marți, 11 noiembrie 2014

Proiect de ţară


Hrană, apă, energie
                                           
                                            Dr. Călin Georgescu

Pentru România, conceptul de dezvoltare durabilă oferă o nouă viziune şi reprezintă însăşi esenţa proiectului de ţară pentru următoarele decenii. Obiectivul strategic naţional este, în această lumină, atingerea şi chiar depăşirea în unele privinţe a nivelului mediu al statelor membre ale Uniunii Europene (UE) la principalii indicatori ai dezvoltării durabile în domeniile economic, social şi uman spre orizontul anilor 2020-2030.
Ţintele intermediare de etapă se stabilesc printr-o largă consultare a forurilor de decizie cu toţi factorii relevanţi: mediul de afaceri, comunitatea ştiinţifică şi societatea civilă, fiind sprijinite pe bugete multianuale corelate cu programările financiare ale UE. Eficienţa, rentabilitatea şi efectul social sunt indicatorii de bază: trebuie să obţinem o valoare adăugată cât mai mare, cu un consum cât mai mic de resurse. În acelaşi timp, trebuie să rezolvăm în ritm accelerat unele probleme care în ţările din Vestul Europei şi-au găsit răspuns cu decenii în urmă. Ce facem mai întâi? Pare un răspuns imposibil de dat,  numai că nu aşa se pune problema. Trebuie să le facem pe toate, cu chibzuinţă şi realism, dar mai repede şi mai bine. Avem convingerea că, în condiţiile apartenenţei la Uniunea Europeană, transformarea radicală a calităţii vieţii în România poate avea loc în cursul unei singure generaţii – cea de azi!
Atingerea obiectivelor-ţintă propuse de strategia revizuită şi actualizată pentru dezvoltarea durabilă a României nu poate fi garantată pe termen mediu şi lung decât dacă structura şi funcţionarea sistemului politic şi socio-economic se dimensionează şi se adaptează continuu la configuraţia şi capacitatea de suport a capitalului natural, material, social şi uman de care dispunem. Diferenţa pe care o marchează acest concept faţă de alte planuri şi programe consistă în a fundamenta necesitatea schimbării pe raţionalitatea economică şi suportabilitatea socială.
Un asemenea pas de dimensiuni istorice reclamă în mod imperativ realizarea unui consens naţional, acceptarea unei strategii a interesului comun, care ar trebui să se ridice deasupra confruntărilor politice şi momentelor electorale. Va fi un test de maturitate pentru partidele politice și societatea românească, în general – în ce măsură vor şti să-şi însuşească o asemenea viziune strategică şi să garanteze îndeplinirea ei. De modul în care se vor alcătui şi implementa programele de guvernare va depinde dacă drumul va fi mai scurt sau mai lung.
România deţine un capital natural superior multor altor ţări membre ale Uniunii Europene. Dezvoltarea durabilă este domeniul unde putem concura de la egal la egal în cadrul UE, cu condiţia să lucrăm cu seriozitate şi realism. În funcţie de rezultate, priorităţile strategiei vor putea fi reajustate la câţiva ani, sperăm în direcţia stabilirii unor ţinte şi mai ambiţioase. Viitoarele programe sectoriale şi regionale vor trebui să ţină cont de valoarea autentică a patrimoniului natural, material, social şi uman existent. Există premise reale ca România să devină un exemplu european de utilizare şi de conservare raţională a resurselor, în condiţiile unei dezvoltări echilibrate şi ale creşterii continue a calităţii vieţii.
Ideea de sustenabilitate presupune o corelare organică între dezvoltarea diferitelor sectoare ale economiei şi societăţii, pe de o parte, şi între regiunile ţării, precum şi alocarea corespunzătoare a resurselor financiare disponibile în funcţie de priorităţile convenite. Pentru a decide ce avem de făcut şi în ce ordine, trebuie să avem o înţelegere clară a situaţiei în care ne aflăm. Tranziţia la democraţia funcţională şi economia de piaţă a fost în România prelungită şi dureroasă. Să învăţăm din eşecuri şi să valorificăm succesele, atâtea câte au fost! Dar important este să privim înainte şi să construim cu stăruință, profesionism şi încredere un viitor mai bun.

Direcţii prioritare de acţiune



1. Întărirea instituţiilor fundamentale ale statului şi a ordinii constituţionale. Paralel cu adâncirea democraţiei la toate nivelurile, un efort naţional de o asemenea anvergură cere o consolidare a rolului de îndrumător şi coordonator al statului. Principalele instituţii democratice, ce corespund autorităților legislativă, executivă și judecătorească, trebuie să găsească modalităţile practice de a conlucra armonios şi eficient spre binele ţării, evitând blocajele artificiale şi confruntările sterile. Fiecare persoană investită cu putere de decizie trebuie să poarte în primul rând răspunderea profesională și morală şi, după caz, juridică pentru faptele sale. Un rol hotărâtor în privinţa monitorizării şi controlului asupra performanţei funcţiei publice revine organismelor societăţii civile care răspund cu adevărat menirii lor, precum și unei presei scrise şi audiovizuale ce respectă propriile norme deontologice.
2. Însuşirea conceptului şi practicii de dezvoltare durabilă ca element central al politicii de stat. Lipsa de viziune pe termen mediu şi lung este moştenirea păguboasă a tuturor guvernărilor care s-au perindat la putere în ultimul sfert de veac. Avem nevoie de o idee unificatoare, capabilă să mobilizeze în mod conştient contribuţiile celor mai bune minţi ale ţării spre un scop precis, idee care să se bucure de acceptare şi sprijin din partea populaţiei. Conceptul dezvoltării durabile ne oferă o asemenea alternativă. Este vorba de un ansamblu de politici publice şi de măsuri practice coerent articulate, cu orientare precisă spre asigurarea bunăstării şi satisfacţiei personale a oamenilor. Fiecare om, fiecare familie, fiecare comunitate trebuie să ştie cu cât îi va fi mai bine peste 5, 10, 20 de ani şi ce trebuie să facă pentru aceasta.
3. Modernizarea sistemelor de sănătate, învăţământ, cercetare şi inovare. Într-o ambianţă concurenţială tot mai acută, valorificarea avantajelor comparative prin racordarea la noua economie civică, bazată pe solidaritate socială, demcraţie economică, cunoaştere şi creativitate este o chestiune de supraviețuire și propăşire ca națiune. Iar la acest capitol România stă rău, aflându-se pe unul dintre locurile codaşe în Uniunea Europeană. Starea de sănătate a populaţiei, echiparea ei cu acele cunoştinţe şi deprinderi care sunt indispensabile pentru societatea de mâine reprezintă condiţii obligatorii pentru menţinerea şi avansarea ţării în plutonul ţărilor civilizate. Într-o primă etapă, nici un sacrificiu nu este prea mare pentru reajustarea bugetelor naţionale în favoarea sănătăţii, învăţământului şi cercetării. Redresarea situaţiei demografice, care tinde să devină catastrofală, este, de asemenea, o necesitate stringentă care trebuie abordată printr-un program naţional cu bătaie pe mai multe decenii.
4. Stimularea şi dezvoltarea capitalului naţional prin politici monetare ferme, reducerea şi raţionalizarea fiscalităţii. Dacă datele din ultimii ani indică o oarecare redresare macroeconomică, rămâne un fapt că România are nevoie de eforturi mult mai mari pentru a depăşi decalajele care încă o despart de statele avansate. O relansare economică vizibilă şi substanţială pe toate fronturile principale de acţiune este, prin urmare, absolut necesară. Atragerea mai multor investiţii străine directe este doar o parte din răspuns. Direcţia principală trebuie să fie încurajarea şi sprijinirea formării unui capital autohton solid, capabil să concureze cu succes pe pieţele interne şi internaţionale, de la sectorul financiar-bancar şi până la antreprenoriatul dinamic de la firul ierbii în industrie, servicii, agricultură şi silvicultură. În consonanţă cu tendinţele dominante în lumea modernă, povara fiscalităţii trebuie să se mute de la impozitarea muncii spre taxarea consumului de resurse.
5. Descentralizarea deciziilor economico-sociale conform principiului subsidiarităţii. Aceasta înseamnă că toate hotărârile principale privind dezvoltarea în profil teritorial a localităţilor, judeţelor şi regiunilor trebuie să se ia la cel mai scăzut nivel de organizare administrativă care le poate asigura fezabilitatea şi eficienţa. Descentralizarea deciziei presupune şi alocări bugetare mai substanţiale, cu grijă pentru menţinerea unui echilibru raţional între regiuni, în condiţiile menținerii integrității statului naţional român unitar și a prerogativelor sale în ceea ce privește asigurarea dezvoltării de ansamblu, armonioase a țării. Stimularea iniţiativei la nivel local reclamă o îmbunătăţire considerabilă a calităţii procesului decizional şi a profesionismului în planificare şi în activităţile administrative, care devin tot mai complexe. Implicarea activă a cetăţenilor şi a comunităţilor capătă astfel o importanţă primordială în evaluarea şi corectarea performanţei efective a autorităţilor locale.
6. Relansarea agriculturii, asigurarea independenţei alimentare a ţării, securitatea energetică. S-a spus cu deplin temei că hrana, apa şi energia sunt factorii esenţiali ai progresului în secolul XXI, componente vitale ale avuţiei şi securităţii naţionale. Conform aprecierii experţilor internaţionali, România dispune de un potenţial considerabil în toate aceste trei compartimente, în special în agricultură, peste media statelor Uniunii Europene. O privire responsabilă în viitor arată că punerea în valoare a posibilităţilor de care dispunem poate contribui decisiv la realizarea unui salt cantitativ şi calitativ, cu rezultate palpabile în ameliorarea generală a nivelului de trai. Modernizarea şi diversificarea activităţilor productive şi a serviciilor de tot felul în mediul rural, în care trăieşte încă un segment semnificativ al populaţiei, trebuie să se facă în condiţiile strictei respectări a integrităţii mediului înconjurător, cu adaptarea progresivă la efectele schimbărilor climatice previzibile. România trebuie să devină un Centru European de Excelenţă pentru agricultura organică şi sustenabilă. Adoptarea unui plan de dezvoltare dinamic, pentru ca resursele naturale să fie exploatate în beneficiul românilor; crearea unui Fond Suveran, alimentat de redevenţele şi profitul rezultat din exploatarea sustenabilă a resurselor naturale.
7. Ocrotirea familiei, securitatea personală şi egalitatea de şanse a individului. Pentru orice guvernare responsabilă preocupările în domeniul social trebuie să se situeze la loc de frunte în ceea ce priveşte ocrotirea familiei ca nucleu al alcătuirii sociale, grija faţă de tânăra generaţie, ca şi faţă de persoanele vârstnice sau păturile defavorizate prin incluziune socială activă. Siguranţa oamenilor şi a proprietăţii onest dobândite trebuie să fie asigurată prin măsuri ferme, fără compromisuri. Combaterea efectivă a criminalităţii şi corupţiei, indiferent de poziţia persoanelor vizate, trebuie să iasă din tiparul acţiunilor de campanie şi să devină o constantă a muncii organismelor de ordine publică şi a sistemului judiciar, fără favoritisme sau discriminări. Încrederea publicului larg în imparţialitatea şi independența justiției, precum și în imunitatea acesteia la orice încercare de imixtiune a politicului trebuie să dea măsura profesionalismului şi eficacităţii în acest domeniu.
8. O politică externă şi de securitate dinamică şi constructivă pe plan regional, european şi global. Respectându-şi strict obligaţiile faţă de alianţele, organismele şi parteneriatele din care face parte, România poate şi trebuie să-şi asume un rol mai consistent în afacerile internaţionale, atât pe plan bilateral cât şi în contextul mai larg al globalizării. Criza economică şi financiară a dovedit o dată în plus însemnătatea diversificării relaţiilor externe şi a păstrării unor pieţe tradiţionale. Rolul diplomaţiei române în promovarea intereselor economice ale ţării peste hotare trebuie întărit substanţial, cu participarea efectivă a mediului naţional de afaceri. România trebuie să-şi asume clar, în termeni conceptuali şi în acţiunea practică, responsabilităţile care îi revin în zona extinsă a Mării Negre, în bazinul Dunării şi în regiunea Balcanilor. România trebuie să își afirme vocația de punte de legătură și spațiu de dialog și complementaritate între culturi și să își valorifice avantejele decurgând din poziția geografică privilegiată, pe traseele viitoare ale schimburilor comerciale și de energie, între Estul și Vestul spațiului eurasiatic.  În acest context, se impune ca țara noastră să-şi reia activismul cunoscut în cadrul organizaţiilor internaţionale guvernamentale şi neguvernamentale, în special în sistemul ONU. Consolidarea capacităţii de apărare a ţării nu este doar un angajament faţă de aliaţi, ci o cerinţă vitală a securităţii naţionale într-un context complicat al relaţiilor internaţionale.

Strategia pentru Dezvoltare Durabilă a Uniunii Europene, adoptată în 2001 şi reînnoită în 2006, identifică şapte provocări cruciale şi două teme transsectoriale a căror realizare va consolida capacitatea concurenţială a Europei precum şi rolul său de liderat în abordarea raţională şi responsabilă a problemelor globale. La fiecare dintre aceste capitole România este încă deficitară, iar eforturile de aliniere la performanţele medii europene vor fi considerabile.
·      Schimbari climatice şi energie curată. România este încă o ţară energofagă. Intensitatea energiei primare şi energiei finale este de 3 ori mai mare decât media europeană, în contextul în care accesul la resursele de petrol şi gaze devine tot mai costisitor. Dependenţa de importul de energie primară a ajuns la 25% la gaze naturale şi petrol, cu tendinţe de creştere pe măsura epuizării resurselor proprii. Dacă nu vom îmbunătăţi eficienţa energetică cu cel puţin 20%, România va depinde de importurile de energie în proporţie de 80% în 2030. Infrastructura energetică este în mare parte învechită şi ineficientă, iar efectele negative asupra mediului continuă să fie substanţiale. Folosirea resurselor regenerabile de energie (eoliană, solară, micro-hidro, biomasă) se află abia la început.
·      Transport. Cererea de transport raportată la PIB este de 4 ori mai mare decât media europeană, în special datorită modificării masive a structurii transportului, cu accent rapid în creştere pe cel rutier. Ritmul lent de modernizare a infrastructurii şi a mijloacelor de transport creează probleme economico-financiare şi contribuie la poluarea mediului.
·      Producţie şi consum. Evoluţiile curente nu sunt sustenabile. De pildă, în perioada 2001-2007 s-a realizat o creştere economică de 62,3%, faţă de 2000, dar cu un consum de resurse cu 71,4% mai mare. Creşterea s-a bazat, aşadar, pe consumul suplimentar de resurse, iar nu pe valorificarea lor superioară. Faptul că România consumă mai mult decât produce se reflectă şi în deficitul balanţei comerciale şi de cont curent. Deşi România este o ţară cu mare potenţial agricol (9,7 milioane hectare de teren arabil şi 14 mil ha teren agricol), ea importă de peste 3 ori mai multe produse agroalimentare decât exportă, deficitul fiind de aproape 2 miliarde de Euro.
·      Conservarea şi gestionarea resurselor naturale. Capacitatea de suport a capitalului natural este depăşită, iar decalajul tinde să se mărească în măsura în care o seamă de programe sectoriale urmăresc obiective contradictorii şi intră în conflict cu însuşi conceptul de dezvoltare durabilă, aşa cum este formulat în documentele UE şi în Strategia Naţională pentru Dezvoltare Durabilă din 2008, generând, evident, efecte negative pe termen lung. România a ajuns să fie o ţară săracă în păduri, ceea ce explică gravele dezechilibre ecologice şi frecventele catastrofe naturale din ultima perioadă. Pe ansamblu s-a redus potenţialul productiv şi coprotectiv al pădurilor, cu consecinţe asupra stării economice şi ecologice a României[OS1] . România este printre statele cu resurse de apă relativ scăzute şi inegal distribuite. Sistemele de apă curentă acoperă consumul pentru numai 65% din populaţie. Doar 33% din locuitorii din mediul rural sunt conectaţi la furnizarea apei curente, faţă de 85% în UE, şi numai 10% la canalizare. Deşeurile trebuie să fie considerate o resursă, iar nu ceva care poate fi aruncat. Bucureştiul produce 7.000 de tone de deşeuri menajere pe zi, care au un potenţial de valorificare de 60% pentru producerea de energie, 30% reciclare şi 10% recuperare de metale diverse.
·      Sănătate. România are încă cifre de mortalitate şi morbiditate care o situează pe unul dintre ultimele locuri în Europa. Avem cel mai mare număr de morţi prin infarct miocardic, îndeosebi la vârste tinere, iar incidenţa continuă să crească. În 2014, mortalitatea infantilă este în România cu peste 30% mai mare decât în Bulgaria şi de cinci ori mai mare decât în Norvegia, iar incidenţa tuberculozei de 2,5 ori mai înaltă decât în Bulgaria şi de 15 ori mai mare decât în Norvegia. Persistă deficienţe serioase în privinţa infrastructurii sistemului de sănătate şi discrepanţe regionale în furnizarea serviciilor medicale, mai ales în mediul rural.
·      Demografie, migraţie, incluziune socială. România se află într-un declin demografic prelungit, prin deteriorarea structurii pe vârste a populaţiei şi accentuarea procesului de îmbătrânire demografică, cu toate consecinţele economice şi sociale complexe care rezultă din această situaţie. Între 1990 şi 2007, România a pierdut 1,7 milioane de locuitori, ceea ce reprezintă 7,3% din total, fără a lua în considerare milioanele de români aflaţi la muncă în străinătate. Prognozele indică faptul că în 2020 populaţia va ajunge la 18 milioane, iar în 2030 la 17 milioane, pentru ca în 2050 să ajungă la mai puţin de 15 milioane. Migraţia oficială este de câteva sute de mii de persoane, dar numai Italia a anunţat prezenţa a 2 milioane de români, iar Spania a 1,5 milioane. Se constată carenţe în privinţa extinderii teritoriale şi gradului de acoperire a serviciilor sociale, mai ales cele destinate copiilor şi diferitelor grupuri defavorizate.

Probleme specifice României



Educaţia şi formarea profesională. „Cum arată şcoala astăzi, aşa va arăta ţara mâine“, spunea Spiru Haret în 1895. Calitatea educaţiei este condiţia de bază pentru ca România să-şi asigure un loc demn în contextul civilizaţiei contemporane. Deficitul crescând de forţă de muncă calificată care se constată în prezent va duce inevitabil la constrângeri în dezvoltarea economică şi în domeniul investiţiilor. Calitatea înaltă a forţei de muncă, iar nu mâna de lucru ieftină trebuie să devină în viitor avantajul competitiv al României şi factorul de atracţie pentru investitorii străini.
Din păcate, la acest capitol performanţele din România lasă încă mult de dorit în comparaţie cu standardele considerate minimale în Uniunea Europeană. În anul 2006, rata de părăsire timpurie a şcolii (clasele I–XII) a fost de 19% faţă de media de 14,9% în UE, ajungând până la 10% în 2010. Ponderea elevilor de 15 ani care nu reuşesc să atingă nici nivelul de alfabetizare ştiinţifică a fost în 2008 de 52,7%, faţă de 19,4% cât este media UE, şi depăşeste 60% în 2014. Proporţia profesorilor cu rezultate proaste sau mediocre la titularizare era, în 2007, de 60%, faţă de 18% în UE. Cel mai grav, procentul adulţilor care participă la forme de educaţie permanentă în timpul vieţii era de 1,3%, faţă de media de 12,5% în UE.
Cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea tehnologică şi inovarea. Datorită subfinanţării cronice a sectorului şi lipsei de atractivitate a carierei în cercetare, s-a produs un exod de competenţe superioare care vor fi greu de înlocuit pe termen scurt. Indicele compozit de inovare al României a fost, în 2006, de 5 ori mai mic decât media UE şi are cea mai gravă tendinţă de scădere din toate ţările europene. Nivelul de pătrundere a reţelelor de tehnologie informaţională, de dotări şi de folosire a comunicaţiilor digitale în relaţiile cu autorităţile publice situează România pe unul dintre ultimele locuri în UE.
Dezvoltarea rurală. În mediul rural trăieşte 45% din populaţia României. Populaţia ocupată în agricultură este de 32,2% din total, dar contribuie la PIB cu mai puţin de 8%, iar România importă pentru consum alimente în proporţie de peste 80%. Modernizarea ruralului, necesară şi inevitabilă, nu trebuie să ducă la dispariţia îndeletnicirilor, meşteşugurilor şi valorilor spirituale şi culturale ale satului. Viitorul demografic al oraşului este depozitat la sat. Indicele fertilităţii este aproape dublu în mediul rural faţă de cel urban.

Ce propunem



·      Cooperarea ca modus operandi, nu numai al economiei, ci al întregii societăți românești. Dezvoltarea din nou a reflexului de încredere reciprocă, o trezire a imboldului asociativ şi a spiritului de întrajutorare sunt absolut necesare. Fără conlucrare şi dăruire nu pot renaşte micile comunităţi, care stau la baza oricărei societăți sănătoase, nu se poate concepe crearea și răspândirea largă a bogăţiei şi a autonomiei economice.
·      Însuşirea şi aplicarea principiului: „Menţine sănătos ceea ce te menţine sănătos“. O abordare holistică, ca structură şi funcţionalitate, a întregului sistem al dezvoltării naţionale, prin integrarea organică a componentelor economice, sociale şi de mediu.
·      O economie civică, bazată pe solidaritate socială, capitalizarea micului producător și remoralizarea mediului de afaceri și a clasei politice. Întrepătrunderea factorilor economici şi a celor sociali nu se face însă prin privilegierea statului dădacă şi prin redistribuirea egalitaristă de tip socialist, ci prin răspândirea largă a unor forme asociative de proprietate productivă (asupra pământului, uneltelelor, resurselor de educaţie) şi prin accesul facil la capital ieftin.
·      Asigurarea sustenabilităţii pe termen lung a consumului energetic şi de materiale pe baza evaluării realiste a capacităţii de suport a capitalului natural şi ameliorării semnificative a productivităţii resurselor.
·      Concentrarea preocupărilor şi investiţiilor în educaţie şi formare profesională, cercetare şi inventică, aplicarea rapidă în practică a tehnologiilor de vârf, promovarea consecventă a criteriilor de ecoeficienţă. Adoptarea unei opţiuni clare pentru profesionalizarea forţei de muncă.
·      Un sistem economic şi social mai echitabil, mai moral şi mai stabil.
·      Menţinerea unor rate de dezvoltare economică sustenabilă, cu păstrarea echilibrelor macroeconomice, susţinute de un buget naţional multianual corelat cu prevederile de programare financiară a UE. O creştere a PIB apropiată de nivelul potenţial, cu rate medii anuale superioare mediei UE: de 4,8-5,0% în perioada 2014-2020 şi 3,8-4,2% în intervalul 2021-2030. Prin sporirea productivităţii resurselor (raportul între PIB şi consumul de resurse), se poate asigura peste 60% din creşterea economică (fara consum suplimentar de resurse). Dezvoltarea economică să se bazeze cu prioritate pe capitalizarea micului producător şi susținerea piețelor locale.
·      Modernizarea treptată a macrostructurii economice; îmbunătăţirea guvernanței întreprinderilor, a managementului micro- şi macroeconomic.
·      Încurajarea unor noi forme de proprietate productivă menite să reziste mașinațiunilor și presiunilor venite din partea speculatorilor. De exemplu, cooperativele, băncile populare, întreprinderile cu lucrători-proprietari sunt  forme de capitalism democratic care au rezistat cu succes în fața intervențiilor și presiunilor răuvoitoare ale piețelor financiare.
·      Asigurarea unei rate de investiţii mai mari decât în ţările cu economie matură din Europa şi diversificarea resurselor de finanţare.
·      Dezvoltarea regională echilibrată şi corelată cu evoluţiile sectoriale; modernizarea amenajării teritoriului şi a planificării spaţiale; urgentarea finalizării cadastrului general.
·      Dezvoltarea accelerată a serviciilor care produc o valoare adăugată de 1,4 ori mai mare faţă de consumul de resurse. Contribuţia actuală a serviciilor la PIB este în România de 49%, cea mai redusă din UE (Bulgaria are 59%, iar celelalte ţări au 61-77%). Serviciile contribuie la creşterea competitivităţii în toate celelalte sectoare economice, iar în mediul rural pot absorbi o parte din forţa de muncă ocupată în agricultură.
·      Valorificarea potenţialului însemnat de economisire a energiei prin creşterea eficienţei energetice, reducerea pierderilor de energie şi a intensităţii energetice în industrie, în sectorul utilităţilor publice şi în cel rezidenţial.
·      Relansarea agriculturii, pentru a asigura independenţa alimentară a ţării. Gospodărirea raţională a resurselor de apă, protecţia pădurilor, conservarea mediului şi a biodiversitatii drept componente esenţiale ale avuţiei naţionale. Protecţia solului ca primă resursă strategică a României, alături de fondul forestier, care trebuie să crească la 34% din suprafaţa ţării până în 2030. Revitalizarea economică şi socială a zonei montane şi a zonelor umede; încurajarea turismului, inclusiv a celui ecologic, balneoclimateric şi cultural; îmbunătăţirea şi diversificarea ocupării forţei de muncă în mediul rural, inclusiv în realizarea unor produse de nişă, tradiţionale sau ecologice. Parteneriatul sat-oraş.

 

Condiţii



    Proiectul de ţară propus îmbină aspectele interne cu cele externe ale dezvoltării durabile. În ambele sfere este nevoie de afirmarea autorității statului, de funcționarea optimă a instituțiilor democratice și a mecanismelor economiei civice, prin conlucrarea fertilă dintre sectorul privat şi partenerii sociali.
     Aplicarea principiilor bunei guvernări reclamă o mai mare transparență și responsabilizare, prin continuarea reformei administrației publice, la nivel central și local. Descentralizarea după principiul subsidiarității trebuie accelerată pentru a defini mai clar responsabilitățile și a evalua activitatea după performanțele efective.
     Îmbinarea optimă a inițiativei private cu o rațională intervenție publică, în domeniile în care recursul exclusiv la mecanismele de piață se dovedeşte ineficient și produce risipă de resurse.
     Politicile publice să vizeze efectele pe termen mediu și lung, nu doar soluționarea temporară a unor dificultăți punctuale sau conjucturale.
Aici este nevoie de competență și profesionalism. Pentru a nădăjdui și izbândi avem nevoie de cunoștinte solide, de hotărâre și curaj, precum și de repere morale ferme, astfel încât viziunea strategică să devină o parte a gândirii și acțiunii fiecăruia.


 [OS1]Poate ar trebui inserata o cifra despre exportul de biomasa din Romania.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu