de Gheorghe Pârja
Am început un an cu suficiente întrebări și cu
răspunsuri puține. În acest context, a apărut numărul pe luna ianuarie al
revistei de cultură „Nord Literar”. Revistă în care spiritul căutător al omului
se poate regăsi în poezie, proză, critică literară, eseuri, reportaje literare.
Texte care lecuiesc rătăcirile lumii și înalță sufletul. Sunt convocate și în
acest număr nume de prestigiu ale literaturii contemporane, dar și tineri care
au aderat la măiestria cuvântului. Aria geografică este vastă. De la scriitorii
din Maramureș, la cei din țară, dar și la cei din alte culturi. Dar să mergem
la derularea sumarului.
Eu continui descoperirea și prezentarea scriitorilor
din Cernăuți, spațiu ziditor de cultură română, la care a contribuit și tânărul
Eminescu. O voce literară distinctă născută în Bucovina de Nord și împlinită la
Chișinău este Arcadie Suceveanu, autorul unei opere remarcabile. Mărturie stă
și antologia Opera poetică (Editura Druk Art, Cernăuți, 2022, ediție îngrijită,
selecție, prefață de neobositul Ștefan Hostiuc), care mi-a fost la îndemână în
descifrarea imaginarului închipuit de Arcadie. Cum spuneam, autorul își
conturează personalitatea artistică la Cernăuți și o împlinește la Chișinău,
unde este ales președinte al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova. Este
distins cu numeroase premii. De la Premiul Național al Republicii Moldova,
Premiul Academiei Române, până la Premiul Nichita Stănescu al Serilor de Poezie
de la Desești.
Poemul lunii este semnat de Ion Mureșan (70).
Criticul literar Irina Petraș continuă serialul despre răspunsuri și
răspunderi, având un comentariu despre Moartea intravitală. Scrie autoarea: „Nu
mi-e frică de moarte. Adică așa se poate numi ceea ce simt. Relația mea cu moartea
e mai complicată. Nu i-am dat încă nume. Moartea celor apropiați te pune mai
acut în legătură cu propria ta moarte.” Eseistul Ion Papuc trece prin filtrul
propriu lirica Ninei Hoza. Universitarul Gheorghe Glodeanu scrie despre
jurnalul Anei Blandiana, ținut între 31 august 1988 – 12 decembrie 1989.
Autoarea se definește ca „un spectator al răului, un spectator involuntar, care
conștientizează neputința de a interveni în evenimente.”
Criticul literar Delia Muntean analizează cartea
universitarului Ion Dur despre „M. Eminescu. Gânditor privat și gazetar cu
metod științific.” Reținem: „Eminescu nu a fost politician, însă a avut gândire
politică, pe care a completat-o cu meditație filosofică” Criticul literar
Daniela-Sitar Tăut comentează cartea lui Nicolae Suciu – „Iluzia realului”.
Este un autor prolific, ce a îmbrățișat numeroase forme de exprimare artistică,
fiind deopotrivă poet, prozator, dramaturg, critic literar. Consacrata rubrică
Orfeu găzduiește poeme ale lui Radu Ulmeanu, scriitor de rafinament și
profunzime ideatică. Istoricul Ovidiu Pecican scrie despre români și problema
culturii majore.
O pagină de excepție scrie universitarul Ana Olos,
despre întâlnirea artistului plastic Mihai Olos cu Mircea Eliade. Este
recuperată o poezie a lui Mihai, dedicată lui Eliade. Document excepțional,
dăruit cititorilor revistei, este scrisoarea lui Mircea Eliade către Mihai
Olos. Dovadă că și în 1968, când este datată scrisoarea, valorile românești din
granițele țării aveau strigăt. Mulțumim, Doamna Ana!
Ca în fiecare număr, din ultima vreme, ochiul magic
al actualității literare este deschis cu nerv publicistic de Dana
Buzura-Gagniuc. Așa este prezentă printre elevii de la Colegiul Mihai Eminescu,
unde s-a vorbit despre patriotism. Consemnează că a fost cinstit patronul
spiritual al Colegiului de Ziua Culturii Române. Gest similar întrupat și la
Teatrul de Păpuși, în organizarea Centrului Județean pentru Conservarea
Culturii Tradiționale Liviu Borlan. Avem detalii emoționante de la sărbătorirea
poetului Ion Mureșan pe scena Teatrului Național din Cluj-Napoca, unde Dana a
fost invitată. Gheorghe Pârja, deși absent de la Cluj, este prezent în revistă
cu un text aniversar dedicat poetului Ion Mureșan.
Mircea Popa ne prezintă volumul despre Ion Vartic,
cinstit la 80 de ani, între oglinzi. Eminescologul Săluc Horvat scrie un
articol despre Viena – un capitol important în biografia lui Mihai Eminescu.
Distinsul cărturar Ioan Ardeleanu-Pruncu aduce un elogiu celui care a rămas un
stâlp al culturii românești, scriitorul Ion Aurel Brumaru, fiul învățătorului
Ion Brumaru, din Strâmtura. Un articol despre un mare prieten, în care
documentarea se asociază cu fireasca tandrețe. Mulțumesc, Ioane! Valentin Emil
Mușat prezintă o nouă carte a colaboratoarei revistei noastre, Elena Liliana
Popescu. Scriitorul Victor Rusu ne apropie de lirica scrisă în Banatul Sârbesc,
prin poemele scrise de Mariana Stratulat. Da, poezia ca meditație asupra
statutului ei estetic.
Proza este onorată de un text al scriitorului Radu
Ciobanu. Viorica Popa ne pune să facem pași pe tăișul din cioburi iscusite, de
Cornel Cotuțiu. Despre scriitorul Alexandru Jurcan, îndrăgostit de proza
scurtă, scrie Constantin Cubleșan. Un text cuceritor ne-a dăruit Ana Cristina
Irian despre un obiect care ne însoțește viața. Este vorba despre sacoșa cu fel
de fel de inscripții. Inclusiv occidentale, când nu se cultiva această
dimensiune. Aveam Occidentul la purtător. În pagina de traduceri luăm pulsul
liric al lui Arthur Rimbaud, în traducerea lui Nicolae Mușa, iar poeme ale lui
Michael Leiris ne sunt apropiate de poetul Liviu Coroiu. De fiecare dată mă
întristez când trebuie să vă îndrum spre chioșcurile de unde ați putea cumpăra
revista . O singură adresă: chioșcul de presă din fața magazinului Maramureș.
Conducerea revistei, doamna manager Dana Buzura,
caută soluții de difuzare. Birocrația ne blochează. Dar nu ne predăm! Așa-i pe
la noi, frate Arcadie Suceveanu! Nu ne predăm!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu