În ultimii ani apar din ce în ce mai multe știri cu privire la diverse comportamente anormale și periculoase ale elevilor atât față de alți elevi, cât și față de profesori.
Legea învățământului ar trebui să asigure cadrul
pentru exercitarea sub autoritatea statului român a dreptului fundamental la
învățătură pe tot parcursul vieții.
Învățământul reprezintă domeniul și activitatea de
instruire și de educare, iar învățătura înseamnă
„1. Sistem de îndrumări teoretice și practice
într-un anumit domeniu de activitate; doctrină; principiu teoretic sau practic;
precept. 2. Cunoștințe, cultură; erudiție, înțelepciune. 3. Pregătire, studiu,
școală; ucenicie. 4. Precept la care se ajunge prin experiență practică sau
pregătire teoretică; învățământ, povață, sfat”.
Recunosc că nu am intrat în contact prea mult cu
mediul școlar actual. Însă, din discuțiile purtate în ultimii 2 ani cu un grup
de liceeni și cu un psihiatru au reieșit următoarele:
– în școli s-a ajuns la situația ca unii copii să
creadă că pentru a fi acceptați și a se integra printre ceilalți elevi/liceeni
este necesar să fie cât mai „cool”, adică să facă orice să braveze pentru a fi
considerați „diferiți” de către ceilalți. Cu cât ești mai diferit și ai un
comportament mai agresiv și mai „ciudat” în școală, cu atât ieși mai mult în
evidență și ai falsa impresie că ești mai popular sau mai apreciat.
Un grup de liceeni mi-a povestit că unii colegi ai
lor „aderă” la diverse comportamente sau pretind în mod fals că au anumite
„orientări” numai pentru a fi primiți în grupuri minoritare, astfel încât să
simtă că fac parte dintr-un grup și să nu se simtă marginalizați, din cauza
lipsei de încredere pe care o au în propria persoană.
Sunt mulți care critică părinții pentru
comportamentul pe care îl au copiii la școală.
Însă, probabil au uitat cum era când erau copii.
Mediul și anturajul te poate schimba, indiferent de câtă educație ai primit
acasă. Copil fiind, ești ușor influențabil, iar pentru a fi acceptat și a
obține popularitate, dacă asta „e la modă”, uiți repede ce te-au învățat
părinții.
În societatea actuală, vedem cum chiar adulții
renunță ușor la propriile principii pentru a fi acceptați la locul de muncă și
a fi „în trend cu moda” (indiferent de funcția pe care o ocupă, cu sau fără
studii superioare, parlamentar sau om de rând).
Părerea mea este că aceste comportamente periculoase
pentru societate care apar în școli și care încep să fie din ce în ce mai multe
și să aibă un grad de pericol social din ce în ce mai mare este efectul
normelor stabilite prin legi privind regulile din școli.
Regulile care s-au instituit prin legi în domeniul
învățământului s-au îndepărtat treptat, din ce în ce mai mult de la ceea ce ar
trebui să însemne „drept fundamental la învățătură”, „învățământ”,
„învățătură”.
La școală profesorul este cel care trebuie să îl
instruiască și să îl educe pe copil pentru că îl ajută să dobândească
cunoștințe și pregătirea necesare care să îl ajute în viața de adult.
Însă, prin normele extrem de permisive introduse
prin legi, s-a ajuns la situația în care copilul să creadă că este dreptul lui
să îl instruiască atât pe profesor, cât și pe ceilalți copii și în niciun caz
ca urmare a bagajului de cunoștințe pe care le deține.
Singurele reguli în avantajul copilului din școli ar
trebui să vizeze eliminarea oricărui abuz din partea profesorului față de elev,
precum și eliminarea oricărui abuz din partea celorlalți elevi.
Restul regulilor ar trebui să vizeze obligația elevului
de a colabora pentru a-i fi respectat și a beneficia de dreptul la învățătură.
Aceste reguli nu ar trebui nicidecum să îi permită
elevului ca sub pretextul exercitării dreptului să devină el un abuzator față
de profesori sau ceilalți elevi și nici să considere că impunerea unor reguli
care să aibă ca efect atingerea scopului pentru care s-au înființat școlile
înseamnă o vătămare a intereselor sale. Că, de altfel, nici părinților care
susțin că dacă al lor copil nu are chef de școală sau de atingerea scopului
pentru care au fost create școlile, al lor copil să nu fie „deranjat”.
Scopul creării școlilor și garantarea dreptului la
învățătură prin Constituție, au fost tocmai acelea ca orice copil să aibă o
șansă în viața de adult, indiferent de nivelul de pregătire profesională,
materială sau psihologia părinților.
Oricărui copil trebuie să i se acorde o șansă în
viață prin accesul în mod real și efectiv la învățătură, indiferent de norocul
sau ghinionul pe care l-a avut să se nască într-o anumită familie.
Însă, prin modalitatea în care se legiferează în
domeniul învățământului și normele care se introduc, legiuitorul se
îndepărtează cu mult de la dreptul fundamental la învățătură.
Autor:
Elena Radu
Sursa:
anonimus.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu