Anul pandemic, pe lângă claustrare socială și sanitară, a adus,
totuși neașteptat, și o revigorare surprinzătoare a aspectului liric în
literatura română. Îndepărtarea, singurătatea, izolarea au fost fermenții
fecunzi ai poeților români de a se interioriza, revolta și interoga astral
asupra ”mersului vieții pe ape”, parafrazând pe poetul Adrian Suciu, și de a se
expune, prin frământări sufletești inefabile, prin metafore alcaline sau
eliberatoare de sensuri. Primăvara lui 2021 a debutat cu o adevărată caravană
lirică, fapt ce dovedește că încercarea de închidere cu lanțuri de restricții
sociale a produs de fapt o eliberare efervescentă, prin versuri, a dragostei de
libertate. Rezistența prin literatură nu mai este o formulă academică, ci o
necesitate indisolubilă, care destructurează futilul unei lumi tot mai anoste
și repetitive. Propaganda și ideologia unei non-eschatologii sociale rupte de
ceruri nu a prins de loc la impetuosul nou val liric. Un poet renăscut din
”îndepărtarea” societară este Neil McGregor, o voce lirică ce-și caută
distincția unei originarități asumate, între confrații de breaslă. Poetul român
face parte din noul val liric care se impune cu o candoare sinceră, ce
dezarmează și surprinde cititorul uimit, alături de Victor Constantin Măruțoiu,
Violeta Anciu, Nicoleta Crăete, Ștefan Andrei Hârța, Alex Anastasiu sau
Corneliu O. Rodeanu. Autorul de subtile panseuri lirice, Neil McGregor a
publicat zilele acestea un voluminos volum de versuri la prestigioasa editură
clujeană ”Ecou Transilvan” (2021), intitulat prețios și sinoptic ”Zborul
gândului sau nemărginita așteptare a vremii”. Din titlu, poetul se impune cu
prețiozitate. Acesta pare că provine dintr-un tilu de roman japonez, ce
iradiază cu o aură de mister asiatic. Poetul pendulează între stiluri, ca o
corabie a ”nebunilor frumoși” prin diferitele grade de furtuni. Are versuri de
un modernism redutabil, dar și introspecții post-moderniste, deși nu scrie o
poezie citadină. Lui Neil McGregor îi place să jongleze cu candoare expresii
lirice atinse de miresme și nostalgii bacoviene sau argheziene. Se observă o
lectură profundă, din orizontul lui Blaga, ce-l iradiză stilistic, precum și
din jocul de cuvinte a poeziei lui Nichita Stănescu. Neil McGregor își caută cu
asiduitate un stil propriu, o voce originală, nereușind pe tot siajul liric să
fie conform cu propunerea plastică. Debordează de bogăția metaforelor ca un pom
încărcat de roate, riscând să se frângă, fapt ce îi oferă o fragilitate
subtilă. Poetul nu vrea să șocheze, el este mai degrabă un intimist al
transmiterii cifrate de mesaje tâlcuite. Poetul se lasă surprins exhaustiv și
funciar în prefața volumului scrisă de Victor Constantin Măruțoiu: ”Timpul
post-pandemic va arăta că versurile vor fi, precum în Renaștere artele vizuale,
în acest secol al XXI-lea cheia de reîncifrare a trăirii noi a persoanei umane,
va fi calea reînvierii Omului. In această ordine de idei se prezintă și volumul
scriitorului Neil McGregor, Zborul gândului sau Nemărginita așteptare a vremii.
Prin acesta se descoperă nu o Via Dolorosa, ci o Via Ascendi, o cale spre
Absolut. Am putea să numim această poezie a domnului Neil McGregor ca fiind una
a căutării și a cunoașterii.” Această restaurare a omului după Chipul Fiului
este paradigma metanoică a volumului. Căutările febrile de sensuri și
înțelesuri îl aproprie de existențialiști, dar panoplia metaforelor discret
colorate de cuvinte entropice îl aseamănă mai degrabă cu un simbolist întristat
de trecere. În același timp mirările interogative aduc o adumbrire din tristețile
lui Eugenio Montale.
”Am
înţepenit în aşteptarea zilei de ieri
cu oasele măcinate şi aripile coclite
de-atâtea gânduri,
alungând cu câte-o privire absentă
stolurile de suflete rătăcitoare
dornice să-mi sfâşie măruntaiele.
Din norii grei şi îndopaţi cu ură
plouă cu vorbe dureroase şi acide,
mă bate crivăţul schimbării
şi lanţurile-mi zornăie din sinapse…”(suflet)
Observăm
intuiția prefigurată a poetului Neil McGregor spre expresia post-modernă, de
inversare intenționată a perspectivei, după tipicul curajoșilor poeți clujeni
milenariști. Transgresează cu ușurință, prin lecturi solide din poezia
latino-americană, care-l încarcă cu un spirit solar și nostalgic, unind timpul
cu sufletul într-o lichefiere a destinului complicat de o epocă sociopată.
”Ultimă
picătură se scurge în fum
zadarnic,
rubinie ca un decor de alcov,
tăindu-mi orice cale
de întoarcere la realitate,
încolăcindu-mi gândurile şi simţurile
cu dulceaţa unei romanţe târzii
şi tăria unui tango pătimăş,
aşa că suntem singuri
în astă înserare lichidă,
cu stele lucind sticloase…” (Noi doi)
Această
lichefiere verbală aduce a existențialism purces din ”greața” lui Sartre, dar
care se salvează prin recunoașterea îndepărtată a eului din conștiința de sine
a lui Camus. ”Starea” poetului este o descompunere a preajmei, care salvează
prin poezie, numai prin poezie. E un act de curaj înnebunitor ce anihilează
constrângerea și eliberează sufletul, un autodafe emancipator.
”Mi-am
înecat gândurile
într-un decor lichid
şi-amurgul e mai puţin…
gri îmi sunt speranţele
şi, pălind a invidie,
melancolia îmi pare altfel,
plouă cu picături parcă…
şi-n parcul imaginaţiei mele
o muză nocturnă îşi petrece
dansul cel dintâi în pale de vânt şi adieri
de mângâieri,
în vânt se spulberă nimicul
gesturilor de zăpadă,
ninge cu flori de soare
şi amorţesc în frig săruturile
necugetate…” (Stare)
Propensiunea
spre neo-modernism îl face să fie autentic, dezbărat de sechelele emoției
debutului, poetul plonjând cu revoltă într-o maturitate filigranată, dar nu
prețioasă.
”Mă
simt singur între sinapse
şi neuronii se bat de miezul nopţii
într-un balet al gândurilor
aşa cum numai o conştiinţă
dormitând
poate visa gândind…” (Regret)
Neil
McGregor inventează licențe lexicale, creionând o reverberație a înțelesurilor
normate și ascunse, ce se dezvăluie doar celor foarte atenți și cu lecturi
solide.
”Neora
ne-ntorsese la matcă
în curget molcom
de nelinişte
şi necoapsa-mi se atingea
de netine
cu preaştiute dragoste
pierdute.” (Întoarcere)
Ca
o respirație a sensurilor și înțelesurilor triptice, poetul se joacă cu
versurile în pasteluri ce amintesc parfumuri de Esenin sau Labiș, reușind cu
aceste pictopoezii să nu se abată de la calea lirismului într-o epocă în care
prea mulți confundă poezia cu proza.
”Răsucire
ruginie
de frunză în toamnă
mi-e sufletul pastel
cu ochiul întors
pe-un deget
în palmă
şi cerul deasupra
albastru, stingher.” (Toamnă târzie)
Descoperim
la autor răcoarea unui modernism asumat și manifest: ”Ai plecat cu
stelele/scuturând răcoarea nopții/printre frunzele pierdute/în amintire” (regăsire).
Poetul este „stelar”, dar nu în sensul ”umbros” al lui Dumitrie Stelaru, ci ia
ce-i a lui doar din partea luminoasă a nopții. ”Cerul cu stele” este un mesaj
al luminii care estompează umbra nopții. Poetul naște un mesaj apolinic, chiar
dacă se folosește de umbră ca să sublinieze mai bine contururile vieții
profane. La poet se poate observa o inconstanță incantată a ierarhiilor lirice,
care transgresează unitatea și forma rotundă a volumului, dar nu scade
valoarea, ci face clar diferența. ”Valea” este de fapt sublinierea înălțimii
muntelui ce atinge abisul ca o șoaptă. Poetul presimte incomunicarea iubirii
sincere și telurice în vremurile lumii noi, în care nevoia de comuniune este
înlocuită cu tematici artificiale:
”Mă
tot gândesc
de ceva timp încoace
la cele douăzeci de cuvinte
care te-ar face fericită.
Am început cu cel dintâi cuvânt
și am ajuns la cel din urmă,
însă întotdeauna
dorul rămânea la mijloc.” (Douăzeci de cuvinte)
Poetul
caută arhetipul cu înfrigurare, atins de febra interogațiilor, ca un fel de
cunoștință reală a adevărului și transcendenței. Are frică față de ceea ce este
de neînțeles și de apele în care se oglindește cerul adânc, necunoscut.
Introvertirea religioasă este transformată în interogație lirică și
desfigurantă.
”Încă
mai strâng în palmă,
umeziți de lacrimi
fierbinți
toți cei 30 de arginți.
Oare luntrașul mă va trece râul,
sau voi rămâne pe vecie
între sfinți?” (Rătăcire)
E
o interpelație la care sincer nu știu cum să răspund, dar sigur poetul are
instrumentul să ne facă să înțelegem fără să rătăcim misterele poeziei de
calitate ingenuă. Și totuși, ”muzica luminii” care ”zboară-mi umbletul și
ridică-l/din colbul întunericului” (Muzica) este adevărata ”ars poetica” a lui
Neil McGregor, care poate fi completată la porțile Euxin-ului cu elixirul
liricii perene din ”ars amandi” a lui Ovidiu. Poetul nu se desparte de sufletul
și umbra sa, el știe că fără acestea dispare poezia veritabilă. Dincolo de
relaționări critice generaționale, poezia românească renaște viguros azi,
arătând că literatura română nu a tras, încă, ”ultimul cartuș” în literatura
universală.Așteptarea e tensiunea care naște poezia și eliberează frumosul din
noi.
Ionuț Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu