1.Ce se înţelege prin mezarabilism?
Trăim într-o lume tot mai
sucită şi tot mai înclinată spre asimetrie, fapt evidenţiat atât prin adâncirea
decalajelor economice dintre Nord şi Sud, dintre Vest şi Est (mai puţin
Extremul Orient), cât şi prin masivele polarizări şi regrupări mondiale dictate
de legile aspre ale concurenţei.
Lesne de înţeles că omul
trăitor în vremurile moderne, trebuie să facă faţă acestei provocări, adică
trebuie să se adapteze la noile condiţii psiho-sociale create de goana turbată
după deşărtăciune şi vânt (Eclesiastul): belşug, faimă şi plăceri, într-un
cuvânt faţada arătoasă a omului tot mai civilizat şi mai sterp. Şi cum mediul
are de înfăptuit inevitabila sa misiune de modelare şi remodelare, este clar că
omul se pricopseşte cu diverse asimetrii spirituale, raţionale şi
comportamentale, reflectate în contradicţii, echivocuri, bizarerii, deziceri şi
contraziceri.
Mi se poate răspunde: “Bine, bine, o fi omul modern a ;a cum te-ai străduit să-l înfăţişezi. Dar unde-i mizerabilismul lui, când ştiut este că din
totdeauna el şi-a afirmat vocaţia de animal social prin predilecţia sa spre
perfidie, şiretenie şi abilitate, ridicate la rangul de artă, chiar dacă de
cele mai multe ori ele luau chipul minciunii rostite diplomatic şi al
ticăloşiei săvârşită cu
rafinament.”
Este acesta un punct de
vedere cât se poate de corect, întrucât mizerabilismul ca
stare spirituală şi atitudinală a ajuns să fie o prezenţă constantă, imposibil
de ignorat atunci când se doreşte definirea omului modern. Însă, aşa cum se
întâmplă de obicei, ceva ce se permanentizează, sfârşeşte prin a se banaliza,
şi oamenii se obişnuiesc atât de mult cu acea prezenţă – îndeosebi atunci când
nu mai stânjeneşte pe nimeni, încât nici măcar nu mai e băgată în seamă...Ori, se ştie prea bine, omul
civilizat este copleşit de singurătate şi plictiseală, deci simte o tot mai
acută nevoie de nou, senzaţional şi distractiv, de unde rezultă impermanenţa
preferinţelor sale, nestatornicia pasiunilor şi refuzul vehement a tot ce se
cheamă vechi şi demodat.
2.Apariţia şi dezvoltarea mizerabilismului
Tertipurile morale la care
cu regularitate recurge omul modern, reprezintă una din formele deosebit de
subtile ale mizerabilismului. Fireşte că-i foarte riscant să afirmi despre o
anume perioadă că musteşte de moralitate şi că alta este mai puţin morală ori
de-a dreptul imorală. Din totdeauna oamenii s-au dovedit uşurateci şi păcătoşi,
de unde nevoia reglementării raporturilor sociale prin legi severe, precum şi
cea a precizării comportării decente prin coduri morale de inspiraţie
religioasă. (De exemplu: regulile confucianiste, respectiv Decalogul mozaic, preluat şi adaptat de creştinism.)
Cu certitudine că pildele
oferite de viaţa şi opera Mântuitorului, bazele creştinismului în ansamblul
lor, au însemnat un imens câştig în plan moral pentru om. Lucrul acesta se
datorează acţiunii convergente a doi factori: 1.Recreerea conceptului de morală
prin adâncirea conţinutului şi extinderea fără precedent a sferei sale, în urma
lucrării divine efectuate de Iisus; 2.Încorporarea de noi ºi noi teritorii prin avansarea
creştinismului dinspre Orient spre Occident, practic creştinarea integrală a
Europei şi a unor teritorii învecinate, proces care a dus la apariţia unui vast
spaţiu creştin, perfect individualizat – cel puţin în primele secole! – prin
unitatea noii credinţe şi prin uriaşa forţă de convingere a moralei sale.
Asemenea argumente ne
obligă să vedem în creştinism singura revoluţie ce-a avut loc în istorie (Petre
Ţuţea), respectiv singura şi adevărata tăietură efectuată în istoria terestră a
omului. Asta nu presupune că omul de dupã Cristos a fost necesarmente mai moral decât cel
dinainte, că adică am avea de-a face cu două chipuri complet diferite ale
omului istoric: păgânul rău şi creştinul bun! Infecţia bună a creştinismului, ca să mă folosesc de expresia
inspirată a lui C.S.Lewis, nu a izbutit să izgonească ura, trufia, ambiţia,
zgârcenia, bestialitatea şi cruzimea din oameni doar prin simplul fapt că ei au
aderat la creştinism sau că s-au născut creştini. Dimpotrivă. Căci – nu-i aşa? – se
poate comite asasinat şi din prea mult entuziasm, ceea ce a fost pe deplin
confirmat ba de schisme, ba de cruciaţi, ba de Inchiziţie, ba de lungile şi
pustiitoarele războaie religioase.
Revoluţia iacobină de la
1789 n-a reprezentat doar asaltul bestial împotriva tronului şi altarului, ci
şi asaltul dement împotriva cerului, coborât prin credinţă la nivel uman şi
aşezat la temelia rosturilor umane. Şi astfel s-a născut omul modern, adică
liber-cugetătorul mândru nevoie mare de necredinţa lui şi dispreţuitor cu cei
care se înverşunau să creadă în cele veşnice şi nevăzute...
Ideologiile asasine ale
secolului 20 (integral cele bolşevico-comuniste, parţial cele fasciste) şi-au
însuşit prototipul omului necredincios în adevărul nemuritor, însă pătruns de
credinţă şi supunere în faţa adevãrurilor impuse prin necruţătorul malaxor doctrinar şi
propagandistic.
Dar omul poate fi stăpânit
şi îndepărtat de greşeala de-a gândi gânduri neîngăduite, doar printr-o
diabolică îmbinare între instrumentele de frângere a rezistenţei fizice şi cele
mereu prezente de înfricoşare şi tortură moral-spirituală. Într-un asemenea
climat, se subînţelege că morala creştină nu şi-a avut locul nici măcar în
dicţionare…
Însă nici cele mai
dictatoriale regimuri politice n-au promovat şi în continuare (atât timp cât se
vor menţine) nu vor promova imoralitatea şi dezmăţul libertinajului de sus până
jos, fără teamă de consecinţe. Da, în astfel de regimuri se pretinde vigilenţa
dusă până la intimidarea întregii populaţii şi până la lichidarea potenţialilor
adversari. Dar toate acţiunile sunt articulate într-un plan general şi sunt
controlate de la centru. Altfel ar însemna că toţi pionii au dreptul să
gândească şi să acţioneze de capul lor, ceea ce fireşte că nu intră în vederile
conducerii supreme, de regulă ale marelui conducător devenit mit şi fetiş.
Prin urmare, morala fiind
exclusă, locul ei a fost luat de etică. De fapt tot un fel de morală, numai că
fabricată în laboratoarele puterii. Prin utilizarea ei în doze bine stabilite
de reţetele ideologice, omul de tip nou devenea un homo sovieticus, adică o
desăvârşită combinaţie între robot şi sclav. Dar dacă etica în întregul ei -
fie că-i vorba de etica de partid, fie de cea socială, profesională sau familială – are o certă vocaţie a colectivismului,
morala se prezintă cel mai adesea ca un balsam destinat tuturor celor aflaţi în
restrişte şi din care fiecare se serveşte după trebuinţele şi capacitatea
conştiinţei.
3.Forme actuale ale
mizerabilismului
Un alt aspect al
mizerabilismului rezultă din comportamentul omului modern. Ahtiat după câştig,
confort şi plăceri, dornic de putere şi adulare, omul vremurilor noastre se
arată dispus la orice sacrificiu, numai ca să-şi poată atinge ţelurile sale:
visele romantice ale tinereţii, prietenii deveniţi nefolositori, rudimentele de
ruşine şi conştiinţă, toate
acestea sunt jertfite ori de câte ori interesele o cer. Pentru că după
standardele îmbuibaţilor, numai astfel se realizează un adevărat om pragmatic,
altfel spus, numai în acest chip el devine un ticălos apreciat şi cu pretenţii
într-o lume profund ticăloşită.
În sfârşit, dar nu în
ultimul rând, o altă faţă a mizerabilismului se vădeşte atât în gusturile şi
preferinţele cultural-artistice ale parvenitului de lângă noi, care de regulă
oscilează între penibil şi detestabil: cărţile şi tablourile cumpărate,
distracţiile vulgare de care se simte atras, programele de televiziune
urmărite, muzica ascultată acasă şi în maşină (manelele îl dau gata!), cât şi
în modul - cel mai adesea şocant - cum se exprimă, se înţoleşte şi îşi etalează
luxul greoi şi înzorzonat.
N.B. Dupã acest excurs, cred că
nu-i greu de priceput că mizerabilismul este aidoma unui vierme vârât în
hreanul lumii civilizate, care, în proliferarea sa, manifestă un deosebit
apetit pentru nuanţe şi forme locale de exprimare. Deosebim, astfel, un
mizerabilism regional şi altul naţional, precum şi un mizerabilism al
fanatismului şi terorii din Est ºi
Vest, situat faţă-n faţă cu cel al prefăcătoriei, minciunii şi hoţiei, încât nu
poţi să nu fii de acord cu concluzia finală a scriitorului german Stefan Heym
din romanul său Relatare despre regele
David: “Într-o lume de eunuci, nu merită să te porţi ca un
adevărat bărbat...”
Cât priveşte mizerabilismul românesc, cine poate să pună la îndoială
supremaţia pe care ne-am adjudecat-o la acest capitol, ca de altfel în toate
domeniile certate cu decenţa, bunul simţ, ordinea şi disciplina?! Iată de ce
spaţiul românesc colcăie de dialecte şi subdialecte ale mizerabilismului autohton:
al celor putrezi de bogaţi ºi al celor săraci lipiţi pământului, al trufaşilor
şi al umiliţilor, al parlamentarilor şi al şomerilor, al târfelor şi al
cucoanelor simandicoase, al maneliştilor şi al tuturor agramaţilor din presa
scrisă şi vorbită, al moldovenilor, sudiştilor şi ardelenilor, cu toţii
bălăcindu-se, mai mult sau mai puţin, în mizerabilismul urât mirositor al
balcanismului.
George PETROVAI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu