Sărăcia de idei din campaniile electorale din acest an nu a ocolit educația. Și acum, în fața alegerilor prezidențiale și parlamentare, se vorbește de educație, dar nimeni nu a propus vreun proiect viabil.
Faptul că de la programele anilor nouăzeci – „Reabilitarea
școlilor rurale” (1997), „Construcția de școli și de clădiri universitare”
(1997), construcția „Roedunet” (1996), „Echiparea cercetării universitare”
(1998), „Crearea autonomiei profesionale a școlilor și liceelor” (1998),
„Autonomia universităților” (1998), „Normalizarea salarială a educației”
(1998), etc. – se progresează în infrastructură și alocări financiare este în
firea lucrurilor și de salutat. Numai că nici banii și nici infrastructura nu
dispensează de normalizarea educației propriu-zise. Poți să ai bani, dar educația,
cum se vede, să fie în criză.
Fapt este că, în comparație cu țările din regiune,
în România s-au distrus piese ale reformei educației anilor nouăzeci, încât, în
vreme ce respectivele țări au progresat, țara a dat înapoi. Legile
învățământului din 2011 și 2023 și politizarea aferentă au îngroșat amatorismul
la decizii și rămânerea în urmă. Aceasta, după ce, în 1998, România era
invitată la Washington DC, alături de Brazilia, să prezinte reforma care o
plasa între primele țări angajate pe această cale, după ce la Paris se
monografia reforma, iar măsuri europene se adoptau și în reuniuni continentale
la București și Cluj-Napoca. Unele universități românești mai contau în 2010.
Acum, mai interesant în ele, cum spunea un cunoscător, sunt festivitățile. Dacă
nu cumva doar pregătirea emigrării.
Indicatori precum campioană europeană la abandon
școlar, la cel mai scăzut consum de carte pe cap de locuitor, la analfabetism
funcțional, la emigrare în timp de pace spun cam totul despre starea educației
naționale. Unii sociologi au constatat că neșcolarizarea de copii atinge azi
proporții de dinainte de 1938. Corupția în acordarea de diplome și titluri și
slaba valoare de sub ele sunt fără precedent. Destul să luăm în calcul
neputințele din deciziile economice, din accesarea de fonduri europene, din
democratizare și asigurarea unei justiții credibile, pentru a ne da seama de
declinul profesional.
Peste toate, disprețul pentru educație atinge culmi.
De pildă, unii candidați la președinție creditați cu sondaje au la activ
plagiate c se văd cu ochiul liber. Or, plagiatul este simplu furt, fie el și de
două, patru sau oricâte procente. Sunt și candidați cu studii încropite în
instituții imature ale anilor nouăzeci. Sau sunt numite la decizii persoane
care nu au de a face cu pregătirea cerută de funcție – filologi pe posturi de ingineri, asistenți
sociali în loc de finanțiști, artiști în loc de agronomi, ș.a.m.d..
„Aranjamentul bate regulamentul”, spune un ilustru ierarh din București, dar,
mai nou, reflexele celor care decid frizează absurdul. Literatura lui Caragiale
și Urmuz este depășită de absurdul din
instituții.
Ca o culme a disprețului, în ultima vreme se spune
că nu contează calificativele luate de persoane pe parcursul formării. Ca și
cum democrația nu ar trebui să fie, măcar în principiu, meritocratică. Firește
că poți să nu iei note mari la anumite materii, dar să iei la majoritatea
calificative joase spune ceva despre calibru. Poți să iei slab un examen, dar
să treci dubios altele nu-i fără importanță. Poți fi cum vrei, dar ce cauți la
decizia asupra vieții altora?
În orice se întâmplă multe, dar de ce România
trebuie vulnerabilizată? De ce, după mandate prezidențiale și guverne care au
dus-o la trai pe împrumut, la cea mai mare emigrare dintr-o țară în timp de
pace și la declin profesional, România este pe cale să intre din nou pe mâna
inșilor al căror loc natural este în altă parte?
Este de mirare că universitățile nu reacționează la
disprețul cu care este privită educația. În loc ca rectorii unora să se ocupe,
ca nicăieri în Europa, de schimbarea penibilă a legislației mandatelor, precum
în 2023, și să concureze la grațiile șefilor SRI, nu ar fi normal ca
universitățile să se exprime pentru valorificarea pregătirii absolvenților în
folosul țării? Nu ar fi de revenit de la încremenirea în aranjamente păguboase,
la competiția deschisă în ocuparea de funcții și de posturi, în acord cu ceea
ce înseamnă universitatea la propriu? Nu cumva în țară instituțiile s-au închis
în ele însele și au devenit opace la normalitate?
Se observă ușor că nicio instituție din societatea
românească actuală nu întreține o dezbatere exigentă asupra dezvoltării țării.
Niciuna nu vădește competența necesară. Niciuna nu face temă din nivelul
pregătirii. Conduc azi destinele inși aflați sub nivelul pretențiilor. Se
acceptă că „merge și așa, căci și în alte țări sunt neajunsuri!”, încât este
plin azi de doctorate mediocre, de titluri pompoase și fără acoperire, de
pretenții fără suport și de clișee.
Deschiderea instituțiilor academice nu ar trebuie
redusă la lozinci. Ea presupune aducerea de capete proaspete în catedre și la
decizie. Instituțiile academice ar trebui vast înnoite cu oameni creativi. Ar
fi cazul ca acestea să ia în seamă noua formare a specialistului plecând nu de
formalisme , ci de la problemele de rezolvat. Nici o specializare nu mai poate
rămâne solitară. Ar fi cazul abordării noilor câmpuri ale cunoașterii –
bioingineriile, antropologia și inteligența artificială, psihologia bazată pe
medicină, științe sociale informate cultural etc. Ar fi cazul ieșirii din
evaluarea cantitativă a publicațiilor spre decantarea contribuțiilor originale
la cunoașterea de azi.
În această situație, singurele propuneri în educație
în sezonul de alegeri din 2024 sunt
„România educată” – un exemplu de nepricepere, dăunător pentru țară – și
revenirea la Spiru Haret. Numai că și aceasta din urmă se epuizează în
retorică, neștiindu-se ce ar însemna aceasta. Deși scrierile haretiene sunt
republicate (vezi Constantin Schifirneț, ed., Operele lui Spiru Haret,
Comunicare.ro, București, 2009, zece volume), câți dintre cei care organizează
astăzi educația le-au răsfoit? Câți îl cunosc pe Spiru Haret?
Ca ministru, în zece ani, cunoscutul matematician și
sociolog a condus, cum se știe, elaborarea legilor care au reformat durabil
educația din țară – Legea învățământului primar (modificată,1896); Lege asupra
învățământului secundar și superior (1898); Lege asupra învățământului
profesional (1899). Spiru Haret a dat componentele decisive ale reformei și a
avut opțiuni care rămân și azi de actualitate. Ce ar însemna astfel revenirea
la abordarea sa?
În zilele noastre –
mai curând din inerție, decât din preocupare democratică – se vor programe de
reformă cu contribuții din toate direcțiile, ceea ce evident nu dă rezultate.
Spiru Haret a spus-o fără ocolișuri: „Programele lucrate după un plan unic și
general nu este o lucrare ce trebuie confiată unui corp numeros. Cine cugetă
asupra lucrului vede că o asemenea lucrare seamănă mult cu rezoluțiunea unei
probleme matematice, care nu comportă un prea mare număr de soluțiuni” (Operele
lui Spiru Haret, Comunicare. Ro., București, 2009, vol.I, p.148). Ca să poți
articula un program viabil este nevoie de idei.
Unii cred că o reformă începe de oriunde. Spiru
Haret a pus în fața reformei misiunea educației. „Învățământul unei țări este
chemat să îndeplinească un întreit scop. În prima linie, el trebuie să formeze
buni cetățeni. În a doua linie, el trebuie să procure tuturor tinerilor fondul
de cunoștințe care este indispensabil oricărui om în viață, fără deosebire de
treaptă socială; acesta este învățământul obligatoriu. În fine, el mai trebuie
să formeze contingente pentru toate carierele care sunt necesare pentru viața
completă și armonică a statului” (II, p.197-198). În fruntea misiunii stă
„formarea cetățeanului” la nivelul timpului.
Spiru Haret a respins, explicit o „reformă” pornită
din interese electorale. La el, interesul public era busola. Spiru Haret era deplin
conștient că „la noi una se scrie în lege și alta se aplică” și cerea „a lua în
serios semnificația cuvintelor”(VI, p. 386). Altfel, totul e zădărnicit.
Spiru Haret scria că „cel mai mare rău de care
suferă poporul nostru și cel mai greu de doborât este neștiința. Și nu
înțelegem prin aceasta numai neștiința de carte, ci neștiința mai mult sau mai
puțin desăvârșită a rostului țării și a lucrurilor care privesc cu totul de
aproape însăși ființa lui” (IX, 2010, p.162). Necunoașterea afectează chiar felul
de a proceda la schimbări, încât este mare diletantismul în elaborarea și
evaluarea reformelor.
Învățământul condiționează multe, dar este iluzoriu
să se aștepte de la acesta totul. Spiru Haret susținea că „de scăderea simțului
moral nu e vinovat învățământul, ci acea școală detestabilă care, abuzând de
insuficiența legilor și de neconsistența opiniei noastre publice, practică pe
față teoria căpătuielii și a imoralității./…/ Școala nu poate fi decât oglinda
stării morale a țării însăși” (VIII, 2010, p. 248). Educația nu poate fi altfel
decât societatea.
În concepția lui Spiru Haret, universitățile pot fi
decisive pentru un stat. El invoca frecvent exemplul Germaniei, ca întărire a
unui stat prin educație, și nutrea aspirația ca prin legislație să facă astfel
ca „universitățile să nu fie numai niște școli superioare, un fel de continuare
a liceului, ci niște vaste centre de cultură, în care să găsească lesne
mijlocul de a se manifesta întreaga mișcare culturală a țării în ce are ea mai
bun și mai înalt” (I, p. 355). Numai o instituție care îi cuprinde pe cei mai
buni, profesional, civic, moral, poartă pe drept numele de universitate. Numai
cel competent să contribuie la
propășirea comunității din jur este universitar la propriu!
Meritocrația permite universităților să fie la
înălțimea misiunii, dar și aici se cuvin făcute corecturi. Spiru Haret spunea
că atunci „când e vorba de personalul didactic, preocuparea ministerului nu
trebuie să se mărginească numai la a admite ca profesori pe cei mai capabili; solicitudinea
lui trebuie să-i însoțească și după numire, să susțină și să încurajeze pe cei
buni și să le dea mijloacele de a se perfecționa; pe ceilalți, să caute a-i
îndrepta și, dacă nu poate, să facă tot ce e prin putință pentru a scăpa școala
de dânșii”(I, p. 177). Corecturile trebuie să fie practic continue.
Acestea, ca și alte opțiuni, au rămas actuale. Le-am
și evocat altădată (A. Marga, Reforma
modernă a educației, Editura Tribuna, Cluj-Napoca, 2016; mai recent, articolul
Spiru Haret despre reforma învățământului, în „Cotidianul”, 22 octombrie 2019),
încât nu mai stărui asupra lor. Mai adaug doar, la cele deja prezentate,
temeinicul Raport general asupra învățământului secundar (1884, în Opere, vol.
I, pp.139-277), pildă de tratare la obiect și responsabilă a educației. În
orice caz, cine-l invocă pe Spiru Haret are a fi conștient de exigența ridicată
cu care trebuie asumate și rezolvate problemele.
Spiru Haret nu ezita să consemneze la vremea lui că
este un „regres” în educația din țară, ca efect al două cauze: lipsa de
legislație sistematizată și completă și lipsa de perseverență din partea
administrării educației (p. 142). Educația este un întreg și parte a întregului
care este societatea respectivă – încât nu se pot face reforme pe părți (p.143).
Nu o dată, s-au dat legi, dar nu și regulamentele, s-au făcut programe, fără a
ține cont de lege, iar ordinele și instrucțiunile nu țin cont de nimic.
Deși venea după studii în Franța, Spiru Haret nu
ezita să critice faptul că „am împrumutat întocmai sistemul nostru de
învățământ, fără a pune mai nimic de la noi” (p. 141). El voia soluții
educaționale care rezolvă dificultățile României, nu găselnițe. Soluțiile sale
au mers departe și au pretins mult. De pildă, bibliotecile școlare ar trebui să
funcționeze (p. 198), iar „copilul trebuie cuprins într-o atmosferă de
moralitate” (p.221). Educația nu se face doar în orele de școală.
Sistemul școlar cu care a operat Spiru Haret
cuprindea: „școli de învățământ general, subdivizate în școli clasice (licee și
gimnazii) și școli realiste (gimnaziile reale); școli speciale (școlile normale
primare, seminariile, școli de farmacie, veterinărie etc)”. El spunea că „dedesubtul învățământului secundar, formând
substratul întregii culturi naționale, se află învățământul primar, pe care
legea îl împarte în rural și urban. Deasupra sunt universitățile și celelalte
școli cuprinse sub numele de învățământ superior” (p. 142). Spiru Haret a
accentuat nevoia de promovare a „școlilor reale”, pe lângă „școlile clasice”,
și obiecta că ele au rămas doar în seama inițiativelor locale.
Spiru Haret acuza faptul că la noi legile organice
se modifică repede după adoptare și cerea ca o lege organică să fie formulată
încât să nu fie modificabilă la ocazii (p.146). O programă, cât de bună ar fi,
nu poate da niciun rezultat decât dacă funcționează timp îndelungat. Spiru
Haret mai acuza că „nu s-a făcut nimic pentru a se forma un corp demn de
misiunea de învățători ai națiunii” (p. 152) și că este excesivă imobilitatea
celor care ajung profesori. Spre deosebire de alte țări, aceștia nu se mai
mișcă din instituție. Este nevoie de ridicarea nivelului concursurilor pentru
posturi didactice (p. 164), căci, de pildă, concursurile universitare se fac la
noi amator, ca nicăieri.
Trebuie renunțat, sublinia Spiru Haret, la
„conducerea anonimă a școlilor prin consilii școlare” (p. 186), căci acestea
duc la desființarea disciplinei și nu dau rezultate. Cu asemenea consilii,
„relele învățământului” – neținerea orelor și scurtarea lecțiilor prin intrări
târzii la clasă și ieșirea timpurie (p. 188), neîndeplinirea programelor (p.
193), lipsa de claritate a acestora (p. 194), manuale depășite și rău făcute
(p. 196) – se perpetuează.
Spiru Haret cerea mult învățământului privat. „E
foarte adevărat că, în afară de un număr imperceptibil de excepțional,
învățământul privat de la noi este astăzi mai mult un rău decât un bine; cele
mai multe din persoanele care exploatează institutele private își aduc prea
mult aminte de regula comercială: a da cât se poate mai puțin marfă pentru cât
se poate mai mulți bani; de aceea, copiii care își fac studiile în acele
institute, rareori capătă o instrucțiune suficientă și în calitate și în
cantitate” (p. 226). Învățământul privat poate și trebuie să fie și el de nivel
înalt.
Educația are nevoie de susținere financiară, dar,
pentru Spiru Haret, educația nu depinde doar de bani. El a reclamat în primul
rând „incoerența” organizărilor. „Căci, după mine, cauza cea mare a actualei
stări de lucruri este nu atât lipsa de îngrijire sau măsurile rău nimerite, cât
lipsa de sistemă și de perseverență. Când vom face ca legile, regulamentele și
ordinele ministeriale să fie de acord unele cu altele, vom fi făcut mai
jumătate din treabă” (p. 276). Dintr-o organizare fără coerență nu are cum ieși
ceva competitiv.
Contextul istoric s-a schimbat din anii lui Spiru
Haret până în zilele noastre de câteva ori, încât simpla apelare la legile lui
alunecă ușor în propagandă. El însuși s-ar opune la o asemenea folosire a
numelui său.
Cât de mari și de multe sunt schimbările, își poate
da seama oricine. De pildă, azi școala este concurată nu numai de precaritatea
economică a familiilor, care limitează mersul la școală, copiii fiind folosiți
la munci. O concurează organizația, care-l înrolează devreme pe tânăr,
televiziunea, care facilitează accesul la opere din tezaurul culturii și la
informații, răspândește idei și comportamente, și telefonul mobil, care este
mijloc de influențare. O concurează mai nou comercianții care distribuie droguri.
Școala este provocată de situații din societate în care se face carieră fără
reușite prealabile la învățătură.
Dar nu numai atât. Azi sunt ideologii ale
destrămării familiei tradiționale. Între timp, în România, în 2012, s-a amputat
rețeaua de bază a școlilor. Relația cunoașterii cu valorile este mai complicată
decât odinioară. Azi, în țări care se plasează la coada competițiilor, câștigă
teren convingerea falsă că performanța școlară nu ar trebui să fie condiție a
ascensiunii în funcții publice. Acestea, și altele, sunt provocări noi.
Desigur, astăzi, pe scară mai mare decât oricând,
concetățenii au cuvinte aspre despre cei numiți, prin încălcarea de criterii
profesionale și civice, să decidă educația națională la vârful ei. Pregătirea
decidenților este vizibil mediocră, dar alternativa refugiului în trecut nu
rezolvă mare lucru. Noi idei, în context nou, și vasta înnoire a educației de
azi sunt necesare precum oxigenul. Așa cum gândea libertățile, instituțiile și
performanțele, Spiru Haret ar fi primul care ar spune-o.
Spiru Haret, de exemplu, considera că bacalaureatul
este prea greu, cu inconveniente, și că îi sunt de preferat examene anuale, ba
chiar examene la absolvirea fiecărei clase (p. 209). După toate experiențele,
însă, este clar că introducerea de către Constantin Angelescu a
bacalaureatului, iar mai recent, cu Legea din 1995, prevederea a două examene
de talie națională pe traseul unui elev, „Capacitatea” și „Bacalaureatul”,
alcătuiesc o soluție mai bună.
Dar la Spiru Haret sunt idei și soluții la
fructificarea cărora cei care îl invocă ar trebui să se angajeze. Ce ar face el
astăzi? Spiru Haret ar aplica ideile pe care le-am subliniat, fiindu-i
caracteristice. El ar spune limpede că nu se poate înainta fără a satisface
imperative care stau în fața organizării educației. Este vorba de stăpânirea
unei culturi instituționale de către cel care vrea să organizeze; dedicare
către interesul public; capacitate de cuprindere a întregului; competența de
a elabora măsuri de schimbare în mai
bine. Spiru Haret le-a ilustrat, încât nu-l poate continua decât cineva care și
le asumă.
Fără a satisface aceste imperative, nu este soluție
și nu va fi educație demnă de nume. Abia satisfăcându-le se poate face față și
provocărilor mai noi din societate, pe care, obiectiv, Spiru Haret nu avea cum
să le abordeze.
Autor:
Andrei Marga
Sursa:
http://www.andreimarga.eu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu