Parlamentul României, 4 octombrie 2017
Programul de Guvernare 2017-2020, documentele europene și naționale
programatice (Strategia Europa 2020, Cadrul ET 2020, strategiile sectoriale ale
educației și formării profesionale 2015 – 2020 – validate de Comisia
Europeană) fundamentează strategia Ministerului Educaţiei Naţionale pentru
dezvoltarea învățământului.
1. Asigurarea accesului egal și
a participării la o educație de
calitate
• Ministerul continuă derularea programelor sociale pentru
învăţământul preuniversitar: Rechizite şcolare, Bani de liceu, Euro 200,
Decontarea transportului, Acordarea bursei profesionale pentru elevii din
învăţământul profesional;
• Au fost admise la finanțare
și vor fi implementate 62 de proiecte
din cadrul Programului “Scoala pentru toți”,
în valoare totală de 82 milioane euro și
10 proiecte din Apelul “Profesori motivați
în școli defavorizate”, în valoare
totală de 11 milioane euro;
• Ordonanța pentru
aprobarea programului ”Masă caldă în școli”
a fost retransmisă către ministere în data de 19.09.2017. În prezent, are
avizul de la Ministerul Sănătății și este pe traseul avizării la MDRAPFE, MFP și MJ;
• Se inițiază o
propunere de finanțare a programului ”Școală după școală”,
de la bugetul de stat, după o metodologie nouă, pentru școlile cu elevi din zonele dezavantajate (posibil după modelul
”Masă caldă” sau cuplat cu acest program)
• Se finalizează unui set de proceduri privind identificarea
şi monitorizarea copiilor aflaţi în afara sistemului de educaţie, în cadrul
proiectului ”Sistem de avertizare timpurie pentru reducerea părăsirii timpurii
a școlii”, finanțat de Comisia Europeană, prin serviciul Structural Reform Unit;
• Se continuă implementarea programelor sociale pentru
studenţi: burse, subvenţii pentru cazare şi masă, gratuitatea transportului
feroviar intern, respectiv reducerea cu 50% a abonamentelor lunare pentru
transportul studenților cu metroul.
2. Dezvoltarea sistemului de educație timpurie
• Referitor la serviciile de educaţie timpurie:
- se va adopta versiunea revizuită a Regulamentului de
organizare şi funcţionare a învăţământului preşcolar,
- se va adopta versiunea revizuită a Metodologiei de
organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor servicii de educaţie timpurie
ante-preşcolară,
- se va revizui Curriculumul specific pentru educaţia
timpurie.
• Se va finaliza, în colaborare cu UNICEF, Strategia privind
educaţia timpurie şi Strategia pentru educaţia parentală şi se vor lansa în
dezbatere publică.
• Până la sfârșitul
anului vor fi recepționate încă 45 de
unități de învățământ preuniversitar, 29 de grădinițe nou construite și 16 școli aflate în proces de reabilitare.
Proiectul privind Reforma Educaţiei Timpurii (P.R.E.T.), cofinanțat de Banca de Dezvoltare a Consiliului
Europei și Guvernul României, are ca
obiective principale construirea a peste 300 de grădiniţe noi şi dotarea lor cu
mobilier.
• Ministerul a depus, la 30 august 2017, o cerere de finanțare prin Programul Operațional Ajutorarea Persoanelor Dezavantajate
(POAD) 2014-2020, care va permite, în anul școlar
2017-2018, achiziționarea de rechizite
pentru preșcolari, respectiv
suplimentarea cu ghiozdane a pachetelor de rechizite ce se acordă elevilor din
ciclul primar și gimnazial.
3. Corelarea ofertelor educaționale
cu nevoile angajatorilor
• La începutul anului școlar
2017 - 2018, ponderea locurilor ocupate la învăţământul profesional
este de 76,2%, fiind ocupate un număr de 26.309 locuri, iar
la învăţământul dual este de 67,8%, ceea ce reprezintă un număr de 2.398 elevi
înmatriculaţi.
• În anul şcolar 2017-2018, instruirea practică pentru
învăţământul profesional și tehnic în
clasele
IX-XI și învățământul dual, se desfăşoară la un număr de
aproximativ 4000 de operatori economici.
• Anul 2017 a fost declarat anul învățământului profesional și
tehnic în România. Se desfășoară
campanii de informare și conștientizare și,
la nivelul fiecărei unități de învățământ gimnazial, s-a organizat „Săptămâna
meseriilor”.
• Prin noile programe școlare
pentru clasele V-VIII aprobate, s-au introdus în cadrul disciplinei Educație Tehnologică (cls. V-VIII) și Educație
Economică (cl. a VIII-a) elemente de educație
antreprenorială. Se vor organiza concursuri antreprenoriale la toate nivelurile
preuniversitare (ex. – competiția Școală antreprenorială europeană).
• OUG 96/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte
normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi
sănătăţii, a fost aprobată cu amendamente la Camera Deputaților, urmând să fie dezbătută în Senat.
- probleme sensibile: rolul ARACIS; acreditarea programelor
de studii universitare de licenţă (care urmăresc obţinerea unor calificări
existente în Registrul Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior
(RNCIS) sau calificări noi care se înscriu şi se înregistrează în RNCIS) şi
stabilirea numărului maxim de studenţi (cifrei limită maxim 35 studenți/cadru didactic) care pot fi şcolarizaţi în
cadrul programului şi cărora li se poate acorda o diplomă de absolvire se
realizează prin hotărâre a Guvernului, în urma evaluării externe realizate de
către ARACIS sau de către o altă agenţie de asigurare a calităţii, din ţară sau
din străinătate; formarea profesională a adulților,
inclusiv la nivelul 6 de calificare.
• Având in vedere prevederile unor documente-cadru (Acordul
de Parteneriat intre Romania și Comisia
Europeană, Programul Operațional
Capital Uman 2014-2020 și Strategia Națională pentru Învățământ Terțiar
2015–2020) s-a realizat corelarea domeniilor și
specializărilor/programelor de studii universitare cu sectoarele economice cu
potențial de creștere în România. Astfel MEN a solicitat tuturor instituțiilor de învățământ
superior acreditate să completeze și să
transmită listele domeniilor și
specializărilor/programelor de studii universitare corelate cu sectoarele
economice cu potențial de creștere în România. Proiectul de ordin,
varianta finală, a fost transmis spre consultare Consiliului Naţional de
Atestare a Titlurilor, Diplomelor și
Certificatelor Universitare, Agenției Române
de Asigurare a Calității în Învățământul Superior și Autorității Naționale pentru Calificări. Punctele de vedere
ale acestor instituții au fost
integrate în proiectul de ordin, versiunea actualizată a acestuia urmând a fi
prezentată și discutată în cadrul
Reuniunii Consiliului Național al
Rectorilor (6 – 8 octombrie 2017).
• OUG 81/2016 privind modificarea și completarea Legii educației
naționale nr. 1/2011 pentru sprijinirea
învățământul dual, a fost aprobată cu
amendamente la Camera Deputaților și urmează a fi dezbătută în Senat.
- probleme sensibile: au fost introduse facilități fiscale pentru firmele partenere; a fost
completat Codul Fiscal în sensul introducerii deductibilității costurilor cu formarea profesională
pentru companiile care susțin învățământul profesional dual.
4. Asigurarea condițiilor
de studii - infrastructură modernă
- Rețeaua învățământului preuniversitar este formată din
18.137 unități cu un număr de 23.853
clădiri. Dintre acestea, 19.204 au avize sanitare, 301 au avize de mediu,
13.134 au autorizații PSI, iar 1.005 au
avize PSI.
- Noile norme metodologice privind avizarea şi autorizarea
de securitate la incendiu şi protecţie civilă din august 2016, prevăd
realizarea unei documentații tehnice
specifice unităților de învățământ, iar pentru expertizare nu există
suficient personal calificat ISU.
- Pentru eficientizarea autorizării unităților de învățământ
preuniversitar pentru securitate la incendiu și
sănătatea populației, MEN, împreună cu
MDRAPFE , MAI / IGSU (Inspectoratul General pentru Situații de Urgență) și MS/ DSP (Direcțiile de Sănătate Publică) cooperează în vederea elaborării unei
proceduri care să simplifice procesul de autorizare a lucrărilor de construcții la unitățile
de învățământ.
- Referitor la situația
avizelor de funcționare vom avea în
vedere unitățile școlare care funcționează fără autorizație
sanitară - în general - unități școlare cu efective reduse de elevi din
mediul rural, unde lipsesc alimentarea cu apă și
canalizarea, sistemele de încălzire sunt improprii, nu există medic și cabinet medical școlar, centrale termice nu sunt dotate cu dispozitive de
securitate, construcțiile nu sunt
echipate cu mijloace de detectare, semnalizare și
alarmare în caz de incendiu etc.
• În luna iulie 2017, au fost recepționate 7 obiective de investiții:
3 unități de învățământ cu clasele I-VIII finanțate prin Proiectul Reabilitarea
Infrastructurii Școlare, respectiv 4
grădinițe din Proiectul Reforma Educației Timpurii în România. Valoarea totală de
execuție a celor 7 obiective de investiții este de 8.677.114 lei. Celor 7 unități de învățământ
recepționate li se adaugă alte 15 școli și
25 de grădinițe finalizate în primele 6
luni ale anului.
• MDRAP a aprobat ordinele prin care au fost alocate fonduri
de la bugetul de stat pentru obiectivele de investiții privind construcția/
reabilitarea a 500 de creșe, grădinițe, școli.
5. Profesori motivați
și bine pregătiți
• Personalul didactic din învățământul
preuniversitar a participat pe perioada vacanței
de vară la diverse activități de perfecționare și
dezvoltare profesională constând în: programe/stagii internaționale: ex. Erasmus+, școli de vară, e-Twinning; cursuri de formare
continuă acreditate.
• Abilitarea curriculară a cadrelor didactice care predau la
clasa a V-a în anul școlar 2017-2018
s-a făcut prin stagii de instruire la nivelul caselor corpului didactic și, la începutul lunii septembrie, prin
instruiri realizate de ministerul educației
pentru fiecare disciplină. Aceste prime stagii de instruire vor fi urmate de
cursuri de formare care vor însuma peste 80 de ore formare pentru fiecare cadru
didactic și vor avea atât componentă
teoretică cât și componentă practică.
MEN își propune:
- să asigure, printr-un amplu proiect de profesionalizare a
carierei didactice, un cadru instituțional
și normativ coerent și adecvat gradului de complexitate actual al
școlii românești și o infrastructură
adecvată a școlilor de aplicație;
- înființarea
instituției mentoratului didactic;
- crearea unei rețele
de școli de aplicație pentru pregătirea pedagogică a
viitoarelor cadre didactice și înființarea și
dezvoltarea, într-o etapă-pilot, a unor baze de practică pedagogică moderne;
- formarea continuă în specialitate și formarea continuă ca extindere de competențe.
6. Dezvoltarea învățării
pe tot parcursul vieții
• Prin HG nr. 598/2017, a fost aprobată Metodologia de
acreditare, evaluare periodică, organizare şi
funcţionare a Centrelor comunitare de învăţare permanentă,
elaborată de Ministerul Educației Naționale. Cu sprijinul comunităților locale, primele asemenea centre vor fi
operaționale în semestrul I 2018.
• Proiectul de HG privind aprobarea structurii Registrului
Naţional al Calificărilor din România -
RNC se află pe circuitul de avizare externă, la Ministerul
Muncii și Justiției Sociale.
7. Legislația învățământului
Ministerul a depus la Autoritatea de Management POCA,
proiectul Noi perspective în educație,
care va fundamenta proiectul noii legi a educației.
Acesta vizează crearea unui cadru normativ predictibil și stabil bazat pe orientările strategice în învățământul preuniversitar și universitar la orizontul 2030. Calendarul
elaborării proiectului cuprinde:
• Octombrie – Decembrie 2017: Realizarea Sintezei
consultărilor anterioare (luând în considerare rezultatele dezbaterilor
proiectului România Educată)
• Ianuarie – Martie 2018: Evaluarea sistemului educațional (Starea Educației)
• Aprilie - Mai 2018: Asumarea opțiunilor majore ale educației
• Mai – Iulie 2018: Elaborarea proiectului noii legi
• August – Septembrie 2018: Derularea dezbaterilor publice
• Septembrie 2018: Definitivarea proiectului și transmiterea acestuia Parlamentului
8. Proiecte europene
• În ultimele luni, au fost admise la finanțare 62 de proiecte din cadrul Programului
“Scoala pentru toți”, în valoare totală
de 82 milioane euro și 10 proiecte din
Apelul “Profesori motivați în școli defavorizate”, în valoare totală de 11
milioane euro.
• Evidențiez cel mai
mare proiect școlar din Europa, finanțat prin Banca Internațională pentru Reconstrucție
și Dezvoltare (BIRD), în perioada
2015-2022, în valoare de 200 mil. euro, având ca obiectiv reducerea abandonului
în învățământul secundar superior și primii ani ai învățământului terțiar și creșterea
ratei de promovare a examenului de bacalaureat.
Beneficiarii proiectului ROSE sunt elevii înmatriculați în cele aproximativ 1.000 de licee de stat
cu performanțe, în special elevii din
grupuri dezavantajate, personalul din licee, incluzând directori și cadre didactice, studenții înmatriculați
în primul an de studiu în instituțiile
de învățământ terțiar selectate, în special studenți din grupuri dezavantajate, personalul din
cele aproximativ 313 facultăți de stat
din instituții de învățământ superior de stat eligibile
(reprezentând aproximativ 90% din totalul facultăților
din universitățile de stat).
Ministerul a demarat activitățile
pentru următoarele proiecte POC și
POCU, finanțate din fonduri europene:
• Curriculum relevant, educație
deschisă pentru toți – CRED, vizează
reforma curriculumului național
obligatoriu (primar și gimnazial) în
valoare de aproximativ 40 mil €.
Proiectul vizează o componentă ”metodologică”/ teoretică în
cadrul căreia vor fi elaborate ghiduri metodologice pentru disciplinele de
studiu din învățământul primar și gimnazial precum și resurse educaționale
deschise. Are și o componentă de
formare în cadrul căreia 55.000 de cadre didactice din învățământul primar și gimnazial vor fi formate în vederea integrării noului
curriculum.
• Profesionalizarea carierei didactice, în valoare de
aproximativ 30 mil €, vizează dezvoltarea unui cadru normativ coerent, înființarea instituției
mentoratului didactic.
• Educație timpurie
incluzivă și de calitate, în valoare de
aproximativ 13 mil. €, vizează creșterea
accesului și calității serviciilor de educație timpurie pentru copiii ante-preșcolari și
asigurarea resursei umane specializate și
calificate pentru educația și îngrijirea copiilor ante-preșcolari în 235 de creșe și grădinițe.
• Sistemul informatic pentru managementul școlarității
din învățământul preuniversitar
Proiectul urmărește
dezvoltarea și implementarea unei
platforme și metodologii naționale, centralizate, pentru colectarea,
gestionarea și analiza informațiilor referitoare la rezultatele școlare și
activitatea școlară zilnică.
• Platforma Națională
a Educației
Se urmărește crearea
unei platforme școlare educaționale on-line și a unei Biblioteci Școlare
Virtuale pentru a veni în sprijinul elevilor și
al profesorilor prin punerea la dispoziție
în sistem on-line a unor instrumente de tip TIC care sprijină procesul de învățare pentru a contribui la reducerea
abandonului școlar, la dezvoltarea
profesională și la învățarea pe tot parcursul vieții.
• Informatizarea unui județ
MEN își propune să
realizeze informatizarea completă a procesului educațional dintr-un județ.
Astfel se propune dotarea claselor în care învață
elevi din clasa a V-a până în clasa a XII-a cu tablete pentru elevi, laptop-uri
pentru profesori, tablă SMART și
videoproiector. Pentru școlile
profesionale vor exista și imprimante
3D.
• Dubla specializare
• WI - FI Campus
Prin programele anterioare, toate unitățile de învățământ
preuniversitar cu personalitate juridică au fost conectate la Internet cel puțin într-un punct fix. MEN și Agenția
de Administrare a Rețelei Naționale de Informatică pentru Educație și
Cercetare realizează o analiză privind serviciile de Internet, la nivel de
structură/clădire, pentru toate unitățile
de învățământ preuniversitar.
Conectarea tuturor structurilor/ clădirilor școlare
la Internet se va realiza prin programul WI-FI Campus finanțat prin POC E-educație, în colaborare cu Unitatea de implementare a Proiectelor din
MCSI.
• Proiecte POCA – noncompetitive
- Asigurarea calității
în școlile doctorale – prestigiu și încredere ≈ 13 mil €
- Dezvoltarea şi implementarea unui sistem de calificare pe
mai multe niveluri bazat pe promovarea rutelor flexibile de progres în cariera
profesională ≈ 1 mil €
- Dezvoltarea capacității
MEN de monitorizare și prognoză a evoluției învățământului
superior, în raport cu piața muncii ≈
20 mil. lei|
- Monitorizarea și
evaluarea strategiilor condiționalități ex -ante în educație și îmbunătățirea procesului decizional prin
monitorizarea performanței instituționale la nivel central și local ≈ 12 mil. lei|
- Îmbunătățirea
politicilor publice în învățământul
superior și creșterea calității
reglementărilor prin actualizarea standardelor de calitate.
Academiile de ramură - Academia de Științe Medicale,
Academia de Științe Agricole, Academia de Științe
Tehnice s.c.l. – au acte normative proprii de constituire. Aceste instituții nu se află în subordonarea sau
coordonarea MEN.
ARACIS este o instituție
publică autonomă, de interes național,
cu personalitate juridică și cu buget
propriu de venituri și cheltuieli.
LIVIU
MARIAN POP
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu