Recent a
apărut la Editura
Amanda Edit din București, în colaborare cu Uniunea Culturală
a Albanezilor din România, interesanta lucrare metodică a învățătorilor Ana și
Gelu Dragoș: Valențe pedagogice în
activități ecologice.
Dascăli cu experiență îndelungată,
propun o abordare didactică a ocrotirii mediului înconjurător, conștientizând
necesitatea păstrării unui mediu natural cât mai curat pentru buna noastră
sănătate. Efortul de a conștientiza acest aspect social nu e ușor, dar citind
cele 106 pagini ale cărții, cititorul poate lesne observa că, prin îmbinarea
metodelor școlare și extrașcolare de instruire, un învățător pasionat de
meserie poate insufla copiilor, chiar și la vârste fragede, dragostea pentru
natură și imboldul de a o îngriji.
Concepută pe două nivele, unul
practic și unul teoretic, cartea, abordează cu multă acribie, un proiect educațional ce are la bază legătura
dintre om și natură. Treptele cercetării sunt bine marcate. Ele sunt localizate
la școala din comuna Mireșu Mare (unde există Cercul Ecologic ”Laleaua
pestriță”), în Rezervația de stejar pedunculat Bavna Lucăcești-Fersig, precum
și la Grădina Botanică din Jibou.
Convinși că Nicolae Iorga avea
dreptate când afirma că ”dintr-o călătorie învățăm mai multe decât dintr-o
carte” cei doi destoinici soți care și-au unit destinele și în profesie,
descoperă și redescoperă mirificul nord de țară, insuflând generațiilor de
copii dragostea de natură și implicit patriotismul, demonstrându-le farmecul
pământului românesc. Dezvăluirea naturii este făcută în primul rând în școală, în
orele propriu-zise, prin vizionări de filme, realizarea unui colț viu cu plante
și animale mici îngrijite de copii etc. dar și în săptâmâna în care se derulează
programul școala altfel, precum și în timpul liber. O atenție deosebită este
dată activităților extrașcolare: excursii (aici amintesc atenția cu care este
tratată efectuarea ieșirilor în natură și grija pentru respectarea normelor de
ocrotire a mediului) expediții, marșuri, concursuri și festivaluri.
Concepută și elaborată într-o
perioadă în care părinții nu prea au timp să se ocupe de proprii copii, cartea
demonstrează rolul școlii în umplerea acelui gol temporal. Făcută cu argumente
și cu date concrete ce vizează munca de cercetare pedagogică care implică recursul
la studiul cu caracter interdisciplinar, întreaga demonstrație este perfect
credibilă și aplicabilă și la elevii ciclului primar care, obișnuiți de mici să
ocrotească acest dar de neprețuit care este natura, vor ști, ca adulți, să se
bucure de toate ieșirile în natura dătătoare de energie.
Deși este o carte de metodică, poate
stârni interesul oricărui cititor care are curiozitatea de a afla o parte din
mecanismele educative ce stau la baza
unor deprinderi corecte ale viitoarelor generații de adulți, mărturie în acest
sens fiind și confesiunea făcută de Ana Dragoș pe care am găsit-o la pagina 93: ”În activitatea mea
de peste 30 de ani în învățământul primar, am încercat să-l privesc pe copilul
cu care lucrez nu ca pe adultul în minatură, ci ca pe un om în continuă
dezvoltare, am căutat să-mi organizez astfel activitățile încât să trezesc
elevilor mei curiozitatea.”
Antoaneta Turda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu