Zilele trecute am dat peste un pasaj din „Acea putere groaznică” care descrie foarte bine zilelor noastre. Romanul distopic scris de C.S. Lewis la sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial îl are ca personaj principal pe Mark Studdock, care lucrează pentru N.I.C.E., o organizație ce controlează din umbră o societate totalitară.
Studdock trebuie să scrie articole de propagandă
pentru N.I.C.E., deși obiectează când primește această sarcina de la șefa lui,
Miss Hardcastle. Studdock susține că strategia de propagandă în ziare nu va
merge deoarece ziarele „sunt citite de oameni educați”, prea deștepți pentru a
fi păcăliți.
„Asta arată că încă ești la grădiniță, dragule. Nu
ți-ai dat seama până acum că e exact pe dos”, a spus Miss Hardcastle.
„Cum adică?”
„Of prostuțule, cei educați pot fi păcăliți.
Problemele noastre sunt cu ceilalți. Când ai dat peste un muncitor care crede
în ce spun ziarele? El ia de bun că sunt propagandă și trece peste editoriale.
Cumpără ziarele ca să afle scorurile meciurilor și citește micile articole
despre fete care au sărit pe geam și despre cadavrele găsite în apartamentele
din Mayfair. El e problema noastră. Pe el trebuie să-l reeducăm. Dar publicul
educat, oamenii care citesc săptămânalele cu pretenții nu au nevoie de
reeducare. Sunt bine deja. Vor crede
orice.”
Citind aceste rânduri, nu m-am putut abține să nu mă
gândesc câți dintre americani gândesc de fapt ca Studdock. Suntem convinși că
educația e un panaceu pentru toate relele și că dacă masele ar putea pur și
simplu să mai treacă o clasă sau să-și ia o diplomă, nu am avea atâtea
necazuri.
Dar dacă educația este, așa cum sugerează Miss
Hardcastle în pasajul de mai sus, tocmai ceea ce încețoșează ochii publicului?
Sau mai bine am spune ceea ce numim educație.
Vedeți, există o deosebire între ceea ce numim
educație și ceea ce reprezintă de fapt educația adevărată. Ceea ce numim
educație se găsește adesea în școala instituționalizată, școala primară,
gimnaziu, liceu și alte centre sacre de învățare. Îi trimitem adesea pe copiii
noștri în aceste instituții, cu cele mai bune intenții, sperând că vor ieși
niște adulți înțelepți și cu discernământ. Din nefericire, prea adesea ies
marcați de propagandă.
Richard Weaver a descris bine situația în eseul său
din 1995 „Propaganda”.
„A distinge propaganda de educație e de o importanță
vitală. Cele două sunt amestecate în mințile multor oameni deoarece ambele au
de-a face cu comunicarea. Educația răspândește informația și, de asemenea,
caută să inculce atitudini. Propaganda adesea conține informații și întotdeauna
este interesată să schimbe atitudini. Mai mult, mare parte din propaganda
modernă încearcă să treacă drept educație. Diferența fundamentală ne apare doar
când avem în vedere obiectivul fiecăreia”, susține Weaver.
Cum reușim, deci, să evităm această propagandă
pseudo-educațională? Weaver ne oferă un răspuns:
„Adevăratul educator lucrează să modeleze audiența
pentru binele ei, în acord cu cea mai deplină cunoaștere pe care o are la
dispoziție. Astfel, el propune și încearcă să urmărească un standard de adevăr
obiectiv. Propagandistul, dimpotrivă, încearcă să modeleze audiența potrivit
interesului propagandistului, indiferent că acesta e politic, economic, social
sau personal.”
S-a vorbit mult în ultimul an despre succesul
educației acasă. Mulți dintre copiii care învață acasă, prin sistemul virtual,
aflați însă sub supravegherea părinților, au parte, totuși, de educație din
partea sistemului. În acest sistem sunt unii profesori care își doresc ce e mai
bun pentru elevii lor, dar sunt și alții care sunt gata să promoveze o agendă
„woke”.
Prin comparație, să ne uităm la adevărata școală
acasă, în care părinții au preluat toată responsabilitatea educației copilului.
Unii ar putea spune că aceasta e adevărata propagandă educațională. Dar să ne
gândim la cuvintele lui Weaver cu privire la adevăratul educator care încearcă
„să modeleze audiența pentru binele ei.” Care dintre cele două forme de
educație caută la binele copilului? Cel mai adesea, părinții vor fi astfel de
educatori.
Trăim din ce în ce mai mult într-o lume în care Big
Tech, politicienii și așa numiții experți ne spun ce și de ce să facem când
vine vorba de Covid, de vaccin, alegeri și multe alte subiecte. Precum cei de
la N.I.C.E., nu au o problemă cu cei „educați”. Mai degrabă sunt îngrijorați de
cei cu adevărat educație, cei pe care îi numesc „muncitori”, cei care nu au
slujbe de top sau care nu au mers la școli de top, ci care au fost educație de
cei cărora le-a păsat cu adevărat de ei și care doresc ca ei să cunoască și să
urmeze adevărul.
Ar trebui să îi facem pe copiii noștri să urmeze
această ultimă tabără. Nu contează dacă au slujbe strălucitoare sau dacă fac
parte din elită. Contează să aibă ochi pentru a discerne propagandă costumată
în educație.
Învățați-i pe copii să cunoască și să iubească
adevărul. Vă vor mulțumi și ei și compatrioții voștri.
Autor:
Annie Holmquist
Sursa:
https://contramundum.ro/2024/07/17/cum-deosebim-propaganda-de-educatie/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu