DUMINICA A 6-A DUPĂ PAŞTI (VINDECAREA ORBULUI DIN NAŞTERE) IOAN 9, 1-38
În vremea aceea, trecând Iisus, a văzut pe un om orb
din naştere. Şi ucenicii Lui L-au întrebat, zicând: Învăţătorule, cine a
păcătuit, acesta sau părinţii lui, de s-a născut orb? Iisus a răspuns: Nici
acesta n-a păcătuit, nici părinţii lui, ci ca să se arate în el lucrările lui
Dumnezeu. Trebuie să fac, până este ziuă, lucrările Celui Care M-a trimis pe
Mine; căci vine noaptea, când nimeni nu poate să lucreze. Atât cât sunt în
lume, Eu sunt Lumina lumii. Acestea zicând, a scuipat jos şi a făcut tină din
scuipat şi a uns cu tină ochii orbului. Apoi i-a zis: Mergi de te spală în
scăldătoarea Siloamului, care se tâlcuieşte: trimis. Deci s-a dus şi s-a spălat
şi a venit văzând. Iar vecinii şi cei care-l văzuseră mai înainte că era orb
ziceau: Nu este acesta cel ce şedea şi cerşea? Unii ziceau: El este. Alţii
ziceau: Nu este el, ci seamănă cu el. Dar acela zicea: Eu sunt. Deci îi ziceau:
Cum ţi s-au deschis ochii? Acela a răspuns: Omul care se numeşte Iisus a făcut
tină, a uns ochii mei şi mi-a zis: Mergi la scăldătoarea Siloamului şi te
spală. Deci, ducându-mă şi spălându-mă, am văzut. Zis-au lui: Unde este Acela?
Şi el a zis: Nu ştiu. L-au dus la farisei pe cel ce fusese oarecând orb. Şi era
sâmbătă în ziua în care Iisus a făcut tină şi i-a deschis ochii. Deci, iarăşi
îl întrebau şi fariseii cum a văzut. Iar el le-a zis: Tină a pus pe ochii mei
şi m-am spălat şi văd. Însă unii dintre farisei ziceau: Acest om nu este de la
Dumnezeu, fiindcă nu ţine sâmbăta. Iar alţii ziceau: Cum poate un om păcătos să
facă asemenea minuni? Şi era dezbinare între ei. Au zis, deci, orbului iarăşi:
Dar tu ce zici despre El, că ţi-a deschis ochii? Iar el a zis că Proroc este.
Dar iudeii n-au crezut despre el că era orb şi a văzut, până ce n-au chemat pe
părinţii celui ce vedea. Şi i-au întrebat, zicând: Acesta este fiul vostru,
despre care ziceţi că s-a născut orb? Deci cum vede el acum? Au răspuns, însă,
părinţii lui şi au zis: Ştim că acesta este fiul nostru şi că s-a născut orb;
dar cum vede el acum, noi nu ştim; sau cine i-a deschis ochii lui, noi nu ştim.
Întrebaţi-l pe el; este în vârstă; va vorbi singur despre sine. Acestea le-au
spus părinţii lui pentru că se temeau de iudei. Căci iudeii puseseră acum la
cale ca, dacă cineva va mărturisi că El este Hristos, să fie dat afară din
sinagogă. De aceea au zis părinţii lui: Este în vârstă; întrebaţi-l pe el. Deci
au chemat a doua oară pe omul care fusese orb şi i-au zis: Dă slavă lui
Dumnezeu. Noi ştim că Omul acesta este păcătos. A răspuns deci acela: Dacă este
păcătos, nu ştiu. Un lucru ştiu că, fiind orb, acum văd. Deci i-au zis: Ce ţi-a
făcut? Cum ţi-a deschis ochii? Le-a răspuns: V-am spus acum şi n-aţi auzit? De
ce voiţi să auziţi iarăşi? Nu cumva voiţi şi voi să vă faceţi ucenici ai Lui?
Şi l-au ocărât şi i-au zis: Tu eşti ucenic al Aceluia, iar noi suntem ucenici
ai lui Moise. Noi ştim că Dumnezeu a vorbit cu Moise, dar pe Acesta nu-L ştim
de unde este. A răspuns omul şi le-a zis: Tocmai în aceasta stă minunea: că voi
nu ştiţi de unde este, iar El mi-a deschis ochii. Şi noi ştim că Dumnezeu nu-i
ascultă pe păcătoşi; dar, dacă este cineva cinstitor de Dumnezeu şi face voia
Lui, pe acesta îl ascultă. Din veac nu s-a auzit să fi deschis cineva ochii
unui orb din naștere. Dacă n-ar fi Acesta de la Dumnezeu, n-ar putea să facă nimic.
Au răspuns şi i-au zis: În păcate te-ai născut tot şi tu ne înveți pe noi? Şi
l-au dat afară. A auzit Iisus că l-au dat afară şi, găsindu-l, l-a întrebat:
Crezi tu în Fiul lui Dumnezeu? El a răspuns şi a zis: Dar cine este, Doamne, ca
să cred în El? Şi a zis Iisus: L-ai şi văzut! Cel ce vorbește cu tine, Acela
este. Iar el a grăit: Cred, Doamne! Şi s-a închinat Lui.
O duminică atât de actuală, pe cât de profundă, în
care Dumnezeu îl caută pe om prin toate drumurile Iudeii. Este tema orbului
din naștere vindecat prin trimiterea la scăldătoarea Siloamului. Dacă privim în
profunzime, întâlnim mai multe categorii de evrei în Ierusalimul de atunci.
Putem vorbi despre categoria oamenilor săraci, dar buni la suflet, oameni care
Îl așteptau pe Mesia în sinceritatea lor, care își aruncau hainele ca să calce
pe ele asinul ce Îl purta pe Hristos. Copiii lor strigau Osana, copii crescuți
în cumințenia unor familii, în care rugăciunea era cu adevărat vorbire cu
Dumnezeu și trăire a tainei divine.
Era apoi categoria celor care Îl contestau pe Iisus
ca fiind Mesia, considerându-L doar un magician sau un vraci ambulant, care
știa să vorbească frumos din Scriptura Vechiului Testament și avea tot felul de
practici taumaturgice. Ei se considerau învățații poporului, cei care cunoșteau
Sfânta Scriptură și o interpretau așa cum considerau ei. Erau ascultați de
popor, dar mai ales temuți de el, căci aveau puterea de a scoate afară din
sinagogă. A fi scos din sinagogă, adică a fi șters din catalogul Minian, care
îți dădea dreptul de a fi evreu cu toate beneficiile și obligațiile
comunității, însemna a nu mai face parte din popor și erai privit ca un goim,
un străin, cu care nu ai ce să vorbești și nici voie să te apropii. Societatea
iudaică te privea ca pe un mort, cu care nu se mai poate avea nici un contact.
Oamenii se temeau de acest lucru și, ca atare, deveneau obedienți în fața
acestor lideri, de care se temeau. Așa pot fi înțeleși părinții celui orb din
naștere, care se temeau să spună ceva despre fiul lor.
Evident că lângă acești oameni influenți și
puternici se afla gloata de obedienți, de oameni supuși și servili, care făceau
orice li se spunea „de sus”, de la liderii lor spirituali. Pe aceștia îi găsim
dis- de-dimineață în curtea lui Caiafa, strigând la cererea liderilor „nu avem
alt împărat decât numai pe Cezarul!”, deși le stătea în gât o astfel de
afirmație, de vreme ce ei nu recunoșteau supremația Romei asupra țării lor. Tot
corul celor care stăteau în jurul lui Hristos și îl batjocoreau pe drumul
crucii și la locul răstignirii era format din ei. Și astăzi găsim această
categorie de oameni fără coloană dreaptă, care se manifestă „așa cum vrea
șeful”.
Oameni
care trăiau momentele în taina lor
Apoi exista categoria oamenilor care trăiau toate
aceste momente, în taina lor. Nu făceau zgomot, doar plângeau în sufletul lor.
Erau ucenicii și femeile minunate, care nu au plecat niciodată de lângă
Hristos. Totdeauna femeile au fost mai puternice în istorie decât bărbații, dar
mai puțin zgomotoase în zăngănit de arme. Din partea lor, spre cer a urcat mai
multă rugăciune decât din partea bărbaților și Dumnezeu și-a îndreptat spre
pământ mila lui la cererea lor. Preoția lor nu este sacramentală, ci
mariologică, după modelul Maicii Domnului, iar intensitatea rugăciunilor lor a
adus har ca într-o Liturghie de după Liturghie. Pe ele le vedem tăcând în
rugăciune și rugându-se în tăcere, dar cu toată forța iubirii lor sincere.
La templu găsim categoria oamenilor care își doreau
o afacere bună, vânzând animale sau schimbând bani, indiferenți față de
sacralitatea locului și de tăcerea ce se cuvenea acestui spațiu. Erau
zgomotoși, nu rugători. Apoi exista tot acolo categoria celor care făceau
comentarii și aveau discuții, în a doua curte a templului, cea a evreilor. Nici
ei nu se rugau, ci, așa cum spune Sfântul Apostol Pavel, se certau pe cuvinte.
Erau comentarii pentru a te evidenția și a arăta cât de bine poți despica firul
în patru. O exegeză de dragul exegezei. De multe ori am senzația că și astăzi
facem același lucru. Comentăm, dar nu citim Sfânta Scriptură și mai ales nu îi
trăim taina. Prea puțin și prea sec. În fine, era și categoria celor care se
rugau în tăcere, care cântau psalmi, care își puneau ultimii bănuți în cutia
milei, care așteptau pe Mesia acolo pe treptele templului. Nu erau mulți, dar
erau foarte profunzi. Nu îi interesa nici prețul animalelor de jertfă, nici
schimbarea de bani, nici comentariile gălăgioase ale textelor biblice în
interminabile discuții fără rost. Ei aveau taina, aveau lacrima, aveau
rugăciunea. Și astăzi avem o mică, foarte mică categorie de oameni care nu
doresc nici spectacolul religios, nici să facă poze, nici să fie primii pe
scaune sau în față, pentru a fi văzuți. Ei nu numără slujitorii, nici nu bagă
în seamă culorile veșmintelor sfințite și nici nu privesc Liturghia ca pe un
spectacol muzical. Ei își trăiesc taina întâlnirii cu Dumnezeu. Este acea sumă
de oameni prin care Liturghia devine Liturghie, și nu spectacol religios.
Pentru ei rugăciunea nu este decât șoaptă către Dumnezeu. Prin ei Liturghia se
trăiește și nu se asistă sau se fotografiază.
Oamenii
care îşi tăceau durerea
Printre oamenii Ierusalimului de atunci și ai Țării
Sfinte mai erau și cei care își tăceau durerea, rugăciunea și gândurile. Unul
dintre ei este orbul din naștere. Dumnezeu îl simte și îl vede înainte ca
acesta să își dea seama că Iisus trece pe lângă el. Dumnezeu te caută chiar și
când tu nu știi asta. Trece de atâtea ori pe lângă tine și nu Îl bagi în seamă.
Ce sensuri profunde: Dumnezeu te caută, chiar și atunci când tu ești orbit de
lucrurile acestei lumi. Stă la ușă și bate, nu pleacă, poate Îi vei auzi bătaia
și Îi vei deschide. Dar este o zicală românească: Mai mare orb decât cel care
nu vrea să vadă nu există. Din păcate, lumea nu este oarbă, ci se orbește
singură prin aplecarea spre materie, spre luciul efemerului, spre imanentul
devenit locul falsului rai. Și știm bine că nu este așa, că oamenii trec în
veșnicie, rând pe rând.
Orbul își căuta lumina, iar Lumina îl căuta pe el
tocmai pentru a le arăta celor care credeau că văd cât de mare este orbirea lor
în lumea materiei. Întâlnirea lui cu Hristos ne arată nu doar minunea
vindecării orbului, ci și teologia din trăirea lui, căci în momentul în care se
întâlnește cu fariseii, care îl anchetau de unde a primit el vederea, el le
răspunde conform unei trăiri autentice: „Tocmai aici stă minunea că voi nu
știți de unde este și El totuși mi-a deschis mie vederea. Dumnezeu nu îi
ascultă pe păcătoși, iar dacă este cineva care face voia Lui pe acela îl
ascultă”. Este teologia omului simplu, care Îl simte pe Dumnezeu nu în formule
dogmatice, ci în taina și tăcerea rugăciunii. Omul cu inima curată îl vede pe
Dumnezeu în creație în fiecare zi.
Omul
veșniciei își trăiește fericirea în fiecare zi
Marea misiune a Bisericii este aceea de a ridica
această ceață de pe ochii umanității, oferindu-i forma fericirii care se
desăvârșește în veșnicie. Omul veșniciei își trăiește fericirea în fiecare zi
pentru că fiecare zi este de fapt o pregustare a veșniciei, alături de
Dumnezeu. Iar fericirea o primește de la orice lucru sau creație pe care o
vede și o admiră. Orbirea umanității din punct de vedere spiritual și
transcendent este marea criză în care umanitatea a intrat. Cu siguranță că
permanent a fost această ispită asupra oamenilor în derularea istoriei, dar
parcă niciodată ca acum. Ne trăim din păcate o imanență pe care o înveșnicim în
autoînșelarea sau amăgirea noastră. Pământul și viața de aici nu înseamnă
veșnicia noastră, ci drumul spre ea. Viața noastră este de fapt drumul spre
adevărata viață pentru care am fost creați. Pământul și viața de aici sunt de
fapt revelația prin care Îl întâlnim pe Dumnezeu în creație. Este teologia
noastră de fiecare zi. Dacă am descoperi chipul divin din oameni și nu materia
și efemeritatea ei, atunci am găsi acel frumos care nu îmbătrânește, pentru că
este icoana dumnezeiască din creația pusă în fiecare dintre noi. Suntem deci
icoane, în drumul spre asemănare și spre îndumnezeire. Suntem chipuri în mersul
nostru spre Chipul Creatorului, într-un dialog al iubirii veșnice. Viața
noastră de aici este picătura de revelație pe care o descoperim, propria
noastră teologie pe care o însușim din ceea ce vedem până când vom ajunge la
viața veșnică, adică „să te cunoaștem pe Tine, singurul Dumnezeu cel adevărat”.
Cunoașterea înseamnă iubire, iar iubirea reprezintă forma de dialog haric.
Când această iubire nu mai există, când este doar un
interes material și senzual, când nu ne mai vedem chipuri divine, ci doar
entități competitive pe orizontala materiei, atunci orice formă de rău poate să
se dezvolte. Trăim astăzi războaie, competiții de tip „Top oameni bogați”,
concurențele nimicului, pentru că ne-am acoperit icoana din noi cu zoaia
materiei efemere. În biserică, atunci când preotul tămâiază icoanele de pe
iconostas, se întoarce apoi și îi tămâiază și pe oameni. De ce? Pentru că sunt
icoane și ei, adică poartă în ei icoana Creatorului, chipuri divine. Dacă ne-am
vedea ca pe niște icoane, am ști să ne privim cu evlavia credinței, cu
respectul sfânt prin care de fapt Îl cinstim pe Dumnezeu prin fiecare om pe
care îl întâlnim. Ne-am bucura că nu mai suntem orbi într-o lume oarbă, ci
vedem dincolo de vedere, dincolo de materie și de ceea ce sclipește ochilor.
Hristos i-a spus orbului: „Vezi, să nu mai
păcătuiești ca să nu ți se întâmple și mai rău”! De fapt, aceste cuvinte sunt
pentru noi, însă ar suna așa: „Nu încercați să Mă amăgiți pe mai departe cu
credința falsă, căci o simt. Simt că vă plac doar festivismul și spectacolul,
dar Eu, Dumnezeu, sunt dincolo de acestea. Eu sunt lacrima din rugăciune, taina
și tăcerea în har. Pe Mine Mă descoperiți în ceea ce am creat și v-am lăsat să
descoperiți, în teologia fiecărei zile, care apoi se împlinește în teologia
Liturghiei, unde Mă vedeți cu ochii sufletului. Stau la ușa fiecărui suflet și
bat. M-aș bucura să îmi simțiți bătăile din ușă și să Mă chemați înăuntru ca să
fiu cu voi și aici și în veșnicie”. Eu cred că așa gândește și ne vorbește
Dumnezeu, doar că ne trebuie acea simțire autentică, acel auz care se închide
înspre lume și se deschide spre eternitate.
Autor:
Pr. prof. dr. Emil Jurcan – 25 Mai 2025

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu