și exprimarea prin vers.
Gândurile poetei ating cerul ''în cercuri largi /de
astre și de cânt''...''albastrul din albastru/ se întoarce'' și-și
pune întrebarea retorică ''Mai poți ierta?/Mai poți să-ți iei povara?
/Iubirilor pierdute-n necuvânt? ''( Albastre chemări)
Cerul este și el un motiv preferat de autoare, care semnifică
infinitul, imensitatea, libertatea, pacea, liniștea dar și liantul între
pământuri și țări, fiindcă același cer stă deasupra lumii, a tuturor
țărilor.''Jumătate cer, jumătate piatră/Harpa a naturii/Învăluită în nori/Ce
aproape e cerul de noi.."( Aproape de cer)
Amintiri se brodează pe bolta iubirii într-o melancolie: ''Sunt
amintiri în noi/Și m-aș întoarce/La timpul când iubeam/Să fiu iubit''...care
sunt ''umbrele castelului în care/Ți-am pus cu grijă chipul/Adormit''(
Amintiri)
Motivul clipei reprezintă pentru autoare timpul care trece
grăbit,cerșind la porțile universului încă o clipă, secunda care tocmai a
trecut, dar și schimbarea pe care o poate aduce clipa, surprize în
revărsări de fericire, iubire bucurie care pot să vină într-o
clipită. '' Ești o clipă/ Dintr-un
ocean de cuvinte/Pe care mi-e teamă /Să le rostesc..''( Clipa)
Timpul dansează printre emoțiile suave ale poetei
aducând mici norișori tainici de amintiri
cu pași de dans de iubire în care ''Împreună eram o
melodie/Și dansul ne-a adus/Până la marginea mării/Unde tu mi-ai strigat
numele''( Dans)
Anotimpurile de dor ale poetei întâlnesc toamne, veri, ierni
și primăveri,întrupând flori de lumină din toate îmbrățișările, zâmbete
efemere, săruturi iluzorii ale clipei, toate aducându-i aminte cu dor
de ''Un dans al amintirilor/în liniștea serii'' ( Din
iarna vieții) Cuvântul ''anotimpuri'' își folosește în
deplinătate ambele sensuri atât acela de trecere a timpului , fulguind prin
anotimpul tinereții și al copilăriei cu mult dor dar și pe acela al anotimpurilor
sezon specificând în numeroase poezii chiar lunile: ''mai , martie,
octombrie, iunie'
Gândurile poetei de dor se îndreaptă și spre poetul nepereche ce
stă pavăză tuturor poeților neamului românesc la porțile dorului:
''Și din codrii adânci s-arată/Luna cea cu fața plină/Până unde o fi
iubire?/Până unde regăsire?''( Dor de Eminescu)
Dorul poetei pentru orașul natal este surprins în
poezia ''Dor de Sighișoara'' unde poeta spune atât de frumos:
''Și am plecat cu dor de Sighișoara/Cu dor de dor și turnuri
nevăzute'' dar și în ''Drumul spre casă'' sau ''Festival'' unde
frământările tainice sunt scoase la lumină: ''Tu crezi că am uitat /Și
nu mă doare? '' ( Festival)
Depărtările în poeziile Ligiei Grindeanu se deschid,
se apropie, acumulează vibrațiile tuturor dorințelor, se nasc noi dorințe,
se rup bucăți din vieți cicatrizându-le în amintiri pentru a dezrădăcina
împovărarea distanțării unduind sufletele în acordurile line ale unor
îmbrățișări, întinzând noi aripi de vise de multe ori fără destinație.
În cartea Anotimpuri de dor
cuvinte simbol își urmează ritualul cu delicatețe, într-o
căutare spirituală de maximă profunzime și concomitent convoacă aparențe
vizionare ce-și caută rostirea.
În majoritatea poeziilor sale, poeta Ligia Grindeanu edifică scenariile
diferite ale unui imaginar frământat ce se intersectează parcă
trăindu-și reciproc culminanțele între amănunt și infinit.
Mihaela CD
TWUC, LSR, WPAC
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu