luni, 30 aprilie 2012

INVITAŢIE



Stimate Domn, Gelu DRAGOŞ
            Prin prezenta vă anunţăm că aplicaţia dumneavostră on-line a fost acceptată şi aţi fost înscrisă/înscris la cursul de formare din cadrul proiectului “Formarea profesorilor de matematică şi ştiinţe în societatea cunoaşterii”,
            Vă reamintim că Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor reprezintă beneficiarul acestui proiect, având ca parteneri Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, SIVECO România S.A., TEHNE România.
            Înscrierea la aceste cursuri s-a adresat cadrelor didactice care predau în învăţământul primar, cât şi cadrelor didactice care predau în învăţământul gimnazial şi liceal discipline din aria curriculară “Matematică şi ştiinţe”.
            Cursurile din cadrul proiectului sunt acreditate de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
            Activităţile de formare presupun parcurgerea următoarelor două module:
  1. Abilitarea pe curriculum la decizia şcolii, la nivel interdisciplinar – 25 de credite transferabile, cu următoarele teme:
TEMA 1 -  Contextul actual al educaţiei
TEMA 2 -  Interdisciplinaritate
TEMA 3 -  Curriculum la decizia şcolii ca parte a întregului curriculum
TEMA 4 – Utilizarea noilor tehnologii pentru dezvoltare curriculară
TEMA 5 – Prezentarea CDŞ- ului „Matematică şi ştiinţe în societatea cunoaşterii”
  1. Dezvoltarea profesională continuă pe componenta instruirii diferenţiate a  elevilor – 25 de credite transferabile, cu următoarele teme:
       TEMA 1- Utilizarea noilor tehnologii pentru dezvoltare profesională
       TEMA 2 -  Particularităţi ale curriculumului naţional la disciplinele matematică, fizică, chimie şi biologie
       TEMA  3 – Optimizarea curriculumului în vederea asigurăţii instruirii diferenţiate
       TEMA 4 –  Organizarea învăţării pentru elevii cu aptitudini înalte
       TEMA 5 – Strategii didactice de predare/învăţare în instruirea diferenţiată
       TEMA 6 -  Evaluarea elevilor
Organizarea fiecărui modul a fost gândită astfel încât să beneficiaţi atât de desfăşurarea de activităţi faţă în faţă, cât şi de activităţi pe platforma proiectului. Ambele tipuri de activităţi sunt coordonate de formatorul grupei din care faceţi parte.
            Referitor la activităţile desfăşurate pe platformă, acestea se pot realiza prin logarea la adresa http://www.mts.isjbihor.ro, pe contul creat de dumneavoastră cu ocazia înscrierii on-line şi presupun:
à accesarea materialelor asociate cursului: teme ale suportului de curs, în format digitizat;
à activitate pe forum;
à acces la biblioteca virtuală;
à posibilitatea de a încărca elemente ale portofoliului personal.
            Activităţile faţă în faţă se desfăşoară în locaţii utilate astfel încât să permită elemente de interactivitate, prezentări PPT ale materialelor, activităţi individuale şi pe grupe.
            Fiecare modul este conceput a se derula pe parcursul a 89 de ore, dintre care 48 de ore sunt destinate activităţilor faţă în faţă (câte 12 ore de formare pe săptămână, pe parcursul a  4 săptămâni) şi 41 de ore on-line. În vederea realizării unui proces de formare de calitate, săptămânile destinate activităţilor de formare faţă în faţă alternează cu săptămâni în care obligaţia dumneavoastră este doar de a activa on-line, funcţie de timpul disponibil şi de cerinţele cursului, săptămâni în care puteţi definitiva şi componentele portofoliului personal.
            La finalul fiecărui modul, este planificată o perioadă de evaluare a portofoliului personal. Evaluarea fiecărui cursant va consta în acordarea unui calificativ şi va consta în:
a)       evaluarea curentă, pe parcursul desfăşurării activităţilor de formare (faţă în faţă/on-line);
b)       evaluarea portofoliului personal.
            Temele/cerinţele care sunt asociate fiecărui modul au fost concepute în vederea facilitării retenţiei de cunoştinţe/formării de bune deprinderi, precum şi transferului noţional/aplicării conceptelor specifice în activitatea curentă de la clasă. De asemenea, temele curente sunt elemente constituente ale componentelor portofoliului personal.
            Prin parcurgerea celor două module de către fiecare formabil s-au avut în vedere:
à cunoaşterea şi utilizarea terminologiei asociate noţiunilor de interdisciplinaritate şi instruire diferenţiată;
à integarea şi analiza într-un context ce relevă evoluţia acestor noţiuni în timp, precum şi contextul legislativ în vigoare;
à discutarea unor exemple de bune practici în elaborarea şi implemantarea curriculumului la decizia şcolii, apelând la experienţa pe care o are fiecare dintre formabili;
à elaborarea cu ajutorul formabililor a suportului de curs şi activităţilor de învăţare asociate temelor propuse în CDŞ-ul „MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ÎN SOCIETATEA CUNOAŞTERII”, la diferite niveluri de dezvoltare, având în vedere adresabilitatea temelor pe un palier de vârstă cuprins între 10-16 ani, mai precis pentru anii de studiu IV-X;
à formarea deprinderilor de proiectare a activităţilor educative pe grupe de discipline, astfel încât să se favorizeze abordarea interdisciplinară şi transdisciplinară la nivelul ariei curriculare „Matematică şi ştiinţe”
à realizarea unei legături corente între finalităţile învăţământului primar şi cerinţele de formare ale învăţământului gimnazial, respectiv liceal, prin schimbul de experienţă al cadrelor didactice vizate de grupul ţintă (profesori de învăţământ primar/profesori care predau discipline din aria curriculară menţionată , atât la nivel gimnazial cât şi liceal).
            Pentru că unul din obiectivele proiectului este oficializarea CDŞ-ului „MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ÎN SOCIETATEA CUNOAŞTERII”, prezentarea acestuia în cadrul cursului a vizat fixarea competenţelor generale şi specifice, identificarea unor teme de interes pentru segmentul de vârstă vizat, argument şi viziune asupra a ceea ce ar trebui să dezvolte fiecare dintre cele 6 teme, după cum urmează:

Tema
Scurta descriere
Investigare. Înţelegere. Soluţionare. Comunicare (Cum cunoaştem ceea ce cunoaştem: metode, mijloace şi instrumente de cunoaştere, dicţionar de termeni)

Societatea cunoaşterii se bazează pe o abordare ştiinţifică a procesului de învăţare. Astfel, învăţarea ştiinţelor trebuie realizată metodic, algortimizat. Nivelul superior al cunoaşterii este atins şi prin interdisciplinaritate. În acelaşi timp, interdisciplinaritatea implică o îmbinare de metode şi procedee specifice disciplinelor ariei curriculare matematică şi ştiinţe. În cadrul acestei teme se propune o clasificare, o sistematizare şi o descriere a etapelor ce trebuie parcurse în rezolvarea de probleme specifice lumii reale, din perspectiva matematicii şi ştiinţelor. 
Activităţile conexe temei se derulează pe parcursul a 3-4 ore de curs, urmărind abordarea coerentă şi eficientă a textelor care prin formalizarea lor implică noţiuni şi concepte matematice şi/sau noţiuni şi concepte ale lumii vii şi/sau noţiuni şi concepte ale lumii fizice (chimie şi fizică) şi/sau noţiuni şi concepte  la nivel interdisicplinar.
Activităţile au ca obiective operaţionale:
à crearea cu ajutorul elevilor a unui breviar de termeni ştiinţifici;
à transpunerea textelor ştiinţifice din formularea literală în limbaj ştiinţific şi invers
à cunoaşterea şi utilizarea în probleme practic-aplicative simple a strategiilor şi a principiilor de rezolvare de probleme de  matematică şi ştiinţe
 à exprimarea propriilor opinii prin raportare la principiile unei dezbateri – coerenţă, asertivitate, argument logic, în raport cu probleme practice-cotidiene „deschise”, în vederea formulării unor răspunsuri/soluţionării lor şi ţinând cont de optimizarea resurselor implicate în soluţia propusă.
De la stele la pământ (pornind de la noţiuni introductive de astronomie)

Cunoaşterea umană iniţială s-a dezvoltat dintr-un interes al omului de a se înţelege, înţelegând universul în care trăieşte. A pornit cu o cunoaştere egocentristă, reflectată în concepţia că Pământul este în centrul Universului, apoi, pe baze ştiinţifice, a repoziţionat universul fizic.
Elevii pot face vizite la observatorul astronomic sau pot accesa pagini de Internet în care sunt postate hărţi şi imagini ale cosmosului şi vor susţine activităţi de observare/înregistrare a corpurilor cereşti pe anumite intervale de timp, cu consemnarea, sistematizarea şi interpretarea datelor în jurnale ştiinţifice. Utilizarea instrumentelor optice (telescop, lunetă) permite realizarea unei hărţi a cerului la o anumita dată.
La înţelegerea lumii înconjurătoare şi-au adus contribuţia oameni de ştiinţă care, depăşind limitele impuse de contemporaneitate, au elaborat teorii care au dus la progresul omenirii. Cunoaşterea a evoluat de cele mai multe ori de la întrebări simple în formulare dar de substanţă în oferirea explicaţiilor: Cum se formează stelele? Există ceea ce vedem? Cu ce este umplut universul (compuşi chimici în „vidul” stelar)? Are acesta limite? Putem clasifica astrele? A fost cineva lovit de vreun meteorit? De ce există viaţă pe Pământ? Cum a apărut viaţa şi care au fost factorii determinanţi ai evoluţiei vieţii pe pământ (scara geocronologică)? Este scoarţa terestră ca o carte deschisă a cunoaşterii evoluţiei vieţii? Cunoaşterea trecutului şi prezentului biosferei permite predicţii asupra viitorului? Oare viaţa înseamnă doar compuşi ai carbonului, sub manifestarea sa pe Pământ? Care este motorul Soarelui (reacţii chimice în Soare, care asigură energia vitală vieţii pe Terra)? Big-bang sau creaţie superioară? Se pot crea în laborator condiţiile primordiale ale Universului?
Elevii sunt invitaţi să-şi formuleze întrebări la care răspunsul poate fi aflat prin activităţi de documentare susţinută, sub coordonarea profesorului, de tip mese rotunde, dezbateri, în care se vor creea o serie de situaţii problemă, iar problematizarea va fi prioritară. Elevii vor fi puşi în situaţia de a identifica prin cercetare proprie sau în echipă date noi referitoare la întrebările pe care şi le pun şi, nu în ultimul rând,  de a formula opinii proprii pertinente pe baza lor.
Picătura şi oceanul planetar

Un element esenţial pentru existenţa vieţii este apa. O întâlnim în atmosferă, pe suprafaţa Pământului şi în subteran, o întâlnim sub formele sale de agregare (solid, lichid, gaz), o întâlnim în corpurile fiinţelor în proporţii majore. Cantitatea de apă pe Pământ este limitată, dar nu neglijabilă. Din aceasta, doar o mică parte contribuie în mod direct la susţinerea vieţii. Odată cu dezvoltarea tehnologică a omenirii, sursele de poluare a apei s-au înmulţit îngrijorător. Ca urmare, pentru o viaţă de calitate rămâne tot mai puţină apă. Informaţiile din domeniul chimiei, fizicii, biologiei, matematicii se vor împleti armonios, permiţând elevului să stabilească conexiuni intra- şi interdisciplinare, în raport cu cunoşterea Oceanului planetar ca resursă  biologică (studiind diversitatea organismelor vegetale şi animale, “supa” primordială etc.), ca sursă de  energie inepuizabilă (maree, curenţi marini etc) şi ca depozit de substanţe minerale. Elevul este pus în situaţia de a descoperi singur o serie de cunoştinţe ce se referă la fenomene complexe de genul: formarea ploii / zăpezii / roua / grindinei / brumei / curcubeului, memoria moleculei de apă şi aplicaţii în homeopatie, echilibre chimice implicate în viaţa acvatică şi factori ce le-ar putea perturba. 
Se vor analiza şi realiza unele activităţi practice pentru soluţii cu aplicaţii practice. Se vor face calcule matematice pentru determinări, în diverse moduri, ale concentraţiilor soluţiilor, ale acidităţii şi bazicităţii lor.
Energia şi povestea asigurării ei (fizică, chimie, biologie)

Energia se regăseşte în tot ceea ce ne înconjoară. Istoria dezvoltării tehnologice a umanităţii a depins de diferite surse de energie: combustibili fosili, energie nucleară, energia eoliană, hidroenergia, energia solară. Energia utilizabilă pe Pământ provine în cea mai mare parte de la Soare, radiaţia solară fiind convertită în alte forme de energie. Lumina este factorul esenţial în desfăşurarea fotosintezei. În cadrul acestui proces energia solară este integrată în plante sub formă de energie chimică potenţială, acumulată în substanţele organice sintetizate. Astfel, se poate arăta că, în natură, energia provenită de la soare nu se pierde, ci este transformată în alte forme de enegie (o confirmare a legii conservării energiei). Materia organică este sintetizată din apă şi dioxid de carbon sub acţiunea luminii, curentul electric poate fi generat prin utilizarea panourilor fotovoltaice, căldura (radiaţia infraroşie) poate asigura încălzirea apei sau prepararea hranei prin fierbere, coacere etc.
Energia chimică acumulată în materia organică, sintetizată este transformată ulterior prin procese metabolice de oxidare celulară în alte forme de energie care se pot stoca la nivelul organismului şi/sau elibera.
Sursele de energie din natură nu sunt inepuizabile şi trebuie să găsim soluţii astfel încât societatea să-şi continue evoluţia. Ca să putem asigura resurse pentru viitor trebuie să protejăm resursele existente sau să identificăm căi de regenerare a acestora, să identificăm care ar fi sursele de energie alternative si cum afectează acestea planeta, având în vederea limita fragilă între efect benefic/efect nociv al energiei asupra lumii vii, viitorul omenirii depinzând de maniera în care oamenii vor şti să le echilibreze.
Răspunsuri ştiinţifice şi practici în cotidian

La fiecare pas în viaţă suntem implicaţi în contexte care solicită răspunsuri. Identificând cauzele unui fenomen, putem prevedea efectele acestuia, înţelegem mai bine ce se întâmplă în jurul nostru şi de asemenea, ce se întâmplă cu noi. Ştiinţa este un sistem deschis, cercetarea continuă.
Zi de zi redescoperim lumea. Se formulează întrebări la care se răspunde, se formulează răspunsuri la întrebări încă nepuse sau pe care nu ştim să le dăm interpretarea cuvenită. Astfel, cunoaşterea ştiinţifică fără cunoaştere practică este irelevantă în raport cu dimensiunea informaţională de astăzi. Tot ce ne este aproape, ne înconjoară şi ne interferă existenţa cotidiană poate fi utilizat pentru găsirea răspunsurilor la întrebările noastre zilnice.
Multe descoperiri au fost făcute accidental de oameni de ştiinţă care urmăreau un anumit fenomen sau proces şi, dintr-o „eroare” ştiinţifică, au descoperit altceva. Aceşti oameni au fost capabili să vadă minunea, să o înţeleagă şi să o interpreteze.
În abordarea temei se poate porni de la mituri sau eresuri care au marcat omenirea de-a lungul timpului şi care şi-au pierdut semnificaţia mistică datorită dezvoltării ştiinţei şi progresului tehnologiei.
Se doreşte o trecere de la descoperiri geniale ale unui anument moment istoric la aplicaţiile lor actuale în cotidian,
realizarea de activităţi practice care au stat la baza unor descoperiri ştiinţifice ulterioare.

Factori care influenţează calitatea vieţii. Şocul viitorului (dezvoltare durabilă)?

Speranţa medie de viaţă s-a dublat în ultimul mileniu. Acest fapt a fost posibil datorită efectelor benefice ale majorităţii descoperirilor diverselor ştiinţe. Aplicaţiile descoperirilor ştiinţifice au dus la diminuarea potenţialelor pericole care ameninţau viaţa, dar au apărut şi noi ameninţări. Permanent, între aceşti factori trebuie să existe un echilibru, în vederea asigurării unei dezvoltări durabile, bazată pe:
- Eficienţa utilizării resurselor şi valorificarea resurselor regenerabile.
- Protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, prin diminuarea factorilor poluanţi şi reconstrucţie ecologică;
- Perfecţionarea şi utilizarea mai eficientă a capitalului uman;  stimularea culturii antreprenoriale;
- Protecţia patrimoniului natural şi cultural, dezvoltarea rurală integrată, regenerarea zonelor urbane afectate de restructurarea industrială, promovarea inovării.
Şansa pe care o putem oferi generaţiilor viitoare o constituie dezvoltarea durabilă. Evoluţia societăţii omeneşti a ajuns la un punct in care afectează echilibrul natural al planetei. Industrializarea a contribuit la acest dezechilibru si acum trebuie sa găsim soluţii pentru a atenua aceste efecte.
Tema se abordează la finalul cursului, având un rol integrator al temelor anterioare.

            În concluzie, desfăşurarea cursului va viza cu precădere organizarea de laboratoare experimentale astfel încât pe parcursul derulării activităţilor de formare să puneţi în practică experienţele proprii necesare dezvoltării suportului de curs şi detalierea activităţilor de învăţare asociate respectivelor teme.
            Vă mulţumim pentru disponibilitatea şi interesul exprimat în raport cu acest proiect şi anticipăm implicarea dumneavostră în elaborarea unor materiale care să devină repere ale bunelor practici în elaborarea şi implementarea CDŞ la nivelul ariei curriculare „Matematică şi ştiinţe”.
La prima întâlnire, vă rugăm să aduceţi următoarele documente, în vederea copletării dosarului personal
·         diplomă de licenţă,master,postuniversitar (copie, conform cu orginalul )
·         carte identitate (copie,conform cu originalul)
·         adeverinţă de la locul de muncă (care atestă specialitatea de pe diplomă)
·         document ce atestă schimbarea numelui (certificat casatorie, unde este cazul, copie-conform cu originalul)
·         ultimul grad didactic (copie,conform cu originalul)
Obs. Conform cu originalul se face in scoala d-voastra, prin semnatura directorului si aplicand ștampila unitatii.
            Pentru facilitarea comunicării, pe lângă faptul că veţi beneficia de tot sprijinul necesar din partea formatorului grupei dumneavoastră, vă precizăm persoanele de contact care vă pot oferi consiliere pe parcursul desfăşurării formării:
pentru judeţele Bihor, Cluj, Bistriţa-Năsăud, Maramureş, Sălaj, Satu Mare
à Elisaveta Roşu- rosulizeta@yahoo.com , 0742679633, asistent de proiect
à Virginia Tiurbe – ginatiurbe@yahoo.com, 9745188011, specialist în educaţie
à Nicolae Ungur- ungur_nicolae@yahoo.com, 0740064040, specialist în educaţie
à Szabo Tiberiu- tibiprof@yahoo.com , 0731831395, specialist în educaţie

pentru Municipiul Bucureşti  şi judeţul Ilfov:
à Elisabeta Ana Naghi – ana.naghi@gmail.com, 0749837100, coordonator proiect;
à Luminţa Doicin – ldoicin@yahoo.com, 0722572929, specialist în educaţie ;
à Gabriel Vrînceanu – vrinceanugabi@yahoo.com, 0721143589, specialist în educaţie


                                                           Manager de proiect
                                                            prof. Dorel LUCA



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu