de Gheorghe Pârja
Haideți să lăsăm agitația alegerilor, că, oricum, nu
se așază prea repede. Eu m-am întors la cărțile cumpărate de mine, în paginile
cărora mai găsesc ceasuri de răsfăț cărturăresc. Mi-a dat peste mână volumul
lui Nicolae Breban, Confesiuni violente, unde marele prozator, născut în Baia
Mare, povestește întâmplări din viața literară, despre răscrucile existenței,
despre prieteni, ori despre prefăcuți. Cu Nicolae Breban port o prietenie
glazurată cu respect, am călătorit împreună prin Maramureș, dar și prin Ținutul
lui Nichita, am ascultat de la el depănări de fapte din țară și străinătate.
Mi-a trecut pragul casei, cu buna lui mamă, preoteasa Olga, și soția Cristina,
amândouă acum în Împărăția Cerurilor.
Am pentru el și opera lui o sensibilitate aparte. De
aceea, orice împrejurare în care era vorba despre marele scriitor mi-a rămas
formă de amintire, bine săpată în memorie. În cartea amintită mai sus, Nicolae
Breban povestește odiseea manuscrisului romanului BUNAVESTIRE. Dar până să vă
spun ce scrie autorul despre aventura drumului spre tipar a celebrului roman, îmi
permit să vă povestesc cum am aflat eu, în tinerețea mea, despre destinul
manuscrisului. Eram la Borșa, cu rosturi profesionale. Când am ajuns la hotelul
Iezerul, recepționera Ileana îmi spune că la etajul doi este cazat profesorul
Ion Ianoși, cu soția Janina. Numele filosofului îmi era cunoscut, aveam în
biblioteca mea cărți de-ale lui. Nu îl cunoșteam. Acolo, în pădurile Borșei,
întâmplarea a primit un aer curios al acelei seri.
După o scurtă cumpănire, m-am decis să bat la ușa
intelectualilor cărora le purtam respect pentru cărțile lor. Mi-am zis ce-o fi,
o fi! Mi-am luat din împrejurimi niscaiva simboluri pentru o asemenea întâlnire
și am bătut la ușă. Mi-a deschis profesorul, m-am prezentat, m-a acceptat și
ne-am pus pe povești. Am ajuns și la episodul Nicolae Breban, cu care Ianoși
era un bun prieten. În acea seară borșană, profesorul mi-a povestit întâmplarea
cu manuscrisul romanului BUNAVESTIRE. Cum autorul credea că romanul nu va vedea
lumina tiparului în țară a socotit să-l trimită pe ascuns în Suedia, unde
cartea era așteptată. Au funcționat trădările, iar manuscrisul a fost confiscat
la vamă. Evident că mi s-au spus multe detalii cu împrejurări și nume de
oameni.
Am purtat cu mine această poveste ca o avere a
memoriei. Dar să revin la povestea manuscrisului, spusă de Nicolae Breban.
Reproduc întocmai relatarea din carte. Scrie Nicolae Breban: „Eram într-o
comisie de anchetă. Iar pe masă se afla manuscrisul BUNAVESTIRE, confiscat la
vamă de la un editor suedez. Am fost învinuit că am încălcat legea. Și am
intervenit <Ce lege?> <Păi, știți că e un decret…> <Care decret,
domnule?> <Dar știți că nu-i voie să publicați în afară o carte care nu e
publicată în România?> <Zic, Dumneavoastră vorbiți de România și de
patriotismul românesc și împiedicați cultura română să se exporte peste
graniță. Atacurile lor au devenit violente, dar mă apăram. Eu am văzut că
ăștia, coloneii, au știut până unde să meargă>.
Colonelul a decis să-i restituie manuscrisul. În
țară, editurile refuzau să publice cartea. Apoi autorul a trimis, prin
ambasadorul RFG, manuscrisul peste graniță. S-a aflat, și, din nou, autorul a
fost anchetat. Așa a fost lupta pentru publicarea romanului BUNAVESTIRE.
Până la urmă cartea a apărut la Editura Junimea, din
Iași, în anul 1977. La apariție, Nicolae Manolescu a scris: „Un roman
excepțional, dens, de mari viziuni satirice, scris cu vervă, sarcastic,
grotesc, stilistic inepuizabil și original. Se precizează în el și o ruptură de
tradiția prozei noastre psihologice sau naturaliste.” Un punct de hotar în
evoluția romanului românesc. Nicolae Breban este un călăreț singuratic, cu
ochii ațintiți spre himera marii literaturi. Aceasta a fost, pe scurt, în două
variante, povestea unui manuscris al unui scriitor născut în Baia Mare. Nu uit
a spune că familia Ianoși m-a adus cu mașina până la Desești. Unde amândoi
mi-au dat dedicații pe cărțile lor din biblioteca mea.
Apoi, profesorul mi-a predat estetica la facultate
și nu a uitat întâmplarea din Maramureș. Iar eu din respect eram foarte activ
la cursurile dumisale. Ce am priceput din Estetica lui Benedetto Croce îi
datorez profesorului Ion Ianoși. Cât despre aventura manuscrisului BUNAVESTIRE,
poate fi un imbold să citim cartea. Acolo îl vom găsi pe Grobei, un personaj
uluitor, din stirpea marelui roman european. Și ne plângem că nu avem valori!
Avem, dar neapărat trebuie să le cunoaștem!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu