luni, 22 decembrie 2025

Minunata carte a profesorului de vioară

 

                                                 de Gheorghe Pârja

Ca elev al Liceului Pedagogic din Sighetul Marmației am avut parte de profesori cu vocația zidirii de tineri vrednici pentru lumea care îi aștepta. Mulți au devenit dascăli care și-au asumat cu demnitate meseria prin sate și orașe, alții au intrat pe porțile universităților, devenind repere ale timpului contemporan. Cum a fost filosoful Ion Bălin, din Călinești, fiind și ambasador al României în Maroc. Și mulți alți pedagogiști. Fără dascăli exemplari nu era posibil. Pe mine m-au marcat poetul și pictorul Gheorghe Chivu, profesorul de caligrafie și desen și Gheorghe Gh. Pop, profesorul de vioară, un iscusit pedagog și un talentat etnomuzicolog, compozitor, dirijor, o personalitate a vieții cultural-artistice a Maramureșului.

Dar profesorul Pop este și un valoros autor al unor cărți de referință, care tezaurizează un teritoriu muzical unic din Maramureșul Voievodal. După lucrarea metodico- științifică „Folclor muzical din Maramureș” (1982), premiată de Academia Română, au urmat și alte lucrări de referință. Prin bunăvoința colegei de Liceu Pedagogic, Ana Hopârtean, țin în mână recenta carte a profesorului Gheorghe Gh. Pop – „Cânta-voi Dumnezeului meu”, Editura Muzicală, 2025. Este o carte-monument, dar și document care cuprinde cântări armonizate pentru coruri mixte, un florilegiu de pricesne, colinde și cântări bisericești. După știința mea, este un gest publicistic unic în ceea ce privește valoarea creștină a acestui tezaur muzical.

Îmi aduc aminte că în pruncie învățam colindele în familie, sau de la bătrânii cu har. Ori la biserică, unde corul sfântului locaș ne era îndemn. Câțiva dintre noi ne adunam în casa primitoare a crâsnicului Aurel, unde repetam colinde pentru Seara de Crăciun. Când umblam slobozi pe ulițele satului. De aceea, cartea profesorului Gheorghe Gh. Pop este o comoară. Un tezaur creștin pus pe note, care are sensul duratei. Admirabila carte este tipărită cu binecuvântarea Preasfințitului IUSTIN, Episcopul ortodox al Maramureșului și Sătmarului, care în cuvântul introductiv spune: „Apreciem și prețuim lucrarea domnului profesor Gheorghe Gh. Pop, darul făcut prin această nouă apariție editorială, dar și slujirea Bisericii lui Hristos prin muzică, căci trei decenii dedicate neabătut finisării cu minuțiozitate a corului bisericii „Adormirea Maicii Domnului”, din Sighetul Marmației, reprezintă o adevărată vocație, o chemare care transcende simpla activitate profesională și devine un act de devoțiune și sacrificiu”.

Cu un profund eseu creștin însoțește cartea și arhim. dr. Ioachim Tomoiagă, consilier eparhial, argumentând rostul creațiilor religioase populare, precum și colindele și pricesnele în patrimoniul spiritual și cultural al poporului român. Ele nu sunt doar simple forme de exprimare artistică, ci adevărate mărturii ale credinței, ale răbdării și ale puterii sufletului românesc de a rezista în fața încercărilor istoriei, apreciază autorul. Apoi vine cu o pledoarie-argument regretatul prof. Aurel Ungureanu, dirijor și orchestrator, care recunoaște meritele de mare culegător de folclor muzical maramureșean-românesc, alături de înaintași precum Tiberiu Brediceanu și Bela Bartok.

Lucrarea este susținută de o mare grijă științifică, armonică și polifonică, fără a neglija cerințele privind metrica, ritmul și melodica modurilor muzicale. Este o reușită deosebită din punct de vedere armonic și polifonic, scrie distinsul profesor-dirijor. După cum vedeți am lăsat să se exprime cei pricepuți în acest fascinant domeniu, care este muzica. Eu mai remarc arealul pe care se bazează lucrarea, fiind antologate creații muzicale și poetice de pe cele două maluri ale Tisei (186 de melodii, cu texte aferente). M-am bucurat să o întâlnesc pe doamna Viorica Lumei, care a dirijat corul Bisericii „Sf. Arh. Mihail și Gavriil”, din Slatina maramureșeană din dreapta Tisei. La concertele corului dirijat de ea am fost prezent de multe ori.

Autorul a scris și un cuvânt introductiv care motivează rostul acestei aventuri nobile: „Lucrarea de față, căci partitura permite păstrarea și transmiterea muzicii în timp, asigurând accesul la compoziții și garantând perpetuarea tradiției muzicale, se dorește a fi un instrument pentru dirijorii corurilor bisericești, interpreți și iubitori de muzică, compozițiile oferind un model de exprimare profundă a creativității și o imagine concretă a muzicii, dar este și un semn de recunoștință și omagiu aduse multor soliști vocali de muzică religioasă și miilor de soliști amatori.”

O carte de referință, extrem de folositoare pentru transmiterea spre ziua de mâine a tezaurului muzical creștin din Maramureș. Despre energia intelectuală a domnului profesor, întrupat în etnomuzicolog, compozitor, dirijor, scrie și prof. dr. Ioan Dorel Todea. Pentru mine, rămâne omul blajin, devotat celor tineri, iscoditorul de noi arpegii sufletești, cunoscut de noi, elevii, ca profesorul de vioară. Cu multe virtuți conținute și în această carte. Închei și eu, cum a încheiat și Domnia Sa cuvântul introductiv. Cu mărturisirea celui mai important muzician român, George Enescu: „Aceasta mă bucură, că eu pot comunica cu bunul Dumnezeu, cu muzica mea, că eu sunt un om profund religios, cred: sunt un simplu și umil credincios, dintre cei mai fervenți, toate le fac cu credință și iubire pentru El.”

Sărbători frumoase, domnule profesor! Și mulțumiri pentru minunata carte!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu