duminică, 21 decembrie 2025

De Crăciun ne amintim și de Dante

 


Decembrie 20, 2025

DE CRACIUN NE AMINTIM SI DE DANTE

La Crăciun sărbătorim Nașterea Mântuitorului și Întruparea Lui. Dar și Dante, ciudat cum ni s-ar părea, își are relevanța lui, tot în acest context. El a fost muritorul care, făcând, în Comedia Divină, turul iadului și al Paradisului în mintea și imaginația lui, ne amintește de relevanța întrupării divine a lui Hristos, a cărui mântuire ne ferește de eternitatea durerii și ne oferă eternitatea bucuriei.

Comentam viața lui Dante și imensa lui Comedie Divină cu prilejul unei apariții editoriale din noiembrie privind viața și creațiile literare ale acestui mare și talentat italian. E cartea lui Prue Shaw, Dante: The Essential Commedia / Dante: Comedia esențială. [Recenzie: https://www.hamiltonbook.com/dante-the-essential-commedia...]  Britanica Shaw este una din cele mai influente experte în viața și opera lui Dante din ultimii 700 de ani. O fenomenală recenzie a cărții ei, intitulată Where Dante Guides Us / Unde ne duce Dante, a fost făcută de The New Yorker.

Cel mai mare poet italian

Dante e cel mai mare poet italian, unul dintre cei mai mari poeți ai Europei, și unul dintre cei mai mari scriitori ai literaturii mondiale din toate vremurilor. Opera lui pentru care e cunoscut în toată lumea este “Comedia”, titlul original al operei care 200 de ani mai târziu a fost redesemnat de către un tipograf italian în “Comedia Divină”. După acest nume rămâne cunoscută imensa și influenta creație literară a lui Dante până în ziua de astăzi. Dante și-a intitulat uriașa operă de 14.233 de rânduri de strofe “Comedia”, dând de înțeles cititorilor că ceea ce scrie e desemnat să le descrețească frunțile și să ne facă să zâmbim. Nu să luăm ceea ce scrie în serios. Dar, totuși, credem noi, a fost desemnată și să ne facă să gândim. Stilul poetic al lui Dante, numit “terza rima”, e și el unic, nu doar subiectul. Fiecare strofă are trei rânduri, primul rând făcând rimă cu al treilea rând, iar al doilea rând cu primul rând din strofa următoare.

În “Comedia” Dante nu scrie nici teologie, nici doctrină. Scrie ceea ce își imaginează privind viața de dincolo de moarte, împărțită, conform tradiției catolice din vremea lui, în (1) iad (“Inferno”); (2) Purgatoriu (“Limbo”); și (3) Paradis.

Și totuși!

O tema crestina relevanta pentru noi

Dante s-a inspirat în scrierea capodoperei lui universale dintr-o temă creștină, din preocuparea care inevitabil devine subiect de discuție pentru fiecare dintre noi, nu doar o dată în viață, ci de multe ori. Și nu doar acum, ori în creștinism, ci pretutindeni în societatea umană, în oricare religie și confesiune, încă din momentul în care, așa cum spune Solomon în Eclesiast, „gândul veșniciei” s-a înfiripat în mințile noastre și ale părinților noștri vreme de mii de ani.

I-a luat lui Dante patru (4) ani să-și scrie capodopera. Alcătuită din trei (3) părți, Dante și-a revizuit „Comedia” de mai multe ori până în momentul morții în 1321, la 55 de ani. Produsul pe care l-a lăsat în urmă, deci, pare să fi fost un “work in progress / muncă în devenire”, un produs în curs de a fi finalizat. Influenta lui “Comedia” nu poate fi exagerată. Versurile lungului poem erau memorizate de oamenii de rând, fiind recitate din minte, chiar și sute de ani mai târziu, chiar și de fierarii și gunoierii orașelor italiene. Sute de cărți au fost publicate pe tema “Comediei”, un domeniu de studiu literar care, spune Shaw, ia o viață de om să o studiezi aprofundat. La doar 100 de ani după apariția Comediei, deja erau în existență o sumedenie de comentarii pe marginea acestei vaste opere literare.

Date biografice

Născut în 1265, în Florența, Dante a scris „Comedia” în limba italiană, nu în latină cum era regula la vremea lui. A fost prima lucrare literară de anvergură în limba italiană, de fapt în dialectal italian în care a crescut el în Toscania, dialect care în Secolul XIX a fost adoptat ca limbă oficială a Italiei unite de Garibaldi. A scris în italiană la vremea când Italia era împărțită într-o sumedenie de mini-state și formațiuni politice. În italiană și pentru că cetățenii și oamenii de rând, inclusiv femeile, să-i poată citi opera. Ceea ce, fără îndoială, dovedește, în opinia noastra, că Dante aprecia, cu dreptate zicem noi, importanța subiectului Comediei pentru cetățenii obștii lui.

Infernul

Imaginația lui Dante privind „viața de dincolo” e fecundă. În iad beneficiază de un tur făcut de Virgiliu, marele poet roman. Acolo, Dante îl întâlnește pe satana și îngerii lui. Pe filosofii și scriitorii antichității care îndemnau oamenii la o viață de destrăbălare și imorală. Pe eroii descriși în operele autorilor antici, inclusiv pe Ulise. Pe zeii antichității. Pe împărații Romei, mai ales pe cei care, asemenea lui Cezar August, s-au declarat „zei” sau „fii de zei”. Spre surprinderea lui, Dante vede în Inferno și pe unii din pontifii Vaticanului, pe adulteri, pe unii preoți cunoscuți lui încă în lumea reală, vrăjitori și vrăjitoare. Pe musulmani, pe care îi acuză că au deviat de la credința lor creștină inițială.

Virgiliu rămâne și el în iad după ce Dante trece și face un turneu al Purgatoriului. În iad sunt cei care în mod dinadins au trăit în păcătoșenia scrisă de apostoli. Acolo, în pădurea în permanență întunecată, sunt cei care, în viața terestră nu au avut „credință”. Doar cei care au avut „credință” ajung în Paradis. În Inferno, deținuții sunt torturați, în întunecime, torționarul șef fiind un demon cu numele „Malacoda”. În Infern, Dante îi vede și pe cei la care noi, oamenii moderni, nu ne-am aștepta: pe cei indiferenți, pe trândavi, pe cei care nu fac treburile la timp, pe cei care procrastinează. Printre ei sunt, zice Dante, și îngerii care nu au luat parte la răzvrătirea lui satana împotriva lui Dumnezeu. Acei îngeri au fost nepăsători. Tot printre ei sunt si cei care tot au amânat să-și îndrepte viața și să se pregătească pentru viața de dincolo.

În starea asta Dante își găsește un prieten din viața pământească, un om care „waited to repent until his life was nearly over / tot a așteptat să își îndrepte viața până aproape de momentul morții …” Dante presupune că prietenul lui va sta în Purgatoriu 21.000 de ani pentru procrastinarea lui înainte de a i se permite accesul în Paradis.

Purgatoriul

În Purgatoriu, numit “„Limbo” în „Comedia”, sunt cei care au trăit o viață virtuoasă, dar fără credință. Cei care au apreciat viața morală. Dacă în „Inferno” nu există nicio speranță de „mântuire”, în Limbo (Purgatoriu), ea există. În Purgatoriu, Dante îl întâlnește pe Homer, Horațiu, Ovidiu și o mulțime de alți poeți, dar și muzicieni, cântăreți, artiști. Dante poartă discuții cu unii dintre ei. Purgatoriul e locul în care cei sortiți să trăiască acolo stau pentru o vreme să fie purificați și apoi trimiși în Paradis. Purgatoriul este un munte în mijlocul unei mări, și are 7 terase. Fiecare terasă e locuită de un grup de oameni care au săvârșit aceleași păcate: mândrie, invidie, plăcere trupească, pofta ochilor. Pedeapsa pentru unii e aspră. Invidioșii, de exemplu, își au ochii cusuți cu fire metalice să nu mai vadă.

Paradisul

În Paradis, Dante o întâlnește pe Beatrice Portinari, tânăra adolescentă de care era îndrăgostit în viața pământească, dar cu care nu s-a putut căsători. Beatrice, decedată la doar 24 de ani, e mai frumoasă în Paradis decât pe Pământ. Ea îi face lui Dante un tur prin Paradis. Pentru Dante, Beatrice reprezintă credința, pe când Virgiliu, rațiunea. Accesul în Paradis este doar prin credință, nu prin rațiune.

În viața pământească, Dante a avut o nevastă și patru (4) copii, dar pe ei nu-i menționează în Comedia lui. În Paradis, Dante îl întâlnește pe Adam, cu care are conversații interesante. De exemplu, îl întreabă pe Adam cât timp a stat în Eden înainte de a gusta din fructul interzis: 7 ore, îi răspunde Adam. Tot în Paradis, Dante vede “The Church Triumphant / Biserica Triumfală” într-o procesiune falnică. Apostolii sunt și ei acolo, la fel părinții bisericii și marii teologi ai Bisericii, printre ei Aquinas și Benedict.  Personajele biblice din Vechiul și Noul Testament sunt și ele prezente în Paradis. Apostolul Petru, îndrăzneț în viața pământească, rămâne îndrăzneț și în viața de dincolo, criticând aspru, în discuțiile lui cu Dante, pe cei care l-au urmat în Sfântul Scaun pentru corupție, dar și întregi comunități urbane care din dragoste pentru bani și bogăție „are now corrupted by wealth and vulgar display / sunt acum corupte din cauza bogăției și au devenit vulgare”. Fraza e relevantă și pentru marile metropole din zilele noastre, la fel de corupte și imorale.

Motivatia

Ce l-a motivat pe Dante să abordeze subiectul vieții de dincolo? Și mai ales cu atâta pasiune și dedicare de timp și talent? Avem doar speculații. În 1302, cetățenii din Florența, unde Dante locuia, l-au acuzat de corupție, l-au condamnat să fie ars pe rug, dar l-au expulzat din oraș cu amenințarea că va fi ars pe rug dacă se reîntoarce. Gândul acesta al morții probabil l-a urmărit pe Dante ani la rând, făcându-l să cugete la viața de dincolo, iar apoi să-și aștearnă sentimentele și gândurile într-un poem. De fapt, Dante moare în exil, în Ravenna, în 1321.

Suntem privilegiați să trăim în vremurile de har și mila prezente. Crăciunul, la fel ca Paștele, de altfel, este vremea din an când ne amintim de dragostea lui Dumnezeu care, la vremea rânduită de El, l-a întrupat printre noi, oamenii, pe Fiul Lui, pentru ca „oricine crede în El” să nu aibă parte de Inferno, ci de Paradis. 

Speculațiile lui Dante sunt interesante, poate chiar fascinante. În Comedia, Dante scrie pe alocuri despre dificultățile materiale de care a avut parte scriind capodopera care, fără îndoială Comedia este, cât și de dorința lui arzătoare să termine ceea ce a început. Dar capodopera lui Dante este, îndrăznim sa spunem, chiar și o binecuvântare pentru noi, pământenii zilelor noastre. Așa cum a fost și pentru cei din zilele lui. Pe vremea lui doar privilegiații înstăriți erau școliți. Restul vast al comunităților erau oameni simpli care memorau ce auzeau de la preoți, la liturghie, ori când treceau trupele de teatru prin orașele lor. Dar subiectul era important pentru fiecare cetățean să-l audă în limba pe care o pricepea și în cuvintele omului de rând.

Dar Comedia ne constrânge si pe noi, indirect, să ne gândim la viața de dincolo. Este o preocupare tot mai rar întâlnită în zilele noastre și chiar disprețuită. Motiv din care societatea contemporană nu ar putea da un Dante și nici echivalentul Comediei lui. Literații zilelor noastre nu mai trăiesc în sărăcie asemenea lui Dante, nici nu urmăresc îndreptarea caracterului moral al semenilor lor. Ca atare, în zilele noastre nu ne putem aștepta nici la calitățile literare sau morale deținute de omul talentat și cu predilecții spirituale care a fost Dante.

ARTICOLUL 16 DIN DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR OMULUI

Articolul 16 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului afirma: "Cu incepere de la implinirea virstei legale, barbatul si femeia, fara nici o restrictie in ce priveste rasa, nationalitatea sau religia, au dreptul de a se casatori si de a intemeia o familie. ... Familia constituie elementul natural si fundamental al societatii si are dreptul la ocrotire din partea societatii si a statului". Familia romana isi cere drepturile. Aceste drepturi le pledam, le-am pledat din 2006 incoace, si vom continua sa le pledam. Sunt cele mai pretioase dintre drepturi dar si cele mai abuzate azi. Pretuiti-le!

LINK-URILE MATERIALELOR CITATE

Ne-ati atentionat privind dificultatile pe care le intimpinati sa deschideti link-urile materialelor si articolelor din care ne inspiram sa publicam materialele AFR. Motivul dificultatilor este sistemul de transmitere digitala pe care il folosim. Linkurile nu pot fi deschise pentru a preveni spamul. In consecinta, va recomandam sa copiati linkul si sa-l puneti in browser (copy + paste) si il veti putea deschide. Materialul de astazi este intitulat: Where Dante Guides Us.

JOIN US ON FACEBOOK / URMARITI-NE SI PE FACEBOOK!

Publicam comentariile noastre si pe Facebook. Va rugam sa ne urmariti si sa deveniti prietenii nostri pe Facebook: https://ro-ro.facebook.com/Alianta.Familiilor/

FACETI-NE CUNOSCUTI!

Faceti-ne cunoscuti familiilor si prietenilor d-tra. Dati mai departe mesajele noastre si incurajati-i sa se aboneze. Va multumim.

MATERIALE ADITIONALE

Puteti citi materiale informative aditionale aici: https://www.facebook.com/PeterCosteaEuroparlamentar

Alianta Familiilor din Romania

www.alianta-familiilor.ro    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu