de Gheorghe Pârja
Povestea regionalizării României este un subiect pus
în circulație în urmă cu un sfert de veac. E adevărat, la temperaturi diferite.
În ultimul an a fost din nou adus în discuție publică, cu mai mare intensitate.
Răsfoind dosarele regionalizării, decupate de pe felurite site-uri, am ajuns la
părerea că pentru unii comentatori noua împărțire administrativă a țării este
un fapt care trebuie făcut în primul rând din rațiuni financiare, dar nu puțini
o tratează cu maximă seriozitate, analizând avantajele, dar și pericolele care
se ascund în spatele acestei noi geografii. Spun, fără nicio exagerare, că
regionalizarea este o cumpănă de țară.
Îmi aduc aminte de ultima împărțire administrativă,
întâmplată în anul 1968. Eram elev la Pedagogica sigheteană și priveam cu
interes cele două hărți ale României. Una cu cele 16 regiuni, cea veche, și
alta cu noile județe. Erau panouri mari, puse în vitrinele magazinelor din
urbea dintre ape. Țin minte că a fost o propunere susținută cu dârzenie pentru
ca Maramureșul Istoric să devină județ. Cum a mai fost. Au fost delegații de
maramureșeni la București, dar harta a fost desenată cum o știm astăzi.
Criteriul economic a avut prioritate. Acum ni se propune o nouă cumpănă de
țară.
Cum spuneam, tratată cu intensități diferite. Am
cules câteva abordări din ultima vreme. Istoricul Dobrin Dobrincu sugerează ca
la dezbaterile privind noua regionalizare să ia parte reprezentanți ai
societății civile, precum și ai mediului de afaceri. De asemenea și mediul
academic să aibă un punct de vedere. Mai adaug eu că trebuie invitați să
gândească acest proiect extrem de important istorici, sociologi, autorități
locale, care cunosc realitățile. S-a pronunțat și Emil Boc, primarul Clujului,
fost premier al Guvernului României, care a schițat un proiect. În viziunea
lui, țara ar avea 8 regiuni, care nu mai au denumiri istorice, ci au devenit
puncte cardinale.
Regiunea ar urma să ia din atribuțiile Guvernului,
dar și din cele ale actualelor consilii județene, pentru absorbția de fonduri
europene. UDMR vrea județele din regiunea Centru – actualele județe Covasna,
Harghita, Mureș pentru a constitui o entitate distinctă. Varianta unei regiuni
compuse din județele Alba, Sibiu și Brașov, alături de cele trei județe
amintite, ar scădea procentul etnicilor maghiari. Remarca asta am luat-o din
proiectele vehiculate prin presă. Am întors foaia și am întâlnit și varianta cu
15 regiuni. În care comuna să aibă 5000 de locuitori, iar orașul cel puțin 10
000 de locuitori. În variantele parcurse de mine există abateri serioase de la
limitele istorice. Regiunile cu valoare istorică se regăsesc fragmentate în
două sau trei regiuni.
Mă gândesc cum vor fi rezolvate problemele legate de
identitatea istorică a Maramureșului, ori a Bucovinei. Un autor de proiect
sugerează acordarea unor componente suplimentare care ar asigura o autonomie
lărgită în raport cu regiunea. În regiunea de Nord-Vest ar intra Maramureșul,
Satu Mare, Bihor, Bistrița-Năsăud, Sălaj, Cluj, evident cu capitala la
Cluj-Napoca. Într-o altă variantă, Maramureșul și-ar da mâna cu Bihorul. În
alta doar cu Satu Mare… Nu știu care ar fi reședința regiunii. Se crede că
potențialul identității regionale – obiceiuri, tradiții, moștenire istorică,
culturală și socială – ar fi mai bine valorificat. Aici am dreptul să mă
îndoiesc, deoarece simt risipirea energiilor identitare. Ce s-ar putea rezolva
prin regionalizare? Cică nivelul de dezvoltare economică, probleme legate de
centralizarea excesivă și a procesului decizional, distanța puterii decizionale
politice, fonduri europene. Ce nu se poate rezolva repede în viziunea grupului
de la universitatea clujeană? Lipsa unui stat puternic și a unei strategii
reale, dispariția industriilor țării, paragina unei părți a terenului agricol,
ignorarea potențialului turistic, incapacitatea elitelor de a coagula în jurul
lor energii necesare, apatia, educația precară, sărăcia, legislația bolnavă.
Există multe păreri, atât pro, cât și contra, care
consideră că eventualul proces de regionalizare ar face bine țării, dar sunt și
observații care conțin multe îndoieli. Regionalizarea României stă între
pericole și oportunități. Feriți-vă de termeni precum desființare și comasarea
localităților. Se mai spune într-un proiect că în țara noastră există circa 200
de orașe mici și aproximativ 1200 de comune, care se confruntă cu o presiune
financiară considerabilă. Acestea sunt nevoite să apeleze la bugetul de stat
pentru a putea face față costurilor de funcționare din cauza veniturilor locale
insuficiente. Da, o realitate de care nu s-a ținut seama când orgoliile unora
au vrut ca multe sate să devină comune, și multe comune să devină orașe. Acum
se vede. Și sper ca partea economică să fie principalul motiv al
regionalizării! Cred în consultarea foarte serioasă, cu argumente, a
autorităților locale, care cunosc realitatea. Cum văd primarii regionalizarea?
Sugerez celor care sunt preocupați de acest fenomen de o importanță majoră
pentru destinul țării noastre să-și exprime punctele de vedere.
Socotesc că regionalizarea este o cumpănă de țară.
Doresc ca această balanță să fie cât mai echilibrată. Să se armonizeze
interesul statului, cu cel al cetățeanului. Să nu se aplice un șablon conceput
la Centru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu