de Gheorghe Pârja
În ultimii ani, școala a fost, și a rămas, un
poligon de încercare, pentru a valida forme noi de învățare în pas cu vremea pe
care o traversăm. Tulburătoare și greu de prins în rame. Se nasc noi instituții
de cercetare, mai mici sau mai mari, tocmai pentru a găsi căi acceptabile de
însușire a cunoștințelor. S-au aruncat la coșul memoriei îndeletniciri
didactice, socotite a fi desuete, depășite, nefolositoare, care încurcă
dezvoltarea armonioasă a tânărului. Oameni pentru ziua de astăzi și ziua de
mâine. Lupta cea mare s-a dat contra ideii de memorare. De a învăța pe de rost
lucruri care par inutile. O victimă a acestei deprinderi a fost recitarea
poeziilor. Cu memorarea versurilor s-a războit și un președinte de țară. Așa că
învățarea pe de rost a ajuns să fie oaia neagră pentru elevi și profesori.
Mai multe studii au demonstrat că renunțarea fără
nici un discernământ la unele dintre metodele vechi de pedagogie nu a fost
alegerea cea mai bună. Doamna Laura Poantă, medic și artist plastic, autoarea
unor cărți de specialitate, constată că nu poți separa învățarea de memorie,
iar aceasta din urmă face parte din însăși esența minții umane. Ea crede că
politizarea excesivă a învățământului, chiar dacă nu pe față, a făcut ca
obiceiul recitării poeziilor, ca parte din curricula obligatorie să fie exclus.
S-a motivat că vorbitul în public este o formă stresantă de manifestare a
tânărului. Este adevărat, dar acest exercițiu este absolut necesar în
comunicare, mai ales că oratoria nu mai este exersată la școală. De aceea
oamenii publici, mai ales politicienii, vorbesc stângaci, împiedicat,
neconvingător.
Nu-i nici o exagerare, dar recitarea unei poezii, pe
lângă activarea memoriei, este un exercițiu de învingere a timidității,
sufletul aderă la ritmul interior al poemelor, la muzicalitatea lor. La
măiestria și farmecul cuvintelor. În lumea anglo-saxonă, dar și la noi, în alte
vremuri, obiceiul recitării este foarte răspândit. Medicul Laura Poantă susține
că recitarea în ziua de astăzi a poemelor nu înseamnă întoarcerea la vremuri
trecute, ci doar un exercițiu bun pentru memoria atât de odihnită a tinerilor.
Nu doar atacul feroce asupra ideii de memorare a contribuit la excluderea ei
din programele școlare, ci și opoziția față de ideea de recitare în public,
care ar pune copiii în situații jenante în fața clasei.
Aici intervine priceperea dascălilor. Din experiența
mea, pot depune mărturie că din recitatori dezinvolți se recrutează oratori
care conving auditoriul. Oamenii politici, care au nevoie de oratorie ca de
aer, suferă la acest capitol. Ascultați-i și vă convingeți! Vremea lui
Demostene, cel care a învățat să vorbească strălucit, aplicând metoda
pietricelelor de pe malul mării, a trecut. Dar omul politic atenian, care a
fost huiduit din cauza felului de a vorbi, a devenit cel mai mare orator al
Antichității. L-a ajutat mult și exercițiul recitării poeziilor. În ziua de
astăzi, când tinerii vorbesc cu telefoanele mobile, oratoria este o avere mai
ales pentru oamenii publici. Este important ce vorbesc dar mai ales cum se
adresează celor mulți.
Dar să revin la recitarea poemelor. Odată memorate,
ele devin proprietăți valoroase ale minții. Îmi aduc aminte de un unchi de-al
meu din Berbești, Pătru Codrea, care m-a uimit cu memoria lui prodigioasă,
știind versuri din Coșbuc, Goga și poezii populare, pe care le rostea la nunți,
unde era naș. Ineditul recitator-țăran avea trecere la nuntași, după jocul
miresei. Să revin, însă, la școala noastră, care nu mai apreciază recitarea.
Acum sunt la modă experiențele unor școli din țări vestice, care se vor aduse
în învățământul românesc. Se fac schimburi de experiență, profesorii români văd
cum învață pruncii danezilor, ori spaniolilor. Apoi decretează: vrem o școală
ca afară! Dar unii dintre noi constată că am avut și noi acasă ce căutăm peste
hotare. Englezii au organizat, în ultimii zeci de ani, concursuri pentru copii
Poetry by Heart, care au atras sute de participanți, ce-și aleg poezii din
literatura clasică, sau din cea contemporană, le învață și le recită pe scenă,
căutând expresivitatea cuvântului, ne amintește Laura Irina Poantă.
Ceea ce făceam și noi pe când eram școlari. Am avut
colegi cu harul rostirii pe scena căminului cultural. Și astăzi îmi amintesc de
recitările Doinei Chira, sau Andrei Făt. Cuvintele veneau din inimă, care era
sursa ideilor, a gândirii, a inteligenței și a memoriei, nu doar a emoțiilor.
Medicul și artistul plastic Laura Poantă scrie: „Legat de ritm, de ideea că
poezia recitată câștigă în expresivitate, devine întreagă – să adaug că unele
ritmuri folosite de poeți sunt asemănătoare cu bătăile inimii, fapt ce, dovedit
și în muzică, atrage și emoționează.” Deci, lăsați copiii să recite poezii! Le
sunt de folos toată viața. Recitarea nu trebuie socotită o povară, ci o
deschidere spre lume a sufletului. Cale de care tinerii au atâta nevoie în ziua
de astăzi.
A început un nou an școlar! Nu vă speriați de
învățatul pe de rost.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu