de Dumitru Păcuraru
Modul de abordare a
procesului de învăţământ din România a fost şi rămâne discutabil. S-a vorbit
atât de mult despre reforma în educaţie încât nimeni nu mai crede în niciunul
dintre proiectele prezentate.
Preşedinţii, de la Emil Constantinescu, profesor
universitar, la Klaus Iohannis, tot profesor, au fost preocupaţi de problema
Educaţiei. Traian Băsescu a iniţiat un Pact Naţional pe Educaţie, înfiinţând
comisia Micle. De care nu s-a ales nimic.
Preşedintele Iohannis a înfiinţat, de asemenea, o comisie,
invitând la Cotroceni cei mai buni specialişti.
Nimeni nu mai vorbeşte de aceste comisii prezidenţiale.
Şcoala a rămas aşa cum a conturat-o legislaţia stufoasă, începută de ministrul
Andrei Marga, continuată de Ecaterina Andronescu şi alţi miniştri mai puţin
vizibili, dar adăugând şi ei lege după lege, măsură după măsură.
Şcoala, ca instituţie, nu poate fi altfel decât este ţara în
care spasmele politice repetitive trec de la un guvern la altul, de la ministru
la ministru. România, veşnic în căutare
de soluţii alternative de ieşiri din crizele ciclice, are, totuşi, o şcoală
recunoscută pentru performanţele unor olimpici şi absolvenţi de învăţământ
superior. Dacă vrei să vezi acest aspect, dai note bune şcolilor româneşti.
Dacă vrei să dai note proaste, să o aşezi la coada ţărilor din UE, vezi numai
şcolile cu toaletele în fundul curţii. Depinde de unghiul politic din care
priveşti. Adică de gradul de politizare a procesului de învăţământ.
Partidul care este la guvernare trage întotdeauna ponoasele.
Anul acesta fiind la guvernare PSD, ministrul Daniel Breaz are tendinţa de a
minimaliza problemele, de a prezenta partea bună a sistemului de învăţământ. În
schimb, preşedintele Iohannis, trecând partea festivă a începutului de an, a
adoptat o poziţie critică, aşa cum îi stă unui candidat prezidenţial aflat în
campanie electorală.
„Unii politicieni se tem de şcoală”, zice preşedintele.
„Există resurse bugetare pentru dublarea fondurilor alocate programului Fiecare
Copil în grădiniţă” – afirmă premierul. Desigur, Iohannis şi Dăncilă nu pot
avea aceeaşi opinie despre şcoală. Nu pot cădea de acord nici partidele
adverse, dar nici cele care s-au aflat sau se află într-o alianţă politică sau
electorală.
Educaţia, ca de altfel şi cultura, nu se află pe listele de
priorităţi naţionale la nicio formaţiune politică. Sunt anexe, subiecte
colaterale, atinse în treacăt. Mai putem trece aici şi Sănătatea. În ultima
vreme şi siguranţa cetăţeanului. Politicienii preferă să vorbească despre
lucruri pe care nu le-au făcut adversarii lor, uitând că nici ei nu le-au
rezolvat. Exemplul cel mai elocvent: autostrăzile. Lipsa lor ne aşează la coada
Europei, dar oferă şi material electoral pentru opoziţie. USL critica guvernele
PDL că nu au construit autostrăzi, câştigând astfel alegerile din 2012, pentru ca în 2019 PNL să critice PSD pentru
că nu a făcut decât câţiva kilometri nenorociţi de autostradă şi, foarte probabil,
va câştiga alegerile.
Educaţia nu are o încărcătură electorală atât de mare, deci
nu poate fi trecută pe lista priorităţilor naţionale. Dar este o prioritate
naţională. Avem, totuşi, o şcoală bună. Întrebarea este ce facem cu ea şi mai
ales ce facem cu tinerii după ce absolvă una din formele de învăţământ. Privim
cum pleacă din ţară şi nu putem face nimic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu