duminică, 30 aprilie 2017

FESTIVALUL NAŢIONAL DE SATIRĂ ŞI UMOR ZÂMBETE ÎN PRIER EDIŢIA A XV-A, 28-29 aprilie 2017 VIŞEU DE SUS

A fost o altă ediţie reuşită a Festivalului Naţional de Satiră şi Umor "ZÂMBET ÎN PRIER", Ediţia a XV-a, 28-29 aprilie 2017 Vişeu de Sus, mentori, organizatori şi sufletişti principali ai festivalului Lucian Perţa şi Anuţa Pop. 
Juriul la epigramă şi parodie a fost format din: Ion Moraru (Galaţi), Constanţa Apostol (Galaţi) şi Lucian Perţa (Maramureş); la secţiunea madrigale şi volume de umor juriul a fost alcătuit din: Gabriela Szerasz, Valer Griga, Alexandru Hotico şi Vasile Luţai, toţi din Vişeu de Sus.
 După deliberare s-au acordat următoarele premii:
PREMII LA SECŢIUNEA EPIGRAMĂ

PREMIUL I:

VASILE VAJOGA – Iaşi



TEMA 1:  „Era vai de mine, acum e vai de noi”

Evoluţie postmaritală

Analizând menaju-n doi,
Spuneam, glumind, că-i vai de noi;
În schimb, de mâine soacra vine
Şi fi-va numai vai de mine!


Refugiaţi...

În mediul diplomatic sar scântei,
Deoarece trăim din plin sincopa
Că i-am primit de unde-i vai de ei,
Încât, acum e vai de Europa!...

TEMA 2:  „Cioc”

Ciocu' mic!

Îndemn periculos, vă zic
Şi sper să-mi acceptaţi truismul,
Că unul chel, cu ciocul mic,
Ne-a procopsit cu comunismul!


Interlopul şi descinderea „DIICOT”

Cioc-cioc la uşă, câteva somaţii
Şi-n pat un tip stresat, cu faţa acră,
S-a liniştit subit văzând „mascaţii”,
Iniţial crezând că-i mama soacră!






PREMIUL II :  
NICOLAE BUNDURI – Braşov             

TEMA 1 :
Era vai de mine, acum e vai de noi”  

Soaţa mea e iubăreaţă 

Holtei fiind – cu trai greoi -      
Ca vai de mine, dragi creştini,
M-am însurat şi-i vai de noi    
(De mine şi de doi vecini)

Rugă  

Cu soaţa duc o viaţă grea
Că-i vai de noi şi spun, în fine:
PreaSfinte, fă te rog, ceva...    
Să fie iarăşi... vai de mine !


TEMA 2:  „Cioc”

Într-o zonă rezidenţială

La o vilă fistichie         
(Un palat sfidând natura)
Se cânta o melodie:                 
„Cioc, cioc, cioc... Procuratura!

Soţia unui fierar cu cioc       
(Un Hefaistos modern)
Privindu-i barba, cu suspine
Rosti soţia – cam anost:          
Cu ciocul stă destul de bine
Dar cu ciocanul... foarte prost!


PREMIUL III :
GHEORGHE ŞCHIOP -  Porumbacu de Jos                                                      
                                                                                             
TEMA 1 :
 „Era vai de mine, acum e vai de noi”

Consolare

Mă văicăream, bătrân burlac,
Că-s trist şi singur, că-s sărac;
M-am însurat şi nu regret -
Măcar mă vaiet în duet.
           
Eliberare
Cu sărăcia în război,
Trăiam în doi ca vai de noi;
Am divorţat şi mi-e mai bine -
De-atunci e numai vai de mine.


TEMA 2:  „Cioc”

Inconştienţă

Dând bir iubirii cu păcat,
Ne-am fript jucându-ne cu focul,
Când juni şi proşti am ignorat
Că poate-şi bagă barza ciocul.

Toată pasărea...
                                  

Un personaj de tinichea
Şi îndeajuns de nătărău
S-a înălţat pe barba mea
Şi a picat pe ciocul său.

MENȚIUNE :     
NICHI URSEI – Râmnicu Vâlcea


TEMA 1 :   „Era vai de mine, acum e vai de noi”              

De ce numai eu ?
                                                          
Pe drumul vieţii cel banal
Cu sărăcie şi morminte,
Eu fac un pas în lateral            
Ca s-o ia şeful înainte !

           
Emigranţii vizează România

Vin emigranţi în România                    
Şi bucuroşi ne-om înfrăţi,                    
Chiar dacă-i mare sărăcia,      
Avem, cu ei, ce împărţi.
                       

TEMA 2:  „Cioc”                                                    
Realitate românească
                       
Într-o lume de nimic,   
Vede omul, cu mirare,             
Cum îi strigă: „ciocul mic!”      
Toţi acei cu gura mare.                       
Soarta epigramistului

Împins de-al epigramei joc                  
În luptele de nedescris,
Prefer să fiu la Corbu-n cioc   
Decât în gheara lui Elis...


PREMII LA SECŢIUNEA :    PARODIE


POEZIE PARODIATĂ
SPRE PRIMĂVARĂ           

            de Șt. O Iosif

Vor înflori curând
Pe coastă merii,
Şi va suna curând
Ceasu-nvierii.

Schimba-va bruma grea
În strop de rouă,
Ca să răsfrângă-n ea
O lume nouă:

Un cer aşa senin
Cum nu mai fuse -
Uita-vei orice chi
Din zile-apuse…

            -Un flutur dă ocol
            Cătând o floare,
            Dar bate-aşa domol
            Din aripi… moare…

            De ce te prind fiori?
            Ce gând te paşte?
            -Vezi tu, e trist să mori
            Când tot renaşte !...

PREMIUL I
GRIGORE CHITUL – Bistriţa

SPRE PRIMA CONDAMNARE

Vor părăsi pe rând
În pripă scena
Mulţi hoţi ce-aud sunând
La porţi sirena.

Schimba-vor traiul bun,
Piscina nouă,
Cu apă şi săpun
Atunci când plouă,

Căci n-o să poţi vedea,
Din vremi uitate,
Nici conştiinţe-aşa
De vinovate…

I-acuză vehement
O procuroare,
Nu-i bate, evident,
Dar tot îi doare…

-De ce suspini mereu?
De ce ţi-e teamă?
-Vezi tu, să tac mi-e greu,
Când tot mă cheamă!...


Premiul  II:
MIHAI HAIVAS

Iași


Spre primăvara...României

N-or mai sosi nicicând
La noi minerii,
Dar am mereu în gând
A lor mizerii.

Schimbată- țara mea
Și spun azi vouă :
Nu mai plecați din ea
Rupând-o-n două !

N-avem dușman vecin,
Nici trupe ruse,
Ci doar puțin venin
În certuri duse.

Când voi plecați în stol
Spre bunăstare,
Plătind un greu obol,
Pe noi ne doare.

Dragi fete și feciori
Venind de Paște,
De țară iubitor...
Ea va renaște.

Premiul III
IOAN MARINESCU-PUIU
Cluj-Napoca


Setea

Va răsuna curând
Glasul muierii
Cremându-ne pe rând
În ceasul serii.

Să stingm setea grea
C-o sticlă, două,
Și vă va rămânea
Puțin și vouă.

Un trai așa senin
Iar ne seduse.
Cu un pahar de vin
Setea se duse.

Un om ce dă ocol
La cârciumioare
Cu mersul lui domol
De sete...moare.

Nu mă mai trec fiori,
Voi recunoaște,
De sete poți să mori
Din an în Paște.

Mențiune
MIRELA GRIGORE

Buzău


Spre fericire

Voi divorța curând,
Nu-i raritate
Va mirosi curând
A libertate.

Schimba-voi hoașca mea
Cu-o jună brună
Că se răsfrânge-n ea
O lume bună:

Un chip așa senin
Cum nu găsești,
Facee amor divin
De-nnebunești...

Noi boli îmi dau ocol
Cătându-mi anii,
Iar bruna-n pas domol
Îmi toacă...banii...

Și-acum mă prind fiori?
Mă simt sfârșit!
- Vezi tu, e trist să mori...
Da-s fericit!







Secțiunea MADRIGAL – PREMII - Tema : VIŞEUL
PREMIUL I :  EUGEN ALBU – Cluj-Napoca
            Imagini
Bisericuţele din lemn
Şi portul popular dau semn
Cum că mirificul Vişeu
E şi oraş e şi muzeu.

            Acesta-i Vişeul
            Vişeu fiind un loc mirific
Ca spaţiu tipic mioritic,
Ar merita, cred eu, să-l ia
UNESCO sub egida sa.

PREMIUL II :  ANY DRĂGOIANU –   Ţânţăreni - Dolj
Urare
Vişeului să-i punem cununiţa
Şi să prospere-ntruna, an de an,
Să se audă-n vale mocăniţa
Şi parodiile lui Lucian.

La Festivalul Zâmbete în Prier

În haine scumpe astăzi se găteşte
Vişeu-n în stilul său voievodal
Şi până şi posacul azi zâmbeşte
Că iar primaru-a pus de-un festival !

PREMIUL II :  DOREL LAZĂR – Aiud
Vişeul (numit şi ÎntreRâuri)
Nu că e laudă răvaşul,
Dar acesta-i adevărul :
Între râuri e oraşul
Şi-ntre oameni e primarul

Vişeul (specificare)
Vişeul, din istorii scos
Şi-n madrigal acum pus,
Când e comună, e ‘’de Jos’’
Şi e oraş când e ‘’de Sus’’ !



PREMIUL III :  VASILE LARCO – Iaşi

Geneză(legendă)
Când Mara s-a-ntâlnit cu Mureş
Veni pe lume Maramureş,
Iar, mai apoi, instantaneu,
Şi colţul cel de rai : Vişeu.

‘’Zâmbete în prier’’

Spun mulţi, şi-s în asentimentul meu,
Că prin Concursul de Umor, Vişeu
E urbea-n care se zâmbeşte,
Dar se şi râde mult… mânzeşte.



































































                                                                             Gelu DRAGOŞ

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu