În ultima vreme, tot mai mulţi
scriitori iau atitudine civică, înfierând decăderea morală a parveniţilor care
ne conduc destinele postdecembriste.
Recent, Mircea Dinutz (redactorul şef al revistei „Pro Saeculum” din
Focşani) a publicat D´ALE DEMOCRAŢIEI (Editoriale. Tablete de toată ziua), Ed.
Nico, 2012, volum care analizează lucid viciile societăţii noastre care
generează o confuzie îngijorătoare între valoare şi nonvaloare.
În SECOL DE VÂNZARE pamflete (Ed. Maşina de scris,
2012), Florica Bud înfiereză aceleaşi aspecte cu ajutorul umorului şi ironiei
sarcastice.
Enumerăm numai câteva dintre aspectele
ridiculizate în carte: tupeul şi imoralitatea divelor (Coana Chiriţa pleacă la Monaco, Întoarcerea Coanei Chiriţa de Monaco
etc), exagerările feministe (Femeia -
mitralieră, Madam Tza Tza Tza şi Criza Pătrunjelului, Când Blonde Dolly se
doreşte preşedinte, Ministreasa şi Pegasul etc), luptele politice pentru
putere, moştenirea funcţiilor bine plătite (Partidul
Încăpăţânarea Copitelor Tinere, Fecioarele din Parlament, Parlament şi
Europarlament cu miros de pampers etc) nepăsarea primarilor şi
guvernanţilor (Jos florile, Domnule
Primar!, Gropi evropene pentru un... primar, Hai să ne rupem oscioarele iar
pe... trotuar! etc) poluarea apelor
(Someşului în cazul de faţă), ierarhiile strâmbe din lumea scriitorilor (Radu Aldulescu în Sâmbăta Cu Dive etc.)
Florica Bud îşi subintitulează
textele, pamflete. Stilul lor nu este sec, lapidar, arţăgos, vindicativ,
defulant ci suculent, captivant, savuros, cu multe invenţii în materie de
denumiri imaginare de instituţii şi organizaţii, spre deliciul cititorilor.
Să urmărim câteva aspecte ale
comicului, bine reprezentate în carte:
-
Comicul de
caracter apare în cazul celebrei dive (Coana
Chiriţa), care, oripilată de naţia care nu o apreciază cum se cuvine,
pleacă în reculegere la Monaco, de unde, nefiind băgată în seamă, se reîntoarce
pe plaiurile strămoşeşti pentru a-şi continua emisiunile televizate;
-
Comicul de
moravuri este ilustrat cu pitoreşti picanterii dantelate de femeile care obţin
puterea folosindu-şi nurii;
-
Lipsa de
caracter şi de moralitate este ilustrată, din păcate, de majoritatea
reprezentanţilor care conduc astăzi destinele ţării spre prăpastie;
-
Comicul de
situaţie impregnează fiecare pagină a romanului, un exemplu demn de menţionat
ar fi cel al femeii – mitralieră ale
cărei cuvinte deversate fără oprire năucesc interlocutorii/vai de subalterii
ei!).
-
Comicul denumirilor
şi de limbaj, provocatoare de râs pantagruelic, reprezintă marea fascinaţie a
cărţii. În acest domeniu, inventivitate şi fantezia autoarei devin debordante.
Iată câteva denumiri de instituţii care
caracterizează ironic starea societăţii de consum româneşti în perioada
contemporană: Agenţia De Redistribuţie A
Divelor, Agenţia De Reperat Onoare şi Clondire A Vipurilor, Organizaţia
Misoginilor Bucălaţi Şi Prespălaţi, Grup Al Femeilor Proaspăt Fecundate In
Vitro etc
Denumirile
bombastice ascund goliciunea conţinutului.
O parte
importantă din texte (fără a mai fi pamflete) sunt dedicate primelor întâlniri
ale Floricăi Bud cu scriitorii: Dan-Silviu Boerescu, Ioana Both, Mircea
Cărtărescu, Aura Christi, Marius Chivu, Horia Gârbea, Ioan Groşan, Gheorghe
Grigurcu, Gheorghe Iova, Doina Ruşti, Gabriela Vrânceanu etc. Ele cuprind
informaţii interesante, citiţi-le!
Pe postcoperta
cărţii, criticul Gheorge Gricurcu remarcă: „O feminitate calină intră mereu în
joc. Un joc ironic, nelipsit însă de undele unor îngândurări, visări, până la
urmă nu-ţi dai seama dacă miza sa e cea de-a comunica semnalele lumii asumate
ori respinse în doze variabile, sau e ludicul însuşi, triumfător în materia sa
graţioasă, aeriană. Important e faprul că Florica Bud posedă o scriitură atât
de personală, încât paginile d-sale pot fi identificate numaidecât, chiar în
absenţa semnăturii.”
Pamfletele
Floricăi Bud, pitoreşti şi acide, tandre şi nostalgice, blânde şi aspre,
adunate în volumul SECOL DE VÂNZARE, au menirea să ne trezească din lenea noastră specifică.
Lucian
Gruia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu