joi, 24 septembrie 2015

Ecologia – paradigmă esențială a procesului educativ

Recent a apărut la Editura Amanda Edit din București, în colaborare cu Uniunea Culturală a Albanezilor din România, interesanta lucrare metodică a învățătorilor Ana și Gelu Dragoș: Valențe pedagogice în activități ecologice.
            Dascăli cu experiență îndelungată, propun o abordare didactică a ocrotirii mediului înconjurător, conștientizând necesitatea păstrării unui mediu natural cât mai curat pentru buna noastră sănătate. Efortul de a conștientiza acest aspect social nu e ușor, dar citind cele 106 pagini ale cărții, cititorul poate lesne observa că, prin îmbinarea metodelor școlare și extrașcolare de instruire, un învățător pasionat de meserie poate insufla copiilor, chiar și la vârste fragede, dragostea pentru natură și imboldul  de a o îngriji.
            Concepută pe două nivele, unul practic și unul teoretic, cartea, abordează cu multă acribie,  un proiect educațional ce are la bază legătura dintre om și natură. Treptele cercetării sunt bine marcate. Ele sunt localizate la școala din comuna Mireșu Mare (unde există Cercul Ecologic ”Laleaua pestriță”), în Rezervația de stejar pedunculat Bavna Lucăcești-Fersig, precum și la Grădina Botanică din Jibou.
            Convinși că Nicolae Iorga avea dreptate când afirma că ”dintr-o călătorie învățăm mai multe decât dintr-o carte” cei doi destoinici soți care și-au unit destinele și în profesie, descoperă și redescoperă mirificul nord de țară, insuflând generațiilor de copii dragostea de natură și implicit patriotismul, demonstrându-le farmecul pământului românesc. Dezvăluirea naturii este făcută în primul rând în școală, în orele propriu-zise, prin vizionări de filme, realizarea unui colț viu cu plante și animale mici îngrijite de copii etc. dar și în săptâmâna în care se derulează programul școala altfel, precum și în timpul liber. O atenție deosebită este dată activităților extrașcolare: excursii (aici amintesc atenția cu care este tratată efectuarea ieșirilor în natură și grija pentru respectarea normelor de ocrotire a mediului) expediții, marșuri, concursuri și festivaluri. 
            Concepută și elaborată într-o perioadă în care părinții nu prea au timp să se ocupe de proprii copii, cartea demonstrează rolul școlii în umplerea acelui gol temporal. Făcută cu argumente și cu date concrete ce vizează munca de cercetare pedagogică care implică recursul la studiul cu caracter interdisciplinar, întreaga demonstrație este perfect credibilă și aplicabilă și la elevii ciclului primar care, obișnuiți de mici să ocrotească acest dar de neprețuit care este natura, vor ști, ca adulți, să se bucure de toate ieșirile în natura dătătoare de energie.
            Deși este o carte de metodică, poate stârni interesul oricărui cititor care are curiozitatea de a afla o parte din mecanismele educative ce stau la  baza unor deprinderi corecte ale viitoarelor generații de adulți, mărturie în acest sens fiind și confesiunea făcută de Ana Dragoș pe care am găsit-o la pagina 93: ”În activitatea mea de peste 30 de ani în învățământul primar, am încercat să-l privesc pe copilul cu care lucrez nu ca pe adultul în minatură, ci ca pe un om în continuă dezvoltare, am căutat să-mi organizez astfel activitățile încât să trezesc elevilor mei curiozitatea.”
                                                                                                              
                                                                             Antoaneta Turda

           



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu