vineri, 12 septembrie 2014

POESIS – IOAN DRAGOŞ

întrebuinţarea timpului


„scriu cum îmbătrânesc
pe stradă trec femei frumoase
poetul îmi şopteşte
priveşte visele într-un mod care să amintească
pioşenia pelerinului
văd lumina dintre două convorbiri telefonice
visând tandreţea mişcării
cum a fost când a fost
a doua zi după
nimicul din mine vrea nimicul
din tine scrie în cartea definiţiilor
încercarea de a străbate un asemenea loc
depinde de preţul pe care suntem dispuşi să-l plătim
departe de noi plutim
dintr-o fiinţă în altă trece muzica
priveşte într-un mod
care să amintească pioşenia pelerinului
au amuţit cărările rare
suntem cei care trebuie să avem grijă
ca nimic să nu se piardă
hai cu mine
prin fereastra zidită
la capătul însorit eşti tu
greu ne este să-ncheiem socotelile
întotdeauna ne ies în plus
timpul
şi întrebuinţarea lui
nu mai sunt aceleaşi ”


femeia din toate cuvintele

„venim tot mai des să vă îmbrăţişăm
învăţăm diferenţa dintre doza morală
şi doza mortală
trezeşte-te strigă ioan es
şi tot el răspunde
la ce m-aş trezi şi cu ce-aş mai rămâne
dacă m-aş trezi în întregime
vei învinge
eşti un temperament livresc şi exotic
a avea două chei pentru o încuietoare
lacomi unul de altul
lângă asupritorul benefic
cobori pe scara întortocheată
spre cămările dinăuntru
ca să mergi înainte din cele ce au fost
dar câte nu poţi vedea
în adâncurile limpezi ale ochilor tăi
scrie poetul
la pagina optzecişidoi
de fiecare dată când descrie o femeie
spune ceva despre tine
cum povestitorul din oraşe invizibile
spune ceva despre veneţia
de fiecare dată când descrie un oraş
decât să se înţeleagă greşit
mai bine să nu se înţeleagă nimic
priviţi vă rog şi înţelegeţi o dată
pentru totdeauna
eu am făcut tot ce trebuie
în punctul liniştit al lumii curgătoare”


ierburi de leac pentru o vreme amănunţită

„pluteşte şi aşteaptă
ne învaţă japonezii după cutremurul
urmat de tsunami
respiraţia cavalerului printre cavaleri
încăpăţânatul anotimp s-a oprit aici
fără încetare ne vom iubi
în anotimpul care nu vine
ochiul leagă toate punctele zării
am mai trecut printre nişte grădini
ireal de frumoase
aşezate pe straturi de melancolie
ispititoare agoniseală
înfricoşător drumul până la ea
numeri zăvoarele grinzile
cauţi ierburi de leac
de la al treilea pahar vinul îl bea pe om
pagina şaptezecişicinci
după tradiţie
vine o vreme mai amănunţită
cu bune câmpuri de vânătoare
dar cine să mai aibă curiozitatea
sau cel puţin răbdarea
cum spune virgil
pot spune că te visez
în măsura în care viaţa e umbră şi vis
adevărul clipei e numai al ei
pluteşte şi aşteaptă
auzul văzul şi celelalte simţuri
nu mai sunt
doar memoria ca o pictură rupestră”


oglinzi captive în pulberi de vară

 „mereu trebuie să fii atent
la ecourile din care eşti făcut
trebuie să faci aşa şi aşa
şi aşa
voi sta în colţ voi bea gânduri
şi voi gândi băuturi
cum spune cummings
călătorind cu vagonul de dormit
economisiţi o zi de muncă spune reclama
prin pânzele ciudate ale aţipelii
te joci cu cercurile  paharelor
pe colţurile meselor
povara ce îţi apasă umerii
te face mai puternic
măturătorii trag la edec străzi neumblate
mâinile mele oricând trezite din somn
îţi vor deschide uşa
să iubeşti cum se iubeşte
fără nici un bob de durere
mereu atent
la ecourile din care eşti făcut
şi la zgura cea de toate zilele
ce poze ce vremuri
preţioase pulberi de vară
oglinzi închise în camere cu cheia
precum copii neastâmpăraţi
mereu trebuie să fii atent
măturătorii trag la edec străzile
cu ecourile din care eşti făcut ”


peripeţiile hainelor şi dreapta albinei

„aşa a fost scris
o iubire începută cu fruntea pe masă
vezi biblioteca desenată pe pereţii sălii de aşteptare
din gara de nord
 coelho lângă james joyce
neagu djuvara lângă virginia wolf
şi grigore leşe de unul singur
în geanta de voiaj t s eliot şi smaranda cosmin
ce folos magistre ce folos
dacă te udă şi te bate ploaia
ar trebui să frecventăm mai des arenele sportive
să căutăm zona în care se păstrează
substanţele doveditoare
în centrul sălii
la o măsuţă cu cărţi adevărate
un bărbat slab vorbeşte tare şi răspicat
despre virtuţile terapeutice ale unor legume fructe
şi plante medicinale
ai trecut în echilibru peste anotimpurile cu suspiciune
peste voluptăţile indiscreţiei
şi peripeţiile hainelor în vremurile bune
coasa pe umăr
talpa piciorului străpunsă de ciobul de sticlă
măsuraţi-vă paşii spune ghidul
şapte paşi
coasa pe umăr/orgasmul albinei
dimineaţa se depune pe sâni ca o smântână
se alintă smaranda
măsuraţi-vă paşii
nu călcaţi iarba şi dreptatea albinei
printre marile roţi ale timpului”


pătrăţica albă sau neagră

„traista ciobanului pătrunde victorioasă
printre dalele de beton şi zidul
cabinetului de neurologie
de pe strada george coşbuc
tratatul de pictură deschis
sângele lucrează tăcut
coboară urcă
descifrează străzile din oraş
lucrător cu ziua
nimeni nu ştie mai bine ca tine
că nu trebuie să confundăm niciodată întâmplarea
cu vorbele care o descriu
am văzut am auzit am înţeles
bunele obiceiuri cazone
la şah mat sub picioarele regelui
smuls de mâna învingătorului
rămâne o pătrăţică albă sau neagră
scrie în oraşe invizibile
întâmplări cheie
cu instrumente muzicale specifice locului
nici o reconstituire nu mai este posibilă
pedeapsa începe
ca să-şi poată aminti mai bine
trebuie să înveţe să uite
ceilalţi ne privesc printre degete
se subţiază totul/ sângele culorile lumina
te întorci târziu acasă
ca dintr-o bătălie pierdută
îţi aminteşti ascunzătoarea
care te zăpăceşte
de dimineaţa până seara”




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu