sâmbătă, 21 iulie 2012

Propunere de reformare a sistemului vamal românesc


În ziua de 27 martie 2012 am trimis un e-mail cu o propunere de reducere a birocratiei, e-mail trimis catre institutia prezidentiala, de unde a fost trimisa la alta institutie care s-ar ocupa cu asa ceva. Din pacate mi-a raspuns un mic director local (in ziua de 17.07.2012) care nu are posibilitatea de a reforma sistemul vamal romanesc.
http://vama.stelici.ro/doc/catre_traian_basescu_-_despre_reforma_vamala.pdf
Propunerea mea:
In contextul amanarii intrarii României in spatiul Schengen, va sugerez sa profitati de acest ragaz, pentru a actiona in directia reformarii institutiei vamale romanesti pentru folosul romanilor.
Va detaliez aici un exemplu de functionare legala al institutiei vamale romanesti care inseamna o risipa legala cu mult peste 1 milion de euro anual la nivelul intregii tari, plus ca ii pune pe oameni pe drumuri in mod inutil, in comparatie cum functioneaza institutia vamala din Marea Britanie.
Concret, in fiecare oras mare al Romaniei exista un oficiu postal special in care lucreaza impreuna angajati ai Postei Romane si cei de la vama, pentru primiri de colete din afara Uniunii Europene (in orasul meu este oficiul postal 12). Aici lucreaza 5 zile pe saptamana 2 inspectori vamali si 3 lucratori de la Posta Romana.
Majoritatea coletelor care vin din afara Uniunii Europene (probabil 99%) au marcaj pe colet [X] GIFT (cadou) care semnifica faptul ca in interior nu se gaseste o factura. Pe scurt, legislatia vamala romaneasca specifica scutirea de taxe vamale daca in colet exista o factura de valoare maxim 10 euro si daca obiectul din colet, neinsotit de factura, valoreaza maxim 45 euro. Inspectorii vamali de la oficiile postale, nu au calificare pentru a evalua vizual valoarea baneasca a diverselor obiectele neinsotite de factura si nici interes sa isi faca singuri de lucru pentru sutele de oameni care zilnic vin la oficiile postale cu vama (de multe ori se formeaza cozi lungi), astfel ca majoritatea obiectelor neinsotite de factura si care depasesc 45 de euro, trec nevamuite (de exemplu eu am primit o placa video 9800GTX din SUA care valora peste 45 euro, fara factura in colet, si nu mi s-a cerut nici o vama).
Situatia din Anglia constatata practic de mine: orice colet care vine din afara Uniunii Europene, care are pe el marcajul [X] GIFT (cadou), si care are o greutate mica, are aceiasi consideratie ca un colet intern, si se distribuie fara sa mai treaca pe la vama (cel mai greu colet pe care l-am primit din China fiind in Anglia continea un obiect cumparat de pe internet pe care am platit echivalentul a 1000 lei - cantarea 750 grame, mi l-a adus postasul direct acolo unde locuiam).
Daca Marea Britanie, o tara bogata, nu isi permite sa plateasca angajatii si chiria unui oficiu postal + vama asemenea celor romanesti, fara justificare financiara, este aberant ca Romania, o tara saraca, sa risipeasca banii astfel! Eu am noroc ca locuiesc in Iasi, insa saracii oameni care locuiesc la vreo 50km de Iasi, trebuie sa parcurga drum lung pentru a veni la unicul oficiul posta+vama din judetul Iasi.
Un exemplu de aberatie pentru anul 2012: unul din angajatii de la vama care activeaza in cadrul oficiului postal 12 Iasi, are ca ocupatie principala sa isi noteze numele obiectelor din colete pentru fiecare cetatean care primeste colete din afara UE (in ideea de a urmari ce cumpara fiecare cetatean roman, pentru depista in timp, pe cei care aduc in mod repetat si des, colete care contin obiecte mici si identice, in numar mare, evident in scopul comertului, pentru a nu plati taxe vamale). Probabil aceasta ocupatei este mostenita de dinaintea intrarii Romaniei in Uniunea Europeana. Acum este aberant sa faci acest lucru, cand in tari precum Marea Britanie, nimeni nu verifica coletele mici.
Cei care fac evaziune comerciala nu sunt prosti, ei stiu ca in vestul Europei nu verifica nimeni coletele mici, si pot astfel sa isi aduca marfa pe acolo. De exemplu, eu in coletul de 750 grame primit in Anglia, valoarea obiectului era de aproximativ 1000 de lei, pe perioada cat am locuit acolo as fi putut comanda din China sute de astfel de obiecte, si apoi sa vin sa le comercializez pe piata din Romania.
si acum sa revin la felul cum se poate elimina risipa de peste 1 milion de euro anual. Am calculat acest numar, socotind ca in Romania sunt cel putin 40 de spatii oficiu postal + vama, cu 5 angajati. Daca se scapa de plata salariilor acestora, plus chiria si intretinerea acelor spatii posta+vama, se elimina o risipa de peste 1 milion de euro anual. In Iasi exista o cladire mare a vamii, langa Gara Nicolina, acolo ar putea lucra un inspector vamal, 1 zi pe saptamana, pentru a completa actele de vamuire pentru putinele colete care nu au marcajul [X] GIFT pe ele, iar restul coletelor mici ar putea fi directionate automat catre oficiile postale din cartiere si sate, asemenea coletelor interne, asa cum se procedeaza in tarile din vestul Europei.
inchei aici, cu gandul firesc ca orice activitate umana platita de o comunitate, trebuie sa aiba un folos care sa justifice banii platiti pentru aceasta. Nu vreau sa traiesc intr-o tara de tampiti!
Iasi 27 martie 2012
 Răspunsul primit prin posta pe 17.07.2012
http://vama.stelici.ro/doc/raspuns_reforma_vamala.pdf
Citat:
Ministerul Finantelor Publice
Agentia Nationala de Administrare Fiscala Autoritatea Nationala a Vamilor
Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi
DOMNULUI STELIAN PINTILII
Ref: Petitie
Obiect - reformarea institutiei vamale romane
Data: 27.03.2012
De la: Danut Bolohan, director executiv, DRAOV lasi
Nr. inregistrare/data: 13.670/BTV/25.06.2012
Stimate Domn,
Cu referire la petitia Dumneavoastra, din data de 27 martie 2012, avand, in principal, ca obiect reformarea institutiei vamale romane, transmisa spre solutionare ia Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale lasi, va aducem la cunostinta urmatoarele:
1. Structurile teritoriale ale autoritatii vamale romane isi desfasoara activitatea in conditii care asigura eficienta, eficacitatea si economicitatea resurselor alocate. Institutiile centrale ale statului roman, inclusiv Autoritatea Nationala a Vamilor, au adoptat toate masurile care sa asigure un serviciu vama! de calitate, in deplina transparenta si in conditii de eficacitate si economicitate.
2, Cadrul legislativ privind organizarea si functionarea structurilor teritoriale ale autoritatii vamale romane asigura, cu suplete, aplicarea reglementarilor vamale comunitare si nationale referitoare la controlul vama! si la vamuirea bunurilor expediate din tari terte, destinate persoanelor fizice cu domiciliul sau resedinta in Romania. Cadrul legislativ, 1a care se face referire, a fost acceptat prin Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, ratificat prin Legea nr. 157/2005 publicata in M, Of. al Romaniei, nr, 465/2005,
in sensul celor formulate la punctul 1, structurile teritoriale ale autoritatii vamale romane, au fost supuse reorganizarii sl adaptarii activitatii, in mod sistematic, prin relationare la obiectivele si standardele de control intern/managerial stabilite de ANAF si de institutiile
statului roman, inclusiv prin relationare la standardele de securitate si siguranta adoptate la nivelul Uniunii Europene.
3. Opinia Dumneavoastra, potrivit careia statul roman ar cheltui nejustificat 1 milion de euro anual, se apreciaza ca nu poate fi sustinuta, intrucat prin controlul vamal exercitat asupra coletelor postale, se asigura prevenirea si combaterea traficului de marfuri prohibite la import sau care sunt supuse unor reglementari speciale, inclusiv, prevenirea si combaterea faptelor de frauda vamala si fiscala, precum si calculul, incasarea si gestionarea taxelor vamale ce constituie venituri ale bugetului Uniunii Europene si ale bugetului statului roman.
in deplina transparenta fata de interesele cetatenilor romani, in calitatea lor de contribuabili, va informam ca. media zilnica a coletelor supuse vamuirii, expediate sau primite prin Oficiul postal nr. 13 din municipiul lasi, este de 140 colete. Sumele legal datorate pentru bunurile primite prin colete postale si colectate cu titlu de taxe vamale, accize si taxa pe valoarea adaugata, constituie resurse financiare importante pentru finantarea serviciilor publice a caror beneficiar sunteti inclusiv Dumneavoastra.
Pentru edificarea Dumneavoastra, dar si pentru a avea imaginea complexitatii atributiilor, obligatiilor si responsabilitatilor autoritatii vamale, va rugam sa consultati actele normative comunitare si nationale publicate pe site-ul Autoritatii Nationale a Vamilor {www.customs.ro).
4, Potrivit evidentelor DRAOV lasi, se constata ca Dumneavoastra sunteti singura persoana, care prin petitii, reclamatii, sesizari, va manifestati nemultumirea cu privire la activitatea personalului vamal si la activitatea personalului din cadru! Oficiului postal nr. 13 din municipiul lasi.
Cu tot respectul, va facem cunoscut ca, primirea micilor expeditii postale, ale caror destinatar sunteti, constituie reale examene de rabdare din partea cetatenilor care se prezinta pentru a-si prelua coletul postal (Dumneavoastra contribuind activ la formarea cozilor lungi, datorita disponibilitatii, de asemenea, a Dumneavoastra, de a conversa interminabil, o ora sau mai mult, si de a cere, pana la absurd, explicatii functionarului vamal sau personalului oficiului postal, explicatii care nu au legatura cu bunurile sau cu regimul vamal al bunurilor primite prin colet postal).
De asemenea, va aducem la cunostinta ca, in evidentele DRAOV lasi, nu este inregistrata nicio reclamatie, sesizare sau petitie, din care sa rezulte nemultumirea onorabililor destinatari ai coletelor postale, avand ca obiect costurile aferente deplasarii lor la Oficiului postal nr. 13 din municipiul lasi, pentru preluarea cotetelor postale. Se apreciaza ca, onorabilii destinatari ai coletelor postale, considera justificate cheltuielile de personal, intrucat cunosc foarte bine
natura riscurilor sau fraudelor vamale care pot interveni in traficul posta! de bunuri.
in masura in care considerati ca va irositi timp si resurse banesti pentru deplasarea la oficiul postal, va rugam sa apelati la serviciile unei societati comerciale autorizate sa transporte colete in sistem de curierat rapid.
5. Cu referire la aspectul privind activitatea functionarului vamal cu atributii de
supraveghere vamala exercitata asupra frecventei primirilor de colete si asupra bunurilor care, prin cantitate, fel, compozitie si alte caracteristici, pot leza corecta aplicare a reglementarilor
vamale si fiscale, va rugam sa aveti in vedere si dispozitiile de la art. 13 alin. (1) din Regulamentul (CEE) nr, 2913/1992 al Consiliului de instituire a Codului vamal comunitarŤ dispozitii care statueaza ca:
Autoritatile vamale pot efectua, in conformitate cu condipile stabilite de dispozitiile in vigoare, toate controalele pe care ie considera necesare pentru a garanta aplicarea corecta a legislapei vamale si a celorlalte acte cu putere de lege care reglementeaza intrarea, iesirea, tranzitul, transferul si destinatia particulara a marfurilor care circula intre teritoriul vamal ai Comunitapi si tarile terte, precum si prezenta marfurilor care nu au statut de marfuri comunitare. Controalele vamale destinate sa verifice aplicarea corecta a legislapei comunitare pot fi efectuate intr-o tara terta in cazul in care exista un acord international care sa autorizeze acest lucru."
6, DRAOV lasi, prin factorii de conducere, isi manifest toata disponibilitate pentru solutio-narea petitiilor, dar si preluarea propunerilor ori sugestiilor pertinente, care sa conduca la reducerea timpilor de vamuire si la stationarea nejustificata a bunurilor sau marfurilor in vama, precum si pentru prevenirea sau combaterea oricaror abuzuri,
7. Cu referire la aspectele semnalate avand ca obiect eludarea reglementarilor vamale comunitare si nationale, va asiguram Domnule Stelian Pintilii, ca vor fi adoptate toate deciziile adecvate, inclusiv angajarea raspunderii persoanelor implicate, potrivit legii.
Cu stima.
Bolohan Danut, Director executiv
 Răspunsul nu m-a multumit, nu am înţeles ce au special ţările din vestul Europei de pot avea un sistem vamal în care micile colete cu marcajul [x]GIFT sunt tratate ca, coletarie internă, iar în România nu se poate!
 Raspunsul nu îmi oferă nici o speranţă, că s-ar dori alinierea sistemului vamal românesc cu cel din ţările civilizate.
Dacă vă vine vreo idee, cum s-ar putea demonta birocratia asta inutilă, puteţi să scrieţi la adresa: http://forum.stelici.ro/viewtopic.php?f=62&t=1577, locul unde am postat iniţial conţinutul de mai sus.
Cu bine,
Stelian

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu