de Dumitru Păcuraru
Ştirea
care a străbătut toată mass media provine de la primul ministru care anunţă că
rectificarea este pozitivă. Nu contează cât se dă, cui i se dă, de unde se dă,
ci contează doar că deja tradiţionala rectificare din augustul fiecărui an este
pozitivă.
Întrebarea
imediată ar fi de unde bani când de luni, de ani de zile guvernul tot spune că
nu sunt bani?
Banii nu
pot veni decât de la buget. Bugetul se alimentează din taxe şi impozite plătite
de toată lumea. :i angajaţii din sectorul public plătesc impozite, numai că
salariile lor vin de la stat, iar impozitele se reîntorc la stat. O sumă
importantă de bani vin de la stat şi se întorc la stat.
Contribuie
la bugetul de stat fiecare cetăţean care cumpără orice produs la care se adaugă
TVA-ul. Aici ar fi de discutat dacă nu cumva guvernul ar putea reduce TVA-ul şi
astfel ar mai domoli din creşterea unor preţuri.
De
exemplu Germania a redus TVA-ul la gazele naturale de la 19% la 7%. Este o măsură
concretă luată pentru reducerea preţului. PNL este împotriva reglementărilor şi
cu siguranţă dacă PSD ar face o asemenea propunere s-ar opune. Măsura este
valabilă până la sfârşitul iernii, respectiv până la sfârşitul lunii martie.
Nicolae
Ciucă prezintă rectificarea ca pe un succes. Este, într-adevăr, un succes, dar
de moment. Majorarea salariilor în sectorul de stat abia dacă acoperă inflaţia
de 13%, dar în creştere. Desigur, în sectorul privat guvernul nu poate lua
aceleaşi măsuri. În schimb ar putea lua măsuri general valabile pentru toată
lumea. Scăderea TVA-ului în Germania de la 19% la 7% este o măsură pentru toată
lumea.
Partidele
de la guvernare, în special PSD şi PNL, nu pot ajunge la o formulă comună. Pe
motiv că au viziuni diferite. Opinii, soluţii viabile, pot propune şi partidele
mici, dar ele nu le pot impune. Sunt specialişti, economişti, finanţişti,
oameni cu idei bune indiferent de ocupaţie, care pot avansa soluţii.
Problema
e că nu este cine să-i asculte. Aşa zisele consultării publice sunt doar simple
formalităţi. Pierdere de vreme. Cum, de altfel sunt o sumedenie de acte
normative care nu fac altceva decât să extindă, să umfle birocraţia stufoasă,
din ce în ce mai greu de suportat.
Vasile
Dâncu în urmă cu ani de zile, în timpul guvernului Cioloş, propunea reducerea
birocraţiei, prin desfiinţarea posturilor celor care nu fac altceva decât să
taie frunze la câini. S-a făcurt o consultare publică. Nu s-a realizat nimic.
Deşi la
guvernare sunt cele mai mari partide politice, în această perioadă nu s-a luat
nicio măsură cu adevărat reformatoare. Se peticeşte pe ici, pe colo. Se dau
bani celor care fac gălăgie.
Partidele
de opoziţie sunt slabe, aproape inexistente. Din partea lor nu vin propuneri
care să trezească interesul populaţiei. USR se mai foloseşte de informaţiile
din timpul când a fost la guvernare, dar nimeni nu ţine de poziţiile exprimate
de foştii miniştri, de parlamentarii lui. AUR s-a ofilit de când nu mai este
obligatorie masca. Odată cu dispariţia măştii anti-covid a dispărut şi Şoşoacă.
Deci din
partea opoziţie nu este nimic de aşteptat.
În
aceeaşi zi în care premierul Ciucă anunţă rectificarea pozitivă, ministrul de
Finanţe declară că există riscul unei crize economice în România. De fapt
suntem în criză, numai că nu i s-a găsit un nume. Întreaga economie mondială
este în criză, numai că în grade diferite. Criza pare să nu ocolească industria
militară. China, care simte şi ea efectele crizei, participă la exerciţii
militare în Rusia. Ţările europene şi-au cam epuizat ajutoarele pentru Ucraina.
Deci sfârşitul jocului rămâne în seama Statelor Unite, a Rusiei şi Chinei.
În faţa
atâtor provocări, rectificarea pozitivă anunţată de premierul Ciucă are doar o
semnificaţie politică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu