Duminica dinaintea Nașterii Domnului (a Sfinților Părinți după trup ai Domnului) Matei 1, 1-25
Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David,
fiul lui Avraam. Avraam a născut pe Isaac; Isaac a născut pe Iacov; Iacov a
născut pe Iuda și pe frații lui; Iuda a născut pe Fares și pe Zara, din Tamar;
Fares a născut pe Esrom; Esrom a născut pe Aram; Aram a născut pe Aminadav;
Aminadav a născut pe Naason; Naason a născut pe Salmon; Salmon a născut pe
Booz, din Rahav; Booz a născut pe Iobed, din Rut; Iobed a născut pe Iesei;
Iesei a născut pe regele David; David a născut pe Solomon, din femeia lui Urie;
Solomon a născut pe Roboam; Roboam a născut pe Abia; Abia a născut pe Asa; Asa
a născut pe Iosafat; Iosafat a născut pe Ioram; Ioram a născut pe Ozia; Ozia a
născut pe Ioatam; Ioatam a născut pe Ahaz; Ahaz a născut pe Iezechia; Iezechia
a născut pe Manase; Manase a născut pe Amos; Amos a născut pe Iosia; Iosia a
născut pe Iehonia și pe frații lui, la strămutarea în Babilon. După strămutarea
în Babilon, Iehonia a născut pe Salatiel; Salatiel a născut pe Zorobabel;
Zorobabel a născut pe Abiud; Abiud a născut pe Eliachim; Eliachim a născut pe
Azor; Azor a născut pe Sadoc; Sadoc a născut pe Ahim; Ahim a născut pe Eliud;
Eliud a născut pe Eleazar; Eleazar a născut pe Matan; Matan a născut pe Iacov;
Iacov a născut pe Iosif, logodnicul Mariei, din care S-a născut Iisus, Care Se
cheamă Hristos. Așadar, toate neamurile de la Avraam până la David sunt paisprezece;
și de la David până la strămutarea în Babilon sunt paisprezece; și de la
strămutarea în Babilon până la Hristos sunt paisprezece neamuri. Iar nașterea
lui Iisus Hristos așa a fost: Maria, mama Sa, fiind logodită cu Iosif, fără să
fi fost ei înainte împreună, s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfânt.
Iosif, logodnicul ei, drept fiind și nevrând s-o vădească, a voit s-o lase, în
ascuns. Și, cugetând el acestea, iată îngerul Domnului i s-a arătat în vis,
grăind: Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, căci
Cel zămislit într-însa este de la Duhul Sfânt. Ea va naște Fiu și vei chema
numele lui Iisus, căci El va mântui pe poporul Său de păcatele lor. Acestea
toate s-au făcut ca să se împlinească ceea ce s-a spus de Domnul prin prorocul,
care zice: „Iată, Fecioara va avea în pântece și va naște Fiu și vor chema
numele lui Emanuel, care se tâlcuiește: Cu noi este Dumnezeu”. Și,
deșteptându-se din somn, Iosif a făcut așa precum i-a poruncit îngerul Domnului
și a luat la el pe logodnica sa. Și, fără să fi cunoscut-o pe ea Iosif, Maria a
născut pe Fiul său Cel Unul-Născut, Căruia I-a pus numele Iisus.
Răspuns
bun la strigătul cel mut al drepților
Chiar dacă pentru omul contemporan, mai puțin
„încercat” în tainele Sfintei Scripturi, această înșiruire de nume poate părea
aridă, ea se dovedește a fi, teologic vorbind, o mărturie copleșitoare a
faptului că Dumnezeu S-a înrădăcinat deplin în condiția umană, asumând istoria
noastră cu luminile și umbrele ei. Toate aceste nume, fiecare în parte și toate
împreună, sunt dovezi vii ale felului în care Dumnezeu, cu delicatețe și
intimitate - așa cum spune Psalmistul -, a urzit istoria noastră „ca în cele mai
de jos ale pământului” (Psalm 138, 15).
Faptul că Sfântul Evanghelist Matei își începe
Evanghelia cu această Genealogie comportă mai multe înțelesuri, dar noi ne vom
opri la câteva dintre ele pe care le socotim a fi mai relevante pentru starea
noastră de acum și pentru formarea noastră duhovnicească. Să spunem mai întâi
că, vorbindu-le celor de un neam cu el (iudeilor), Sfântul Matei a vrut să le
trezească acestora nădejdea pe care mulți dintre ei și-o păstraseră în venirea
Izbăvitorului. Să întărească în ei nădejdea că Dumnezeu Și-a adus aminte de
necazul și strâmtorarea lor și de aceea S-a grăbit să-i mângâie prin venirea
Sa. Orice genealogie este în sine o aducere aminte, ca o reînviere, a nădejdii
înaintașilor; pomenindu-i pe ei, pe fiecare pe nume, cinstim pomenirea lor și
ne adăugăm și noi nădejdii lor. Putem să citim această Genealogie ca pe un
răspuns la strigătul mut al drepților, așa cum îl descrie Prorocul Ieremia în
Plângerile sale: „Să-ți aduci aminte că împovărat este în mine sufletul meu. Aceasta
voi pune-o la inimă, de aceea voi nădăjdui: Milele Domnului nu s-au sfârșit,
milostivirile Lui nu încetează. În fiecare dimineață sunt altele, credincioșia
Ta este mare!” (Plângeri 3, 20-23).
Împlinirea
sfintelor nădejdi de mântuire
În toată istoria Vechiului Testament putem observa
faptul că nădejdea curată în împlinirea făgăduinței că Se va naște Mântuitor
s-a păstrat în puțini, foarte puțini oameni, iar aceștia întotdeauna au fost
prigoniți și și-au petrecut cea mai mare parte a vieții în pribegie. Aceștia
sunt cei către care vine acum Fiul lui Dumnezeu să Se întrupeze și o face
arătându-le că El este unul dintre ei. Aceștia sunt cei pe care Scriptura
Vechiului Testament îi numește „rămășiță”, pentru că erau puțini, ascunși în
mijlocul unui popor care fusese odată curat, dar care acum auzea din gura
Dumnezeului Care-l izbăvise această mustrare: „Eu te-am sădit ca pe o viță de
soi, ca pe cea mai curată sămânță; cum dar Mi te-ai prefăcut în ramură
sălbatică de viță străină?” (Ieremia 2, 21). Isaia însuși, văzându-se pe sine
ca fiind „om cu buze spurcate și locuind în mijlocul unui popor cu buze
necurate” (Isaia 6, 5), a deplâns îndelung rătăcirea propriului său popor, dar
Domnul i-a dăruit mângâiere, arătându-i că, deși „pustiirea va fi mare” în
mijlocul țării sale, totuși, „din butucul rămas va lăstări o mlădiță sfântă”
(Isaia 6, 12-13). Relevant este felul în care Domnul a ales să-l întărească pe
Isaia pentru a putea înțelege această istorie a mântuirii neamului său: „Atunci
unul dintre serafimi a zburat spre mine, având în mâna sa un cărbune, pe care
îl luase cu cleștele de pe jertfelnic și l-a apropiat de gura mea și a zis:
«Iată s-a atins de buzele tale și va șterge toate păcatele tale, și
fărădelegile tale le va curăți»” (Isaia 6, 6-7), cuvinte pe care le rostim și
noi de fiecare dată când ne împărtășim cu Trupul și Sângele Mântuitorului. Prin
aceasta înțelegem că „mlădița sfântă” este Hristos, Fiul lui Dumnezeu Întrupat.
Prin urmare, înțelegem faptul că aceia puțini, „rămășița” lui Israel, au avut
această datorie sfântă de a păstra și curăța sămânța din care va lua naștere
Izbăvitorul.
Pentru
rămășițele cele ascunse
Toți aceștia care păreau pentru cei din vremea lor
și chiar de după aceea a fi nevrednici de a fi primiți în poporul ales, „au
rătăcit în pustii și în munți și în peșteri și în crăpăturile pământului,
nefiind mărturisiți decât prin credință” (cf. Evrei 11, 38-39), s-au arătat a
fi de fapt acea rămășiță ascunsă, de dragul căreia Dumnezeu a trimis Mântuitor.
Dar despre cei care nu au avut ochi să vadă, care nu au căutat în adânc, ci
s-au lăsat înșelați de cele superficiale, a spus Sfântul Apostol Pavel că „nu
erau vrednici de ei” (Evrei 11, 38). Chiar și astăzi ne întrebăm de ce apar
printre „rudeniile” lui Iisus nume care sunt „nevrednice”, precum Manase, Rut,
Rahab sau Batșeba. Dar ar trebui să privim cu ochi duhovnicești și să urmărim
acea sămânță ascunsă de aceștia, chiar în ciuda propriilor păcate sau
nevrednicii, în chiar inima lor. Astfel, generație după generație, în locuri
pustii și inimi îndurerate, în cetăți străine de Israel și oameni huliți, a
putut să fie transmisă această sămânță, singura pe care Domnul o prețuiește:
iubirea sinceră față de Dumnezeu. Prin ei, generație după generație, această
iubire s-a curățat prin răbdare și nepieritoare nădejde ca într-un cuptor de
foc.
Aceștia sunt cei pe care-i pomenim acum, înainte de
slăvita Naștere a lui Hristos, aceștia sunt rudeniile adevărate ale lui Hristos
și cei care „au pus umărul” la „Noua Creație” a lumii pe care a început-o
Hristos prin nașterea Sa.
Un
nou început mântuitor
Lucrarea Mântuitorului nostru Iisus Hristos este mai
mult decât o simplă restaurare, este un nou început, o altă Creație. Această
Creație, spre deosebire de prima, nu se încheie cu omul, ci începe cu acesta.
Acum toate încep cu „omul nou”, cel după „chipul lui Dumnezeu”, cum zice
Apostolul. Iar cu omul și prin om, iubirea lui Dumnezeu se va revărsa peste
ceilalți oameni și peste întreaga zidire prin nimic altceva decât prin
familiaritatea pe care acest om nou o lucrează prin unirea cu Dumnezeu.
Este acum vremea unei noi creații, timpul pentru
sămânța cea nouă. Noi suntem cei care, prin venirea lui Hristos și prin jertfa
strămoșilor, ne alăturăm acum acestora în bucuria nădejdii făgăduinței celei
noi: „Iar Cel ce dă sămânță semănătorului și pâine spre mâncare, vă va da și va
înmulți sămânța voastră și va face să crească roadele dreptății voastre” (2
Corinteni 9, 10). Avem întărire de nădejde noi, cei credincioși, căci suntem
„născuți din nou nu din sămânță stricăcioasă, ci din nestricăcioasă, prin
cuvântul lui Dumnezeu cel viu și care rămâne în veac” (1 Petru 1, 23).
Ni se cere și nouă să fim, pentru generațiile care
ne vor urma, ceea ce au fost aceste generații trecute pentru noi, sămânță nestricăcioasă
pentru a găti A doua Venire a lui Hristos întru slavă, iar pentru aceasta, să
urmăm îndemnul Apostolului: „Întru aceasta vă bucurați, măcar că acum ar trebui
să fiți triști, încercați fiind de multe feluri de ispite pentru puțină vreme,
pentru ca credința voastră încercată, mult mai de preț decât aurul cel
pieritor, dar lămurit prin foc, să fie găsită spre laudă și spre slavă și spre
cinste, la arătarea lui Iisus Hristos. Pe El, fără să-L fi văzut, Îl iubiți;
întru El, deși acum nu-L vedeți, voi credeți și vă bucurați cu bucurie negrăită
și preamărită, dobândind răsplata credinței voastre, mântuirea sufletelor.
Această mântuire au căutat-o cu stăruință și au cercetat-o cu de-amănuntul
prorocii, care au prorocit despre harul ce avea să vină la voi. Lor le-a fost
descoperit că nu pentru ei înșiși, ci pentru voi slujeau ei aceste lucruri,
care acum vi s-au vestit prin cei ce, întru Duhul Sfânt trimis din cer, v-au
propovăduit Evanghelia, spre care și îngerii doresc să privească. Pentru aceea,
încingând mijloacele cugetului vostru, trezindu-vă, nădăjduiți desăvârșit în
harul care vi se va da vouă, la arătarea lui Iisus Hristos!” (1 Petru 1, 6-13).
La
început a fost familia...
De aceea, eu, cel care citesc acum această
Genealogie, ar trebui să înțeleg de aici cum Dumnezeu Însuși mi-a țesut mie
istoria și cum a transformat-o în veșnicie. Citind aceste nume ar trebui ca
inima mea să se încălzească, căci toți aceștia sunt și rudeniile mele. Ar
trebui să rostesc aceste nume, fiecare ca pe o rugăciune, căci ei mi L-au adus
aproape pe Dumnezeu; ei au mijlocit ca și eu, deși provin din strămoși păgâni,
să devin casnic al lor și al lui Dumnezeu. Și atunci inima mea va fi gata să-L
primească în ea pe Pruncul Iisus.
Această Genealogie din Evanghelia după Matei este un
început care, asemenea oricărui început, vestește mereu un alt început. Fiind
Prologul acestei Evanghelii, Genealogia Domnului se înscrie între celelalte
Proloage, vorbind despre începuturi, concentrând toate cuvintele într-unul
singur: Naștere. Evanghelia după Matei începe astfel: „Cartea neamului lui
Iisus Hristos” (în limba greacă: „Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστου”. De fapt se
traduce „cartea nașterii...”). La fel își începe și Moise Cărțile sale
(Pentateuhul), prin două genealogii/nașteri: „Cartea Nașterii Cerului și a
Pământului” (βίβλος γενέσεως οὐρανοῦ καὶ γῆς - Facere 2, 4) și „Cartea Nașterii
oamenilor” (βίβλος γενέσεως ἀνθρώπων - Facere 5, 1).
De asemenea, dacă privim tot din perspectiva
făgăduinței venirii lui Mesia pe care au primit-o drepții Vechiului Legământ,
putem observa că întreaga Evanghelie este cuprinsă de această făgăduință, ca
într-o îmbrățișare. Astfel, vedem că Genealogia se continuă cu făgăduința
primită de Isaia: „Iată, Fecioara va avea în pântece și va naște Fiu și vor chema
numele Lui Emanuel, care se tâlcuiește: «Cu noi este Dumnezeu»” (Matei 1, 23,
cf. Isaia 7, 14). Acest început al Evangheliei se oglindește în finalul ei:
„Iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacului. Amin” (Matei
28, 20). Ce înseamnă această îmbrățișare, decât făgăduința, testamentul,
declarația de iubire a unui Tată față de copii Săi? Nouă, fiilor Noului
legământ, ne este adusă acum această făgăduință, așa cum spune Apostolul
Neamurilor: „Noi vă binevestim făgăduința făcută părinților. Că pe aceasta
Dumnezeu a împlinit-o cu noi, copiii lor, înviindu-L pe Iisus, precum este
scris și în Psalmul al doilea: «Fiul Meu ești Tu; Eu astăzi Te-am născut»”
(Faptele Apostolilor 13, 32-33).
Să ne îmbărbătăm și noi prin acest început al
Evangheliei, ca de începutul mântuirii noastre. Și nu cred că vom greși dacă,
parafrazând celebrul început al Evangheliei după Ioan, vom începe să „citim”
Evanghelia după Matei astfel: La început a fost familia...
Autor:
Arhim. Hrisostom Ciuciu - 21 Decembrie 2025

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu